• sandrus

Min son väger för lite, tips tack!!

Var på BVC igår och min son som snart blir 1 följer inte ens strecket på den undre kurvan... Han väger 9 kilo och är 77 lång. Varje gång vi varit där så pekar strecket neråt mer och mer för varje gång, men han växer i längd som han ska. Sköterskorna på BVC är faktiskt inte dömande på något sätt utan frågar mer om hans matvanor och om han är pigg och glad, vilket han är, sitter aldrig still och är alltid på bushumör vilket säkert också gör sitt att han inte går upp i vikt. Han är glad i maten och absolut inte kräsen, äter nästan allt som bjuds. frukost, mellanmål,lunch, middag, mellanmål och sedan kvällsmat med ca 2-3 timmars mellanrum.Men jag börjar känna mig stressad över detta att han är så smal och späd, jag vill att han ska ha "nåt att ta av ".. Så snälla om ni har några riktigt bra tips på vad man ge så att han går upp bra i vikt så får ni gärna dela med er! Ska tilläggas att han är allergisk mot mjölkprotein. Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Min son väger för lite, tips tack!!
  • sandrus
    tusenlappen74 skrev 2013-01-12 19:03:17 följande:
    Min dotter fick mer muskemassa och snabbare återhämtning efter förkylning när vi började äta lågkolhydratskost. Dvs. uteslut spannmålsprodukter som stör den naturliga hormonbalansen för vikten och gluten som minskar näringsupptaget i tarmen. Mer information finns att läsa  på www.kostdoktorn.se Ang. vitaminer och mineraler så finns det gott om  dem i ägg, kött, grönsaker och fett. Frukt kan man äta som lördagsgodis. .

Tack för ditt tips, detta låter som en idé värd att testa!
  • Alexi

Men vad menar ni händer om "man inte har att ta av" vid sjukdom, vad händer för hemska följder då? Det är sånt tjat om att man ska ha tjocka bebisar för att de ska ha att ta av men är det verkligen ett behov i dagens samhälle? Min dotter vägde 8 kg vid 1 år och låg på olika minuskurvor under första året, är fortfarande smal vid fyra år och det har aldrig någonsin varit ett problem eftersom hon är frisk och mår bra i övrigt.

• cosinus
    sandrus skrev 2013-01-13 00:20:46 följande:

Oj det lät lite faktiskt, men skönt att han är på banan igen :) jo så är det ju.. Men det kanske bara är jag som överdriver min oro över detta men jag som person känner stress väldigt lätt och mår inte bra av det såklart, eftersom det har pågått ett tag och aldrig verkar bli bättre känner jag att jag måste föröka göra nåt.. Ifrån 4-6-8-10 mån.kontrollerna och nu vid 1års kontrollen så har det bara gått utför och de frågar alltid om han mår bra och sådär och det gör han ju men kan ändå inte släppa det! :) Tack så mycket!
    En sak till som gjorde att han slutade tappa och faktiskt kunde börja jobba upp sig när han blev lite större var att han inte alls blev lika ofta sjuk. För det var lite av hans store problem, vid varje sjuka tappade han i vikt och sen tog han inte ikapp det utan höll den nya kurvan till nästa sjuka och så tappade han ingen. När han kom öve 2 och antalet sjukor minskade rejält samtidigt som han inte förväntades öka så mycket brjade han kunna komma tillbaka.
    Alexi skrev 2013-01-13 08:36:50 följande:
    Men vad menar ni händer om "man inte har att ta av" vid sjukdom, vad händer för hemska följder då? Det är sånt tjat om att man ska ha tjocka bebisar för att de ska ha att ta av men är det verkligen ett behov i dagens samhälle? Min dotter vägde 8 kg vid 1 år och låg på olika minuskurvor under första året, är fortfarande smal vid fyra år och det har aldrig någonsin varit ett problem eftersom hon är frisk och mår bra i övrigt.
    Om jag bara ser till mina 4 barn så är det han jag beskrivit i den här tråden som sjukorna tar hårdast på. Han slutar äta så fort han inte mår bra och det krävs inte många dagar för att han ska bli grå under ögonen och man ser kindbenen tydligt och då orkar han typ ingenting i det läget. Sen tar det tid för honom att komma tillbaka. Han är den enda jag behövt ligga inne med vid magsjuka också som ex och när han väl blivit frisk tar det ytterligare tid innan han som samlat på sig nog med energi igen. De säger ff på dagis att han energidippar lätt innan lunch och mellist tex och nu fyller han snart 5 år.

Däremot tror jag verkligen inte barn behöver några stora mängder att ta av, mina två andra smalisar som nu är 8 och 6 år och vid 1 år vägde 8.2 (73 cm) samt 9.2 (76 cm och han tyckte jag var knubbig ;) ) har aldrig haft ögonen på sig från BVC och alltid, alltid funkat normalt vid sjukor och återhämtat sig normalt. Enda undantaget var för den yngre precis vid 2 år då han var rätt hårt åtgången av allergier och tappade vikt under ett halvår. Då drog han på sig allt, blev aldrig frisk och mådde piss men när vi väl fattat vad han inte tålde behöll han sin nya lägre vikt och har mått jättebra men varit smal sen dess.

