• ängelnthea

    hur kommer man vidare?

    hur kommer man vidare med sin vardag när man mister någon? ett barn som man längtar efter och bara tas ifrån en så snabbt? jag har stannat upp i min vardag och kommer inte vidare utan backar tillbaka... vågar inte gå ut på stan, vågar inte se mig i speglarna.. känner jag behöver någon att prata med... svårt att prata med någon som inte varit med om de... 

  • Svar på tråden hur kommer man vidare?
  • ängelnthea
    LindaL82
    ja det är väldigt slarvigt jag förstår mig inte på sådana läkare varför ska dom ens få jobba med sådant om dom ändå inte gör sitt jobb liksom? jo det är skönt med extra kontroller men ändå.. jag kommer vara rädd varje gång hädan efter när man ska in på kontrollerna och lyssna efter hjärtat och om de kommer röra sig som de ska... för jag tror rädslan i sig är inte bra heller utan jag hoppas de kommer finnas någon samtalsgrupp för kvinnor som har änglabarn men är gravida igen så man kan träffas och diskutera mera.. för jag och sambon går i en grupp nu med andra föräldrar som har misst sina änglar... och bara de har ju varit till stor hjälp.. jag fick ju inget sånt bälte men fick även reda på efter allt att jag skulle ha fått ett men aldrig blev av för läkaren sa nej åter igen... dom tror inte att jag kommer kunna jobba utan kommer få vara hemma under denna graviditen igen... för jag var sjukskriven under hela theas eftersom jag kunde svimma och att jag gick ner så i vikt... 

    jag åt väldigt mycket sånt för att få i mig några vitaminer men samtidigt är de inte lätt att äta något när man nte får behålla något så jag hoppas nästa graviditet blir mycket lättare på så sätt... jag ska inte ta de utan jag kommer få äta en annan medicin som gör att jag inte kommer kräkas lika mycket hoppas om som heter lergigan och den är för gravida tjejer och även sånna som vill bli gravida för det är även för ångest och lite allt möjligt.. och den har hjälpt hittills nu när jag bearbetar min sorg... kram <3

  • Dulcinea

    Hej ängelnthea och ni andra tjejer som skrivit här...

    Vi förlorade vår dotter för drygt ett år sedan i v 42 i graviditeten. Beklagar verkligen er sorg men skönt att kunna finna tröst i att det finns andra som vet vad man går igenom. Detta var mitt första barn och min sambo har barn sen tidigare.

    Känner igen mig så väl i det som flera av er skriver.  

    Blev gravid igen efter ca ett halvår men fick missfall nu i juni och nu väntar jag på att bli gravid igen...denna eviga väntan. 

    Vad gäller sorgen så kommer man väl en bit på väg, en dag i taget...men vissa dagar känns det som att det hände igår, förlusten av vår ängel. Känns ändå som att sorgen skulle vara lättare att bära om jag hade blivit gravid igen. Tyckte att jag mådde både bättre o sämre när jag blev gravid igen i april, det gick upp o ner liksom. 

    Hur går det för er alla, försöker ni igen? Tycker att väntan kan vara så fruktansvärt jobbig...plus att man kämpar med sin sorg. Det är som linda skrivit här ovan, tanken på att få ett levande barn är det som får en att gå framåt. 
    Min psykolog säger att det är viktigt att även hitta andra glädjeämnen och inte bara fokusera på att bli mamma igen men det är bannemej inte lätt...jag bara väntar o väntar. VErkar ju inte som att jag ska ha några problem att bli med barn eftersom jag ganska nyss varit det igen men nu har vi försökt några månader o man undrar ju varför det ska ta sån tid...

    Hoppas att vi kan följa varandra och se hur det går för oss alla framöver.

    Många kramar till er alla änglamammor! <3                

  • ängelnthea

    Dulcinea
    hej
    jag beklagar sorgen.. jag känner mig igen de du skriver man bara väntar och väntar på att man ska få de positiva stecken på testen man gör... fick reda på den 8 november att jag var gravid men den glädjen varade bara i 2 dagar sen fick jag missfall... då kommer tankarna tillbaka om att just jag aldrig kommer bli gravid och få barn..  väntan känns som längst och de känns som man bara står och stappar på samma ställe.. vissa dagar hinner man ta ett halvt steg framåt och sen backar man åter igen.. man hinner aldrig läka förrän man får nästa besked på sig.. 

