Häxan surtant 81 skrev 2013-07-29 01:06:41 följande:
Undrar om dålig aptit har med barnreumatismen att göra? Min dotter äter knappt nått och mår illa efter några tuggor. Hon kräks också lätt men vet inte om det är iprenen hon får eller sjukdomen som gör henne illamående. Undrar också om det är fler som har barn som fått inflammationer i mjukdelarna i fingrar. Och så undrar jag om knogarna är en led eller flera. Hur länge kan man gå med barnreuma innan det upptäcks? Vad gör man om ipren inte hjälper ett inflammerat finger? Får man starkare medecin eller räcker det med att iprenen dämpar inflammationen och håller smärtan borta. Hur vet man om hon har flera inflammationer. Hon blir inte varm och får inte rodnad på sina inflammationer. Finns det inflammationer som kan sitta på insidan av kroppen. Är också orolig av att hon går på ipren regelbundet. Då är det svårt att upptäcka inflammationer, feber osv, många frågor... Från orolig förälder
Många barn som har reumatiska problem får även problem i käken vilket i sin tur kan medföra smärta och svårt att tugga osv. Min dotter har ofta smärtor i käkarna och klarade inte testet hos SG när hon undersökte hur rörlig käken var.
Ipren kan ju irritera magen ganska mycket o där äter min dotter Omeprazol för att motverka magproblemen. Det kan alltså vara flera saker som gör att barnet äter sämre.
Det finns andra mediciner att tillgå men till oss har de sagt att de vill vänta så länge det går innan de sätter in dem. Alltså blir det 400Mg Ipren x 3 varje dag stående för att motverka inflammatoiner så långt det går o för att hålla den värsta smärtan borta. Min dotter svullnar sällan, blir sällan varm o sällan röd och därför har sjukvården svårt att få till en riktigt diagnos även om de misstänker en specifik då.