• Vicky

Har min son ngt inom autismspektrum?

Min son är precis fyllda 3 år. Han har alltid varit mammig och väldigt blyg och skrek ganska mycket som liten. Sedan har det mesta flutit på från 1 år till 2,5 år. Nu till saken hör att dagis tycker att han har svårt med byte av aktiviteter. Dessutom tycker de att han ibland inte riktigt har koll på de sociala koderna. Han leker ofta helst bredvid och har inte börjat leka rollekar ännu (detta kom fram på samtal i höstas när han var 2,10 år vilket är ju ganska ungt). De har dock också sagt att han har utvecklats nu mycket sista tiden med kommunikation m.m. Han ska i vilket fall som helst få 16 timmars resurs i veckan fr.o.m. januari...

Detta är vad jag själv reagerar på:

Han är väldigt blyg mot främlingar (har alltid varit). Kikar och tar in den andra personen och kan le och så... som att han är nyfiken.... men samtidigt nästan rädd. Han har även blivit blyg mot morfar som han ändå träffar lite då och då. Mormor är inget problem. Henne känner han väl. Detta är den jobbigaste biten tycker jag. På dagis har han ngn vuxen som han "avgudar" och då vill han vara med henne hela tiden..

Han är ängslig ibland och säger att han blir rädd över vissa saker. Han har alltid varit försiktig och inkännande och gör inte saker för han är "klar"... som när han lärde sig att gå... när han väl bestämde sig (vid 15 månader) så gick han bra direkt.

Han kan plötsligt få för sig att han inte vill åka buss, inte vill ha mat, inte vill det eller det efter att han ha sagt att faktiskt vill ngt... Brukar försöka få ur honom varför han ändrat sig, men det lyckas inte alltid. Blir oftast inga utbrott... bara lite gnäll och gråt.

Vi har haft kompisar hemma och det funkar väl sådär... Han tycker om att springa med dem och visa sina saker men har blivit possessiv när det gäller hans grejer. Det tar väldigt lång tid innan han närmar sig ett okänt barn... Är vi borta hos en kompis han känner väl vill han att ändå att jag ska vara med honom.

Han verkar ha ett väldigt bra minne. Kan komma ihåg ngn grej i en affär där vi inte varit på väldigt länge. 

Han vill inte sova på kvällarna... Somnar sent trots alla idoga försök. Sedan sover han dock väldigt väl hela nätterna och tycker om att sova på morgnarna....

Gråter nästan varje morgon vid separationen från mig när jag lämnar på dagis. Dock går det bra med två olika personer som tar emot som han verkligen gillar och är trygg med. 

Om han är trött eller hungrig eller dylikt blir han lätt ledsen när saker går emot och kan ibland då vara lite svår att få svar ifrån. Tycker ibland att han kan bli lite tjatig ibland.

Tycker ibland inte om höga ljud och säger att han får ont i öronen.     

Har varit hos BUP på mitt initiativ (sandlådan). Där ville han inte leka med psykologen men började leka med bilar och så småningom körde han med bilarna i sandlådan. Han ville att jag skulle vara nära honom när han satt och lekte. Vi ska dit på uppföljning i januari.

Hade en jobbig period i somras då vi var bortresta hos en kompis. Hon har två rätt intensiva och stimmiga barn och han trivdes inte alls och blev väldigt orolig. I samma veva hade jag varit rätt disträ och stressad. Efter den veckan tog det ett tag innan han verkade trygg igen.  

Obs! Till saken hör förstås att jag och hans pappa separerade i januari. Detta var nog bra till en början eftersom han alltid varit så nära mig... Men sedan när han fick börja bo hos pappan mer i maj/juni så var det som om problemen började. Dessutom började han då "bonda" med pappan och blev säker förvirrad av alla miljöombyten i somras.

Utöver detta är han:

Oehört tillgiven till personer han känner sig trygg med. Tror att han ofta trivs på dagis och det finns flera barn han gillar.

Ligger ok till i språket, men pratar ibland så fort så det blir massa ord som man inte förstår .... Kan färger och siffror och drar paralleller med olika saker.Frågar mycket om vad saker är o.s.v. 

