• Inkontinental

Vilket parti har den bästa energi- och miljöpolitiken?

En ny spännande, officiell FL-undersökning: Vilket parti anser du har den bästa energi- och miljöpolitiken?

Motivera gärna ditt svar!

Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 11:24
    RÖSTA gärna också, inte bara motivera!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket parti har den bästa energi- och miljöpolitiken?
  • themia
    Mentat skrev 2012-10-21 19:54:30 följande:
    Jodå, jag såg att du inte är religiös motståndare men det känns som en motsägelse i sak att påstå sig vara väl medveten om nya tekniken och samtidigt bara tala om uranbaserad kärnkraft. Torium räcker väldigt, väldigt länge.

Visst skiner solen på vintern, tack det är jag medveten om, men inte många timmar per dag. De kallaste dagarna är gärna sådana då det är vindstilla. Visst kan vi hoppas på bättre tekniker för lagring men vi har inte sådana idag och någon självklar lösning finns inte.

Metoden att framställa bensin ur luft vore ett sätt, om den håller vad den lovar. Principen är intressant men att få upp massproduktion är en helt annan sak. Lyckas man med det har man till stor del löst lagringsproblemet. Tills vi har kommit dit kan jag inte ta ett parti på allvar som talar om att lösa klimatproblemen och samtidigt avveckla kärnkraften. Just nu går de två ambitionerna inte ihop och man kan som parti inte ha ett program som bygger på lösa förhoppningar. Alltså ratar jag antikärnkraftspartiernas klimatpolitik totalt,
    Du kanske kan berätta var det finns ett toriumbaserat kraftverk i produktion
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Reverend Black Percy
    themia skrev 2012-10-21 20:45:38 följande:
    Du verkar dyrka Miljöpartiet lite väl mycket Themis? Förstår inte riktigt ditt förakt för Sverige om jag ska vara ärlig. Men man ska visst inte förstå allt Skrattande
  • themia
    Inkontinental skrev 2012-10-21 20:07:36 följande:
    Här du ute du & cyklar: vindkraften är överlägset mest underhållskrävande i förhållande till producerad energi. Men underhållet är rätt ointressant, förutom hur det påverkar produktionskostnaden. 

Vindkraften motvarar inte alls lokala behov! Varför byggs alla vindkraftverk i glesbygd, men inga i storstäder?

Då har du siffror på det då, eller ...?

Med lokala behov menar jag förstås kommuner och liknande, och förstod du mycket väl. Men polemik är väl kul antar jag.
  • Inkontinental
    themia skrev 2012-10-21 20:51:39 följande:
    Då har du siffror på det då, eller ...?

Med lokala behov menar jag förstås kommuner och liknande, och förstod du mycket väl. Men polemik är väl kul antar jag.
    Certainly. Kärnkraften i Sverige sysselsätter cirka 3000 personer. Vindkraften cirka 7000. Kärnkraften producerar drygt 10 gånger så mycket el. 

Att försöka lokalisera energiproduktion kommunalt är synnerligen suboptimalt! Ska hela sydsverige vara utan el en vindstilla dag då?

• themia
    Reverend Black Percy skrev 2012-10-21 20:49:07 följande:
    Du verkar dyrka Miljöpartiet lite väl mycket Themis? Förstår inte riktigt ditt förakt för Sverige om jag ska vara ärlig. Men man ska visst inte förstå allt Skrattande
    Skulle det där vara ett exempel på debattinlägg? Har man inget att säga i sak, gör man bäst i att låta bli
  • themia
    Inkontinental skrev 2012-10-21 21:04:26 följande:
    Certainly. Kärnkraften i Sverige sysselsätter cirka 3000 personer. Vindkraften cirka 7000. Kärnkraften producerar drygt 10 gånger så mycket el. 

Att försöka lokalisera energiproduktion kommunalt är synnerligen suboptimalt! Ska hela sydsverige vara utan el en vindstilla dag då?