    det går framåt sakta men säkert... jag är försvarande sjukskriven pga många andledningar men sambon har börjat jobba igen.. jobbigast med att han gör de är att han endast jobbar nätter och jag tycker dagarna går an men nätterna är jobbigast och har väldigt svårt att sova.. vet inte hur jag ska få ordning på min sömn.. har försökt med tabletter men har slutat funka nu och de...  vi försöker skaffa barn igen men de är jobbigt och frusterade när de aldrig tar sig.. men jag tror de är också att de är svårare att bli gravid när man tänker hela tiden på de.. jag längtar så fruktansvärt mycket efter att bli gravid igen.. 

    jag håller med dej om att det är viktigt att hitta andra glädkeämnen men det är svårt för allt man gör tänker jag att hon kunde ha fått lära sig eller varit med på men aldrig kommer få uppleva.. man kommer missa alla första gången grejerna som gå prata krypa ja ni förstår nog allt jag menar.. jag hoppas också vi kan följa varandra framöver.. håller verkligen tummarna för alla mammor som sitter som jag gör.. <3 styrkekramar <3

  • LindaL82
    ängelnthea skrev 2012-11-25 21:04:52 följande:
    LindaL82
    ja det är väldigt slarvigt jag förstår mig inte på sådana läkare varför ska dom ens få jobba med sådant om dom ändå inte gör sitt jobb liksom? jo det är skönt med extra kontroller men ändå.. jag kommer vara rädd varje gång hädan efter när man ska in på kontrollerna och lyssna efter hjärtat och om de kommer röra sig som de ska... för jag tror rädslan i sig är inte bra heller utan jag hoppas de kommer finnas någon samtalsgrupp för kvinnor som har änglabarn men är gravida igen så man kan träffas och diskutera mera.. för jag och sambon går i en grupp nu med andra föräldrar som har misst sina änglar... och bara de har ju varit till stor hjälp.. jag fick ju inget sånt bälte men fick även reda på efter allt att jag skulle ha fått ett men aldrig blev av för läkaren sa nej åter igen... dom tror inte att jag kommer kunna jobba utan kommer få vara hemma under denna graviditen igen... för jag var sjukskriven under hela theas eftersom jag kunde svimma och att jag gick ner så i vikt... 

    jag åt väldigt mycket sånt för att få i mig några vitaminer men samtidigt är de inte lätt att äta något när man nte får behålla något så jag hoppas nästa graviditet blir mycket lättare på så sätt... jag ska inte ta de utan jag kommer få äta en annan medicin som gör att jag inte kommer kräkas lika mycket hoppas om som heter lergigan och den är för gravida tjejer och även sånna som vill bli gravida för det är även för ångest och lite allt möjligt.. och den har hjälpt hittills nu när jag bearbetar min sorg... kram <3
    Nä det är märkligt att läkaren inte tog dig på allvar.Så får det inte gå till! Jag tyckte ju min BM var otroligt slarvig så henne kommer jag inte att gå tillbaka till nästa gång! Jag hade ju vitablodkroppar jag med.Fast bara +1 och det kan man ju ha utan att det är nått fel.Men sen hade jag även nitrit påvisat.Å det visste jag inte ens om förren jag begärde att få ut min journal efter att Leo dog.Å nitrit tillsammans med vitablodkroppar tyder ofta på UVI eller andra bakterier som finns.Det gjorde hon ju som sagt inget åt.Så min teori är ju att infektionen han dog av mycket väl kan ha med detta att göra.Så jag kommer begära att alla mina urinprover skickas på odling nästa gång.

    Vi går på träfffar för dom som förlorat sina barn.Små Änlgar heter det.tycker det är bra att få gå dit och prata.Men som du säger så vore det toppen om det finns grupper för oss som förlorat barn å är gravida igen.Men tur vi har varandra här inne så vi kan hjälpa och stötta varandra.  

    Förhoppningsvis mår du inte alls lika dåligt vid nästa graviditet. Ditt dåliga mående berodde säkert på att du hade infektion.

    Lergigan verkar ju bra tycker jag.Helst om den är mot ångest osv med.Kanske nått man borde prova.Kommer va livrädd varje gång nästa graviditet då det är dags för UL osv.

