• Päronmamma

Vad är det som är så bra med många barn?

Hej Hade en vän över som "bara" har två barn. Vi satt och diskuterade barn och hon sa att hon var sugen på en trea men gubben ville inte. Inte eller var det smart pga man får dålig ekonomi, tiden blir mindre till ens barn och en själv, två barn: två händer. Hon tyckte det var skönt att plocka bort bebis grejer efter hand. Så vad är det som är så bra? Att man får en stor härlig familj? Att de har syskon ( räcker det inte med ett syskon?) finns det iöverhuvudtaget nånting bra eller praktiskt med att ha många barn? Nyfiken på vad ni säger.

• Svar på tråden Vad är det som är så bra med många barn?
  • cosinus
    Päronmamma skrev 2013-01-21 14:58:35 följande:
    Var på affären alldeles nyss med alla mina barn. Hörde en tant säga - oj, tre stycken. Och jag såg blickar och folk som himlade med ögonen. Tror jag är inne i en liten 4 barns kris känns skönt att läsa era kommentarer dock
    Vi har också 4 st och jag har aldrig hört någon kommentera att det är många när de bara var 3 :)

Nu däremot har vi fått några kommentarer och folk undrar framförallt om det är väldigt tätt då äldsta är rätt kort för sin ålder så hon och 2an tar folk för tvillingar ibland. Barnen är 2, 4, 6 och 8.

Jag tycker inte ens 4 är många, känner nästan inga som stannat på 2, 3 är vanligast men 4 är inte ovanligt. Börjar vi gå upp på 5-6 st däremot känns det som många och dit ska vi inte :)
  • Stjärnfall76

Fast egentligen kan man väl hårdra det... hur smart är det att skaffa barn alls? Vi har fyra barn och varför..... vet inte förutom Åtvidabergs ville ha en sorg familj. Sedan tänker jag att det är kul för dem i framtiden med att vara många dom hör ihop. Vi funderar på en femma men det blir i så fall sista.

• lövet2

Det som är fördelar för en, kan vara nackdelar för en annan - och vice versa. Här är i alla fall några av våra fördelar, helt utan inbördes ordning:

*Jag har en tendens att vara överbeskyddande hönsmamma. Med många barn sprids det där ut över barnen, så det blir mer lagom på var och en av dem.

*Barnen har aldrig behövt känna påtryckningar från oss om att de ska intressera sig för sådant som vi föräldrar tycker är världens viktigaste. Så första barnet är ointresserat av fotboll? Tja, maken ryckte på axlarna och hoppades att något annat av barnen skulle bli fotbollsnörd. (Hans drömmar infriades och barn nr 4 och 5 är helt fanatiska när det gäller sport). Mina förhoppningar om musikaliska barn fick mig inte att tvinga äldste sonen att spela instrument i skolan, utan han fick välja själv medan jag tröstade mig med att någon annan säkert skulle bli musikalisk. De har helt enkelt aldrig behövt känna att vi varit besvikna på dem för sådant!

*Sällskapsspel och kortspel! Ända sedan den första lärde sig spela Femkort, så har vi regelbundet använt köket som spelhåla hela vintrarna. Det går alltid att hitta någon som vill spela Yatzy, Chicago eller TP!

*När bästa kompisen sviker, då finns det alltid syskon som tröstar. När alla andra vänder en ryggen, då finns syskonen kvar. Det är något vi erfarit många gånger!

*Semester och alla familjer försvinner åt olika håll. Alla kompisar är någon annanstans. Vad göra? Jo, spela kubb med syskonen. Eller krocket. Eller gå och köpa glass hela högen. Eller sätta sig och se en film tillsammans med ett syskon en regnig dag.

*Barnvakt är förstås inte lätt att få. Men när vi ändå haft barnvakt, så har det gått märkvärdigt lätt för de yngsta. De har ju haft storasyskonen hos sig, så tryggheten försvann inte ut genom dörren med oss föräldrar.

*Jag och maken tycker om liv och rörelse. Särskilt han blir sur och uttråkad när det är tyst, stillsamt och "inget händer". Nåväl, hos oss är det alltid liv och rörelse. Personligen har jag inte varit uttråkad på minst 25 år.

*Ingen skulle någonsin komma på tanken att kräva - eller ens vilja ha - besök av oss över jul eller någon annan storhelg. Vi har aldrig behövt kuska runt hos släktingar på julen, utan vi firar hemma hos oss. Kommer ingen annan en julafton, så blir det inte tråkigt för det, utan vi är tillräckligt många för att fira rejält.

• Duckan

"När bästa kompisen sviker, då finns det alltid syskon som tröstar. När alla andra vänder en ryggen, då finns syskonen kvar. Det är något vi erfarit många gånger!"

Det där är sånt som gör mig lite ledsen för mitt barns skull, att inte ha nån/några att luta sig mot.

• Päronmamma

Lövet2, underbart skrivet! Idag är det en bättre dag, känner mig glad och längtar efter vårt lilla knyte i magen

• Emf79

Håller med lövet helt ;)
    Vi har 8 barn och omgivningen verkar ha de mer jobbigt med det än oss ;) men de bry vi oss inte om. Vi har aldrig tråkig. Aldrig ensam (jag hatar att vara ensam ) en otrolig syskonkärlek ( även syskon bråk )
    Får ofta höra från skola och dagis att våra barn är så hjälpsamma, omtänksamma, hänsynsfulla och respekterar andra de värmer ena hjärta ;) älskar mitt liv och min underbara stora familj ;)

• Killa

Jag har själv 6 syskon (plus ett gäng familjehemsbarn, 4 närmare bestämt) och jag vill själv ha stor familj. Kanske inte tio barn. Men iaf 5. har ett bonusbarn och 2 gemensamma.

• Loriyana

Har bara ett barn, så kan kanske inte direkt uttala mig. Däremot har jag fem syskon och är otroligt glad över att jag har dem! Min familj betyder mycket för mig och jag är oehört tacksam gentemot mina föräldrar som gav mig så många underbara och helt fantastiska syskon :)

• mastiffa

Det beror på hur man organiserar allt.

Vi har 4 barn, hästar,hund och katter.

Hoss oss är det tyst runt kl 21.00 på kvällarna och jag och min man kan njuta med ett glas vin eller te efter dagens händelser.

Ibland sätter vi oss i stallet och lyssnar på hästarna mumsa sitt kvällshö.

Vi ser inte våra barn som något jobbigt vi har fått utan ser dem som dem små människor dem faktiskt är, ibland med viljor av stål och man själv blir som en militär men ändå så goa.

Men det är vi och våra barn.

• Yoshii

Jag har fyra barn och har alltid velat ha "många barn" då jag själv har tre st syskon som jag är oerhört tacksam över att jag har!  

Svar på tråden Vad är det som är så bra med många barn?