• Anonym (Mamma)

Om en jobbig sits

Det är såhär. Pappan och jag har seperat för länge sedan sedan min dotter var 2 månader. Hon är 3 år  om 2 månader.

Nu är det så att pappan har inte funnit med i bilden så mycket för lillan förän hans sambo kom med i bilden. Då tog han upp kontakten med advokat och försökte knäcka mig totalt.

Nu blev det med umgängesstöd o nu ska hon vara med hela tiden.

och min dotter känner inte sin pappa. Hon får febertoppar efter varje umgänge o bli rädd för allt.

Kan förklara mer i mail om nån som vill prata.

P.s han har hotat mig o ta min dotter från mig men det struntar myndigheterna i. De tar hans parti.

Ni som vill bara säga att detta är mitt fel skriv inte till mig.

• Svar på tråden Om en jobbig sits
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2013-01-29 10:05:29 följande:
    Hur långa umgängen har pappan och hur ofta?

Dom bygger upp det stegvis. Är du inte nöjd med det? Hur vill du att det ska vara?

De sa att tingsrätten kan direkt låta han ha umgänge varannan helg. Och hon medlaren tycker man ska stegvis bygga upp det. Med från 2 timmar till 4 timmar.
  • sirisdotter
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-29 09:23:24 följande:

???? Tror du att man inte ska ta stegvis med den lilla tösen o pappan. Man får ju bygga upp deras relation. HAN har ju inte varit närvarandra sen töen var ca 1 1/2 sen hans sambo kom in i bilden
    Självklart måste kontakten byggas upp stegvis -  jag har inte haft några invändningar mot det.   Förstår inte varför stegen inte skulle kunna  ske i pappans bostad.  Kontaktperson finns ju,  enligt vad du beskrivit.    Kräver du att pappa - barn alltid ska träffas på   neutral plats?   Tills barnet är myndigt och umgänget med pappan blir helt frivilligt? 
  • Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-29 10:14:33 följande:

De sa att tingsrätten kan direkt låta han ha umgänge varannan helg. Och hon medlaren tycker man ska stegvis bygga upp det. Med från 2 timmar till 4 timmar.

Tingsrätten kan döma lite hur som helst. Det betyder inte att de kommer göra det. Oftast blir det lite slumpartat när föräldrarna vägrar hitta en vettig lösning och kompromissa lite.

Jag tycker du ska bygga på medlarens och stödjaren förslag om stegvis upptrappning. Kanske med en målsättning om varanna helg till våren/sommaren. Om du lyfter fram det förslaget kommer du få en del pluspoäng hos myndigheterna då du visar på samarbetsvilja och vilja att dotterna ska få ett fungernade umgänge med sin pappa.

Om du däremot vägrar att acceptar någon lösning där pappan på sikt får eget umgänge ökar sannolikheten att det plöstligt kommer en tingsrättsdom om varannan helg utan upptrappning.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-29 10:14:33 följande:

Tingsrätten kan bestämma det. Men det stora problemet är nog att du verkar tycka att 2 timmars umgänge är för mycket och att barnet lider av den tiden, samt att du skriver att barnet kommer hem med tung och bajsig blöja, som om er 3-åring inte gör annat än kissar och bajsar under dom 2 timmarna.
  • BioBonus

Går er dotter inte på dagis? Är hon inte van att träffa andra människor alls?

Det känns märkligt att en treåring som har en normal interaktion med andra människor i sin vardag (dagispersonal tex) skulle må så fysiskt dåligt av att ha träffat en snäll tant (kontaktpersonen) och en man som är snäll och kallar sig pappa några få timmar.

Kan det vara så att hon behöver träffa dem oftare än vad som sker nu? Att trappa upp långsamt och stegvis behöver ju inte innebära att man träffas en timme i månaden, utan kanske två timmar varannan dag. Det hjälper din dotter att bli trygg om tiden mellan umgängena inte är längre än det tidsspann som ett litet barn kan hantera.