    Kramar!
  • Dulcinea
    ängelnthea skrev 2012-11-25 22:09:34 följande:
    Dulcinea
    hej
    jag beklagar sorgen.. jag känner mig igen de du skriver man bara väntar och väntar på att man ska få de positiva stecken på testen man gör... fick reda på den 8 november att jag var gravid men den glädjen varade bara i 2 dagar sen fick jag missfall... då kommer tankarna tillbaka om att just jag aldrig kommer bli gravid och få barn..  väntan känns som längst och de känns som man bara står och stappar på samma ställe.. vissa dagar hinner man ta ett halvt steg framåt och sen backar man åter igen.. man hinner aldrig läka förrän man får nästa besked på sig.. 

    det går framåt sakta men säkert... jag är försvarande sjukskriven pga många andledningar men sambon har börjat jobba igen.. jobbigast med att han gör de är att han endast jobbar nätter och jag tycker dagarna går an men nätterna är jobbigast och har väldigt svårt att sova.. vet inte hur jag ska få ordning på min sömn.. har försökt med tabletter men har slutat funka nu och de...  vi försöker skaffa barn igen men de är jobbigt och frusterade när de aldrig tar sig.. men jag tror de är också att de är svårare att bli gravid när man tänker hela tiden på de.. jag längtar så fruktansvärt mycket efter att bli gravid igen.. 

    jag håller med dej om att det är viktigt att hitta andra glädkeämnen men det är svårt för allt man gör tänker jag att hon kunde ha fått lära sig eller varit med på men aldrig kommer få uppleva.. man kommer missa alla första gången grejerna som gå prata krypa ja ni förstår nog allt jag menar.. jag hoppas också vi kan följa varandra framöver.. håller verkligen tummarna för alla mammor som sitter som jag gör.. <3 styrkekramar <3
    Tack ängelnthea

    Jag hade inga problem att sova, sov istället som en stock och tror att det behövdes. Så jag vet inte riktigt hur man får bukt med det där med sömnlöshet...

    Jag tänker också så hela tiden, ältar att nu skulle hon ha varit här och det är riktigt tufft hela första året, ska inte sticka under stol med det, alla födelsedagar, julen... jättetufft. Men har fått förklarat för mig av min psykolog att det är hjärnans sätt att bjuda in en till ett ältande som inte hjälper en i sorgen på något sätt...man måste försöka att tacka nej till de tankarna och fokusera på annat men det är lättare sagt än gjort, jag vet.

    Det är också lätt att känna så att man aldrig kommer få uppleva hur det är att ha en bebis men ni har ju inte problem att bli med barn och inte vi heller så varför skulle det vara så?? Det är så du måste tänka! =)  Det är otroligt lätt att tappa modet men tålamod är en dygd som de säger och det stämmer verkligen. Har också insett något mkt viktigt och det är att sorgen är en sak, längtan efter en ny bebis är en annan. Man kan inte "lösa" sorgen genom att bli gravid igen. Sorgen kommer att ta sin tid oavsett om du blir gravid igen och låt den ta den tid det tar, stressa inte med det.

    Massa kramar till dig
  • ängelnthea

    LindaL82
    Jag förstår inte människor som kan slarva så mycket... för samma läkare jag hade skrev ut antideprissiva till mig under graviditeten som tur jobbar min svärmor på apotek och hon ringde direkt när hon hörde vad han hade skrivit ut och sa de ta aldrig detta för de är livfarligt för båda thea och dig.. så jag tog dom ju aldrig men ändå lite mer koll får dom ju faktiskt ha.. för det är ett oskyldigt liv vi skapar och som inte gjort något... jag blir så arg när jag läser allt detta så jag skakar... min barnmorska var jätte noga med alla prover och tjatade på läkaren men han vägrade så hon gjorde ju inget fel.. så nästa graviditet så kommer inte den läkaren få ha något med mig att göra utan alla mina prover eller frågor kommer gå till anatenalavdelningen på stora sjukhuset som tur är... 

    åh ja verkligen de har varit till en stor hjälp men samtidigt är de väldigt jobbigt att höra alla andras historier men man får veta hur dom har gått vidare och tar även med sig av de och har lättare att hantera allt. för denna gruppen har ju gjort att jag har klarat av mera att göra färdigt t.ex. theas hylla med foto och allt annat som tillhör och även kunnat besöka hennes grav lite mera för de trodde jag skulle vara mest jobbigt... 

    på tal om grav? har ni begravt eran son? förlåt om jag frågar... du behöver absolut inte svara... 

    jo de har nog mycket med att göra att jag hade en infektion men samtidigt att man har ångest och sånt skapar ju också sådana problem för jag har ätstörningar sen många år tillbaka också... 

