Skillnad på Lchf o Gi?
Har s.k sockermage och har provat lchf i en o halv vecka. Nu börjar jag må jätte konstigt. Funderar istället på Gi? Men är det kanske samma sak?
Har s.k sockermage och har provat lchf i en o halv vecka. Nu börjar jag må jätte konstigt. Funderar istället på Gi? Men är det kanske samma sak?
Skillnaden mellan dessa är antalet kolhydrater man får äta. Båda är lågkolhydratkost, men i Gi har man 3 faser, i början äter man minimalt med kolhydrater, för att sen ta in mer bra kolhydrater såsom quinoa och fullkornsbröd och fullkornspasta Lchf innebär att man helt tar bort bröd, socker och pasta
LCHF innebär bland annat att man ersätter energin från kolhydrater med energi från fett och således är det en diet med lågt kolhydratinnehåll. det finns även andra aspekter av kosten, som att välja främst "naturliga" och så lite processade produkter som möjligt.
GI handlar om _vilka_ kolhydrater man väljer, och då i de flesta fall de med lågt GI-värde för att hålla blodsockret jämnt och undvika stora insulinpåslag. _Mängden_ kolhydrater kan därför variera, det är i första hand ingen lågkolhydratdiet.
Jodå Gi är en lågkolhydratdiet, Gi-metoden. Det finns nu att köpa en bilaga med Aftonbladet som heter Laga Lchf som har färdiga veckomenyer för 4 veckor, inklusive frukost, lunch och middag
Jag mår inte så bra med lchf så jag tänkte om gi passar mig bättre.
Nej även om många varianter av "GI-diet" börjar med en rivstartsperiod med låg kolhydratmängd så handlar GI som sagt främst om _vilka_ kolhydrater man väljer. Inte om att ligga på ett väldigt lågt kolhydratintag totalt sett.
Kort o gott. om man mår pyton av lchf kan man må bättre av GI?
Är det värt att testa? Vill bara bli av med min svullna sockermage.
Tack för ditt svar. Toppen bra. ska söka på nätet efter menyer.
Huvudvärk,yr o hjärtklappning blev resultatet med lchf.
Krussidull, du fick precis samma symptom som mig. Hade de två mornar irad men sen var de som bortblåst.
Jag var sjukt trött och orkeslös i nörjan, men det gick över efter 3 dagar, har mått supr sen dess Det var nog avgiftningen från sockret