• Christoffer79

    Jag är expert på presenttips. Låt mig hjälpa dig i jul!

    Hej,

    Jag vet inte om jag tar mig vatten över huvudet genom att starta denna tråd men vi får väl se. Jag har under de senaste sju åren arbetat med presenttips-sajter på nätet (framförallt Presenttips.com men på senare tid även bloggen Presenttips.se). Jag har skrivit hyllmetrar med artiklar i ämnet, skissar på en bok i ämnet, har bra koll på vad som finns på nätet i form av nätbutiker osv, har stött på de flesta former av presenter, vet vad som visat sig fungera osv. Jag är med andra ord totalt insnöad på presenter. Det bör dock påpekas att jag alltså INTE arbetar för någon butik på nätet.

    När jag la upp motsvarande tjänst på min blogg om att hjälpa folk med julklappar i år så kom jag på att det här kanske folk på Familjeliv skulle ha behov av. Så, berätta vem du behöver hjälp att hitta julklapp till, beskriv personen lite och ange vad du har för ungefärlig budget så ska jag hjälpa dig att hitta en julklapp! Ju bättre du beskriver personen, desto större chans är det att jag kan ge dig ett bra svar.

    Shoot!

    ps. Jag är inte helt oäven när det gäller julrim heller så det kanske jag också kan hjälpa till med.

  • Svar på tråden Jag är expert på presenttips. Låt mig hjälpa dig i jul!
  • Christoffer79

    Nu tror jag att jag svarat på allas förslag. Puh :) Återkom gärna med feedback på om svaren hjälpte!

    Den här tråden kanske borde ha lagts under "Högtider" istället, vad tror ni?


    Om du är behjälpt av det jag skriver får du gärna gilla min sida på Facebook: on.fb.me/Sq0rk8
  • buggi
    Christoffer79 skrev 2012-11-30 10:16:19 följande:
    Roligt att du uppskattar det!

    Mamma: Tror du att hon skulle gilla det här: www.tillminabarnbarn.se/ ?

    Upplevelser som kanske kan passa: www.liveit.se/upplevelsepresenter/livsstil_oc...

    Jag funderar kring vad hon kan tänkas göra i Göteborg med sina barnbarn som är inom kultur-området. Kanske hitta biljetter till någon barnteaterföreställning? Om hon har vissa intressen och värderingar så lär hon kanske vilja sprida detta till sina barnbarn också?

    Din man: Med en såpass generös budget så kanske det kunde vara en idé att bjuda honom till en weekend-resa till London och gå på nån riktigt bra stand up-klubb eller konsert? Det är annars svårt att "översätta" humor och roliga filmer på nätet till filmer i annat än förslag på tex DVD-boxar till humorserier som han kan tänkas gilla.

    Kanske en prenumeration på tex Viaplay eller Netflix?

    ...hmm, det var ganska svårt det här. Både med din mamma och din man, hoppas du fick lite bra tips i alla fall.
    Du är super Christoffer! "Tillminabarnbarn" är helt klockren! Och efter lite sökande hittade jag en barnföreställning på Operan baserad på Lennart Hellsings sånger. 

    Konsert i Londonvar också en jättebra idé, ska kolla om det är ngt på gång annars sparar jag den tills han fyller 40 i sommar! Prenumeration på filmtjänst var också bra, det är ett bra andrahandsalternativ. 

    P.S. Dina egna släkt och vänner kan skatta sig lyckliga vid högtider gissar jag! 
  • Christoffer79
    buggi skrev 2012-11-30 12:40:02 följande:
    Du är super Christoffer! "Tillminabarnbarn" är helt klockren! Och efter lite sökande hittade jag en barnföreställning på Operan baserad på Lennart Hellsings sånger. 

    Konsert i Londonvar också en jättebra idé, ska kolla om det är ngt på gång annars sparar jag den tills han fyller 40 i sommar! Prenumeration på filmtjänst var också bra, det är ett bra andrahandsalternativ. 

    P.S. Dina egna släkt och vänner kan skatta sig lyckliga vid högtider gissar jag! 
    Vad roligt att mina tips hjälpte!
    Om du är behjälpt av det jag skriver får du gärna gilla min sida på Facebook: on.fb.me/Sq0rk8
  • Feltryck01

    Jag är i DESPERAT BEHOV av hjälp, jag döööör!

    Först har vi min mamma. Lite ensamvarg, vinfantast och har testat det mesta med rött vin, har massor med orrefors-glas. Avgudar sin balkong, mattor, vin som sagt, tavlor. Är strax under sextio, vad ger man kvinnan som har allt och som kanske inte kommer finnas kvar särskilt länge till (pga hennes livsstil), men vill så gärna ge henne något som visar min uppskattning för henne?

