Hur tidigt får man använda en bilkudde ?
Jag är ju ingen expert utan gillar bara att leta info :)
Men såhär står det på sidan jag länkade till:
Hur länge ett barn kan sitta på bälteskudde avgörs av banets längd och vilken bil man har. Kommer diagonalbältet fel över axeln, eller om bilen saknar nackstöd, och mer än 1/3 av huvudet kommer över bilsätets ryggstöd då kan man inte sitta på bälteskudde längre. Har man nackstöd i bilen så kan man kanske justera det i ett högre läge för att kunna fortsätta med kudden ett tag till.
Är det nu så att det inte fungerar riktigt bra med bälteskudden i en av era bilar så föreslår vi att ni provar utan kudde i den bilen, men se då till att dra ner diagonalbältet riktigt mot ljumskarna/låren.
Ett förslag är ju att kontakta NTF och höra vad de rekommenderar.
En bältesstol kan man använda tills man växt ur den så bältet inte kommer vid axeln och huvudet är över nackstödet. Vikten 35kg är inget man behöver bry sig om, kuddarna håller för mer än 36kg. Så kör med det tills bältet/nackstödet kommer för högt upp.
Jag är vuxen och 157 cm. I vissa bilar sitter faktiskt bältet inte optimalt på mig, däremot skulle jag aldrig sitta på en bilkudde hur bekvämt det än är. Man känner sig nog liten när man inte når saker på översta hyllan i affärer osv att bilkudde skulle kännas som en förolämpning.