Han är nyfiken och leker varierat med sina saker. Mest insnöad på alla sorters fordon förstås. Kollar väldigt mycket på iphonen och är väldigt flink med den. Har tydligen börjat med Memory på dagis nu. Han stoppar gubbbar och grejer i sina tåg och bilar men har väl inte börjat så mkt med att de pratar med varandra.... Han bygger med klossar ibland. VIll gärna att man ska var med när han leker... 

Han har mycket ögonkontakt och har mkt humor och gillar att busa! Skrattar mkt. 

Han kan bli rätt gnällig men får ytterst sällan utbrott. Blir aldrig aggressiv.  

Börjar bli bättre och bättre på att klä på sig och av sig kläder. Ärligt talat har jag och hans pappa inte tränat honom särskilt mkt.

Slutligen... Det jag mest oroar mig för är hans väldiga blyghet, att han blir ängslig så lätt och om han har svårt med de sociala koderna förstås... och inte kommer igång med rollekar...

VI får väl se vad BUP säger men jag vore otroligt tacksam för lite bollande med er andra som har barn som är autistiska/har autistiska drag... 

Jag tror vi har autiistiska drag i släkten... Min pappa kan ha vissa drag och ett av mina syskonbarn tror jag har det. Fick även höra att mitt kusinbarn också har ngt... vad det nu är....   Kanske har jag även några små drag själv....    

Skulle vara så oerhört tacksam för era tankar kring detta.. Ställ gärna flera frågor till mig!!!!   

• Svar på tråden Har min son ngt inom autismspektrum?
  • orolig2325
    UnikFamilj skrev 2013-01-06 07:52:56 följande:

En autismutredning kan i vissa fall göras redan före två års ålder, och vid 3 års ålder är rätt vanligt. Har man diskreta svårigheter, tex vad som upp tills nu benämnts lindrig asperger eller lindrig HFA så utreds det ofta inte förrän i skolåldern. Dock inte alltid.
    Jo jag vet, men enligt min åsikt så är dessa utredningar fel, för att dem stämmer väldigt sällan när barnet blir äldre, och det är sällan man får ut någonting bra av dem vid så tidig ålder.
    och det var det jag menade.
    om TS son får en autismdiagnos imorgon så behöver inte det betyda att han har autism.
    Man måste hela tiden vara försiktig och uppmärksam.
  • Alexi
    Vicky skrev 2013-01-06 10:45:56 följande:
    Alexi, hur gammal är din dotter nu? Leker hon rollekar med barnen på dagis? Har hon kompisar?

Paisley, min son är väldigt meddelsam om han har ont någonstans eller är rädd eller blir ledsen. Han berättar det. Han är ju också väldigt, välidgt kramig och säger att han älskar och gillar mig massa ggr om dagen. Han har ju också välidgt mycket ögonkontakt och bus/humor. Jag kan dock reagera på att han gillar samma sekvenser på filmerna han ser på och då ropas det hej vilt för att alla ska se att nu kommer Blixten och han håller på att krocka med tåget . Igår kväll låg vi i sängen UTAN att titta på Iphonen... Tänkte att vi skulle prata lite... Det går sådär.. vi pratar lite... sedan börjar han busa... Hur som helst så pratade vi lite om varför han blev rädd på dagen och då berättar han att inte tycker om att ballongerna går sönder och att han gillar musik men den var så hög....   
    Min dotter är fyra nu, fyllde i december. Ja, hon leker rollekar i mängder och hon har bra med kompisar på dagis, det lossnade allting där efter fyllda tre, hon fick en bästis och talet och rollekarna kom igång på allvar.
  • Paisley
    orolig2325 skrev 2013-01-06 11:25:07 följande:
    Jo jag vet, men enligt min åsikt så är dessa utredningar fel, för att dem stämmer väldigt sällan när barnet blir äldre, och det är sällan man får ut någonting bra av dem vid så tidig ålder.
    och det var det jag menade.
    om TS son får en autismdiagnos imorgon så behöver inte det betyda att han har autism.
    Man måste hela tiden vara försiktig och uppmärksam.

