• Anonym (ilska)

    Nu är det krig

    Mellan mig och mitt barns familjehem....faan vad dom ljuger och hittar på!


    Ville bara ventilera...

  • Svar på tråden Nu är det krig
  • Anonym
    Anonym (rättvis) skrev 2013-01-16 23:09:10 följande:
    Till Anonym: LVU, (lagen om vård av unga)"strävar " inte speciellt efter det motsatta! Först och främst är det ju SOL som gäller, en frivillig placering, då föräldrarna inser själva att det är bäst för barnet att en tid, kanske kortvarigt, bo i familjehem. De är kloka föräldrar, som inser barnens bästa! Då har föräldrarna också all rätt till umgänge, har mycket att säga till om hur barnen har det, men, nu kommer det knepiga : Om föräldrarna beter sig som denna mamma, kanske man beslutar om LVU, och det är ett steg längre från hemflytten!  Visar man denhär sortens beteende, så är man nog olämplig som mamma!!!
    Mina 3 barn var SoL:ade, en dag fick jag ett papper om LVU på ett av dem medans jag fick hem de andra 2. När jag var i rätten så var de extra tydliga med att LVU ska vara för barnets bästa och att man alltid skall sträva efter hemflytt. Har rätten fel då?
  • Anonym (rättvis)

    Nej , nej, rätten hade nog inte fel, men- det finns otroligt många olika orsaker varför SOL omvandlas till LVU, men det sker ytterst sällan  utan att man diskuterar det innan. Bara om det är omedelbar fara för barnets välmående. Och det är rätt, att man jobbar för att barnet skall hem i de flesta fall, men det böir inte lättare föe en förälder, som visar sådana aggrressioner som denhär mamman. Det var så jag menade!

  • Anonym

    Om nu familjhemsmamman beter sig som ett arsle mot ts barn så har iaf jag förståelse för ts ilska. Många familjehem motsätter sig ko.takten med föräldrarna då dem vill behålla barnen. Vidrigt när sånt sker!

  • sextiotalist

    Är det inte så att kommunerna har många gånger fått svidande kritik för att de inte sköter dessa saker rätt, att de inte har rätt krav på familjehemmen, att de inte tar till sig om barnen far illa, att de inte följer upp.
    Det må så vara att Ts har använt tuffa ord här, även jag, välfungerande medelålderskvinna, kan använda mindre lämpliga ord vid vissa tillfällen, när jag är riktgt förbannad.
    Hade jag råkat ut för något liknande, dvs att någon spred lögner om mig eller mina nära, då hade jag nog varit precis lika rasande som Ts och vokabulären om den personen som gjorde det hade haft samma styrka.

    Det verkar ändå som Ts gentemot myndigheten sköter det balanserat och vräker ur sig här.     

  • Anonym (rättvis)

    fast nu var det ju så, att mamman visste inte vad för lögner det hade sagts, och till vem!
    hea tiden sprids det rykten och skvalras, speciellt i små byar. Och som oftast är faktiskt familjehemmen som det sprids rena rama lögner om. Det är de "försmådda" biologiska föräldrarna som ofta står för dessa uttalanden. Och det är en psykologisk fenomen: Känner man sig misslyckad som förälder, barnen har omhändrtagits av myndigheterna så måste man på något vis  behålla sitt människovärde, och det enda sättet är att tala illa om den andra parten, i dessa fall då Soc och familjehemmet!! "dom skall inte tro att dom är bättre"
    Tyvär hakar många på det här och inte ser objektivt på situationen. Men dessa uttalanden  avslöjar enligt mig i alla fall en mindre begåvad person.  

  • Anonym
    Anonym (rättvis) skrev 2013-01-17 13:57:35 följande:
    Nej , nej, rätten hade nog inte fel, men- det finns otroligt många olika orsaker varför SOL omvandlas till LVU, men det sker ytterst sällan  utan att man diskuterar det innan. Bara om det är omedelbar fara för barnets välmående. Och det är rätt, att man jobbar för att barnet skall hem i de flesta fall, men det böir inte lättare föe en förälder, som visar sådana aggrressioner som denhär mamman. Det var så jag menade!
    Då tillhör jag "ytterst sällan", och det var absolut ingen omedelbar fara överhuvudtaget... Ok, nej lätt är det inte även om man försöker göra allt utom just det man känner för ibland (att vara som en 5åring)
  • Anonym (rättvis)

    Till dig anonym, nu vet jag inte om det är du som hade frågan från början, att du förklarar krig mot familjehemmet?

