• Anonym (Rädd)

Gravid, otränad och rädd! Snälla hjälp mig!!

Hej,

Jag plusade för en vecka sedan (första gången) och borde vara i vecka 6 (5+5)
    Jag är inte speciellt tränad sedan innan.
    Började träna på Friskis och Svettis i November och hittade att pass var min favorit träningsform. Jag tycker mest om Core, Cirkelgym, Skrivstång, Yoga, Grupp träning på crosstrainer och dans pass.
    Nu är jag så otroligt rädd för att träna. Jag läser att det inte ska vara några problem så länge det känns bra men jag tycker inte det känns bra. Det kanske inte gör direkt ont men jag vet inte. Det kan ju lika gärna vara min oro och att det inte alls gör ont. Igår grät jag hela kvällen när jag kom hem från pass då jag bara oroat mig igenom hela passet (så det var nog känslorna som släppte) 

Jag vill så gärna träna för att må bättre under och efter graviditeten. Plus att alla säger till mig att det är ju så bra och att jag inte är sjuk jag är gravid och då kan man träna. 

Är något av dessa pass inte bra? Är dom kanske väldigt bra? Vilka är bäst nu när jag vill få upp konditionen och styrka i rygg?

Så himla tacksam för svar som kanske kan lindra min noja som säkert är onödig men ändå. 

• Svar på tråden Gravid, otränad och rädd! Snälla hjälp mig!!
  • Träningsexpert Elmina

Grattis till din graviditet!

Det är inte lätt att veta vad som känns bra när hormoner och känslor påverkar!! 

De första veckorna kan du köra de pass som du beskriver.

Jag kan tänka mig att det är en hel del ryggövningar i cirkelgym/skivstångspassen så de är bra.
    Corepass kan ha ett väldigt högt tempo och om ett par månader kanske du känner dig mindre stark i dina inre magmuskler (core) som ju töjer sig under graviditeten. Då är risken att du tränar fel då inte alltid instruktören då inte alltid instruktören hinner gå runt och hjälpa alla.

Säg gärna till instruktören längre fram att du är gravid så kan du förhoppningsvis få träningstips/alternativa övningar om det är något som inte känns bra.

Svar på tråden Gravid, otränad och rädd! Snälla hjälp mig!!