Sen har jag en matglad liten knubbis också som även hon vägde 9.2 kg vid ett år men bara var 72 cm lång. Nu som 2.5 åring är hon typ 87-88 cm lång och väger drygt 12 kg och hon har ju att ta av men där märker jag ingen skillnad mot de två andra med normal men låg vikt. Visst hon äter alltid, sitter och käkar om så febern är på 39.5 vilket inget annat av mina barn gör men hon blir ungefär lika sjuk när hon är sjuk, återhämtar sig lika fort och jag ser väl ingen direkt nytta av de där reserverna hon håller sig med jämfört med de normalsmala.

• sandrus

Jag vet inte hur du reagerar på ditt barns viktkurva när denne vägde/väger för lite , och ärligt talat så bryr jag mig inte heller så mycket.. Men JAG tycker inte de känns bra att MIN son väger FÖR LITE enligt BVCs viktkurva varje gång vi varit där.. Och ja, häng inte upp dig på "lite att ta av" kanske var dåligt ordval men jag vill att min son ska gå upp i vikt så att han följer kurvan, är väl inte så svårt att förstå?! Och nej, jag vill absolut inte att han ska bli tjock såklart men som någon annan skrev, öka i muskelmassa.. Därför ber jag om tips på bra mat att ge? Annars hade jag kunnatge mitt barn socker i massor om jagville att han ska bli tjock..
  • sandrus
    cosinus skrev 2013-01-13 09:57:39 följande:
    En sak till som gjorde att han slutade tappa och faktiskt kunde börja jobba upp sig när han blev lite större var att han inte alls blev lika ofta sjuk. För det var lite av hans store problem, vid varje sjuka tappade han i vikt och sen tog han inte ikapp det utan höll den nya kurvan till nästa sjuka och så tappade han ingen. När han kom öve 2 och antalet sjukor minskade rejält samtidigt som han inte förväntades öka så mycket brjade han kunna komma tillbaka.
    Om jag bara ser till mina 4 barn så är det han jag beskrivit i den här tråden som sjukorna tar hårdast på. Han slutar äta så fort han inte mår bra och det krävs inte många dagar för att han ska bli grå under ögonen och man ser kindbenen tydligt och då orkar han typ ingenting i det läget. Sen tar det tid för honom att komma tillbaka. Han är den enda jag behövt ligga inne med vid magsjuka också som ex och när han väl blivit frisk tar det ytterligare tid innan han som samlat på sig nog med energi igen. De säger ff på dagis att han energidippar lätt innan lunch och mellist tex och nu fyller han snart 5 år. Däremot tror jag verkligen inte barn behöver några stora mängder att ta av, mina två andra smalisar som nu är 8 och 6 år och vid 1 år vägde 8.2 (73 cm) samt 9.2 (76 cm och han tyckte jag var knubbig ;) ) har aldrig haft ögonen på sig från BVC och alltid, alltid funkat normalt vid sjukor och återhämtat sig normalt. Enda undantaget var för den yngre precis vid 2 år då han var rätt hårt åtgången av allergier och tappade vikt under ett halvår. Då drog han på sig allt, blev aldrig frisk och mådde piss men när vi väl fattat vad han inte tålde behöll han sin nya lägre vikt och har mått jättebra men varit smal sen dess. Sen har jag en matglad liten knubbis också som även hon vägde 9.2 kg vid ett år men bara var 72 cm lång. Nu som 2.5 åring är hon typ 87-88 cm lång och väger drygt 12 kg och hon har ju att ta av men där märker jag ingen skillnad mot de två andra med normal men låg vikt. Visst hon äter alltid, sitter och käkar om så febern är på 39.5 vilket inget annat av mina barn gör men hon blir ungefär lika sjuk när hon är sjuk, återhämtar sig lika fort och jag ser väl ingen direkt nytta av de där reserverna hon håller sig med jämfört med de normalsmala.

Usch då låter verkligen inte kul och det är exakt det här som jag vill förhindra, att han ska bli inlagd vid eventuell sjukdom för att han inte är stark nog att ta igen sig själv.. Samma sak här, han äter i princip ingenting när han är sjuk och nu det senaste har han haft en hel del förkylningar. Jag hoppas det vänder snart och ska testa allt som sagts här :)
  • Kurran2011

Jag har en son på 3 år! Han väger oxå för lite, han är 93 cm lång o väger 12,5 kg!! Har varit på massa olika behandlingar med honom o läkarna kom efter ett tag fram till att han har för lite tillväxt hormoner i kroppen! Min son precis som din har alltid ätit som en häst!! Har ni varit hos läkaren? Hoppas det löser sug för din o din sons skull! Vet exakt vilken sits du sitter i! Med vänlig hälsning, Emma

