• Maddes Mamma

Är ADOLF förbrukat för all framtid?!

Hej,

En smakfråga: Är pojknamnet Adolf förbrukat och draget i skiten för all framtid?
    Jag tycker att namnet är SÅÅÅ fint, klassiskt och lite lyxigt då det för mig främst är ett kunganamn. Dessutom hette min farfar det och det är även min pappas andranamn. Hade GÄRNA döpt mitt väntade barn till det. MEN....
    Nu när folk i omgivningen börjar spekulera i pojknamn till oss har flera sagt:
    -Ja, bara ni inte döper det till Adolf! (Just för att de vet att det är vårt släktnamn...)

Jaha!! Hur kul är det då? Samtidigt säger folk att det är ett superfint namn MEN enbart förknippat med Hitler. För mig är det inte så, hur tänker ni andra? Måste man sympatisera med nynazistiska rörelser bara för att man väljer det namnet? 

Ska också tillägga att varken min farfar eller min pappa mött tråkigheter för att de heter så.

Hjälp mig gärna med era tankar!!
    Kram.  

• Svar på tråden Är ADOLF förbrukat för all framtid?!
  • Fenna
    Letitia skrev 2015-02-11 18:22:27 följande:

Själv hoppas jag att Victoria ska våga döpa lillprinsen (som man väl inte får ge upp hoppet om riktigt än) till Gustaf Adolf! DÅ borde det ta fart med små adolfar runt om i slott och kojor!  

Med en tysk mamma? Då är chansen större att jorden träffas av en meteorit.
  • Hearts76
    Fenna skrev 2015-02-13 10:18:20 följande:

Med en tysk mamma? Då är chansen större att jorden träffas av en meteorit.

LOL!
  • Stjärnfall76

Jo, det är ng förbrukat för all framtid...synd, för det hade varit ett fint namn annars..... Men associationen är direkt Hitler....

• Fredrika08

Självklart associeras namnet Adolf med Hitler, speciellt med tanke på att ingen i vår omgivning heter det och barn sällan (om inte aldrig) döps till Hitler. Jag tror definitivt inte att namnet är förbrukat, men så länge det här "döp-inte-ert-barn-till-Adolf"-mönstret inte bryts kommer det tyvärr sticka i mångas öron.

Frågan man får ställa sig om man funderar på att ge sitt barn namnet Adolf är om man är villig att vara bland de första som bryter mönstret och om man tror sig fixa alla fajter som det bär med sig (just eftersom att det än så länge inte är accepterat av de flesta).

Själv tycker jag att Adolf är ett jättefint namn, men jag skulle inte använda det på mitt barn. Dels för att jag inte orkar med att folk lägger kommentarer och dels för att barnet inte ska bli retat i skolan. 

Det är svårt sånt här...

• Fredrika08

Haha, såg nu att jag råkat skriva Hitler istället för Adolf på ett ställe. Nog bekräftar det de flestas tes... Sorry!

• Fem barns morsa

Tänket absolut inte på Hitler. Tänker på kungar och jag kan se framför mig en liten pöjk i tre års åldern springa runt och vara stolt med sitt namn! Gulligt, vackert och ståtligt!

• Martemus123

Problemet med Adolf är att berättelsen om nazisterna används för politisk makt än idag, i hela västvärlden. Därför kommer hela tiden ny aggression mot namnet Adolf och det kommer inte sluta i första taget.

Jag tycker inte du ska döpa din son till Adolf i första namn, det blir en för tung börda att bära. Men samtidigt är det ju ett namn som tillhör dig och er släkt. Så varför inte döpa honom det i andranamn? 

• trollhona
    Maddes Mamma skrev 2012-11-29 13:57:22 följande:
    Är ADOLF förbrukat för all framtid?!

Hej,

En smakfråga: Är pojknamnet Adolf förbrukat och draget i skiten för all framtid?
    Jag tycker att namnet är SÅÅÅ fint, klassiskt och lite lyxigt då det för mig främst är ett kunganamn. Dessutom hette min farfar det och det är även min pappas andranamn. Hade GÄRNA döpt mitt väntade barn till det. MEN....
    Nu när folk i omgivningen börjar spekulera i pojknamn till oss har flera sagt:
    -Ja, bara ni inte döper det till Adolf! (Just för att de vet att det är vårt släktnamn...)

Jaha!! Hur kul är det då? Samtidigt säger folk att det är ett superfint namn MEN enbart förknippat med Hitler. För mig är det inte så, hur tänker ni andra? Måste man sympatisera med nynazistiska rörelser bara för att man väljer det namnet? 

Ska också tillägga att varken min farfar eller min pappa mött tråkigheter för att de heter så.

Hjälp mig gärna med era tankar!!
    Kram.  

Nu är detta en gammal tråd men det är inget fel på namnet, vi har haft kungar med det namnet och bara för att en person råkade ha det som förnamn så är det inte förstört bara för den personens handlingsr. 
    Namn som Josef (Stalin) Vladimir (Lenin) Nicholai (Ceausescu) Mao (Tse Tung) Kim (Jong Il) fortsätter ju att användas. Så jag tror det är viktigt att om man väljer ett namn som kan knytas till något så kommer man eventuellt få frågor på det valet. Är det ett släktnamn så är det ju ett släktnamn. Inte mer än det. 
  • Kirenaj68
    Philippa skrev 2012-11-29 14:01:21 följande:

Jag hoppas verkligen det är förbrukat för all framtid.. det är ett gräsligt namn som man oftast förknippar med hitler....

Adolf kommer från högtyskans Athalwolf som betyder Ädel varg. Det är ett fint namn och ädelt namn. Skilj på sak och person...
  • sandrabeerg

När föddes din farfar? Hoppas före hitlertiden...
    Man kan tycka att andra namn borde vara förbrukade på samma sätt men det är inte så det ser ut. Du kan döpa honom till Herman utan att folk tänker på Göring men döper till Adolf så vet du vad många kommer att tänka.

• Kirenaj68
    sandrabeerg skrev 2023-04-23 12:02:41 följande:

Såg nu att tråden var gammal men ändå intressant att höra vad folk tänker

Såg det också nu.
Svar på tråden Är ADOLF förbrukat för all framtid?!