• maadde

    Problem med navelpiercing, HJÄLP!!!

    Hej! Jag piercade mig i naveln för cirka 5 månader sedan. Första gången jag bytte min navelpiercing var för bara 2 veckor sedan. Han som piercade mig sa att det skulle läka på 2 - 8 veckor. Jag varade och det gjorde ganska ont efter jag hade piercat mig och det fortsatte väldigt länge.

    För två veckor sen då jag bytte såg det jätte fint ut och hade varit så ungefär en vecka så jag tyckte att det gick bra att byta då och jag slutade även att göra rent. Efter att jag hade bytt blev det samma visa igen fast värre. Det gick bra i några dagar men sen började det vara igen. NU är jag jätte röd runt navelpiercingen, jag varar och blöder ibland. Just nu kan jag inte ens ligga på magen då jag ska sova.Vad ska jag göra? Har jag fått en infektion?
    Nu gör jag rent med vätskan jag fick när jag piercade mig varje dag men det blir inte bättre! Är det någon som har haft samma problem som mig eller har nått tips?? Tacksam för svar eftersom jag är väldigt orolig! 

  • Svar på tråden Problem med navelpiercing, HJÄLP!!!
  • Pippi Långstrump

    Rengör rengör - köp liten tub med salva på
    Apoteket (lp5?)
    Lycka till- glöm inte att rengöra händerna ordenligt och pilla inte. Då läker hålet och infektionen försvinner.

  • maadde
    Pippi Långstrump skrev 2012-11-15 17:09:33 följande:
    Rengör rengör - köp liten tub med salva på
    Apoteket (lp5?)
    Lycka till- glöm inte att rengöra händerna ordenligt och pilla inte. Då läker hålet och infektionen försvinner.
    Vad hjälper salvan till med? Tack för svaret!
  • Tina69

    En navelpiercing läker nog aldrig helt. Jag piercade naveln 2003, och den har aldrig varit helt läkt. När jag tog bort den för två månader sen, läkte hålet igen på nolltid. Jag försökte sticka igenom det varje kväll för att behålla det, men det gjorde alldeles för ont, så nu finns inte hålet längre...

  • Zoja

    Sa din piercare att din navelpiercing skulle läka på 2-8 veckor?Förvånad

    Du kan ju alltid gå tillbaka till piercingstudion och be om tips, har det inte blivit bättre på en vecka eller två bör du göra det! Men annars kan du göra rent med en koksaltlösning, det gjorde jag när min navelpiercing krånglade lite. 

    bodyart.ifokus.se/articles/4d716349b9cb46222107392f-koksaltlosning Här är en länk om hur du kan göra, hoppas det går bra!

    Om du har fått en rengörningsspray eller tvål, glöm inte att trappa ner på hur ofta du använder den så kroppen får en chans att ta hand om piercingen själv, utan att bli rengjord hela tiden!

  • Flikkan

    Navelpiercingen läker inte riktigt fören efter något år!
    Du ska sluta tvätta när du inte har något problem annars tvätta :)

    Jag har haft mitt i 8 år och jag tog mitt själv dum som man var, men jag gick och rådfrågade på studio och dom tyckte jag gjort ett riktigt bra jobb och jag tvättade länge tills jag märkte att det ej gjorde ont.
    Ta gärna ut staven och koka den och rengör riktigt!

    Byt sängkläder och ha ej på dig smutsiga kläder som kan leda till irritationen eller infektion!

    Jag tvättade bara med klorhexedin med tops som finns att köpa på Apoteket en flaska för ca20kr!
    Samt att jag kokade min stav om jag fick ont!

  • Carrosh

    Tvätta absolut INTE med någon klorhexidin eller annan alkoholbaserad produkt! De torkar ut och hjälper inte läkningen något särskilt!
    Koksaltlösning är milt och skonsamt, och något alla seriösa piercare rekommenderar.
    Låter mycket märkligt att piercaren påstod att den skulle läka på så kort tid.. Navelpiercing är det 6-12 månaders läkningstid på, ibland mer!
    Gjorde du med pistol? :S

  • Melissa02

    Hej, det är så för 2 år sedan stöttes min navel piercing bort för att jag tog bort den efter 5 månader bytte smycken då använde jag en tung smycke så den åkte bort. För 3 dagar sedan tog Jag om min navel piercing, jag tvättat den med koksaltslösing varje morgon och kväll! Men ändå så har jag ont i den, det kommer inte ut någon vätska alls men det blödde lite en gång då jag skulle rengöra den. Det gör ont när jag böjer mig också! Vad ska jag göra?? Är det infektion eller?

