• Krussidull

Skillnad på Lchf o Gi?

Har s.k sockermage och har provat lchf i en o halv vecka. Nu börjar jag må jätte konstigt. Funderar istället på Gi? Men är det kanske samma sak?

• Svar på tråden Skillnad på Lchf o Gi?
  • marielindquist

Skillnaden mellan dessa är antalet kolhydrater man får äta. Båda är lågkolhydratkost, men i Gi har man 3 faser, i början äter man minimalt med kolhydrater, för att sen ta in mer bra kolhydrater såsom quinoa och fullkornsbröd och fullkornspasta Lchf innebär att man helt tar bort bröd, socker och pasta

• Krussidull
    marielindquist skrev 2013-01-19 14:54:52 följande:
    Skillnaden mellan dessa är antalet kolhydrater man får äta. Båda är lågkolhydratkost, men i Gi har man 3 faser, i början äter man minimalt med kolhydrater, för att sen ta in mer bra kolhydrater såsom quinoa och fullkornsbröd och fullkornspasta Lchf innebär att man helt tar bort bröd, socker och pasta

Tack för ditt svar. Skulle behöva läsa på eller få veckopogram. Finns det bra sidor på nätet?
  • Jennie med ie

LCHF innebär bland annat att man ersätter energin från kolhydrater med energi från fett och således är det en diet med lågt kolhydratinnehåll. det finns även andra aspekter av kosten, som att välja främst "naturliga" och så lite processade produkter som möjligt.

GI handlar om _vilka_ kolhydrater man väljer, och då i de flesta fall de med lågt GI-värde för att hålla blodsockret jämnt och undvika stora insulinpåslag. _Mängden_ kolhydrater kan därför variera, det är i första hand ingen lågkolhydratdiet.

• marielindquist

Jodå Gi är en lågkolhydratdiet, Gi-metoden. Det finns nu att köpa en bilaga med Aftonbladet som heter Laga Lchf som har färdiga veckomenyer för 4 veckor, inklusive frukost, lunch och middag

• Jennie med ie

Nej även om många varianter av "GI-diet" börjar med en rivstartsperiod med låg kolhydratmängd så handlar GI som sagt främst om _vilka_ kolhydrater man väljer. Inte om att ligga på ett väldigt lågt kolhydratintag totalt sett.

• Krussidull

Kort o gott. om man mår pyton av lchf kan man må bättre av GI?

Är det värt att testa? Vill bara bli av med min svullna sockermage.

• Jennie med ie
    Krussidull skrev 2013-01-19 18:14:41 följande:
    Kort o gott. om man mår pyton av lchf kan man må bättre av GI?
    Är det värt att testa? Vill bara bli av med min svullna sockermage.
    Visst kan det vara så att man mår pyton av en diet men bättre av en annan. GI utan "rivstart"-perioden är inte så extrem om man säger utan det är rätt "vanlig" kost fast om man äter man bröd så äter man osötat fiberrikt, man äter t ex quinoa i stället för ris, man är försiktig med t ex bananer som ger en snabb blodsockerpåverkan och väljer t ex citrusfrukter eller bär o s v.  Värt att testa kan det absolut vara, sen om det fungerar eller ej beror på hur din "sockermage" är funtad. För en del räcker det att minska litegrann på kolhydraterna och välja bort de "vita" produkterna som vitt mjöl och pasta t ex och annat med högt GI-värde, medans en del har magar som reagerar på de flesta kolhydratrika livsmedlen ö h t och därför får käka en kolhydratsnål kost.
  • marielindquist
    Jennie med ie skrev 2013-01-19 18:11:16 följande:
    Nej även om många varianter av "GI-diet" börjar med en rivstartsperiod med låg kolhydratmängd så handlar GI som sagt främst om _vilka_ kolhydrater man väljer. Inte om att ligga på ett väldigt lågt kolhydratintag totalt sett.

Ja precis, det ska vara en livsstil där man undviker de snabba kolisarna och där man tar in mer fullkorn. Tror jag misstolkade ditt inlägg

Ts synd att det inte funkar för dig, kanske du kan prova en annan diet? Kanske viktväktarna eller viktkoll eller så?
  • Emppo

Krussidull, du fick precis samma symptom som mig. Hade de två mornar irad men sen var de som bortblåst.

• marielindquist

Jag var sjukt trött och orkeslös i nörjan, men det gick över efter 3 dagar, har mått supr sen dess Det var nog avgiftningen från sockret

Svar på tråden Skillnad på Lchf o Gi?