    Den är jätte bra för den har gjort också att jag sover mycket lugnare om nätterna och har slutat ta mina sömntabletter för det är lite sömnhormoner typ i den.. den är jätte bra.. prata med en läkare om den.. för den hjälper mig i alla fall.. det är värt att prova liksom.. 

    kramar <3

    Dulcinea

    de kan jag verkligen förstå för man minns ju alltid datumen och blir påmind om de.. att nu är de så många dagar/månader/år som har gått och även klockslag har jag väldigt svårt för att glömma.. önskar de fanns en knapp som man kunde trycka off på bara för att slippa allt... 

    Nej jag kommer ju aldrig lösa min sorg genom att skaffa en bebis till utan thea kommer ju alltid finnas i mitt hjärta och jag kommer aldrig glömma henne utan jag kommer ju få bära med mig henne och även vad som har hänt givitvis... men man vill ju så gärna.. för man har ju upptäckt mer och mer nu att folk frågar men skulle inte du haft en bebis nu? jo men si och så hände de är bara jobbigt att allt ska bli uppdraget jämnt utan man kan inte få en lugn stund.. men som du säger sorgen tar ju sin tid.. självklart.. men man har ju jätte ångest nu inför att man ska köpa julklappar.. för man vill ju så gärna köpt till henne med... för att se alla barn lyssa upp i ögonen när tomten kommer och när alla julklappar ska öppnas.. jag vet inte hur jag kommer reagera faktiskt men jag försöker uppskatta dom nära och kära... men de kommer nog vara väldigt svårt... 

    kram.. <3

  • LindaL82
    ängelnthea skrev 2012-11-27 02:07:58 följande:
    LindaL82
    Jag förstår inte människor som kan slarva så mycket... för samma läkare jag hade skrev ut antideprissiva till mig under graviditeten som tur jobbar min svärmor på apotek och hon ringde direkt när hon hörde vad han hade skrivit ut och sa de ta aldrig detta för de är livfarligt för båda thea och dig.. så jag tog dom ju aldrig men ändå lite mer koll får dom ju faktiskt ha.. för det är ett oskyldigt liv vi skapar och som inte gjort något... jag blir så arg när jag läser allt detta så jag skakar... min barnmorska var jätte noga med alla prover och tjatade på läkaren men han vägrade så hon gjorde ju inget fel.. så nästa graviditet så kommer inte den läkaren få ha något med mig att göra utan alla mina prover eller frågor kommer gå till anatenalavdelningen på stora sjukhuset som tur är... 

    åh ja verkligen de har varit till en stor hjälp men samtidigt är de väldigt jobbigt att höra alla andras historier men man får veta hur dom har gått vidare och tar även med sig av de och har lättare att hantera allt. för denna gruppen har ju gjort att jag har klarat av mera att göra färdigt t.ex. theas hylla med foto och allt annat som tillhör och även kunnat besöka hennes grav lite mera för de trodde jag skulle vara mest jobbigt... 

    på tal om grav? har ni begravt eran son? förlåt om jag frågar... du behöver absolut inte svara... 

    jo de har nog mycket med att göra att jag hade en infektion men samtidigt att man har ångest och sånt skapar ju också sådana problem för jag har ätstörningar sen många år tillbaka också... 

    Den är jätte bra för den har gjort också att jag sover mycket lugnare om nätterna och har slutat ta mina sömntabletter för det är lite sömnhormoner typ i den.. den är jätte bra.. prata med en läkare om den.. för den hjälper mig i alla fall.. det är värt att prova liksom.. 

    kramar <3

    Dulcinea

    de kan jag verkligen förstå för man minns ju alltid datumen och blir påmind om de.. att nu är de så många dagar/månader/år som har gått och även klockslag har jag väldigt svårt för att glömma.. önskar de fanns en knapp som man kunde trycka off på bara för att slippa allt... 

    Nej jag kommer ju aldrig lösa min sorg genom att skaffa en bebis till utan thea kommer ju alltid finnas i mitt hjärta och jag kommer aldrig glömma henne utan jag kommer ju få bära med mig henne och även vad som har hänt givitvis... men man vill ju så gärna.. för man har ju upptäckt mer och mer nu att folk frågar men skulle inte du haft en bebis nu? jo men si och så hände de är bara jobbigt att allt ska bli uppdraget jämnt utan man kan inte få en lugn stund.. men som du säger sorgen tar ju sin tid.. självklart.. men man har ju jätte ångest nu inför att man ska köpa julklappar.. för man vill ju så gärna köpt till henne med... för att se alla barn lyssa upp i ögonen när tomten kommer och när alla julklappar ska öppnas.. jag vet inte hur jag kommer reagera faktiskt men jag försöker uppskatta dom nära och kära... men de kommer nog vara väldigt svårt... 

    kram.. <3

    Tur att du inte behöver ha med samma läkare att göra nästa gång! Vi har begravt Leo han ligger i en askgravlund.Ungefär som en minneslund fast skillnaden är att vi vet exakt vart han ligger och han har en egen liten sten också.Det är väldigt fint där och Kyrkan ligger nära där vi bor.