    Så har vi min sambo.. Över 20 men under 25, spelnörd, skaffar sig själv alla spel han vill ha. Är lite av en prylbög som lätt imponeras av "coola" grejer. Tidigare har jag gett honom spelhörlurar och en snugrug, vilket uppskattades. Funderar på något som kan symbolisera vår kärlek, eftersom vi båda är vi vårat längsta och bästa förhållande hittills... Så himla svårt, tacksam för hjälp och svar!

  • Christoffer79
    Feltryck01 skrev 2012-11-30 13:17:53 följande:
    Jag är i DESPERAT BEHOV av hjälp, jag döööör!

    Först har vi min mamma. Lite ensamvarg, vinfantast och har testat det mesta med rött vin, har massor med orrefors-glas. Avgudar sin balkong, mattor, vin som sagt, tavlor. Är strax under sextio, vad ger man kvinnan som har allt och som kanske inte kommer finnas kvar särskilt länge till (pga hennes livsstil), men vill så gärna ge henne något som visar min uppskattning för henne?

    Så har vi min sambo.. Över 20 men under 25, spelnörd, skaffar sig själv alla spel han vill ha. Är lite av en prylbög som lätt imponeras av "coola" grejer. Tidigare har jag gett honom spelhörlurar och en snugrug, vilket uppskattades. Funderar på något som kan symbolisera vår kärlek, eftersom vi båda är vi vårat längsta och bästa förhållande hittills... Så himla svårt, tacksam för hjälp och svar!
    Mamma: Om du vill köpa något vinrelaterat har jag en bra lista här också med taggen "Fina viner": www.presenttips.com/taggar/30 . För de andra intresserna är det lite svårare att komma med ett specifikt julklappstips. Mattor är tavlor är ju väldigt mycket av en smaksak men du kanske kan börja här:

    www.carpetvista.se/
    www.wall44.com/

    Tror du att hon kanske skulle vilja ha något sånt här? www.onskefoto.se/produkter/canvas eller är hon lite mer av en finsmakare för det?

    Sambo: Även om jag inte tror att det är vad du var ute efter så är den här mycket populär: www.presentkuriren.se/presenter/4/265/Karlek/52-Romantiska-Veckor.html (kortlek med skrapkort där man får instruktioner med romantiska saker man ska göra för sin partner).

    Se även mina tidigare tips om tekniska, coola prylar (Coolstuf.se, RoligaPrylar.se mfl).

    Din sista fråga där ska jag fundera lite på: "present som symboliserar vår kärlek". Jag kan inte komma på något bra spontant. Det är förvisso svårt utan att känna er båda riktigt väl men jag hoppas ändå kunna ge någon fingervisning...
    Om du är behjälpt av det jag skriver får du gärna gilla min sida på Facebook: on.fb.me/Sq0rk8
  • Mina 381

    Hej, Christoffer!
    Hoppas du kan hjälpa mig nu hehe.
    Present till pojkvännen, han är 23år gammal. Jag har tänkt silver kedja, klocka elr dylikt med han gillar inte bära sådant. Skjorta, kalsonger, rakhyvel och sånt har jag redan köpt. kanske köpa "småpresenter" och slå ihop det ii en korg? Förslag? :)

    -sedan presenter till 15åring och 12åring flicka. och en 7åring pojke :)

    Tack på förhand  !       

  • Christoffer79
    Mina 381 skrev 2012-12-01 15:45:34 följande:

    Hej, Christoffer!
    Hoppas du kan hjälpa mig nu hehe.
    Present till pojkvännen, han är 23år gammal. Jag har tänkt silver kedja, klocka elr dylikt med han gillar inte bära sådant. Skjorta, kalsonger, rakhyvel och sånt har jag redan köpt. kanske köpa "småpresenter" och slå ihop det ii en korg? Förslag? :)

    -sedan presenter till 15åring och 12åring flicka. och en 7åring pojke :)

    Tack på förhand  !       


