• Anonym

Vårdnad vid besöksförbud?

Hur gör man med vårdnaden vid besöksförbud? Vi har just nu gemensam vårdnad.

Har sett att många kommer med motfrågor istället för att svara på frågan, därför berättar jag lite kort om hur det ligger till:
    Min f.d sambo och pappa till mitt barn har misshandlat mig, våldtagit mm vid så många tillfällen att jag har tappat räkningen för länge sedan.

För några månader sedan fick jag nog när han började jaga mig med kniv så jag ringde polisen och de fick komma och eskortera bort honom. Han gjorde sig skyldig till flera brott, som f.ö kommer leda till fängelsestraff, och jag bad om besöksförbud. Han fick ett tillfälligt besöksförbud och polisen ringde mig några dagar senare och frågade om jag ville att åklagare skulle ge honom besöksförbud för ett år framöver och därefter ansöka om det för ett år i taget. Jag svarade då nej, eftersom vi har gemensam vårdnad och det skulle bli krångligt.

Nu var ju det här ett tag sedan, och polisen sa att jag kunde ringa honom om jag ville ordna besöksförbud någon gång i framtiden och nu vill jag det för jag känner mig inte trygg i hans närvaro. Vad kommer hända med vårdnaden? Vårt barn är 1 år och vi har gemensam vårdnad. Han är inte ett dugg engagerad, inte ens i att träffa sitt barn. Han vägrar t.o.m att ta ut fp-dagar i sommar när jag behöver jobba (studerar nu).

Jag vet redan att det är någon annan som löser umgänge, men det är vårdnaden jag undrar över.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-14 23:23
    Sista meningen blev lite fel: att det är någon annan som kommer och hämtar/lämnar vid umgänge skulle det stå.

• Svar på tråden Vårdnad vid besöksförbud?
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym skrev 2013-02-15 12:26:53 följande:
    Jo det förstår jag väl, men du tycker inte att det blir väldigt fel att han vägrar ta ut sin föräldraledighet och jag istället måste åka långt bort varje morgon och lämna ettåringen på ett annat dagis som har öppet i sommar?

Eftersom jag inte har inkomst så kommer det inte kosta så mycket för mig att stämma honom så därför ska jag nu göra det. Jag vet inte vad han vill med det här egentligen. Kan man fuska med föräldrapenning på något sätt? Det verkar vara hans taktik.

Nu är det ju inte det det handlar om egentligen, utan det handlar om att jag vill ordna besöksförbud på riktigt och undrar hur det blir med vårdnaden då...
    Fast rent krasst så måste ju pappan få välja själv när han vill ta ut sina f-.dagar.

Att det strular med dagis för dig är ju din sak att lösa, faktiskt.
    Inte för att vara taskig, men det är så det är. 
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym skrev 2013-02-15 12:17:45 följande:
    Tack för ditt svar! Ska kolla upp det här under helgen och kontakta advokat och polisen igen i början på nästa vecka. Vad jag har läst mig till så ska det vara extremt svårt att få ensam vårdnad, men det kanske inte stämmer i det här fallet(?).

Tack bratz för ditt svar. Jag måste ha missuppfattat det här med att det ska vara så svårt att få ensam vårdnad. Jag är trött på det här nu. han gör ju inte ett skit för barnet och vill bara komma hit för att bråka på mig.

Jag har redan blivit kallad till soc. Det var länge sedan och de tyckte inte att det fanns någon anledning till att starta någon utredning. Jag fick hem en kopia av det han sa till socialsekreteraren och han satt tydligen och ljög om allt möjligt. (Trots att han erkände sina brott för polisen).
    EV är svårt att få - såvida inte pappan själv avsäger sig vårdnaden såklart!

Vill han däremot ha kvar vårdnaden så kommer ju han såklart att försöka framställa sig själv som världens bästa pappa, o även han kommer kanske att ha hjälp av en advokat, så det är absolut ingen lätt match att få ensam värdnad bara sådär.
    Det kommer att vara ord som står mot ord, mkt pajkastning förmodligen - från någons eller bådas sida.
    Det är dessutom oftast en långdragen procedur som kan ta 1-2 år eller mer. 
  • Kjell2

Med en FUP, beslut om besöksförbud, åtal och i framtiden eventuellt en fällande dom finns det betydligt mer än ord mot ord. Just våld inom relationer är ett bra argument för EV.

