• Mial 83

Hur funkar det med graviditetspenning (havandeskapspenning) när man är timvikarie?

Hej!
    Jag jobbar som vikarie inom äldreomsorgen och blir inringd vid behov. Arbetstillfällena varierar från vecka till vecka. Ibland blir det väldigt mycket jobb och ibland mindre.
    Nu är jag gravid... :) och har lite funderingar kring gravidpenning. Arbetet är tungt och stressigt. Och de gravida fastanställda som jobbar där går alltid hem med gravidpenning två månader innan bf.
    Men hur funkar det för mig? Någon som vet hur detta brukar funka? :)

• Svar på tråden Hur funkar det med graviditetspenning (havandeskapspenning) när man är timvikarie?
  • Camilla67
    Mial 83 skrev 2013-01-06 08:55:05 följande:
    Hej! Jag jobbar som vikarie inom äldreomsorgen och blir inringd vid behov. Arbetstillfällena varierar från vecka till vecka. Ibland blir det väldigt mycket jobb och ibland mindre. Nu är jag gravid... :) och har lite funderingar kring gravidpenning. Arbetet är tungt och stressigt. Och de gravida fastanställda som jobbar där går alltid hem med gravidpenning två månader innan bf. Men hur funkar det för mig? Någon som vet hur detta brukar funka? :)

jag har också blivit gravid när jag hadde tim vik.. jag har fått havandeskaps,i älderoms är det stässigt o tungt.
    det kan du se till via barnmoskan att du får intyg..
    <jag fick väldigt problem med ryggen så jag blev sjukskriven först men sen blev det havandskapsp.  
  • Emmelié89

Åh en tråd för mig! Jag har samma fundering, jobbar också som timvikarie men inom lss, ungefär samma stress o lika tungt som äldreomsorgen. Är i vecka 30 o min kropp strejkar riktigt nu så har funderat på att försöka gå de tider jag fått(om jag orkar, har hela januari ut o då har jag bara dygnspass på  mellan 21-24timmar med 6h sovande jour) och sen försöka få havandeskapspenning. Har samma frågor som TS, nån som kan rent praktiskt hur det går till? Det är ju inte att tänka på att fråga chefen om omplacering för då slutar de ju att ringa in en helt enkelt.

• Camilla67
    Emmelié89 skrev 2013-01-06 09:27:07 följande:
    Åh en tråd för mig! Jag har samma fundering, jobbar också som timvikarie men inom lss, ungefär samma stress o lika tungt som äldreomsorgen. Är i vecka 30 o min kropp strejkar riktigt nu så har funderat på att försöka gå de tider jag fått(om jag orkar, har hela januari ut o då har jag bara dygnspass på  mellan 21-24timmar med 6h sovande jour) och sen försöka få havandeskapspenning. Har samma frågor som TS, nån som kan rent praktiskt hur det går till? Det är ju inte att tänka på att fråga chefen om omplacering för då slutar de ju att ringa in en helt enkelt.

Om du har problem ska du vända dig till barnmoskan och tala om det så brukar hon hjälpa till. jag fick då hjälp genom både doktor och barnmoska...
  • Mial 83

Ok. Tack för svar!

Men spelar det ingen roll hur mycket man jobbar? Måste man ha jobbat ett visst antal timmar för att få det beviljat?

• EvelinasSyster

Jag är timvikarie och hemma på graviditetspenning nu. Jag skickade in mina timrapporter/lönespecifikationer för ett år så räknade fk ut min ersättning. Och så skrev chefen förstås på ett papper också men det ska ju alltid göras Det var inga problem alls

• EvelinasSyster

Men se till att söka i god tid för de har handläggningstid på 30 dagar om man har otur. Bara för att man får beviljat behöver man inte använda det om det skulle över förväntan på jobbet

• Mial 83

Jaha ok :) hoppas det går igenom då :) Är ett bra tag kvar till dess..

Tack för svar :)

• Maybe

Jag är också timvikarie inom LSS. Ibland kan det gå en hel vecka utan att jag blir inringd men under sommarna brukar jag få jobba ganska mycket. 

Hur blir det då om jag jobbar natt?
    Då jobbar jag ensam och det blir en del tunga lyft osv och måste ta hand om 5 st personer varav 3 är "tunga" med blöjor osv på natten (ja, vi brukar säga blöjor på mitt jobb).
    Dock är det inte stressigt på natten. Får inte sova om jag jobbar natt.

Ska jag jobba på dagen istället är vi minst två men då blir det stressigt istället.

Finns ett annat ställe jag kan vara på men där är de utåtagerande och lite våldsamma och vet inte om det är så lämpligt att man riskerar att få ett slag mot mage eller bli nedslängd på golvet när man gått några månader.

Jag har bf 28e augusti och vet inte riktigt hur jag ska skriva upp hur jag ska jobba i sommar.  

Jag är inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande på halvtid för att täcka upp lite grann de dagar jag inte jobbar samt lite hjälp att hitta fast jobb.           

• jmynt

Ni vet väl att alla kan gå hem 60 dagar före bf med föräldrapenning =) så klara man sig så långt så löser det sig iaf. lyck till allihopa

• Grodan83

Hej nu jobbade jag inte inom äldrevården men jag hade extrajobb/ timvik inom service som var mycket tungt. Det ska inte dpela nån roll vilken form av anställning man har utan du ber att få underlag om din pensionsgrundande inkomst från din arbetsgivare( skyldiga att lämna ut detta!) och även ett intyg på att de inte har nån möjlighet att omplacera dig på arbetsplatsen ( det spelar återigen ingen roll om du har timvik eller är fast- hade du inte varit gravid så hade du kunnat jobba kvar inte sant..) försäkringskassan kommer vilja ha det intyget vilket fall som helst- kostar inte din arbetsgivare nått att skriva ut.. jag hade även inbokade pass längre framåt i tiden som jag var tvungen att avstå från pga graviditeten, kan vara bra att kunna påvisa... jag fick min graviditetspenning godkänd just nu o har kämpat för den sen september... mycket pga omplaceringsintyget, så se till att ha alla papper från början så slipper du vänta som jag! Lycka till!

• Maybe

Det senaste jag hörde är att jag kan gå hem tidigt med havandeskapspenning om jag är schemalagd över hela sommaren.

Så om jag får schema över sommaren så kan jag gå tidigare om det är så att jag inte klarar jobba.

Skulle det inte bli något barn så har jag ändå jobb över sommaren och det är alltid bra

Svar på tråden Hur funkar det med graviditetspenning (havandeskapspenning) när man är timvikarie?