• Anonym (123)

Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?

Har blivit kallad till samarbetssamtal med barnens andra förälder.

Vi kan inte alls prata och ska nu gå till familjerätten om två veckor och jag undrar om det är tillåtet att ta med sig sin nya partner på det samtalet? En som är insatt i mitt liv och som jag ser som en trygghet.

• Svar på tråden Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?
  • Iam
    Anonym (123) skrev 2013-01-22 14:12:44 följande:

De bor inte ihop. Jag står kvar på bostadsrätten fortfarande och har saker kvar men det är alltså så att han ska låta sin nya flickvän bestämma det? Enligt dig?

Jag får överväga att ta med mig min dejt också då så att det blir lika löjligt från mitt håll. Sänka sig till samma nivå.
    Anonym (123) skrev 2013-01-22 14:16:29 följande:
    Iam, det måste väl vara okej? Att jag tar med mig min dejt så att jag också har någon med mig som är på min sida? Eller gäller ditt resonemang bara pappor?
    Jag har inte varit otrevlig mot dig.. så varför du känner dig manad att gå i försvar förstår jag inte. 

Det handlar inte om att låta någon bestämma.. 
    Men om det är så att ditt ex och hans flickvän ska påbörja ett liv tillsammans så är det ju dom två som bestämmer tillsammans hur deras liv ska se ut. Alltså är det inte konstigt om han vill ta hem informationen innan det skrivs avtal. Dom flesta sunda relationer fungerar så att man pratar med varandra och tar gemensamma beslut. 

Och om du känner att du har en såpass seriös relation till din dejt att du vill att han ska vara delaktig i era beslut så är det väl bara att säga att om ditt ex flickvän ska följa med så vill du ha med din pojkvän. 
    Sen känns det ju löjligt att göra det till en hämndgrej, det handlar väl om behov. 

• Brumma
    Anonym (123) skrev 2013-01-22 14:03:25 följande:

Vilket märkligt resonemang.

Varför? För att man kan känna sig överkörd? För att man känner att man inte kan komma fram till ett gemensamt beslut?
    Som sagt, du kan säga nej, men jag nämnde bara några orsaker till varför man vill ha en stödperson med sig.
    Vi vrider på det, och säger att man som mamma har hotats och/eller misshandlats av pappan.
    Det finns ingen dom men mamman känner att hon behöver ha ett stöd med?
    Då hade det varit helt naturligt?
    Jag menar INTE att ni har en sådan situation, jag sa bara hur det KAN vara Skrattande
  • Brumma
    De bor inte ihop. Jag står kvar på bostadsrätten fortfarande och har saker kvar men det är alltså så att han ska låta sin nya flickvän bestämma det? Enligt dig? Jag får överväga att ta med mig min dejt också då så att det blir lika löjligt från mitt håll. Sänka sig till samma nivå.

De kanske planerar att flytta ihop? Då är det ju ganska naturligt att de vill planera sitt liv tillsammans.. Planerar du att flytta ihop med ngn inom en nära framtid är det ju en bra ide att ta med den personen i funderingarna kring umgänget - det kommer ju att påverka den nya sambon. Är det så är det naturligt att man tar med sig frågan hem för att diskutera, alternativt ha med personen på samtalet.
  • SupersurasunkSara

De bor inte ihop. Jag står kvar på bostadsrätten fortfarande och har saker kvar men det är alltså så att han ska låta sin nya flickvän bestämma det? Enligt dig?

Jag får överväga att ta med mig min dejt också då så att det blir lika löjligt från mitt håll. Sänka sig till samma nivå.
    Om de planerar ett liv ihop så ja, självklart ska hans nya får vara med och säga sitt ang umgänge. De blir ju en familj.
    Dock, om du inte vill ha henne med är det din fulla rätt att säga nej. Dock kanske det då blir så att ett beslut skjuts upp tills han har diskuterat det med henne.
  • Iam
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-22 15:43:50 följande:
    Om de planerar ett liv ihop så ja, självklart ska hans nya får vara med och säga sitt ang umgänge. De blir ju en familj.
    Dock, om du inte vill ha henne med är det din fulla rätt att säga nej. Dock kanske det då blir så att ett beslut skjuts upp tills han har diskuterat det med henne.
    Som jag skrev.. Men det var inte populärt.... 
  • Anonym

Ingen obehörig släpps in i rummet om inte båda parterna vill det. Så den nya kan stå utanför men inte vara med i samtalet om du säger nej. Du måste inte motivera dig heller.