  • Cicci02

    Hejsan! Jag tog min navel piercing för ungefär en vecka sedan och den är lite röd och pytte pytte lite svullen. När jag puttar upp staven så finns det lite gult/Vitt tunt gojs runt staven, inte mycket alls, men lite. Är min navel bara lite irriterad eller är jag påväg att få en infektion? Kan man använda Desivon? Tacksam för svar!

  • Zoja
    Cicci02 skrev 2014-01-13 15:37:56 följande:
    Hejsan! Jag tog min navel piercing för ungefär en vecka sedan och den är lite röd och pytte pytte lite svullen. När jag puttar upp staven så finns det lite gult/Vitt tunt gojs runt staven, inte mycket alls, men lite. Är min navel bara lite irriterad eller är jag påväg att få en infektion? Kan man använda Desivon? Tacksam för svar!
    Gjorde du den på en piercingstudio? I så fall borde de ha skickat med rengöringsmedel. Den håller på att läka, så svullnad och sårvätska är helt normalt. Om du är orolig gå till en piercare och låt hen titta på den. Och pilla inte med staven förutom när du rengör.

    Är det alkohol eller annat starkt i Desivon? I så fall ska det inte användas. Gå till en piercingstudio och köp rengöringsmedel där, om du inte kör med koksaltslösning.
    Melissa02 skrev 2013-11-03 00:07:53 följande:
    Hej, det är så för 2 år sedan stöttes min navel piercing bort för att jag tog bort den efter 5 månader bytte smycken då använde jag en tung smycke så den åkte bort. För 3 dagar sedan tog Jag om min navel piercing, jag tvättat den med koksaltslösing varje morgon och kväll! Men ändå så har jag ont i den, det kommer inte ut någon vätska alls men det blödde lite en gång då jag skulle rengöra den. Det gör ont när jag böjer mig också! Vad ska jag göra?? Är det infektion eller?
    Jag hade ont när jag böjde mig i två, tre veckor när jag tig min navelpiercing. Fortsätt göra rent och pilla inte! Om det blir väldigt rött och svullet eller liknande, gå tillbaka till piercingstudion som gjorde den. (Jag hoppas att du gjorde den på en piercingstudio.)
  • Maamacita

    Jag tog min piercing på studio för några dagar sedan. Allt gick bra, gjorde knappt ont att ta piercingen. Men nu är det svullet, varmt, rött och ömmar. Är även var/sårvätska i hålet. Jag tvättar 2ggr om dagen med tvålen, men det är svårt pga svullnaden och smärtan. Vad ska jag göra? Vad händer?

  • Kottex

    Jag hade lika dant om jag inte minns fel, var för ca 12 år sedan. Tvätta, tvätta, det är ett sår som kroppen försöker ta hand om. Har du fortfarande bekymmer? Få tillbaka, visa upp så kommer du få bra tips. Det tar tid innan det läker

  • Ofantlig

    Har också navelpiercing, piercade mig på en studio men han rekommenderade klorhexodin?

    Min förra navelpirecing stöttes ut, men tog en ny på samma ställe efter 6-7 månader ungefär.

    Efter dessa kommentarer ska jag sluta använda klorhexodin men känns fortfarande skumt...

    Jag tog dessutom ut min navelpiercing och la den i ett glas med klorhexodin medans jag tvättade naveln, satte in piercingen igen efteråt.

    Har inte ont och ingen svullnad, bara torrhet.

    Tog piercingen 24 septemper.

    Hur ska jag göra? Och hur länge kokar man en piercing, har en i plast.

  • Ofantlig
    Ofantlig skrev 2015-11-18 23:47:50 följande:

    Har också navelpiercing, piercade mig på en studio men han rekommenderade klorhexodin?

    Min förra navelpirecing stöttes ut, men tog en ny på samma ställe efter 6-7 månader ungefär.

    Efter dessa kommentarer ska jag sluta använda klorhexodin men känns fortfarande skumt...

    Jag tog dessutom ut min navelpiercing och la den i ett glas med klorhexodin medans jag tvättade naveln, satte in piercingen igen efteråt.

    Har inte ont och ingen svullnad, bara torrhet.

    Tog piercingen 24 septemper.

    Hur ska jag göra? Och hur länge kokar man en piercing, har en i plast.


    Klorhexidin*
  • mánialfr

    Var ingen bra idé att byta efter bara två veckor. Även om det verkar läkt så är det inte alltid det så pass tidigt. Jag brukar vänta minst 1,5 månad om inte längre innan jag byter smycke.
    Navelpiercingar brukar inte läka på bara två veckor, rekommenderar att alltid vänta tills den maximala läketiden gått över. 
    Vad har du rengjort med? Och det kan ju även vara så att den blivit förbannad om du rengjort eller rört omkring för mycket.. 

Svar på tråden Problem med navelpiercing, HJÄLP!!!