• Gwen

Barnreumatism

Hej!

Undrar om det finns fler där ute som har barn med barnreumatism eller som utreds för att ha detta.

Min son på 6 år har efter en infektion fått besvär och utreds/behandlas nu för att han ev har barnreumatism och jag skulle gärna komma i kontakt med föräldrar till barn i som har varit eller är i samma situation.

Många frågor och funderingar blir det...       

• Svar på tråden Barnreumatism
  • Häxan surtant 81

Tack majsan för dina svar! Vilka symtom har din dotter? Hur märkte ni på henne? Jag är nog också lite undrande om det verkligen är barnreuma min dotter har. Kanske bechterews?....Förutom att inflammationerna inte visar sig med rodnad, värmeökning osv. Så är hennes sänka alltid bra och hon får aldrig feber. På min dotter började det hela januari 2013 då hennes ben var svullet, efter ett dussin besök på akuten och vårdcentraler så fick vi äntligen komma till barnreumarologen på Astrid Lindgren där dom konstaterade barnreumatism- efter några månader oliogartrit. Hon hade svåra smärtor på natten och hade svårt att gå vissa morgnar. Hon fick kortisonspruta efter 3mån och nu har knät varit bra sen dess. Sen har ett finger svullnat upp och varit så sen typ mars. Annars så svullnar hon över knogarnan på båda händerna. I början klagade hon några gånger på ryggen och några gånger på huvudvärk. Hon blir drabbad av Alla infektioner som går att få. Är nån sjuk i hennes närhet så blir hon dålig direkt. Har det med sjukdomen att göra? Hon har problem med magen(har varit förstoppad i typ ett år) tills vi fick movicol junior nu är avföringen bättre men fortfarande ont i magen. Är liten för sin ålder men har alltid haft problem med vikten. Nån mer med magproblem och barnreuma? Nu ikväll klagade hon på ryggont igen. Kan det ha med sjukdomen att göra? Varför fick ni omeprazol? Fick hon problem med magen? Mvh. Häxan

• Majsan70
    Häxan surtant 81 skrev 2013-07-29 21:47:18 följande:
    Tack majsan för dina svar! Vilka symtom har din dotter? Hur märkte ni på henne? Jag är nog också lite undrande om det verkligen är barnreuma min dotter har. Kanske bechterews?....Förutom att inflammationerna inte visar sig med rodnad, värmeökning osv. Så är hennes sänka alltid bra och hon får aldrig feber. På min dotter började det hela januari 2013 då hennes ben var svullet, efter ett dussin besök på akuten och vårdcentraler så fick vi äntligen komma till barnreumarologen på Astrid Lindgren där dom konstaterade barnreumatism- efter några månader oliogartrit. Hon hade svåra smärtor på natten och hade svårt att gå vissa morgnar. Hon fick kortisonspruta efter 3mån och nu har knät varit bra sen dess. Sen har ett finger svullnat upp och varit så sen typ mars. Annars så svullnar hon över knogarnan på båda händerna. I början klagade hon några gånger på ryggen och några gånger på huvudvärk. Hon blir drabbad av Alla infektioner som går att få. Är nån sjuk i hennes närhet så blir hon dålig direkt. Har det med sjukdomen att göra? Hon har problem med magen(har varit förstoppad i typ ett år) tills vi fick movicol junior nu är avföringen bättre men fortfarande ont i magen. Är liten för sin ålder men har alltid haft problem med vikten. Nån mer med magproblem och barnreuma? Nu ikväll klagade hon på ryggont igen. Kan det ha med sjukdomen att göra? Varför fick ni omeprazol? Fick hon problem med magen? Mvh. Häxan

Ojoj många frågor.

Vår dotter insjuknade i oktober 2011. Feber och ont i kroppen som jag trodde var influensa. Det visade sig vara svåra ryggsmärtor som sedan dess hållit i sig. Massor av undersökningar har gjorts och i vintras konstaterades att det nog var reumatiskt och troligen Bechtrews. Men blodproverna visar inget så nu inväntar de skoven så att säga. I vintras ändrade smärtorna sig lite och vandrar nu i kroppen mot att de tidigare enbart satt i ryggen. Smärtorna är svåra och sjukfrånvaron stor. Massor av sjukgymnastik krävs för att hålla stelheten o smärtorna på någorlunda nivå.

Omeprazol får hon för att hålla ordning på magen som far illa av Ipren. Vår dotter har oxå haft problem med magen och nu har vi fått reda på att detta är vanligt hos ban med reumatiska smärtor och då speciellt med ryggont. De krystar inte ordentligt och får inte ut all avföring. Detta kan motverkas med en enkel fotpall på toaletten för att få upp föttena o benen o på så vis hamna i ett bättre läge.
  • Häxan surtant 81

Ja sorry! Det känns som att vi har haft så lite problem med vår dotters barnreumatism så vi har typ bara träffat läkaren 2 gånger varav 1gång när vi fick diagnos då jag nog var chockad och glömde fråga och sen när hon fick kortisonet och sjukgymnast har vi träffat 1gång och nu säger dom vi ses om ett halvår... Så jag vet inte riktigt vem jag ska fråga. Samtidigt som det är bra att dom tar hand om svårare fall. Det är så svårt att veta vad som är vad med min dotter, delvis pga att hon bara är två och har svårt att veta var smärtan sitter men också för att hon ibland inte säger att hon har ont fast jag ser att hon har det eller så säger hon att hon har ont och sen när jag frågar var så ska hon trotsa lite och knipa ihop munnen... Tack för tipset om pallen. Vad tufft det måste vara för er. Hoppas att ni får en diagnos snart så hon kan få rätt hjälp.

