Rödtott skrev 2013-04-26 10:33:35 följande:
Hej! Hakar på här. Min dotter på 5år har precis fått remiss till barnreumatologen på Drottning Silvias barnsjukhus på östra. Hon har haft ont i benen till och från sedan i höstas (iallafall som vi kunnat märka). Nu visade proverna något förhöjd sänka och höga blodplättar. Vi hoppas också på någon slags förtur. Tre månader är lång tid att vänta. Hon fick behandling med Brufen (som förskolan tydligen är tveksamma till att ge..?). Det är mycket känslor i omlopp. Min pappa är reumatiker så jag vet en del om sjukdomen. Dottern är väldigt aktiv, går på dansskola och har sjukt mycket spring i benen normalt. Det är jobbigt att tänka att det här skulle kunna begränsa henne.. Om det nu är reumatism.
Rödtott skrev 2013-04-26 10:35:45 följande:
Jag undrar också om det är fler som har reumatism i familjen tidigare?
För vår det var det så att förskolan varken ville ge medicin eller på något sätt särbehandla dottern. Inget vilorum, ingen möjlighet att stanna kvar på dagis när de andra tog skogspromenader osv. Dotterns läkare rekommenderade starkt att någon av oss föräldrar skulle vara hemma med henne fram till skolstarten. Det höll på att bli en smärre ekonomisk katastrof, men när vi fick beviljat ett halvt vårdbidrag så löste det sig.
Våra barn har reumatism på 3 av 4 sidor i släkten.