• Viktoria123

Tvättcreme vid blöjbyte

Undrar om det är någon här som använder tvättcreme vid blöjbyte istället för vatten. Vi låg inne på neo och där användes det tvättcreme och eftersom vi inte får plats med skötbordet i badrummet börja jag fundera på om detta är en bra lösning?

Anton - 130127
  • Svar på tråden Tvättcreme vid blöjbyte
  • skogsvitter
    zumba skrev 2013-02-06 22:25:11 följande:
    Ja nu har ju inte olja o vatten passat mig o det har funkat med denna blandning o aldrig ett problem med röda rumpor på 4 barn så
    Låter ju bra. Det finns självklart andra bieffekter också, just av parabener tex har man sett att reproduktionsförmågan minskar... och därför avrådas parabener av läkemedelsverket till barn (de är tyvärr ännu inte förbjudna i Sverige).

Men jag vill bara göra folk mer medvetna om att de bör kolla innehållsförteckningen, om man sedan gör ett medvetet val att ändå smörja eller tvätta barnen med alla dessa starka kemikalier så får man självklart göra det valet... 
  • zumba

Min äldsta är nog sjuk snart då han fyller 20 år i år o är helt normal trots detta under flera år

• skogsvitter
    Echo skrev 2013-02-06 22:27:08 följande:
    Förmodligen inte. Snarare så används natriumhydroxid i låg koncentration för att justera pH-värdet. Du kan knappast jämföra det med den koncentration som används som propplösare, det är bara fånigt. Mycket som är ofarligt eller till och med hälsosamt är mer eller mindre farligt i hög koncentration.
    Klart att det är en extremt liten mängd, det var inte det jag skrev något om. Jag tänker inte påstå att jag vet vad alla dessa kemikalier har för syfte,däremot vet jag att man inte behöver justera något ph-värde öht om man inte hade alla dessa andra kemikalier som förstörde ph-värdet till att börja med utan använde naturliga produkter istället
  • skogsvitter
    zumba skrev 2013-02-06 22:31:00 följande:
    Min äldsta är nog sjuk snart då han fyller 20 år i år o är helt normal trots detta under flera år
    Så bra! Själv har jag problem med torr hud, och det är ett rätt vanligt fenomen förövrigt.
  • zumba

Använder man bara ren tvättkräm så använder du betydligt mera o direkt på huden koncentrerat blandar man detta är det en väldigt liten mängd utblandat med vatten o olja

• skogsvitter
    zumba skrev 2013-02-06 22:24:02 följande:
    Har aldrig haft en röd rumpa på mina barn ! O ja googla på dessa ämnen om du inte vet vad det är
    Jag behöver inte googla mer än vad jag redan vet, jag vet inte vad exakt alla dessa ämnen är men det behöver jag inte heller eftersom jag aldrig skulle få för mig att köpa produkten. De som är intresserade kan såklart själva googla.
  • zumba

Vilken av dom är en stark kemikal ??

• skogsvitter
    zumba skrev 2013-02-06 22:33:23 följande:
    Använder man bara ren tvättkräm så använder du betydligt mera o direkt på huden koncentrerat blandar man detta är det en väldigt liten mängd utblandat med vatten o olja
    Helt sant, och det är såklart ett mycket bättre alternativ att blanda ut tvättkrämen med vatten och olivolja, som förövrigt är en bra olja för huden då den inte täpper igen porerna, än att använda tvättkrämen koncentrerad direkt mot huden.
  • Echo
    skogsvitter skrev 2013-02-06 22:31:29 följande:
    Klart att det är en extremt liten mängd, det var inte det jag skrev något om. Jag tänker inte påstå att jag vet vad alla dessa kemikalier har för syfte,däremot vet jag att man inte behöver justera något ph-värde öht om man inte hade alla dessa andra kemikalier som förstörde ph-värdet till att börja med utan använde naturliga produkter istället
    Nu tänker du snett igen. Att man ställer in till ett önskat pH-värde är inte konstigt. Och inte ens en blandning av vatten och olja har ett idealt pH för hudvård (om man inte har en väldig tur, pH värdet på vattnet varierar kraftigt beroende på plats). Det finns mängder av naturliga företeelser som påverkar pH-vädet nämligen...

Man ska vara kritisk och medveten absolut. Men då bör man skaffa sig lite grundläggande kunskap om vad man kritiserar- inte bara tro att allt man inte vet vad det är är farligt eller sprida varenda panikrapport som fakta oavsett hur haltande slutsatserna är baserat på de fakta som finns. 
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • skogsvitter
    zumba skrev 2013-02-06 22:34:51 följande:
    Vilken av dom är en stark kemikal ??
    De flesta av dem.
  • skogsvitter
    Echo skrev 2013-02-06 22:37:07 följande:
    Nu tänker du snett igen. Att man ställer in till ett önskat pH-värde är inte konstigt. Och inte ens en blandning av vatten och olja har ett idealt pH för hudvård (om man inte har en väldig tur, pH värdet på vattnet varierar kraftigt beroende på plats). Det finns mängder av naturliga företeelser som påverkar pH-vädet nämligen...

Man ska vara kritisk och medveten absolut. Men då bör man skaffa sig lite grundläggande kunskap om vad man kritiserar- inte bara tro att allt man inte vet vad det är är farligt eller sprida varenda panikrapport som fakta oavsett hur haltande slutsatserna är baserat på de fakta som finns. 
    Jag är fullt medveten om detta så jag förstår inte varför du tror att du måste skriva det till mig eller varför du tror att jag saknar grundläggande kunskaper för att jag kritiserar att man använder syntetiska ämnen för att stabilisera ph-värdet i kemiska produkter. Skillnaden om vi nu ska jämföra med olivolja är att olivoljan som sagt inte behöver ph-stabiliseras eftersom den inte stänger några porer eller förstör hudens skydd till att börja med, huden reparerar sig själv vet du... om man tillåter den vs.
  • zumba

Ja o hittar ingen som går under Starka Kemikalier där

• Echo
    skogsvitter skrev 2013-02-06 22:46:51 följande:
    Jag är fullt medveten om detta så jag förstår inte varför du tror att du måste skriva det till mig eller varför du tror att jag saknar grundläggande kunskaper för att jag kritiserar att man använder syntetiska ämnen för att stabilisera ph-värdet i kemiska produkter. Skillnaden om vi nu ska jämföra med olivolja är att olivoljan som sagt inte behöver ph-stabiliseras eftersom den inte stänger några porer eller förstör hudens skydd till att börja med, huden reparerar sig själv vet du... om man tillåter den vs.
    Hade du varit så påläst som du påstår hade du inte skrivit detta (som var vad jag svarade på från början):

Förmodligen är det kaustik soda som gör att bajset lätt går att torka bort. Det är nämligen en av ingredienserna i dax tvättkräm: Sodium Hydroxide...

sv.wikipedia.org/wiki/Kaustik_soda 

Och jo, jag försökte också med olja och vatten. Jag vet att många är nöjda med det och det kan säkert funka bra. Men för vårt eksembarn var det tvättkräm som gällde, oljan funkade inte alls.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
Svar på tråden Tvättcreme vid blöjbyte