• mammaspyre

Har inget barn med reumatism(vad jag vet) men har det själv , iofs är jag vuxen nu men blev diagnostiserad som 11åring efter många tuffa år med konstant "växtvärk"

• BlivandeMama

Jag har barn reuma, fick det när jag var 4år gammal är idag 20år

• Majsan70
    Häxan surtant 81 skrev 2013-07-29 23:11:30 följande:
    Ja sorry! Det känns som att vi har haft så lite problem med vår dotters barnreumatism så vi har typ bara träffat läkaren 2 gånger varav 1gång när vi fick diagnos då jag nog var chockad och glömde fråga och sen när hon fick kortisonet och sjukgymnast har vi träffat 1gång och nu säger dom vi ses om ett halvår... Så jag vet inte riktigt vem jag ska fråga. Samtidigt som det är bra att dom tar hand om svårare fall. Det är så svårt att veta vad som är vad med min dotter, delvis pga att hon bara är två och har svårt att veta var smärtan sitter men också för att hon ibland inte säger att hon har ont fast jag ser att hon har det eller så säger hon att hon har ont och sen när jag frågar var så ska hon trotsa lite och knipa ihop munnen... Tack för tipset om pallen. Vad tufft det måste vara för er. Hoppas att ni får en diagnos snart så hon kan få rätt hjälp.

Sådär gör min dotter oxå. Kniper igen om smärtan och säger inget förens hon gått över gränsen för vad hon klarar i smärtväg så att säga. Jag förstår att det är svårt att veta när man har ett barn som är såpass litet. Man står undrande i många fall.
    Vi har bara träffat vår reumatolog en gång än så länge. Sveriges bästa säger dem men han är f-n så dålig åp kommunikation o inte särskilt hjälpsam vad gällde intyg för VB. Nu skall vi snart träffa honom igen och då skall vi vara me tydliga med vad vi förväntar oss.
    Som tur är så har dottern världens bästa sjukgymnast som stöttar o hjälper på alla vis hon kan.
  • Häxan surtant 81

Barn är vansinnigt tåliga. Min man har restlegslegs och värk i benen men han har inte alls samma tålamod och kämparglöd... Bra, det är nog det man måste göra, stå på sig... Hur gammal är din dotter? Vart går ni?

Mammaspyre och blivandemama: Hur har ni klarat av er sjukdom? Vad har varit värst? Hur gör man som förälder för att bäst stötta sitt barn?   

• Majsan70
    Häxan surtant 81 skrev 2013-07-30 23:17:30 följande:

Barn är vansinnigt tåliga. Min man har restlegslegs och värk i benen men han har inte alls samma tålamod och kämparglöd... Bra, det är nog det man måste göra, stå på sig... Hur gammal är din dotter? Vart går ni?

Mammaspyre och blivandemama: Hur har ni klarat av er sjukdom? Vad har varit värst? Hur gör man som förälder för att bäst stötta sitt barn?   

Vår dotter är 10 år gammal och eftersom vi bor i Göteborg så går hon på Drottnings Silvias barn & ungdomssjukhus. Både med läkarkontakter och hos SG.
  • Häxan surtant 81

Pratade med en läkare på barnreuma igår och berättade om ryggvärken dottern haft och så frågade jag om det kunde vara bechterews varav jag fick svaret att barn inte får smärta i ryggen av barnreumatiska sjukdomar... Och när jag berättade att hon haft jätteont på morgnarna i benen och inte kunnat gå flera mornar sa han att det är lätt att man som förälder tror att all smärta har med sjukdomen att göra. Vanliga barn kan ju också ha ont... (Ja men vanliga barn har inte problem att stå på sina ben på morgonen gubbjävel, hade jag lust att säga) han menade nämligen på att han inte kunde se nån inflammation.

• Häxan surtant 81

Fick naproxen istället men han menade på att magontet får man leva med. Han nämnde inga medeciner för att motverka smärtan. Hjälper omeprazol mot magvärk eller hade hon fått magsår?

• Majsan70
    Häxan surtant 81 skrev 2013-08-03 01:05:09 följande:
    Pratade med en läkare på barnreuma igår och berättade om ryggvärken dottern haft och så frågade jag om det kunde vara bechterews varav jag fick svaret att barn inte får smärta i ryggen av barnreumatiska sjukdomar... Och när jag berättade att hon haft jätteont på morgnarna i benen och inte kunnat gå flera mornar sa han att det är lätt att man som förälder tror att all smärta har med sjukdomen att göra. Vanliga barn kan ju också ha ont... (Ja men vanliga barn har inte problem att stå på sina ben på morgonen gubbjävel, hade jag lust att säga) han menade nämligen på att han inte kunde se nån inflammation.