Så du menar att det är mindre risk att Skåne blir utan el vid vindstilla, om det inte finns några vindkraftverk? Jag är inte säker på att min lärare i logik skulle köpa den tesen.
  • Reverend Black Percy
    themia skrev 2012-10-22 00:03:00 följande:
    Så du menar att det är mindre risk att Skåne blir utan el vid vindstilla, om det inte finns några vindkraftverk? Jag är inte säker på att min lärare i logik skulle köpa den tesen.
    Läste i DN att miljöaktivister led av trisomi 21 i högre grad än högutbildade, dom som kämpade för sveriges väl och vår välfärd istället för psykedeliskt nonsens var däremot välutbildade

Hur ställer du dig till verkligheten?
  • themia
    Reverend Black Percy skrev 2012-10-22 00:16:36 följande:
    Läste i DN att miljöaktivister led av trisomi 21 i högre grad än högutbildade, dom som kämpade för sveriges väl och vår välfärd istället för psykedeliskt nonsens var däremot välutbildade

Hur ställer du dig till verkligheten?
    Eftersom du inte är kapabel till en seriös diskussion så bryter jag här. Lev väl!
  • Mentat
    themia skrev 2012-10-21 20:45:38 följande:
    Jag förmodar att du menar ett som producerar ström och inte i produktion eftersom det byggs ett antal sådana idag, inte minst Indien satsar hårt på torium då de har stora tillgångar. Jag vet inte om någon har hunnit tas i drift ännu. Indien skall starta en 2013 så den är snart färdig och fler är på gång. Kina satsar också på torium. Tjeckien bygger en reaktor som skulle vara klar att ta i drift 2012. Byggen är på gång på en hel del platser.

Att det fungerar i praktiken visade man i Oak Ridge redan på 60-talet då man drev en reaktor på torium 1965-69. På den tiden var man dock mer intresserad av kärnvapen och eftersom man inte får fram något kärnvapenmaterial i toriumcykeln var det då inte riktigt intressant. Idag är det en av fördelarna.
  • Inkontinental
    themia skrev 2012-10-22 00:03:00 följande:

Ja, det stämmer. Utan elproduktion som är beroende av vinden, så är det ingen risk att Skåne blir utan el om det inte blåser.
  • Tom Araya
    2016-11-20 20:46

Det finns inga enkla lösningar på klimatförändringarna
    Populister brukar förespråka enkla lösningar. Senast har nu kött pekats ut som orsaken till klimatförändringarna som enkelt kan stoppas om vi utrotar våra tamdjur genom att sluta äta kött. I verkligheten är det de fossila bränslena som står för ca 70% av utsläppen, där kött står för 5% och övrigt jordbruk för 10% - detta gäller koldioxiekvivalenter, dvs inkluderar metan. Och den köttkonsumtion som ökar snabbare än världens befolkning är inte från de naturvårdande och via betesmarker CO2-fixerande idisslarna, utan kyckling och fläskkött som inkräktar på odling av mänsklig föda.

cornucopia.cornubot.se/2016/11/det-finns-inga-enkla-losningar-pa.html
  • Tom Araya
    Jag vet inte hur det ser ut idag, men så sent som 2012 var 20% av den totala svenska elförbrukningen producerad med fossila bränslen. Hade våra politiker inte varit så envisa motståndare till kärnkraft hade fossila bränslen i elproduktion kunnat varit borta för 30-40 år sedan och vi hade inte haft några som helst problem med elförsörjningen heller.

www.di.se/nyheter/elnod-hotar-sverige-lagre-marginaler-an-nagonsin/
  • Tom Araya

Här beskrivs riskerna för el-brist och problematiken med otillräcklig el-produktion och reglerkraft, som det kan innebära att i för hög grad förlita sig på förnyelsebara energikällor.

Vad som inte nämns i artikeln är att vid sidan av vattenkraften så är kärnkraften en av våra allra viktigaste källor till sk reglerkraft (troligen utelämnat av politiska skäl).

Det är alltså ur detta perspektiv som exempelvis Miljöpartiet vill avveckla både fossila bränslen och kärnkraft...

Så hanterar vi vinterns utmaningar

Svenska kraftnät har systemansvaret för el i Sverige. Det innebär att vi ska säkerställa att det är balans mellan den mängd el som produceras och den som förbrukas i Sverige, i varje givet ögonblick. Att balansen upprätthålls är viktigt för att elsystemet ska fungera och kunna tillgodose vårt samhälle med el. En av utmaningarna med balanshållningen är variationen i det svenska klimatet och de kalla vinterdagarna.
    ...

www.svk.se/drift-av-stamnatet/drift-och-marknad/vinterns-utmaningar/

Svar på tråden Vilket parti har den bästa energi- och miljöpolitiken?