• Anonym
    Brumma skrev 2013-01-22 14:26:20 följande:
    Varför? För att man kan känna sig överkörd? För att man känner att man inte kan komma fram till ett gemensamt beslut? Som sagt, du kan säga nej, men jag nämnde bara några orsaker till varför man vill ha en stödperson med sig. Vi vrider på det, och säger att man som mamma har hotats och/eller misshandlats av pappan. Det finns ingen dom men mamman känner att hon behöver ha ett stöd med? Då hade det varit helt naturligt? Jag menar INTE att ni har en sådan situation, jag sa bara hur det KAN vara

Nej det är inte ok att ta med stödet in i rummet för samtalet om inte den andra föräldern bil det. Känner man sig hotad får stödet vänta utanför och inne i rummet finns ju personal så i get slagsmål lär utbryta.
  • SupersurasunkSara
    Iam skrev 2013-01-22 15:48:46 följande:
    Som jag skrev.. Men det var inte populärt.... 
    Jag vet, jag tänkte att jag skulle skriva det jag med så att TS ser att det är fler som tar det för självklart.
  • Iam
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-22 16:12:23 följande:
    Jag vet, jag tänkte att jag skulle skriva det jag med så att TS ser att det är fler som tar det för självklart.
    Och du är ju tom mamma.. på riktigt liksom :)
  • Anonym (mamma)
    Iam skrev 2013-01-22 12:47:48 följande:
    Familjerådgivaren som min sambo och hans ex pratade med ett par gånger hade gett på förslag att jag skulle vara med på några möten. Just för att en del i konflikten var att mamman inte kunde acceptera att hon inte fick bestämma när, var, hur och med vem min sambo fick umgås. Hon vägrade dessutom acceptera att jag levde med barnen och att barnen tyckte om mig. Hon snackade skit om oss båda inför barnen, alternativt vägrade lyssna på barnen när dom pratade om oss. Vände dom helt enkelt ryggen... Det var mycket där... 
    Men.. som sagt.. Familjerådgivaren tyckte då att jag skulle vara med eftersom jag var en del av konflikten... Sen fick mamman då rådet att ta med sig någon hon kände sig trygg med.

Dock resonerade hon som många andra mammor här att hon hade minsann ingen jävla anledning att prata med den jävla människan (mig då alltså) så det blev det inget med.

Så visst finns det anledningar till att en partner bör vara med ibland, och visst kan det förslaget komma från familjerådgivaren.  

Precis! Det är detta jag menar. Du och Brumma har förstått min poäng. Tack! :)
  • Anonym (mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-22 13:15:39 följande:
    Jag och min man är en familj. VI bestämmer i VÅRT hem. Jag ändrar inget umgänge för mina barn hur som helst utan att fråga honom och han ändrar inget ang sitt utan att fråga mig. VI tar gemensamt vuxenansvar här hemma, oavsett vems barnen är. Huvudansvaret ligger på bioföräldern, men annars gör vi ingen skillnad på barnen.

Precis! Det är så det måste fungera i en familj, oavsett om det finns en part med i bilden som inte är biologisk förälder. Tack!
  • Anonym (123)

Jag har insett att det är bättre att jag tar med mig den jag dejtar istället. Så är vi på samma nivå där inne.

• Brumma
    Anonym skrev 2013-01-22 16:04:22 följande:
    Nej det är inte ok att ta med stödet in i rummet för samtalet om inte den andra föräldern bil det. Känner man sig hotad får stödet vänta utanför och inne i rummet finns ju personal så i get slagsmål lär utbryta.

