• Sara35

Skolios

För några dagar sedan så fick jag reda på svaret utav en skoliosröntgen som min son gjorde för några veckor sedan. Skolläkaren ringde och sa att det var mer än vad han trodde. 25 grader vid bröst och 39 grader på nedre delen av ryggen. Han sa att han nu skickar en remiss till ortopeden så får dom hjälpa oss vidare. Efter att ha lästa om skolios här inne på nätet så känns det som jag får ställa in mej på att det blir korsettbehandling. Min son är 12 år och går i sexan och har växt mycket under det senaste året. Han har även 1 cm skillnad på benlängden... Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra som gått igenom samma sak, så jag vet vad som väntar.

Min förhoppning är ju att han slipper operation, men jag har ju även förstått att det ligger på gränsen till att det blir så.

Som sagt - jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med andra i samma situation som mej....

• Svar på tråden Skolios
  • pralinen86
    Emmixen skrev 2013-02-23 18:58:45 följande:
    Jag fick min korsett när jag just börjat skolan. Det finns olika typer av korsetter. Mjuka, hårda, korrigerande... Jag hade först en lite mjukare, sen fick jag bostonkorsett och det hade jag till ett halvår innan jag opererades. Sen kunde jag inte ha den pga skav. Gjorde operationen när jag var 10 år. Hade då 107 grader skolios. Efter operationen har jag 70 kvar. Glad att jag gjorde den.

Mandiisen: Måste bara fråga, har du Acke Ohlin?

Oj! Du måste ju ha varit extremt sned! Jag visste inte ens att det gick att ha så mycket... Hur mår din rygg nu?
  • Sara35
    Genuin skrev 2013-02-25 14:19:23 följande:
    TS, hur går det för er, har ni fått ngn kallelse än?
    Hej!

Jo, nu har vi fått kallelse. Nästa vecka har vi tid för röntgen och besök hos ortopeden. Då är det ju lite drygt tre månader sen som han röntgade sej första gången, så det ska bli spännande att se vad som hänt. Min son vill inte ha korsett, och det fungerar inte att tvinga han till det. Han är i en känslig ålder, och jag förstår han och stöder han i det. Däremot så är han väldigt positiv till operation, även om det blir jobbigt, så tycker vi båda två att det hade varit det bästa för ett bra resultat på lång sikt. Vi får se vad ortopeden säger nästa vecka.
  • Griseknoen35

Är stelopererad för skolios -02... Fick korsett när jag var tolv och 1 1/2 år senare fick jag veta att den vart helt i onödan då jag behövd en operation och så blev det några få månader senare... Det värste med korsetten var att jag var väldigt rädd för att bli mobbad för den eftersom jag redan var " utstött" ur klassen men det fick en tvärtom effekt och efter min mamma berättat om korsetten var mina klasskompisar lite snällare och dom sa aldrig något illa om den eller ryggen. Idag är det elva år efter operationen och det enda bekymer som finns är att en skruv eller nått sitter dumt och kan göra lite ont vid för hård träning eller för tunga lyft men det har jag hört inte är så ovanligt men inget som stör vardagen.

• Genuin
    Sara35 skrev 2013-02-25 16:40:43 följande:
    Hej!

Jo, nu har vi fått kallelse. Nästa vecka har vi tid för röntgen och besök hos ortopeden. Då är det ju lite drygt tre månader sen som han röntgade sej första gången, så det ska bli spännande att se vad som hänt. Min son vill inte ha korsett, och det fungerar inte att tvinga han till det. Han är i en känslig ålder, och jag förstår han och stöder han i det. Däremot så är han väldigt positiv till operation, även om det blir jobbigt, så tycker vi båda två att det hade varit det bästa för ett bra resultat på lång sikt. Vi får se vad ortopeden säger nästa vecka.
    Jag förstår att det kan kännas jättejobbigt med korsett, det var jobbigt, och som du säger under en väldigt känslig ålder. Det är ju synd att man inte kan steloperera istället för korsett och sedan ta bort stålpinnen/stödet när man växt klart...
  • Emmixen
    pralinen86 skrev 2013-02-25 11:47:15 följande:
    Oj! Du måste ju ha varit extremt sned! Jag visste inte ens att det gick att ha så mycket... Hur mår din rygg nu?
    Ja, jag var extremt sned och det är jag fortfarande. Bröstkorgen är klockformad och ojämn också, men det tillhör min grunddiagnos. Min rygg mår bra, det har den alltid gjort, hade inte ont innan operationen och har inte ont efter.
    - www.emmixen.se - en tjugoettårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
  • pralinen86
    Emmixen skrev 2013-03-01 18:31:15 följande:
    Ja, jag var extremt sned och det är jag fortfarande. Bröstkorgen är klockformad och ojämn också, men det tillhör min grunddiagnos. Min rygg mår bra, det har den alltid gjort, hade inte ont innan operationen och har inte ont efter.
    Vad skönt att du inte har ont av det! Glad
  • Mandiisen
    Emmixen skrev 2013-02-23 18:58:45 följande:
    Mandiisen: Måste bara fråga, har du Acke Ohlin?

Nej, jag har Ralf hassenius :)
    16år och 2barnsmamma. Jonathan- 110805 & William- 130111 <33
  • ninamusen

Hej mandiisen. Har blivit opererad för skolios i Malmö av Acke har du de med? Hur länge sen var de du opererades? Jag har både gått med korsett och fått gjort en steloperation år 1996 så många år sen. Mvh Nina

• Mandiisen
    ninamusen skrev 2014-08-03 18:44:22 följande:

Hej mandiisen. Har blivit opererad för skolios i Malmö av Acke har du de med? Hur länge sen var de du opererades? Jag har både gått med korsett och fått gjort en steloperation år 1996 så många år sen. Mvh Nina

Jag blev opererad den 16e september 2013. alltså för 11 månader sedan :)

Har Ralp hassenius

*18ÅR* Rosaaelefant.blogg.se - Jonathan- 110805, William- 130111, Zacharias- 140806
Svar på tråden Skolios