    Eller är du en "annan" som fått ett barn placerar enligt LVU, och fått hem två andra?
    Det allra bästa är nog, att man i din situation lungt och sansat i frågasätter omhändertagandet.
     Jag skulle tro, att det barnet, som blev LVU:ad hade speciella problem?
    Kanske det är en tonåring? Då sätter man LVU bara för att det ger en  trygghet som familjehem, att styra över den unga. Kanske hon rymmer till sina biologiska föräldrar, som inte anses som lämpliga, eller rymmer till en pojkvän(Ofta en mycket äldre, missbrukare!!!)     Och är det då en SOL placering kan man inte göra så mycket. Däremot med LVU är man tvungen att ringa Soc. jouren, polisen  osv. för att få tillbaka barnet/den unga.
    Oj, det finns så mycket med detta att diskutera, men jag slutar nu.'
    Vill bara säga: var rädda om varandra och om era älskade barn! Fortare än du tror är de vuxna och ställer dig till svars för sin barndom!!  

  • Anonym (1LVU2hemma)
    Anonym (rättvis) skrev 2013-01-17 23:35:57 följande:
    Till dig anonym, nu vet jag inte om det är du som hade frågan från början, att du förklarar krig mot familjehemmet?

    Eller är du en "annan" som fått ett barn placerar enligt LVU, och fått hem två andra?
    Det allra bästa är nog, att man i din situation lungt och sansat i frågasätter omhändertagandet.
     Jag skulle tro, att det barnet, som blev LVU:ad hade speciella problem?
    Kanske det är en tonåring? Då sätter man LVU bara för att det ger en  trygghet som familjehem, att styra över den unga. Kanske hon rymmer till sina biologiska föräldrar, som inte anses som lämpliga, eller rymmer till en pojkvän(Ofta en mycket äldre, missbrukare!!!)     Och är det då en SOL placering kan man inte göra så mycket. Däremot med LVU är man tvungen att ringa Soc. jouren, polisen  osv. för att få tillbaka barnet/den unga.
    Oj, det finns så mycket med detta att diskutera, men jag slutar nu.'
    Vill bara säga: var rädda om varandra och om era älskade barn! Fortare än du tror är de vuxna och ställer dig till svars för sin barndom!!  
    nej, det var inte min fråga från början, vart bara "inspirerad". Jag är alltså den med 1 LVU och 2 hemma :)

    Nej, barnet hade inga speciella problem utan var det yngsta och socialen hävdar misshandel. 
  • Maggot
    Anonym (1LVU2hemma) skrev 2013-01-18 09:06:44 följande:
    nej, det var inte min fråga från början, vart bara "inspirerad". Jag är alltså den med 1 LVU och 2 hemma :)

    Nej, barnet hade inga speciella problem utan var det yngsta och socialen hävdar misshandel. 
    Nu säger inte jag på något vis att du misshandlat ditt barn, absolut inte. Men det måste finnas något som gör att socialtjänsten anser att misshandel verkar förekomma? Vad i så fall och finns det en rimlig förklaring som motbevisar detta? Är barnet gammalt nog att själv kunna prata kring det här? Är det ställt utom rimligt tvivel att det inte är en anhörig eller någon som faktiskt begått handligar som ett barn inte ska utsättas för?

    Som sagt, något har ju föranlett detta LVU, även om det är ett missförstånd och det krävs nog att du vet vad det är för att kunna gå vidare mot en utgång som du vill ha. 
  • Anonym (1LVU2hemma)
    Maggot skrev 2013-01-18 09:11:59 följande:
    Nu säger inte jag på något vis att du misshandlat ditt barn, absolut inte. Men det måste finnas något som gör att socialtjänsten anser att misshandel verkar förekomma? Vad i så fall och finns det en rimlig förklaring som motbevisar detta? Är barnet gammalt nog att själv kunna prata kring det här? Är det ställt utom rimligt tvivel att det inte är en anhörig eller någon som faktiskt begått handligar som ett barn inte ska utsättas för?

    Som sagt, något har ju föranlett detta LVU, även om det är ett missförstånd och det krävs nog att du vet vad det är för att kunna gå vidare mot en utgång som du vill ha. 
    Klart det finns något som gör att de anser det, och vi är i full gång att motbevisa detta, det tar däremot väldigt lång tid och det blir inte bättre av att de motarbetar oss och vill dra ut på umgänge osv. Men nu kör i på bäst vi kan o hoppas på framgång i nästa beslut!
  • liv
    Anonym (ilska) skrev 2013-01-15 13:32:50 följande:
    Kriget fortsätter..pga familjehemsmamman! Hordjävel! pengakåta tjocka kossa!
    Du tycker att du är en bra förebild som förälder när du skriver sånt där?
Svar på tråden Nu är det krig