Vårdnad vid besöksförbud?
Hur gör man med vårdnaden vid besöksförbud? Vi har just nu gemensam vårdnad.
Har sett att många kommer med motfrågor istället för att svara på frågan, därför berättar jag lite kort om hur det ligger till:
Min f.d sambo och pappa till mitt barn har misshandlat mig, våldtagit mm vid så många tillfällen att jag har tappat räkningen för länge sedan.
För några månader sedan fick jag nog när han började jaga mig med kniv så jag ringde polisen och de fick komma och eskortera bort honom. Han gjorde sig skyldig till flera brott, som f.ö kommer leda till fängelsestraff, och jag bad om besöksförbud. Han fick ett tillfälligt besöksförbud och polisen ringde mig några dagar senare och frågade om jag ville att åklagare skulle ge honom besöksförbud för ett år framöver och därefter ansöka om det för ett år i taget. Jag svarade då nej, eftersom vi har gemensam vårdnad och det skulle bli krångligt.
Nu var ju det här ett tag sedan, och polisen sa att jag kunde ringa honom om jag ville ordna besöksförbud någon gång i framtiden och nu vill jag det för jag känner mig inte trygg i hans närvaro. Vad kommer hända med vårdnaden? Vårt barn är 1 år och vi har gemensam vårdnad. Han är inte ett dugg engagerad, inte ens i att träffa sitt barn. Han vägrar t.o.m att ta ut fp-dagar i sommar när jag behöver jobba (studerar nu).
Jag vet redan att det är någon annan som löser umgänge, men det är vårdnaden jag undrar över.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-14 23:23
Sista meningen blev lite fel: att det är någon annan som kommer och hämtar/lämnar vid umgänge skulle det stå.