Smälla du, läs vad jag skriver... Ingenstans har jag påstått att ngn kommer in utan den andra partens samtycke, tvärtom har jag flera gånger påpekat att TS är i sin fulla rätt att säga nej. Det jag skrev om var varför man kan känna behovet av att ha ngn med sig, inte att man automatiskt fick det behovet tillfredsställt. TS ex har en ÖNSKAN om att ta med sin nya, varför den önskan uppstått vet vi inget om. Jag beskrev olika scenarion som skulle kunna vara bakgrunden.
  • Anonym (123)
    Brumma skrev 2013-01-22 16:52:42 följande:

Smälla du, läs vad jag skriver... Ingenstans har jag påstått att ngn kommer in utan den andra partens samtycke, tvärtom har jag flera gånger påpekat att TS är i sin fulla rätt att säga nej. Det jag skrev om var varför man kan känna behovet av att ha ngn med sig, inte att man automatiskt fick det behovet tillfredsställt. TS ex har en ÖNSKAN om att ta med sin nya, varför den önskan uppstått vet vi inget om. Jag beskrev olika scenarion som skulle kunna vara bakgrunden.

Hans behov med att ta med någon är att få mig att känna mig utsatt och provocerad men det skulle han aldrig säga rakt ut. Vi var tillsammans i 11 år så jag känner honom väldigt väl.
  • Anonym
    Brumma skrev 2013-01-22 15:23:59 följande:

De kanske planerar att flytta ihop? Då är det ju ganska naturligt att de vill planera sitt liv tillsammans.. Planerar du att flytta ihop med ngn inom en nära framtid är det ju en bra ide att ta med den personen i funderingarna kring umgänget - det kommer ju att påverka den nya sambon. Är det så är det naturligt att man tar med sig frågan hem för att diskutera, alternativt ha med personen på samtalet.
    De kan planera vad de vill hemma hos sig. Däremot kan de inte sitta och planera gemensamt under ett familjerättssamtal, då det inte är ett forum för det.
    Brumma skrev 2013-01-22 14:26:20 följande:

Varför? För att man kan känna sig överkörd? För att man känner att man inte kan komma fram till ett gemensamt beslut?
    Som sagt, du kan säga nej, men jag nämnde bara några orsaker till varför man vill ha en stödperson med sig.
    Vi vrider på det, och säger att man som mamma har hotats och/eller misshandlats av pappan.
    Det finns ingen dom men mamman känner att hon behöver ha ett stöd med?
    Då hade det varit helt naturligt?
    Jag menar INTE att ni har en sådan situation, jag sa bara hur det KAN vara Skrattande
    Hur ska den nya kunna vara med i de gemensamma besluten när den nya inte får yttra sig under samtalet? En stödperson är till för stöd, inte för att sitta och argumentera för eller emot och fatta beslut. Är pappan nu så otrygg med ts så kan han be att få en stödperson av soc istället.

• Brumma

Men hur ÄR det med läsförståelsen egentligen??? Nej, en ny partner har inte rätt att följa med på samarbetssamtal mot ena partens vilja. Jag är HELT överens med dig där. Vad jag skrivit är att man kan ha en önska om att ta med SIF sin nya. Och att risken finns att man ställer in möter eller avbryter det för att GÅ HEM och diskutera med sin nya partner. INTE att den nya ska styra och ställa på samtalet...

• Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2013-01-22 17:20:58 följande:
    Men hur ÄR det med läsförståelsen egentligen??? Nej, en ny partner har inte rätt att följa med på samarbetssamtal mot ena partens vilja. Jag är HELT överens med dig där. Vad jag skrivit är att man kan ha en önska om att ta med SIF sin nya. Och att risken finns att man ställer in möter eller avbryter det för att GÅ HEM och diskutera med sin nya partner. INTE att den nya ska styra och ställa på samtalet...

Instämmer!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (123) skrev 2013-01-22 17:01:30 följande:

Hans behov med att ta med någon är att få mig att känna mig utsatt och provocerad men det skulle han aldrig säga rakt ut. Vi var tillsammans i 11 år så jag känner honom väldigt väl.
    Känner du dig provocerad och utsatt om han tar med sig henne? Bästa sättet att ge igen, om det är vad du vill, r att INTE bli det, låta henne vara med, men säg att det inte leder någonstans om han/hon bara tjafsar emot allt du har att säga.

Kom väl förberedd, ha det du vill säga nedskrivet, ett förslag på umgänge osv.

Alt att du helt enkelt påtalar att detta är mellan föräldrarna men att hans nya ev kan vara med när de har ett etablerat förhållande.
Svar på tråden Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?