• 2pågar

Ett mattips jag kan ge är äkta fett i maten ... Riktig äkta grädde.... Riktigt äkta smör! Fetaste mjölken till barnen ... Med äkta smör och grädde imagen blir den ju oxå sååå mkt godare ;)))

• sandrus
    Kurran2011 skrev 2013-01-13 10:57:13 följande:
    Jag har en son på 3 år! Han väger oxå för lite, han är 93 cm lång o väger 12,5 kg!! Har varit på massa olika behandlingar med honom o läkarna kom efter ett tag fram till att han har för lite tillväxt hormoner i kroppen! Min son precis som din har alltid ätit som en häst!! Har ni varit hos läkaren? Hoppas det löser sug för din o din sons skull! Vet exakt vilken sits du sitter i! Med vänlig hälsning, Emma

Vi var på läkarkontroll nu i veckan, tog blodprov och ska kolla dels hans mjölkproteinallergi(hur mycket) och om det är nåt mer han är allergisk mot, samt hans näringsvärden.. Ska tillbaka till läkaren på onsdag och kolla hur det ser ut.. Tack!!!
  • sandrus
    2pågar skrev 2013-01-13 10:58:48 följande:
    Ett mattips jag kan ge är äkta fett i maten ... Riktig äkta grädde.... Riktigt äkta smör! Fetaste mjölken till barnen ... Med äkta smör och grädde imagen blir den ju oxå sååå mkt godare ;)))

Åh, önskar jag kunde ge han detta, men han tål det inte än så länge tyvärr, brukar ju växa bort ju äldre de blir men inte än... Han kan bara äta fejkmjölkprodukter och det blir ju inte samma grej riktigt. Även jag tycker det blir sååå mycket godare :)
  • mammasgullar

Har också en riktig Tunnis, vid 2 år låg vikten på 9,3kg, tror han vägde drygt 7-8kg vid 1 år. Dom tips vi fått är att berika maten, bl a med culinesse (det är mjölkfritt, så de kanske din son tål?) han har överflöd av det på sin mat, han äter i stort sett bara pasta. Äta yoghurt, t ex turkisk youghurt, kanske finns motsvarande mjölk/laktosfri, man kan även blanda vanlig yoghurt med tjockare youghurt. Man kan blanda i lite grädde i mjölken för att de ska bli fetare. Efterrätt varje dag, t ex youghurt, glass, o likn.

För oss har det inte gått så jättebra, sonen är nu 4,5 år och väger ca 13 kg, efter att ha druckit 2/3 näringsdrycker per dag sen 2 års ålder, men han är även väldigt petig.

Att barn inte ska ha att ta av är ju ganska idiotiskt, bara för att man vill att barnet ska ha nått kg extra (inte flera kg eller övervikt) betyder inte att man vill att barnet ska vara tjock. De ska gärna klara av att bli sjuka utan att bli undernärda.

• tusenlappen74
    sandrus skrev 2013-01-13 00:33:30 följande:

Tack för ditt tips, detta låter som en idé värd att testa!

Kul!

Bli inte avskräckt av all information och omställning i början bara! Ta lite i taget och ändra/ fasa ut.

Lite bra saker att ha hemma:
    Kokosfett är riktigt bra fett.
    Det finns med smak och utan beroende av vad man använder den till och tycker om. Köp den ekologiska ohärdade.
    Fet kokosmjölk/ kokosgrädde
    Oliver och avokado
    Jag slår också ett slag för ägg!
    Koka,stek och blanda i rått tex. i smoothies.

Anna Hallen har skrivit kokboken LCHF för hela familjen.
    Den innehåller en del recept som är mjölkfria.

Slutligen, undvik sojaprodukter som stör hormonbalansen i kroppen på oss människor och margariner som innehåller fel fetter och kemiska restprodukter.

Lycka till!
  • visit12

Hur är han i magen? Det kan inte vara så att han är allergisk mot soja också. Såg att du ger sojaglass. Är ju tyvärr väldigt vanligt vad jag förstår. Vi fick rådet från vår dietist att endast ge sojaprodukter max en gång per vecka.  

• Alexi
    sandrus skrev 2013-01-13 10:10:01 följande:

Jag vet inte hur du reagerar på ditt barns viktkurva när denne vägde/väger för lite , och ärligt talat så bryr jag mig inte heller så mycket.. Men JAG tycker inte de känns bra att MIN son väger FÖR LITE enligt BVCs viktkurva varje gång vi varit där.. Och ja, häng inte upp dig på "lite att ta av" kanske var dåligt ordval men jag vill att min son ska gå upp i vikt så att han följer kurvan, är väl inte så svårt att förstå?! Och nej, jag vill absolut inte att han ska bli tjock såklart men som någon annan skrev, öka i muskelmassa.. Därför ber jag om tips på bra mat att ge? Annars hade jag kunnatge mitt barn socker i massor om jagville att han ska bli tjock..
    Jag frågade lite i allmänhet eftersom det verkar vara en allmän uppfattning hos många att man ska ha lite att ta av. Som jag aldrig har förstått.

Svar på tråden Min son väger för lite, tips tack!!