Jag tycker att du underskattar utredarna. De har stor klinisk erfarenhet. Man sätter aldrig en diagnos om det finns frågetecken, speciellt inte på barn och allra mest restriktiv är man när det gäller de minsta barnen. Om en 2-3 åring får diagnosen autism så stämmer det. Är man tveksam avvaktar man och utreder igen. Utredarna är i allmänhet jättebra på att läsa det finstilta.
    Detaljerna är helheten
  • UnikFamilj
    orolig2325 skrev 2013-01-06 11:25:07 följande:
    Jo jag vet, men enligt min åsikt så är dessa utredningar fel, för att dem stämmer väldigt sällan när barnet blir äldre, och det är sällan man får ut någonting bra av dem vid så tidig ålder. och det var det jag menade. om TS son får en autismdiagnos imorgon så behöver inte det betyda att han har autism. Man måste hela tiden vara försiktig och uppmärksam.

Att barn i vissa fall KAN få chans till och träna så pass på sina svårigheter när de är små att de inte längre uppfyller kriterierna i vuxen ålder är väl bara jättebra..? Jag tror det är väääääldigt få barn med klassisk autism, diagnosticerade vid 2-3 års ålder som "växer ur sin diagnos" när de blir äldre - tvärtom har forskning visat att bedömningsinstrumenten är säkra och resultaten just stabila över tid. Vet du nåt annat får du gärna länka till stället där jag kan läsa mer om detta.
  • orolig2325
    Paisley skrev 2013-01-06 11:56:57 följande:

Jag tycker att du underskattar utredarna. De har stor klinisk erfarenhet. Man sätter aldrig en diagnos om det finns frågetecken, speciellt inte på barn och allra mest restriktiv är man när det gäller de minsta barnen. Om en 2-3 åring får diagnosen autism så stämmer det. Är man tveksam avvaktar man och utreder igen. Utredarna är i allmänhet jättebra på att läsa det finstilta.
    Jag måste nog kontra och säga att du överskattar dem, det är väldigt väldigt svårt att göra en perfekt utredning.
    Men visst håller jag med om att utredarna oftast vet vad dem gör då dem är utbildade att göra just det.
    UnikFamilj skrev 2013-01-06 13:08:27 följande:

Att barn i vissa fall KAN få chans till och träna så pass på sina svårigheter när de är små att de inte längre uppfyller kriterierna i vuxen ålder är väl bara jättebra..? Jag tror det är väääääldigt få barn med klassisk autism, diagnosticerade vid 2-3 års ålder som "växer ur sin diagnos" när de blir äldre - tvärtom har forskning visat att bedömningsinstrumenten är säkra och resultaten just stabila över tid. Vet du nåt annat får du gärna länka till stället där jag kan läsa mer om detta.
    Min fakta kommer från det jag hört av min psykolog och ifrån en föreläsning.
    Men visst är det jättebra att man så tidigt som möjligt kan börja arbeta med sina svagheter, men det kan oxå slå väldigt väldigt fel.

Som ett exempel:
    Jag har Aspergers Syndrom, blev diagnoserad för ett år sedan, 23 år gammal, INTE EN ANING om vad det var för något innan det.

Hade jag fått min diagnos mycket tidigare tror jag(och psykologen håller med mig till stor del om min teori) att jag hade vart mer som den "klassiska Aspergaren", större svårigheter med det Aspergare har svårt för osv.

Nu istället, för att jag fick min diagnos så sent så har jag varit tvungen att lära mig själv att överleva i samhället och det har gjort mig VÄLDIGT högfungerande för en Aspergare.(jag tvivlar ofta på att min diagnos stämmer, men det är ingenting som jag lägger någon större energi på)

MEN, skulle jag fått välja så skulle jag velat haft min diagnos så tidigt som möjligt. för att dem problemen jag faktiskt har är väldigt viktiga delar för att fungera i ett samhälle(tex. jobb)

För att sammanfatta det hela så, det jag menar är att man ska vara väldigt försiktig med sånt som har med hjärnan att göra.