• Anonym (mm)
    Anonym skrev 2013-01-29 08:59:52 följande:
    Vem säjer att barnet känner trygghet med umgängesstödet men inte med pappa?

Är det ett problem att det kan ta tid att byta blöja eller varför kände du dej manad att skriva att de vart på toaletten i 20 minuter? Hur vet du det förresten, satt du utanför och tog tid?

Medlare brukar sällan försöka bestämma hur umgängen ska läggas upp för deras jobb är att få föräldrarna att komma överens. Kan det va så att du förklarade hur du vill att det ska vara och att medlaren tyckte att det var en god idé?

Självklart måste det vara umgängesstödet som reagerat på att de var på toan i 20 minuter.

Dessutom är det förmodligen ingen nybörjare som är umgängesstödjare, så hen vet säkert hur det står till med anknytningen. 
  • Anonym (umgängesstödjare)

Klart att tingsrätten kan besluta "lite hur de vill", men om familjerätten är av en viss åsikt - och jag antar att din medlare är ansvarig utredare på familjerätten? - så är det ganska osannolikt att tingsrätten skulle göra en helt annan bedömning. De kommer förmodligen höra såväl familjerätten och umgängesstödjaren, och deras ord väger tungt. Skulle de mot förmodan ta ett beslut som går emot de rekommendationer de fått från sakkunniga, så är det bara att överklaga till nästa instans då ett sådant beslut skulle sakna skälig grund.

Vad säger annars ditt eget juridiska ombud? För förutsatt att du har enskild  vårdnad så kan du ju också motsätta dig det mesta. Visst att du kan få vite om du ej går med på tingsrättens beslut och det är oavsett inget jag rekommenderar, alltså att inte vara behjälplig i det dem beslutar, men ja, du har ju oavsett vissa förfogenheter. Men detta bör du diskutera med dels utredaren på familjerätten, dels ditt juridiska ombud. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (mm) skrev 2013-01-29 11:27:54 följande:
    Självklart måste det vara umgängesstödet som reagerat på att de var på toan i 20 minuter.

Dessutom är det förmodligen ingen nybörjare som är umgängesstödjare, så hen vet säkert hur det står till med anknytningen. 

Nej umgänget regerade inte när de var på toa så länge annars hade hon gått in där.

Dessutom sa hon själv till mig att de var där ensama pappan o dottern   
  • sirisdotter
    Anonym (mamma) skrev 2013-02-01 21:44:18 följande:

Nej umgänget regerade inte när de var på toa så länge annars hade hon gått in där.

Är det alltså ert barn som berättat för dig att det tar pappa 20 minuter att byta blöja!?
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2013-02-01 23:59:39 följande:

Är det alltså ert barn som berättat för dig att det tar pappa 20 minuter att byta blöja!?
    Ja, vad handlar detta om? Misstanke om incest? Eller om fumlighet hos pappan?
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-02-01 21:44:18 följande:

Ja?? Varför skulle umgängesstödet vara med på toaletten? Kan dottern redan klockan?Obestämd
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2013-02-02 00:17:40 följande:
    Ja?? Varför skulle umgängesstödet vara med på toaletten? Kan dottern redan klockan?Obestämd

hehehe nej det var umgängetstödet som sa det,

Hon får inte lämna dem under uppsikt är det sagt  
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2013-02-02 00:06:45 följande:
    Ja, vad handlar detta om? Misstanke om incest? Eller om fumlighet hos pappan?

ni som vill bara hacka på mig skriv inte till mig.

Jag menade bara att de vara ensama på toa för länge utan uppsikt.   
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2013-02-02 09:23:43 följande:

ni som vill bara hacka på mig skriv inte till mig.

Jag menade bara att de vara ensama på toa för länge utan uppsikt.   
    Förlåt!
    Det var inte meningen att hacka på dig. Jag bara inte förstod kopplingen.

