• Vincent2012

Ingen hjälp på BVC

Min son är snart 8 månader och har jätte problem med sömnen. Hade en läkartid för jag behöver hjälp. Del hade jag funderingar på om hade ont i magen. Men när jag kom dit sa hon nä det är inte magont . Uppvaken beror på att han inte kan somna om själv. Vaknar ca 10 ggr per natt och skriker.
    Hon sa bara jag måste låta han somna själv, annars går det aldrig. Skrika är ingen fara. Första natten så skriker de en stund sen blir det färre stunder efter varje natt. Har testa alla metoder som finns. Så jag var ju helt desperat, många nätter med Noll timmar sömn. Men det går inte, i går kväll gick läggning bra han somnade på 10 min. Men nu är vaken och skriker. Jag mår skit har jätteont i magen. Vet inte hur jag ska orka längre. För vi orkar inte ha det så här. Finns det ingen stans man kan få hjälp när det är så här för BVC kommer inte hjälpa mig mer. Orkar inte mer, är helt slutkörd. Hatar BVC! Det bryr sig inte ett dugg hur man har det. Vart kan man vända sig? :,(

• Svar på tråden Ingen hjälp på BVC
  • skogsvitter

www.askdrsears.com/topics/fussy-baby/science-says-excessive-crying-could-be-harmful

"Science tells us that when babies cry alone and unattended, they experience panic and anxiety. Their bodies and brains are flooded with adrenaline and cortisol stress hormones. Science has also found that when developing brain tissue is exposed to these hormones for prolonged periods these nerves won’t form connections to other nerves and will degenerate."

• september0809

Ts hur är hans mage? Verkar han ha mycket magont gasig?
    Min son krånglade som attan på nätterna innan!
    Sen krävde jag att BVC skickade remiss till barnmottagningen och där fick jag förklara våra problem!
    Med vår allergi historia bestämdes de att vi gör pricktest!
    Det visade att han har mjölk och äggallergi!
    Vi fick träffa dietist och fick ny mat och efter 4 dar med nya maten sov han HELA natten! Nu är han 9 månader och en " otursnatt" vaknar han högst 2 gånger!

• skogsvitter

Ytterligare en
    blogs.babble.com/babys-first-year-blog/2012/05/24/evidence-mounts-against-letting-babies-cry-it-out-as-new-research-says-it-stresses-them-out/

Det finns massor av detta slag nu för tiden märker jag, mycket har hänt bara under det senaste året. Känns extremt övertygande att det finns så massiva mängder forskning som visar på de negativa effekterna av 5mm.

Vårdens generella riktlinjer tog dock bara för ett par år sedan avstånd från 5mm. Man frångick alltså 5mm som standardmall för hur man ska lösa sömnproblem för spädbarn, istället har man nu utformat ett nytt tillvägagångssätt där man är lyhörd inför bebisens behov av närhet samtidigt som man syftar till att försöka låta bebisen somna själv. Detta är dock inget som man ska pröva mitt under separationsfasen. Inte ens 5mm fick användas i den här åldern enligt skaparen själv, eftersom bebisen upplever så pass kraftig ångest och är känsligare än i vanliga fall.

Om inte ditt BVC har tagit del av barnhälsovårdens riktlinjer gällande sömn så bör du hänvisa dem till att läsa dessa innan de fortsätter ge pinsamt okunniga och potentiellt skadliga råd till oroliga föräldrar.

• Vincent2012

Tack för länkarna ska visa upp dem när hon frågar hur det funkade. Skulle man kunna anmäla detta så ingen mer råkar ut för samma sak? Och hur gör man?

• skogsvitter

Jag tycker att ju fler som anmäler just sådana här råd desto bättre är det eftersom socialstyrelsen också är en av de myndigheter som kontrollerar att barnhälsovården fungerar som den ska och att de har uppdaterade kunskaper om sådant som rör barn och barnfrågor.

För några år sedan kom en rapport från socialstyrelsen där man uppmärksammade de enorma kunskapsbrister som fanns bland landets BVC. Man beslutade att satsa extra på fortbildning och kompetenshöjande program, men jag tvivlar på att dessa satsningar har nått ända fram, på precis alla BVC redan. Då är det självklart bra om socialstyrelsen blir uppmärksammade på vart deras satsningar inte nått fram.

• mammassnosa

Bära hud mot hud i sele dagtid också så han får extremt mycket närhet? Jag tror att vi här hemna kanske är påväg in i en sån fas. 7,5 mån är min tös. Men peppar peppar, tre nätterni rad nu har vi bara haft ett uppvak (från att jag går och lägger mig+1 innan) mot uppåt 10 innan. Jag började med nattersättning på kvällen. Kanske han faktiskt får magont av vällingen? Prova nattersättning eller annan välling istället? Han kanske är glutenintolerant? Mjölkproteinallergisk? Barn skriker ju inte för att det är kul... Men fasiken så frustrerande det är när man inte vet vad som är fel! Kram!!

• Vincent2012

I natt vaknade han en gång, jag väntade typ en minut och när han inte somnade om fick han komma till mig. Ska köra min egen metod, somnar han gott i sin säng, då menar jag inget skrik. I kväll fick han sin välling och sen lyfte jag upp han och stoppade ner han i sin säng, då var han vaken. Somnade nästa driekt lite lullig på välling, gnydde till en gång men jag vaggade sängen och han somnade om driekt. Sen om han skulle vakna i natt så får han komma upp till oss om han inte kan somna om. Då finns det en liten chans att han sover gott i sin säng. Gjorde så i går och då vaknade han vid två tiden. Somnade om nästa driekt jag rörde sängen. Vaknade vid 5 nästa gång då kunde han inte somna om. Tog upp han och han somnade nästa driekt hos mig på min arm och sov till sju. Känns mycket bättre att göra så här. Han somnar mätt och trygg i sin säng, jag sjunger för honom och smeker han på kinden. Tror jag ska döpa den till hög på välling metoden, sen skiter jag om BVC tycker att man ska ge välling en halvtimme innan. Har även fått info att om jag borstar hans tänder en timme innan så är det okej med nattvälling.

Han gillar vällingen mycket bättre och håller sig mättare på den. I natt var det mycket bättre med uppvaken så det kanske funkar. Märkte oxå att han skriker till i sömnen en gång men när jag kommer in sover han. Dagtid sover han gott i sin vagn och jag börjar få ont i ryggen. Men vi myser i sängen på morgonen och sen blir det massa pussar och kramar under dan. Han har börjat sträcka upp sina händer för att jag ska ta upp honom.

• september0809

Ts ingen känner ditt barn bättre än du själv! Funkar DITT sätt är det väl skitbra! De är ju ändå ni som lever i de inte bvc

Svar på tråden Ingen hjälp på BVC