Ja än är inte den sista idioten född. Nej man ser inte inflammation på utsidan alltid. I vår dotters fall krävdes det MR för att se att där fanns en inflammation. När sen smärtorna flyttade sig till nacken åkte hon rakt över från ortopeden till reumatologen. Däremot är det inte vanligt att barn får Bechtrews, men det är ju en annan femma så att säga.
    Och ja jag tycker nog du skulle sagt honom det du tänkte.

Omeprazol hjälper till att "skydda" magen eller hur jag nu skall säga. Så de måste inte alls ha magont bara för att de äter mediciner. Vissa mediciner är dessutom elakare än andra o man kan få prova sig fram.

Men misströsta inte..vi har fått tusen olika åsikter sen dottern insjuknade. De trodde inte på oss utan satte dottern på utredning hos psykolog. Psykologen i sin tur sa efter utredningen att dottern inte kan ha det bättre o tryggare än hos oss och det kändes gött när läkaren fick till sig det.
  • Majsan70

Nu var det längesedan den här tråden var igång men jag uppdaterar ändå o hoppas att nån härinne ser den.

Äntligen har vår dotter fått en diagnos och nu är snart hjälpen här för henne. Just nu är hon sjukskriven på halvtid sen 3 veckor tillbaka. Diagnosen löd: Ankyloserande Spondylit med Entesit relation...ja nåt åt det hållet.

Idag har de screenat efter TBC vilket de måste innan de sätter in behandling med biologiska läkemedel. Om allt är OK börjar behandlingen nästa vecka redan och sen kan det ta upp till 4 veckor innan vi får se resultatet.  Det känns så oerhört skönt att vi nu är i "mål". Att vi alla fått svar på våra undringar och att dottern får hjälp att leva ett hyfsat liv. Inte som alla andra men bra mycket mer normalt än nu.

• Bettan72
    Majsan70 skrev 2013-10-29 20:16:15 följande:
    Nu var det längesedan den här tråden var igång men jag uppdaterar ändå o hoppas att nån härinne ser den.

Äntligen har vår dotter fått en diagnos och nu är snart hjälpen här för henne. Just nu är hon sjukskriven på halvtid sen 3 veckor tillbaka. Diagnosen löd: Ankyloserande Spondylit med Entesit relation...ja nåt åt det hållet.

Idag har de screenat efter TBC vilket de måste innan de sätter in behandling med biologiska läkemedel. Om allt är OK börjar behandlingen nästa vecka redan och sen kan det ta upp till 4 veckor innan vi får se resultatet.  Det känns så oerhört skönt att vi nu är i "mål". Att vi alla fått svar på våra undringar och att dottern får hjälp att leva ett hyfsat liv. Inte som alla andra men bra mycket mer normalt än nu.
    Undrar lite om det här med biologiska mediciner, vad är det hon fått? Har hon märkt av biverkningar? Hur resonerar ni kring det här med ökad risk för cancer osv?
    Har själv en son på 7 år som har haft JIA sedan 1,5 års ålder, har gått hela vägen med Iprén, kortison, Methotrexate, Sandimmun och inget har hjälpt. Inte så mycket problem med lederna, däremot ständiga inflammationer i ena ögat. Läkarna vill nu sätta in Humira men efter att ha läst om det på nätet känns det minst sagt olustigt.
  • Majsan70
    Bettan72 skrev 2014-01-29 22:34:14 följande:
    Undrar lite om det här med biologiska mediciner, vad är det hon fått? Har hon märkt av biverkningar? Hur resonerar ni kring det här med ökad risk för cancer osv?
    Har själv en son på 7 år som har haft JIA sedan 1,5 års ålder, har gått hela vägen med Iprén, kortison, Methotrexate, Sandimmun och inget har hjälpt. Inte så mycket problem med lederna, däremot ständiga inflammationer i ena ögat. Läkarna vill nu sätta in Humira men efter att ha läst om det på nätet känns det minst sagt olustigt.
    Vi tycker inte alls att det känns olustigt. Riskerna är inte särskilt stora men det är vinsterna däremot. Vår dotter blir inte helt bra av sina läkemedel men hon är bra mycket bättre och läkarna räknar med ytterligare en viss förbättring. 
    Metothrexate är inte ens ett alternativ för vår dotter för det är inte effektivt på den typen av sjukdom hon har. Normalt sett så är ju vägen först antinflammatoriska läkemedel och sen Met och sen biologiska läkemedel.
    Efter 4 månaders behandling har hon inte fått några biverkningar förutom att hon ibland blir lite röd och svullen vid stickstället på låret. 
    Hur det är med just Humira vet jag inte för dotter har Enbrel, men ALLA läkemedel har ju en del otrevligheter på sina listor..å andra sidan finns det risker med allt. 
Svar på tråden Barnreumatism