Tex. pajjar du ett knä så kan du alltid operera det, men blir du våldtagen så kan dem inte gå in i hjärnan och plocka bort det.(än)

• Lille Skrutt

Min son fick sin autismdiagnos innan han fyllde två. Han uppfyller fortfarande alla kriterier för autism idag när han är sex år. Enda skillnaden är att han är mer högfungerande idag, pga all hjälp som han har fått från tidig ålder. Om man ligger väldigt nära normalgränsen inom spektrumet så kan ju barnet så småningom kanske bli av med sin diagnos, men detta är ändå väldigt sällsynt. Jag tror att man kan ställa en säker diagnos före två års ålder på många barn, men såklart inte alla .

• orolig2325

För att klargöra vart jag står i denna fråga:
    Jag tycker TS ska kontakta en barnpsykolog och beskriva hur dem uppfostrar sin 3åring och få tumme upp eller tumme ner, på det som dem gör bra eller dåligt.
    och sen avvakta tills sonen är 5-6 år och rådfråga barnpsykologen igen om det fortfarande är likadant i hans beteende, och börja planera på en utredning.

• Ronjami

Jag är oerhört skeptisk till bup och skulle råda alla att ta diagnoser i tidig ålder med en nypa salt. Min dotter fick sin diagnos för 2 år sedan (6 år då) och de styrkor och svagheter som dom påvisade stämmer inte alls idag. Däremot så håller jag med att hon fortfarande har ett problem inom AST men har svårt att se hur hennes problem stämmer överens med andra som har samma diagnos. Jag känner inte alls igen mig då andra berättar om sina barn med Asperger och det var jag inte ensam när vi gick introduktionskurserna på AS-center. Att en diagnos skulle vara kontant enligt forskning har jag svårt att tro eftersom många många fler barn diagnosticeras idag, antagligen pga av att de med lindigare symptom utreds numera, och dom har dom inte kunnat följa upp ännu. Tror diagnosbubblan spricker om några år och man kommer hellre tala om personlighetsvarianter än egentliga diagnoser (alla fall för dom som är normalintelligenta).

• orolig2325
    Ronjami skrev 2013-01-07 11:59:57 följande:
    Jag är oerhört skeptisk till bup och skulle råda alla att ta diagnoser i tidig ålder med en nypa salt. Min dotter fick sin diagnos för 2 år sedan (6 år då) och de styrkor och svagheter som dom påvisade stämmer inte alls idag. Däremot så håller jag med att hon fortfarande har ett problem inom AST men har svårt att se hur hennes problem stämmer överens med andra som har samma diagnos. Jag känner inte alls igen mig då andra berättar om sina barn med Asperger och det var jag inte ensam när vi gick introduktionskurserna på AS-center. Att en diagnos skulle vara kontant enligt forskning har jag svårt att tro eftersom många många fler barn diagnosticeras idag, antagligen pga av att de med lindigare symptom utreds numera, och dom har dom inte kunnat följa upp ännu. Tror diagnosbubblan spricker om några år och man kommer hellre tala om personlighetsvarianter än egentliga diagnoser (alla fall för dom som är normalintelligenta).
    Saken är att hjärnan på barn är under stor utveckling, som jag försökt förklara innan.
    Så det gör att barn kan vara lite hursomhelst, och sen helt plötsligt ändra riktning helt vid en viss ålder.
    Vi vet så extremt lite om hjärnan oxå och därför skulle jag hålla med dig om att ta tidiga diagnoser med en nypa salt, det kan vara jättebra, som jag oxå har förklarat innan, men det kan oxå slå helt fel och hindra barnets utveckling.
  • sara kb

Det går naturligtvis inte att uttala sig säker utan att en utredning men utifrån det du skriver så förstår jag inte vad som skulle vara autistiskt? Man föds ju olika, vissa har ordningssinne, vissa gillar bilar, vissa är blyga, vissa är gränslösa etc. 
    Separationsångest och ångestsyndrom är dessutom också diagnoser som även barn kan ha, det måste inte alltid röra sig om autismspektrumstörningar såfort ett barn har svårt med samspel eller är klängigt/ängsligt m.m.
    Jag tycker även att det är viktigt att ta hänsyn till barns normalutveckling och tänka utifrån det, vid en viss ålder är det normalt att ha vissa rädslor för saker, det är normalt att vara insnöad på fordon etc, att trotsa och vara regelstyrd etc. En tanke är kanske att han är genetiskt lite sårbar och att separationen gjorde att han behövde "stanna lite" i utvecklingen ett tag för att senare ta igen det? 