Tror det beror på att jag inte lyckats förstå varför pappan måste ha umgängesstöd med - och inte får lämnas utan uppsikt, om han inte gjort något dumt mot barnet.
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2013-02-02 09:29:17 följande:
    Förlåt!
    Det var inte meningen att hacka på dig. Jag bara inte förstod kopplingen.

Tror det beror på att jag inte lyckats förstå varför pappan måste ha umgängesstöd med - och inte får lämnas utan uppsikt, om han inte gjort något dumt mot barnet.

Jag vill så klart att hn ska träffa sin pappa. Men jag tyckte inte om att hon lämnade dem ensama på toa. Sen jag sa ifrån så har han inte bytat blöja osv. Men stödpersonen ska ju vara där för hålla koll.

Tingsrätten som sagt att det ska vara umgängesstöd med eftersom han har inte varit med i bilden så mycket o min dotter är osäker.

Jag vet att det inte var meningen o hacka på mig. 

kram       
  • Anonym (Va)

TS
    Förstår vad du skriver och oroar dig för. Förstår inte att "alla" ifrågasätter dig.

Låter ju högst rimligt att om man bedömt att pappan har så dålig kontakt med barnet att träffen bara ska vara två timmar då ska väl umgängespersonen övervaka hela tiden. Då ska ju inte pappan vara på toa i 20 min! Med öppen dörr är det ju okey.

Sedan är det väl så att tingsrätten kan döma hur som helst och då har du ju tyvärr inget val än att låta barnet vara hos pappan. 

Men jag förstår inte hur barnet kan ha full blöja vid överlämnadet. Umgängespersonen är väl med vid överlämnandet och då är det väl bara för dig att ta det på en gång. Men det måste väl hända vid flera tillfällen för barnen kan ju precis ha gjort det annars. Det kan i så fall inte pappan göra något åt. Säg att han bytt blöja precis innan de ska lämna barnet till dig och så händer "det" och är fullt.

Febertopparna efteråt kan du väl gå till läkare och få dokumenterade så har du vid förhandlingar?

Fick du inte vara med första gångerna pappan träffade barnet det skulle väl ha varit det mildaste övergången?

Förstår din oro och tänker på dig.
    Kram

• Anonym (mamma)
    Anonym (Va) skrev 2013-02-02 09:46:31 följande:
    TS
    Förstår vad du skriver och oroar dig för. Förstår inte att "alla" ifrågasätter dig.

Låter ju högst rimligt att om man bedömt att pappan har så dålig kontakt med barnet att träffen bara ska vara två timmar då ska väl umgängespersonen övervaka hela tiden. Då ska ju inte pappan vara på toa i 20 min! Med öppen dörr är det ju okey.

Sedan är det väl så att tingsrätten kan döma hur som helst och då har du ju tyvärr inget val än att låta barnet vara hos pappan. 

Men jag förstår inte hur barnet kan ha full blöja vid överlämnadet. Umgängespersonen är väl med vid överlämnandet och då är det väl bara för dig att ta det på en gång. Men det måste väl hända vid flera tillfällen för barnen kan ju precis ha gjort det annars. Det kan i så fall inte pappan göra något åt. Säg att han bytt blöja precis innan de ska lämna barnet till dig och så händer "det" och är fullt.

Febertopparna efteråt kan du väl gå till läkare och få dokumenterade så har du vid förhandlingar?

Fick du inte vara med första gångerna pappan träffade barnet det skulle väl ha varit det mildaste övergången?

Förstår din oro och tänker på dig.
    Kram
    Har varit hos läkaren med tösen med febern de säger det är inget fel på henne. Jag tror det är stressfeber.

Nej jag fick inte vara med eftersom jag o pappan kommer inte överens han har hotat mig o ta henne ifrån mig.

Han blev intresserad av tösen när han träffade sin tjej innan sket han i henne. O nu ska de får en liten.

Det gick fort. 

Vill inte berätta för mycket här för jag vet hur visa personer ser detta

Kramis            
Svar på tråden Om en jobbig sits