    Vi tänkte göra i ordning en plats åt han här hemma också.Med foton , ljus och alla gossedjur han fick på begravingen.Men det har jag inte orkat fixa med ännu.jag känner att det är för nära inpå.Jag har svårt att se bilder av han för jag bryter i hop varje gång. =(   Tänkte vänta tills jag blir gravid igen för då kanske jag kan hantera detta lite bättre.

    Verkar ju som sagt bra det där Lergigan som du får.Dock har ju inte jag några sömnproblem osv.Utan snarare har det blivit tvärtom för mig.Jag kan sova hur mycket som helst.Å är konstant trött efter allt detta.Men bra att veta att den finns å att den funkar mot ångest.För ångest har jag haft efter att Leo gick bort.Dock har det blivit bättre så jag ska försöka hantera det utan att behöva äta nått för det.Men som sagt bra att veta att dom finns och att dom fugerar bra!  Kram!
      
  • ängelnthea

    LindaL82
    okej då förstår jag.. det är så fint med asklundar... vi hade en jordbegravning för thea för vi kände att det var de rätta plus att vi orkade inte dra upp samma sak om och om igen... de var tillräckligt jobbigt som de var då... för jag var väldigt sjuk så de lite annat man behövde fokusera den andra tiden på också.. men jag är jätte nöjd att hon har egen plats nära andra släktingar till mig... och även nära och kära till oss... som vakar över henne...

    jag hoppas vi kan hålla kontakten.. för jag har fått mycket positiv energi ifrån dej och jag hoppas du känner de samma..
    kram<3 

  • LindaL82
    ängelnthea skrev 2012-11-27 14:22:43 följande:
    LindaL82
    okej då förstår jag.. det är så fint med asklundar... vi hade en jordbegravning för thea för vi kände att det var de rätta plus att vi orkade inte dra upp samma sak om och om igen... de var tillräckligt jobbigt som de var då... för jag var väldigt sjuk så de lite annat man behövde fokusera den andra tiden på också.. men jag är jätte nöjd att hon har egen plats nära andra släktingar till mig... och även nära och kära till oss... som vakar över henne...

    jag hoppas vi kan hålla kontakten.. för jag har fått mycket positiv energi ifrån dej och jag hoppas du känner de samma..
    kram<3 

    Vi tänkte också först ha en jordbegravning.Så hade det inte funnits askgravlund då hade vi också valt det.Det var  jobbigt då man skulle tillbaka för att sätta ner askan.Det blev ju som två begravningar på nått sätt.Så jag förstår hur du menar då ni valde jordbegravning.

    Självklart håller vi kontakten! Känns så bra när man har varandra att kunna prata med.Bra att jag gett dig positiv energi också! Detsamma känner jag.

    Kram
      
  • ängelnthea

    De förstår jag verkligen att de kändes som.. men skönt att ändå ha en plats att gå till för att kunna tända ett ljus och bara få vara och tänka och även prata... <3

    skönt att höra att de har hjälpt något med de jag har skrivit till dej.. <3 styrkekramar 

  • Dulcinea

    Det är självklart att det är fruktansvärt jobbigt att behöva möta frågorna om att visst skulle man haft en bebis nu, jag har även fått såna frågor från kunder på jobbet och det är verkligen inte enkelt. Folk blir så himla ställda också när man förklarar vad som har hänt. Usch, detta är något som ingen människa ska behöva gå igenom...

    Jag tycker också att allt känns jobbigt även om det har gått över ett år och jag tänker sååå mycket på vår dotter. Och så tänker jag att allt kommer kännas lättare om jag blir gravid igen och jag VET att det kommer att kännas bättre eftersom man rent allmänt blir gladare och känner att man är "på väg" igen liksom... Samtidigt så vill jag varna er för att när man blir gravid igen så kan man ju plötsligt släppa tanken och besattheten på att bli med barn och då kan det istället bli större fokus på sorgen. Så blev det i alla fall för mig när jag blev gravid igen i april och sedan fick missfall. Även om jag var glad över att vara gravid igen så grät jag mkt i den perioden över min dotter. Helt plötsligt behövde jag inte oroa mig över när jag skulle bli med barn igen och då fick istället sorgen större plats igen. Sen blir det ju inte så för alla men man bör i alla fall vara beredd på att det kan bli så, så att man inte står där sen o undrar varför man helt plötsligt är ännu mer ledsen.