• Anonym
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-02-15 19:41:53 följande:
    Ni kan ansöka om en kontaktperson hos socialtjänsten som lämnar över barnet emellan er.
    Men då måste ni båda ansöka, o inte bara den ena parten.

Vårdnaden kvarstår, den har inget med varken brott mot dig eller besöksförbud att göra.

Rent krasst så är det ju så att han kan vara en jättebra pappa även fast han burit sig illa åt mot dig, så att få EV är ingen självklarhet alls.

Kontakta en familjerättsadvokat/jurist o be om råd! 
    Nej jag vet att vårdnaden kvarstår men jag undrar ju ändå hur man ska tolka "svåra samarbetssvårigheter" som det står i lagen.
  • Anonym (Mamma M)
    Kjell2 skrev 2013-02-15 21:04:43 följande:
    Med en FUP, beslut om besöksförbud, åtal och i framtiden eventuellt en fällande dom finns det betydligt mer än ord mot ord. Just våld inom relationer är ett bra argument för EV.
    Fast det där är ju väldigt olika, för i mitt fall hade jag också besöksförbud, det förekom missbruk  o det fanns anmälningar om misshandel - dock inga fällande domar.
    Detta låg dock inte direkt till grund för att jag tillslut fick ensam vårdnad, då mitt ex o hans nya sambo satt i TR o hävdade att han var världens nyktraste o godaste människa numer.

Så det jag menar är att TS' ex kan ju ha en hel del att säga, han också, så att få igenom EV är sällan någon enkel match trots att man anser att man själv är den som har trumf på hand. 
  • Anonym
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-02-17 16:41:23 följande:
    Fast det där är ju väldigt olika, för i mitt fall hade jag också besöksförbud, det förekom missbruk  o det fanns anmälningar om misshandel - dock inga fällande domar.
    Detta låg dock inte direkt till grund för att jag tillslut fick ensam vårdnad, då mitt ex o hans nya sambo satt i TR o hävdade att han var världens nyktraste o godaste människa numer.

Så det jag menar är att TS' ex kan ju ha en hel del att säga, han också, så att få igenom EV är sällan någon enkel match trots att man anser att man själv är den som har trumf på hand. 
    Men om det blir en fällande dom då? Blir det lättare då? Han har redan erkänt och kommer få ett fängelsestraff för brotten han begick just den kvällen.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2013-02-17 18:16:53 följande:
    Men om det blir en fällande dom då? Blir det lättare då? Han har redan erkänt och kommer få ett fängelsestraff för brotten han begick just den kvällen.

Finns det en fällande dom blir det lättare. Framförallt om det inte finns några tecken på att ni kan samarbeta.

Det som kan sätta käppar i hjulet för EV är t ex om ni träffas och umgås på vänskapliga former. 
  • Kjell2
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-02-17 16:41:23 följande:

Vad låg till grund för domstolens beslut om EV i ditt falll?
  • Anonym (Mamma M)
    Kjell2 skrev 2013-02-17 18:45:11 följande:
    Vad låg till grund för domstolens beslut om EV i ditt falll?
    Pappan ansågs inte förstå vad ett samarbete kring en gemensam vårdnad betyder. Han vägrade att skriva på passansökan o flyttanmälan bl.a, vilket TR inte såg någon anledning för honom att neka.

• Anonym (Mamma M)
    Kjell2 skrev 2013-02-17 18:43:47 följande:

Finns det en fällande dom blir det lättare. Framförallt om det inte finns några tecken på att ni kan samarbeta.

Det som kan sätta käppar i hjulet för EV är t ex om ni träffas och umgås på vänskapliga former. 
    Fast det blir ju inte lättare per automatik bara för att det finns en fällande dom om misshandel gentemot mamman!

Det är ju olika i varje enskilt fall.

• Anonym
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-02-18 19:31:21 följande:
    Fast det blir ju inte lättare per automatik bara för att det finns en fällande dom om misshandel gentemot mamman!

Det är ju olika i varje enskilt fall.

Det borde ju i allmänhet vara det. Det är ju inte bara det heller, han har visat på flera andra sätt att han inte kan samarbeta och jag har kvar alla sms.
  • Anonym

Hej.