TS, jag hoppas verkligen att det ordnar sig, mitt syfte med mitt inlägg är inte att avfärda din oro- för jag vet ju inte vad som är rätt eller fel! Bara säga att utifrån det du beskriver så låter det inte uppenbart autistiskt och att den enda sätt ni kan veta säkert är isf att få honom utredd.

Lycka till till er! 

• MONSTER

Min son har ingen diagnos än men han påminner massor om din son förrutom att han får en massa utbrott om saker inte blir som han tänker och i hans "sfär" och speciellt om allt kommer utanför rutinerna, då får han långa utbrott och sedan har han alltid sovit väldigt dåligt annars påminner han mkt om din son.
    Jag tror att min son också har något diagnos inom autismspektrat.

Det jag funderade lite på är att förskolan hade pratat om rollekar så tidigt som innan 3 år. Det är ju långt i från alla barn som leker rollekar då. Det är ju i sig inget konstigt.

Dock säger jag till dig som jag känner själv. Alla saker var för sig är inte konstigt angående din son MEN när man lägger ihop sakerna och ALLA saker är på ett och samma barn så kan man börja fundera...     

• Vicky

Tack för alla funderingar, återkopplingar m.m.! Idag var vi på BUP och vi diskuterade fram och tillbaka om våra egna, psykologens samt förskolans observationer. Han har fått en resurs på 2,5 dagar sedan förra veckan... Hon är barnskötare utan ngn speciell utbildning alltså vilket nog inte spelar ngn rol). Däremot pratar hon ganska dålig svenska vilket ju inte är så toppen med tanke på att man måste förklara och prata med honom om olika saker vid övergångar, samspel samt träna dialog m.m. Men viktigast är kanske personkemin så vi får se hur det går.

Hur som helst föreslog psykologen att vi skulle kunna göra en utredning när och om vi vill och känner oss redo för det... Vet inte om jag orkar riktigt just nu, med tanke på tidåtgång, att vi själva ska "orka" etc.. Kanske vill avvakta lite och se hur det går med resursen m.m. Är lite trött men ändå förberedd och självklart älskar jag ju min lilla pojke över allt annat. Han är också inne i en harmonisk fas och jag tycker att han utvecklas mycket.  Psykologen pratade mkt förfarandet vid en utredning och att försöker komma fram till en gemensam ståndpunkt/uppfattning om sonen innan man isf skulle sätta en diagnos. Pratade dessutom om att diagnosen är en färskvara... samt att man ju inte behöver utreda överhuvudtaget om man inte vill. Dessutom händer det så mkt i utveckligen m.m.

Jag är ju ganska säker på att det finns vissa drag inom det autistíska spektrat men vet ju självklart inte hur mkt eller hur det kommer att påverka honom i sitt liv. Han är ju också så väldigt social med oss och de han känner, nyfiken och kramig etc, mycket ögonkontakt m.m. De stora problemem just nu är ju hans blyghet, ängslan vid övergångar, socialt samspel och ängslighet m.m.

• Vicky

En riktigt bra sak är också att vi äntligen har kunnat ta bort dagsvilan och att han nu somnar vid 20:30 på kvällarna. Sedan sover han så gott hela nätterna till kl. 07:30 och är jätteglad när han vaknar. Dagis tycker också att han har varit harmonisk efter jullovet.... jaja... vi får se...

• orolig2325

Vad skönt att höra att det verkar gå bra :)

Tänkte oxå säga att jag tror 99% av alla människor har drag inom autismspektrat, eftersom det är ett väldigt brett spektrum.

Om du har några frågor så kan du alltid PM'a mig. :)
    Jag hjälper mer än gärna till om jag kan.

Svar på tråden Har min son ngt inom autismspektrum?