• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt/dina barn döpta?
  • Jennie med ie
    La Lola skrev 2012-10-17 22:19:30 följande:
    Är det?

Ja det är det såklart, svårare (omöjligt) att göra en gjord sak ogjord än att göra en ogjord sak.

Att gå ur samfundet är tämligen enkelt gjort, men det raderar ju inte dopet.
  • Natulcien
    Lillis80 skrev 2012-10-17 22:22:44 följande:

Ja. Hur skulle det gå till?
    Man kan ju gå ur kyrkan... För namnet vill man väl behålla?
  • La Lola
    Jennie med ie skrev 2012-10-17 22:23:19 följande:

Ja det är det såklart, svårare (omöjligt) att göra en gjord sak ogjord än att göra en ogjord sak.

Att gå ur samfundet är tämligen enkelt gjort, men det raderar ju inte dopet.
    Ja det var ju det jag tänkte på.
    I övrigt har väl väldigt få av oss minnen från när vi döptes om vi var bebisar då.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lillis80
    Natulcien skrev 2012-10-17 22:24:06 följande:
    Man kan ju gå ur kyrkan... För namnet vill man väl behålla?

Ja, man kan gå ur kyrkan, men det gör ju inte dopet ogjort. Jag är ju fortfarande döpt och kommer alltid att vara.
  • Jennie med ie
    La Lola skrev 2012-10-17 22:25:10 följande:
    Ja det var ju det jag tänkte på.
    I övrigt har väl väldigt få av oss minnen från när vi döptes om vi var bebisar då.

Nä men även saker man inte minns är ju faktiska och dess följder också. Ibland "som tur är" och ibland "tyvärr"
  • lövet2
    Lillis80 skrev 2012-10-17 22:00:13 följande:

Men då är det ju toppen att man kan döpa sig i vuxen ålder, av sin egen fria vilja ;) Då får du till och med ta del av dopfikat på ditt eget dop!
    Bara pinsamt! Inget dopfika blev det heller. Jag förstår inte riktigt varför de inte kunde fixa det där när jag var baby i stället; det hade förenklat saken betydligt ...
  • Natulcien
    Lillis80 skrev 2012-10-17 22:25:54 följande:

Ja, man kan gå ur kyrkan, men det gör ju inte dopet ogjort. Jag är ju fortfarande döpt och kommer alltid att vara.
    Fast dopet är ju en rit genom vilken man upptas i kyrkan. Och går man då ur kyrkan så är ju dopet, mer eller mindre, "ogjort".
  • lövet2

Och på vilket sätt skadar det dig?
  • La Lola
    Natulcien skrev 2012-10-17 22:28:24 följande:
    Fast dopet är ju en rit genom vilken man upptas i kyrkan. Och går man då ur kyrkan så är ju dopet, mer eller mindre, "ogjort".
    Tycker jag också.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Echo

Så tänker jag också. Det är två skilda saker.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
Svar på tråden Är ditt/dina barn döpta?