Du borde ha tackat ja till besöksförbudet ännu en gång. Ditt liv är i fara och då han är så kriminellt belastad av 

så kan han i framtiden även skada barnet.  Eller värsta : ditt barn kan vara i fara att växa upp utan den viktigaste 

person i dennes liv "dig", Dessa våldsamheter etc kan han även döda dig! tänk efter!

Med allt som du har talat om här , bevis, väntan av fängelse straff etc. kommer du att få ensam vårdnad

av barnet hur lätt som helst. Ansök ensam vårdnad via tingsrätten , skaffa advokat om tingsrätten rekomenderar.

Du som ensamstående mor får rättshjälp till en advokat! Vänta inte - då det kan bli försent då!

Tänk på dig och ditt barn /säkerhet!

Själv har  haft  sambo som mishandlade mig men tack Gud har inte barn med han. Kram

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-20 21:25:53 följande:
    Hej.

Du borde ha tackat ja till besöksförbudet ännu en gång. Ditt liv är i fara och då han är så kriminellt belastad av 

så kan han i framtiden även skada barnet.  Eller värsta : ditt barn kan vara i fara att växa upp utan den viktigaste 

person i dennes liv "dig", Dessa våldsamheter etc kan han även döda dig! tänk efter!

Med allt som du har talat om här , bevis, väntan av fängelse straff etc. kommer du att få ensam vårdnad

av barnet hur lätt som helst. Ansök ensam vårdnad via tingsrätten , skaffa advokat om tingsrätten rekomenderar.

Du som ensamstående mor får rättshjälp till en advokat! Vänta inte - då det kan bli försent då!

Tänk på dig och ditt barn /säkerhet!

Själv har  haft  sambo som mishandlade mig men tack Gud har inte barn med han. Kram

Han har nu begärt att vi ska komma överens om när han ska ta henne. Jag själv har bönat och bett honom om hjälp ända sedan vi separerade i juni men han har någon personlighetsstörning som gör att han tror att allt handlar om honom hela tiden. han förstår inte hur slitigt det är för mig, han kan inte sätta sig in i min situation. Han dyker inte alltid upp när vi har bestämt något så nu får någon annan träda in och hjälpa till. Imorgon bitti ska jag försöka nå polisen igen och fixa besöksförbudet.

Har meddelat honom att han själv får kontakta soc och fixa någon därifrån som kan sköta hämtning och lämning. Vill han inte blanda in dem så får det gå via hans pappa. Har meddelat hans pappa också och han är helt på min sida och tycker att jag ska ha enskild vårdnad pga att hans son varken är frisk i huvudet eller tillräckligt ansvarsfull.

Ja, det var otroligt dumt att skaffa barn med honom. Men det går ju inte att göra något åt nu och jag är mest glad över att slippa honom mer.
  • Anonym (I)

Be soc om hjälp istället gör att utsätts ditt barn för en våldsam man/pappa. Är du säker på att han är snäll mig barnet? Du kan få stödfamilj som avlastar. Fokusera på barnet och barnets behov/säkerhet, även hur du formulerar behovet av stödfamilj. Försök få ut ditt ex ur ditt och ditt barns liv så mycket dom möjligt. Skaffa en bra advokat. Ta hjälp sv soc och kvinnojouren och ta för helskotta emot hjälp med besöksförbud.

• Anonym
    Anonym (I) skrev 2013-02-24 23:43:43 följande:
    Be soc om hjälp istället gör att utsätts ditt barn för en våldsam man/pappa. Är du säker på att han är snäll mig barnet? Du kan få stödfamilj som avlastar. Fokusera på barnet och barnets behov/säkerhet, även hur du formulerar behovet av stödfamilj. Försök få ut ditt ex ur ditt och ditt barns liv så mycket dom möjligt. Skaffa en bra advokat. Ta hjälp sv soc och kvinnojouren och ta för helskotta emot hjälp med besöksförbud.
    Ja, men för det så måste jag ha enskild vårdnad. Det är där skon klämmer. Men jag ska stämma honom. Just nu har jag så mycket att ta igen i mina studier men så fort det är överstökat så ska jag göra det. Tydligen så kunde målsägarbiträdet hjälpa till med det i början på nästa vecka.

Har f.ö varit hos polisen och anmält kontaktförbud nu. Det skulle ta en vecka för att få svar men han sa att det kunde bli svårt eftersom vi hade gemensam vårdnad. Suck...
Svar på tråden Vårdnad vid besöksförbud?