    Första julen för oss var otroligt jobbig och vi ville helst glömma av att den var där, försökte undvika den på nåt sätt o julpyntade inte alls hemma för hade ingen som helst ork eller lust. Den här julen känns det lite bättre och jag har bestämt mig för att julpynta och göra det bästa av den, vi har ju min sambos barn hemma också och för dem är julen så viktig. Eftersom jag alltid också har tyckt om julen och tycker det är så mysigt med jul och ljus så känner jag att jag i år behöver den myskänslan extra mycket.

    Kram på er <3

  • ängelnthea

    dulcinea

    inte ens sin allra värsta fiende eller någon man hatar så mycket önskar man detta... har verkligen fått ett annan syn på livet och hur allt kan ändra sig snabbt... bara på några minuter... usch.... vill aldrig att detta ska drabba någon någonsin..

    jag antar att de inte är så lätt att bli gravid igen för då kommer alla tankar tillbaka och man börjar känna efter mera tror jag för att vara beredd på alla varningstecken... och sen tänker man nog mycket att hade nu thea levs så hade inte detta barnet blivit till.. det är nog många sådana tankar som kommer upp skulle jag tro, så man är nog alltid förberedd nu och man bygger liksom upp ett skyddnät... 

    JAg har redan ångest för julen hur man ska göra liksom med allt julpynt för julen har alltid varit något stort för mig och är väldigt speciell så jag vill ju inte förstöra den heller utan uppleva den med familjerna... för i år ska vi åka upp till sambons familj och fira där... och de kommer ju bara bli jobbigt i sig för hans systerbarn kommer ju vara där.. men jag får försöka göra de bästa av de... för jag känner lite så också att inget ska få stoppa mig ifrån de roliga och de man tycker om fast de är svårt...

    kram <3

  • Dulcinea
    ängelnthea skrev 2012-11-29 02:09:40 följande:
    dulcinea

    inte ens sin allra värsta fiende eller någon man hatar så mycket önskar man detta... har verkligen fått ett annan syn på livet och hur allt kan ändra sig snabbt... bara på några minuter... usch.... vill aldrig att detta ska drabba någon någonsin..

    jag antar att de inte är så lätt att bli gravid igen för då kommer alla tankar tillbaka och man börjar känna efter mera tror jag för att vara beredd på alla varningstecken... och sen tänker man nog mycket att hade nu thea levs så hade inte detta barnet blivit till.. det är nog många sådana tankar som kommer upp skulle jag tro, så man är nog alltid förberedd nu och man bygger liksom upp ett skyddnät... 

    JAg har redan ångest för julen hur man ska göra liksom med allt julpynt för julen har alltid varit något stort för mig och är väldigt speciell så jag vill ju inte förstöra den heller utan uppleva den med familjerna... för i år ska vi åka upp till sambons familj och fira där... och de kommer ju bara bli jobbigt i sig för hans systerbarn kommer ju vara där.. men jag får försöka göra de bästa av de... för jag känner lite så också att inget ska få stoppa mig ifrån de roliga och de man tycker om fast de är svårt...

    kram <3
    Hej ängelnthea...

    Någon sa till mig förra julen att om man inte orkar med julen just det året så gör det ju ingenting för det kommer ju en jul varje år. Så om du inte känner att du orkar julpynta så strunta i det just det här året, ingen väntar sig något av dig. Och förklara för släkten om de inte redan förstår det att du tycker att det känns väldigt jobbigt att fira jul, då förstår de ju också om du är nere när ni ska fira jul. Men om du känner att du orkar och vill göra det bästa av julen och julpynta så är det ju såklart positivt, själv orkade jag ingenting första julen.

    Känner precis som du att man verkligen inte önskar detta på sin första fiende. Tyvärr händer det och fortsätter hända varje dag även om man är en liten procentdel som de säger. Samtidigt så är det ju så mycket som ska klaffa i en graviditet så det är ju inte konstigt att saker går fel och varje barn som föds är ju just därför ett mirakel.

    Kram <3


Svar på tråden hur kommer man vidare?