• Svar på tråden Hur tidigt får man använda en bilkudde ?
  • Brumma

Jag är ju ingen expert utan gillar bara att leta info :)
    Men såhär står det på sidan jag länkade till:

Hur länge ett barn kan sitta på bälteskudde avgörs av banets längd och vilken bil man har. Kommer diagonalbältet fel över axeln, eller om bilen saknar nackstöd, och mer än 1/3 av huvudet kommer över bilsätets ryggstöd då kan man inte sitta på bälteskudde längre. Har man nackstöd i bilen så kan man kanske justera det i ett högre läge för att kunna fortsätta med kudden ett tag till.

Är det nu så att det inte fungerar riktigt bra med bälteskudden i en av era bilar så föreslår vi att ni provar utan kudde i den bilen, men se då till att dra ner diagonalbältet riktigt mot ljumskarna/låren.

Ett förslag är ju att kontakta NTF och höra vad de rekommenderar.

• Asperger1998
    Brumma skrev 2013-02-19 22:49:51 följande:
    Jag är ju ingen expert utan gillar bara att leta info :)
    Men såhär står det på sidan jag länkade till:

Hur länge ett barn kan sitta på bälteskudde avgörs av banets längd och vilken bil man har. Kommer diagonalbältet fel över axeln, eller om bilen saknar nackstöd, och mer än 1/3 av huvudet kommer över bilsätets ryggstöd då kan man inte sitta på bälteskudde längre. Har man nackstöd i bilen så kan man kanske justera det i ett högre läge för att kunna fortsätta med kudden ett tag till.

Är det nu så att det inte fungerar riktigt bra med bälteskudden i en av era bilar så föreslår vi att ni provar utan kudde i den bilen, men se då till att dra ner diagonalbältet riktigt mot ljumskarna/låren.

Ett förslag är ju att kontakta NTF och höra vad de rekommenderar.

Tror du man kan dö om man jag testar en gång? Förvånad Jag är bara nyfiken hihi. Katt
  • LeoKinDer
    Asperger1998 skrev 2013-02-20 14:07:10 följande:

Tror du man kan dö om man jag testar en gång? Förvånad Jag är bara nyfiken hihi. Katt

Ohja du kommer stendö!
  • Asperger1998
    LeoKinDer skrev 2013-02-23 18:26:42 följande:

Ohja du kommer stendö!

Då vill jag inte prova mer Gråter Kan jag testa att sitta i den utan att bilen kör? Spöke Ville bara testa hur det kändes att sitta i en sån stol Katt
  • Dr Mupp
    Sisisisi skrev 2013-02-09 13:32:05 följande:

Nästan :) 10-12 år är rekommendationen. Till 135 cm enligt lag. Många andra EU-länder valde istället 150 cm vilket såklart är bättre.
    150 cm som lag för bälteskudde är väldigt långt. 150 cm skulle ju innebära att många vuxna skulle tvingas sitta på bälteskudde. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Sisisisi
    Dr Mupp skrev 2013-03-10 11:43:27 följande:
    150 cm som lag för bälteskudde är väldigt långt. 150 cm skulle ju innebära att många vuxna skulle tvingas sitta på bälteskudde. 

Särskilt många är det inte. Enligt denna sida är det bara en promille... www.fkv.se/vemarkort.php

Men hur som helst så får man väl åka utan kudde om man är är över 12 år ändå.
  • Dr Mupp
    Sisisisi skrev 2013-03-10 11:58:39 följande:

Särskilt många är det inte. Enligt denna sida är det bara en promille... www.fkv.se/vemarkort.php

Men hur som helst så får man väl åka utan kudde om man är är över 12 år ändå.
    Fast en promille är ju ändå en hel del vuxna människor. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • t0va

En bältesstol kan man använda tills man växt ur den så bältet inte kommer vid axeln och huvudet är över nackstödet. Vikten 35kg är inget man behöver bry sig om, kuddarna håller för mer än 36kg. Så kör med det tills bältet/nackstödet kommer för högt upp.

• Mylla

Min tjej som snart fyller 6 år är 128 cm lång och hon har vuxit ur bältesstolen, den går inte att göra längre. Sonen var 5 år när han växte ur sin. Mina barn är ganska långa, de flesta kan nog sitta i en stol längre. Jag skulle inte byta till kudde om de fortfarande fick plats i stolen.
  • Tutilure
    Mylla skrev 2013-03-10 16:12:58 följande:

Min tjej som snart fyller 6 år är 128 cm lång och hon har vuxit ur bältesstolen, den går inte att göra längre. Sonen var 5 år när han växte ur sin. Mina barn är ganska långa, de flesta kan nog sitta i en stol längre. Jag skulle inte byta till kudde om de fortfarande fick plats i stolen.
    Vad har du för stol?
    Min 8-åring är en bit över 130 och han har fortfarande gott om plats i sin stol.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Mylla
    Tutilure skrev 2013-03-10 16:16:58 följande:
    Vad har du för stol?
    Min 8-åring är en bit över 130 och han har fortfarande gott om plats i sin stol.

Vad har du för stol känns som en bättre fråga? Man kanske skulle köpa en likadan.
  • Sisisisi
    Mylla skrev 2013-03-10 16:12:58 följande:

Min har britax kid plus och adventure. Han är 138 cm och får plats ett bra tag till. Besafe izi up funkar oxå länge.
  • Asperger1998
    Dr Mupp skrev 2013-03-10 11:43:27 följande:
    Finns det bälteskudde för vuxna ? Förvånad
  • Dr Mupp
    Asperger1998 skrev 2013-04-04 17:31:16 följande:
    Finns det bälteskudde för vuxna ? Förvånad
    De får sitta på barnkuddar. Som sagt så gäller 150 cm i EU (men länderna får själva välja om de vill ha 135 som gräns). Det gäller ju främst sjukligt kortväxta och en del korta kvinnor. Själv klarar jag EU-gränsen med 9 cm. 
  • mikroE

Jag är vuxen och 157 cm. I vissa bilar sitter faktiskt bältet inte optimalt på mig, däremot skulle jag aldrig sitta på en bilkudde hur bekvämt det än är. Man känner sig nog liten när man inte når saker på översta hyllan i affärer osv att bilkudde skulle kännas som en förolämpning. 

• Dr Mupp
    mikroE skrev 2013-04-25 22:55:55 följande:
    Jag är vuxen och 157 cm. I vissa bilar sitter faktiskt bältet inte optimalt på mig, däremot skulle jag aldrig sitta på en bilkudde hur bekvämt det än är. Man känner sig nog liten när man inte når saker på översta hyllan i affärer osv att bilkudde skulle kännas som en förolämpning. 
    Jag har också samma problem. Hatar att köra bilar som inte har inställbar höjd på bilbältet. 
  • Asperger1998
    Dr Mupp skrev 2013-04-04 17:35:14 följande:
    De får sitta på barnkuddar. Som sagt så gäller 150 cm i EU (men länderna får själva välja om de vill ha 135 som gräns). Det gäller ju främst sjukligt kortväxta och en del korta kvinnor. Själv klarar jag EU-gränsen med 9 cm. 
    Om en vuxen är under en och femtio är det olagligt att åka utan ? Foten i munnen
Svar på tråden Hur tidigt får man använda en bilkudde ?