• HEARM

läggdags för 3åring?

vilken tid på kvällen anser du att en 2-3åring bör somna/lägga sig om h*n ska upp till förskolan dagen efter. Och då måste h*n gå upp senast 6:30

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 22:39
    jag menar SENAST lägga sig. och det ska vara som rutin inte engångsgrejer ifall det händer något.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden läggdags för 3åring?
  • clembke

När min 2.5 åring gick upp halv sex sövde jag honom runt halv 7. Ibland tidigare beroende på hur trött han var.

Vår 4 åring brukade somna framåt halv 8-8.

Nu behöver dom inte gå upp så tidigt då dom bara går 9-14 3dgr/v. Men runt halv 7 gör vi natt o lägger oss o läser saga till 7-halv 8. Sen släcks lampan oftast. Ibland får dom se på tv inne i vår säng.. (brukar bli ca 30 min sen sover dom)

Dessa tider är för att dom behöver sina timmar på natten. Så när dom ska sova beror mkt på hur barnet är o vad de behöver.

• MalinEddie

Han mår bäst om han somnar mellan 19.00-19.30 med tanke på hans sömnbehov.

Avskyr CIO-metoder.
  • La Lola
    HEARM skrev 2012-11-22 22:44:33 följande:

Ja för föräldranras skull. De behöver väl oxå vila. Eller behöver man inte vila när man har blivit förälder?
    Jo? Jag glömmer bort att det finns vuxna som lägger sig vid 20-21 tiden...då förstår jag att man vill att barnen ska sova redan vid 19-tiden.
    Min man kommer hem vid 17.30 o då äter vi...skulle Hedda lägga sig redan vid 19 skulle de ju knappt träffas nåt......
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    HEARM skrev 2012-11-22 22:47:09 följande:
    mmm jag försöker men det är inte så lätt att bestämma vad andra sak göra. och tyvärr står det ju itne i några lagar att jag kan bestämma hur deras rutiner ska se ut
    Fast förskolan ska ju samarbeta med er, inte köra över er o era önskemål.
    De kan inte tvinga alla att sova bara för att det är deras "rutiner".
  • Fridiz86

både min dotter på 6år och son på 2år går och lägger sig kl 19 ibland tidigare.

detta gör så de orkar med hela dagen, plus vi som föräldrar kan oxå få koppla av

• HEARM

nej nu ska jag gå och sova så jag får några tmmars sömn innan det är dags vakna

• MalinEddie
    La Lola skrev 2012-11-22 22:48:10 följande:
    Jo? Jag glömmer bort att det finns vuxna som lägger sig vid 20-21 tiden...då förstår jag att man vill att barnen ska sova redan vid 19-tiden.
    Min man kommer hem vid 17.30 o då äter vi...skulle Hedda lägga sig redan vid 19 skulle de ju knappt träffas nåt......
    Jag kommer ibland hem sent, vid samma tid som din man. Givetvis är det tråkigt att jag inte får spendera lika mycket tid med vår son dessa dagar men jag skulle inte hålla honom uppe för min skull eftersom han behöver sin sömn. Man kan inte påverka sömnbehovet.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Vinterankan

Jag svarade 20.00 men då utgick jag från att barnet itr sover på dagen. Om det sover på dagen skulle jag svarat 22.00. Jag tycker man ska lyssna på barnens behov och följa det, inte anpassa efter att det ska passa de vuxna så bra som möjligt. Om barnet somnar på dagis så har det väl uppenbarligen behov av att sova då. Min inställning till att sova på dagis har alltid varit att om barnet somnar så behöver det sova och då ska det inte heller väckas efter en viss tid och om det inte somnar så behöver det uppenbarligen inte sova och sedan så har vi anpassat kvällen efter dagen. Har det sovit på dagen så har hon fått lägga sig vid 23-24 vilket gett 8 timmars sömn, har hon inte sovit på dagen så har hon fått lägga sig tidigare.

• La Lola
    MalinEddie skrev 2012-11-22 22:59:43 följande:
    Jag kommer ibland hem sent, vid samma tid som din man. Givetvis är det tråkigt att jag inte får spendera lika mycket tid med vår son dessa dagar men jag skulle inte hålla honom uppe för min skull eftersom han behöver sin sömn. Man kan inte påverka sömnbehovet.
    Nä, Hedda hålls ju inte uppe såklart. Hon har aldrig sovit några 12 timmar per natt som många barn verkar göra tex.
  • BängtRagnhild

Han får vara uppe tills han vill gå och lägga sig så det varierar ganska mycket. 19.00 brukar han fråga själv om han får gå och lägga sig om han har varit på förskolan. Det får han självklart.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • milli79

Beror helt på barnet. Vår dotter blir 2 i jan och slutade för 1mån sen att sova middag både hemma och på förskolan. Hon är behöver lägga sig 19 och sover då till ca 7.30.

Vår drygt 3åring har sista tiden fått lite mindre sömnbehov (var länge sen han sov på dagen). Vi försöker lägga båda barnen samtidigt för att inte både jag och pappan ska behöva lägga varje kväll men nu när lilltjejen slutat sova middag så är de lite osynkade. Skulle vi bara lägga sonen skulle vi nog lägga honom kl 20 men nu när han lagt sig lite innan tar det lite tid för honom att somna.... men runt 20 brukar han sova och då vaknar han runt 7. 

• Duckan

Röstade på 19.00.

Så tidigt har dock inte mitt barn nånsin somnat, men hon har heller aldrig stigit upp så tidigt som 06.30.

• vampyria2

Kl 19 la sig mina barn vid den åldern, även om de inte behövde gå på dagis de var kvälls trötta och började gnälla om att de ville gå och sova redan kl 18, även när de var hemma med mig och aldrig behövde upp på morgonen

• Planta

Mina har alltid haft ett behov av 12 timmars sömn. så ska vi upp till dagis/skola så är det 19:00 som gäller.

• hymafr

Man får se till det enskilda barnets sömnbehov, men en grundregel är att de flesta barn som slutat sova middag behöver cirka 12 timmars sömn per natt.
    Sen finns det de som behöver 14 timmar och en del behöver bara 10. 
    Var uppmärksamma på era barn och låt er inte luras av att de ev verkar pigga trots lite sömn. Ett utsövt barn behöver inte väckas på morgnarna och sover inte heller längre på helger. 

• Annsiss

Barn behöver ofta sova 12 h långt upp i åldern. Dottern 2.5 nattas mellan 19 19.30 om hon sovit på dan vilket hon oftast behöver nån timma, sover hon inte så senast 18.30 annars är hon ett vrak

• Ragnar

Min 3-åring somnar oftast, på eget intiativ, mellan kl. 19 och 20. Men då har hon nyligen nästan slutat sova på dagen. Det händer att hon somnar en stund efter lunch, men det blir inte någon längre sömn. När hon sov på dagen somnade hon runt kl. 21.
    Nu på vintern då vi har mörkt nästan fram tills lunch är vi alla trötta på morgonen, oavsett när vi går lägger oss. 3-åringen måste vi väcka kl. 7 på morgonen oavsett om hon somnar kl. 18 eller kl 21. Under sommarhalvåret vaknar båda barnen innan klockan ringer på morgonen, oavsett när de somnat på kvällen.

• hannis

Min 2.5 åring somnar runt 20-20.30. Om han inte har sovit på dagen kan det bli en halvtimme/timme tidigare dvs runt 19.30.

Vaknar av sig själv mellan 5 och 6 på morgonen.

Svar på tråden läggdags för 3åring?