    Hej Mina,

    Jag är ledsen men det är lite svårt att ge bra julklappstips utan att veta något om personen så du behöver nog beskriva honom, samt barnen lite bättre för att jag ska kunna ge något anpassat tips. För generella beskrivningar kan jag bara ge generella julklappstips och det är samma saker jag skrivit om bla här:

    Pojkvännen
    www.presenttips.com/speciella-tillfallen/pojkvannen-maken
    www.presenttips.se/till-pojkvannen
    www.presenttips.com/speciella-tillfallen/kille-man

    Tonåringen
    www.presenttips.com/speciella-tillfallen/tonaring

    Barnen
    www.presenttips.com/speciella-tillfallen/barn
    www.presenttips.se/till-barn
    www.presenttips.com/speciella-tillfallen/barnklader
    www.presenttips.com/speciella-tillfallen/leksaker

    ...eller om du bara vill kika igenom en massa presenttips på en gång: www.presenttips.nu

    Om du är behjälpt av det jag skriver får du gärna gilla min sida på Facebook: on.fb.me/Sq0rk8
  • MissSandra

    Hej Christoffer! Behöver lite hjälp med julklappar. En lillasyster som är 24 år, älskar att baka,träna och värnar om djur. Hon har nyligen flyttat hemifrån. Brorsbarn 1: 24 år-ska flytta hemifrån, har hund, vilket är hans intresse. Spelar tvspel men har nästan alla känns det som. Brosbarn 2: spelar dataspel, har inga andra intressen men ska börja planera för att flytta hemifrån. Tycker om att få många julklappar så många små Kanske?

  • Anonym (70)

    Åh, tänk om du kunde hjälpa mig också! Vi skall fira en 70-åring i januari, och ingen är så svår att hitta presenter till som han! Det brukar bli en whiskey till slut, men något roligare skall man väl kunna hitta på när han fyller jämnt.

    - Han är en mycket sparsam, ödmjuk och tillbakadragen man som inte tycker att man skall slösa bort pengar på t. ex fina middagar och presenter till honom. Tvärtom blir han mest stressad och känner sig obekväm om man försöker. Vi har försökt ge honom presentkort på massage för hans onda rygg och bjudit på kryssning med god mat och gott vin, men han gav massagen till sin fru och undrade mest varför vislog på så onödigt stort för hans skull.

    - Han tycker om utomhusliv (inte jakt)

    - Han uppskattar skidåkning och motorsport på tv och som åskådare

    - Han är oerhört händig och mycket konstnärligt lagd egentligen. Han kan göra rena konstverken genom att gjuta betong eller svetsa.

    - Han ogillar att stå i centrum och bli uppmärksammad, men omger sig gärna med familjen under mindre pompösa former.

    Har du något oslagbart tips här? Gärna i olika prisklasser. Vi kan handla ensamma eller gå ihop med fler släktingar.

  • Christoffer79
    MissSandra skrev 2012-12-03 07:25:51 följande:
    Hej Christoffer! Behöver lite hjälp med julklappar. En lillasyster som är 24 år, älskar att baka,träna och värnar om djur. Hon har nyligen flyttat hemifrån. Brorsbarn 1: 24 år-ska flytta hemifrån, har hund, vilket är hans intresse. Spelar tvspel men har nästan alla känns det som. Brosbarn 2: spelar dataspel, har inga andra intressen men ska börja planera för att flytta hemifrån. Tycker om att få många julklappar så många små Kanske?
    Lillasyster: Jag är personligen väldigt förtjust i CoolStuff och där har de denna www.coolstuff.se/Smetfordelaren som är både smart och rolig. Om hon bakar mycket antar jag att hon har de vanliga bakprylarna men denna har hon förmodligen inte.

    Det finns också massor av annorlunda bakformar, sök på "bakformar" och "muffinsformar" på både Coolstuff och bluebox.se så får du en hel del bra tips.

    Brorsbarn 1: Som jag skrev tidigare så är det förmodligen ingen idé att köpa TV-spel om han redan spelar så mycket, det kan egentligen nästan bara bli fel då. Eftersom jag precis var inne på Coolstuff så kan jag passa på att tipsa om dessa:

    www.coolstuff.se/Automatisk_Matskal (extra bra då han ju flyttar hemifrån)
    www.coolstuff.se/Port-A-Poo
    www.coolstuff.se/Hundparaply
    Hundleksaker som interagerar husse och hund är bra presenter: www.djurkompaniet.se/hund/hundleksaker-c-160-1.aspx

    Brorsbarn 2: Kolla med brorsan vad han har i form av flytta hemifrån saker och gör ett "startkit" med flytta hemifrån-saker som han definitivt inte har. Fynda på Blocket eller loppmarknader och kombinera med nya saker i ett presentpaket. Allt från decilitermått till stavmixers kommer brorsbarnet förmodligen att uppskatta.
    Om du är behjälpt av det jag skriver får du gärna gilla min sida på Facebook: on.fb.me/Sq0rk8
  • Christoffer79
    Anonym (70) skrev 2012-12-03 10:49:57 följande:
    Åh, tänk om du kunde hjälpa mig också! Vi skall fira en 70-åring i januari, och ingen är så svår att hitta presenter till som han! Det brukar bli en whiskey till slut, men något roligare skall man väl kunna hitta på när han fyller jämnt.

    - Han är en mycket sparsam, ödmjuk och tillbakadragen man som inte tycker att man skall slösa bort pengar på t. ex fina middagar och presenter till honom. Tvärtom blir han mest stressad och känner sig obekväm om man försöker. Vi har försökt ge honom presentkort på massage för hans onda rygg och bjudit på kryssning med god mat och gott vin, men han gav massagen till sin fru och undrade mest varför vislog på så onödigt stort för hans skull.

    - Han tycker om utomhusliv (inte jakt)

    - Han uppskattar skidåkning och motorsport på tv och som åskådare

    - Han är oerhört händig och mycket konstnärligt lagd egentligen. Han kan göra rena konstverken genom att gjuta betong eller svetsa.

    - Han ogillar att stå i centrum och bli uppmärksammad, men omger sig gärna med familjen under mindre pompösa former.

    Har du något oslagbart tips här? Gärna i olika prisklasser. Vi kan handla ensamma eller gå ihop med fler släktingar.
    Hej,

    Jag ber om ursäkt för ett sent svar, hoppas att det inte är försent!

    Jag förstår att det är besvärligt om han är en såpass ovillig mottagare av presenter. Jag tänker spontant att man måste ge honom något som är svårt för honom att bedöma om det är dyrt eller inte.

    Om han kan tänka sig att expandera sitt "konstintresse" kanske en kurs på tex Folkuniversitetet i konstsmide (eller något annat han inte ännu kan) kan vara intressant.

    Om det finns tid till det så gör en "överraskningsdag" med honom där ni tar honom runt på olika av hans favoritaktiviteter. Gör någon aktivitet i skogen (picnic? tävling?) och med lite tur kanske det är en skidtävling den dagen som ni kan gå på gemensamt.

    Alla är vi lite egocentriska och att låta andra få prova på sina egna hobbies är ju faktiskt kul. Kanske upptäcker någon av er charmen med det och knyter ett extra band till honom? Eftersom det endast handlar om en aktivitet kan han inte tycka att den är "för dyr" eller liknande. Balansera aktiviteterna så att han inte hamnar i centrum utan gör det mer till "en dag med släkten" snarare än "70-åringens dag" så känner han sig inte obekväm. Att umgås och skapa minnen tillsammans är ju faktiskt en bra present.

    Men, i övrigt har jag nog svårt att komma på något bra! Hjärnan börjar bli lite tom efter en halv julsäsong nu :)
    Om du är behjälpt av det jag skriver får du gärna gilla min sida på Facebook: on.fb.me/Sq0rk8
  • Christoffer79

    Hej och tack för alla förfrågningar,

    Nu lämnar jag denna tråd för i år, jag hoppas att ni känner att ni fått god hjälp trots att jag inte riktigt hann med där emot slutet. Jag kommer nog tillbaka till nästa jul om tid finns.

    Under året kommer jag att svara på motsvarande frågor på min egen blogg: www.presenttips.se/presenthjalpen

    God Jul allesammans!

  • MammaMio

    Jag vill ju absolut ha hjälp med presenttips lagom till jul :)
    Jag vill köpa något till mina barns plastmamma, världens goaste tjej som alltid ställer upp för barnen, pratar, lyssnar och förstår.
    Hon hjälper även mig om jag behöver med barnpassning osv och jag vet att hon ställer upp 110% för mina barns pappa (sin kille).
    Hon är en social, glad tjej som mår dåligt till och från, älskar skönhet och mode, samt att läsa.
    Hon är ofta frusen (värmefilt äger hon dock redan).
    Så tips? :D 

  • Anonym

    Hej! Kul initiativ

    Jag firar själv inte jul. Men min fru och hennes familj har ett gigantiskt firande varenda år. Nu när hennes familj har vuxit med åren så blir det så otroligt många presentar. Kan ta flera timmar innan alla har öppnat sina presenter. Iår ska de prova något nytt och då är det tänkt att alla köper 1 present var och dessa ska sedan slumpas så att alla får varsin.

    Ja alltså, vad i h-lvete ska man köpa?

    Den yngsta är 19år och den äldsta 90år och en massa folk däremellan.  

  • Kaei

    Behöver hjälp med att göra något kreativt med olika länder alternativt även städer en person bott i.

    Sverige Florida Haiti

    Uddevalla Stockholm Gotland Åtvidaberg Göteborg

Svar på tråden Jag är expert på presenttips. Låt mig hjälpa dig i jul!