• Roxy

Nekad ledighet för ultraljud

Pappan till bebisen i min mage har en chef som är helt rabiat. (Han får inte ledigt för en begravning till en nära vän, och) han får inte ledigt för vårt första ultraljud. Det handlar om 1,5 timmar på slutet av arbetsdagen!
    Jag blir så trött, jag kan gå på ultraljudet själv, det spelar ingen roll så sett, men jag tycker så synd om honom, hur ska det bli framöver? Kan facket hjälpa till tro? 

• Svar på tråden Nekad ledighet för ultraljud
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-26 11:50:32 följande:

Hur kan man få kompensationsledighet utan att ha haft beordrad övertid??
    Frivillig övertid kanske?
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-26 11:50:32 följande:

Hur kan man få kompensationsledighet utan att ha haft beordrad övertid??
    Vi har även arbetstidsförkortning på ca 8 tim/mån som automatiskt går in i kompbanken, så även om vi inte jobbar övertid så tjänar vi in ett par timmar i månaden då vi jobbar ett par minuter extra varje dag.
  • sirisdotter
    Roxy skrev 2013-02-26 12:13:22 följande:
    Frivillig övertid kanske?
    Jaså,  som tjänsteman får man skylla sig själv om man inte hinner med jobbet på arbetstid....     Frivillig arbetstid får man inte ta ut i  ledighet.

Tja,   det finns väl tjänstemän som har flex-tid och stämpelklocka  kanske.
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-26 12:41:00 följande:
    Jaså,  som tjänsteman får man skylla sig själv om man inte hinner med jobbet på arbetstid....     Frivillig arbetstid får man inte ta ut i  ledighet.

Tja,   det finns väl tjänstemän som har flex-tid och stämpelklocka  kanske.
    Ja du, ingen aning. Det där verkar du veta bättre än mig.
    Ps. snygga space-hopp du ligger inne med. 
  • sirisdotter
    Roxy skrev 2013-02-26 12:45:02 följande:
    Ja du, ingen aning. Det där verkar du veta bättre än mig.
    Ps. snygga space-hopp du ligger inne med. 

Det händer att jag lyssnar på radio och tv och även läser dagstidningar på nätet.  I ganska många år har västvärlden haft problem många som ådragit sig utmattningsdepression (i början kallades det utbrändhet -  och det kanske kallas något tredje idag).   Massor med tjänstmän gör mycket gratis övertid;  tar hem jobb,  svarar på mail och  mobiltelefon på sin fritid etc etc.
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-26 13:01:12 följande:

Det händer att jag lyssnar på radio och tv och även läser dagstidningar på nätet.  I ganska många år har västvärlden haft problem många som ådragit sig utmattningsdepression (i början kallades det utbrändhet -  och det kanske kallas något tredje idag).   Massor med tjänstmän gör mycket gratis övertid;  tar hem jobb,  svarar på mail och  mobiltelefon på sin fritid etc etc.
     Vad har tjänstemän med min grundfråga att göra?

• sirisdotter
    Roxy skrev 2013-02-26 13:08:17 följande:
     Vad har tjänstemän med min grundfråga att göra?

Det framgår inte av trådstarten vad den blivande pappan arbetar med.
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-26 13:11:21 följande:
    Det framgår inte av trådstarten vad den blivande pappan arbetar med.
    Vi gör exakt samma jobb, fast motsatta skift. Hade han varit tjänsteman hade han knappast behövt be någon överordnad om ledigt.
  • Roxy
    Roxy skrev 2013-02-24 11:01:30 följande:
    Han kör truck i produktion på en bilfabrik, men eftersom vi har så mycket inhyrd personal dagligen borde det ju kunna ordnas 1,5 tim i slutet av arbetsdagen, i värsta fall kan väl chefen gå in och jobba? Det har hänt förr med andra (mänskligare) chefer.
    Vet inte om du har dåligt minne eller inte är läskunnig, men det ena kanske inte utesluter det andra?
  • sirisdotter
    Roxy skrev 2013-02-26 13:12:54 följande:
    Vi gör exakt samma jobb, fast motsatta skift. Hade han varit tjänsteman hade han knappast behövt be någon överordnad om ledigt.
    Nehe -  tjänstemän på Volvo kommer och går som de vill?    Knappast ordföranden i min bostadsrättsförening eller två styrelsemedlemmar i mitt parti:  alla tre skiftesgående chefer på Volvo.   Eller ljuger de för oss boende/  styrelseledamöter?
  • Maria 434
    sirisdotter skrev 2013-02-26 13:21:11 följande:
    Nehe -  tjänstemän på Volvo kommer och går som de vill?    Knappast ordföranden i min bostadsrättsförening eller två styrelsemedlemmar i mitt parti:  alla tre skiftesgående chefer på Volvo.   Eller ljuger de för oss boende/  styrelseledamöter?

Finns väl inga tjänstemän som kommer och går som de vill?
  • Roxy
    sirisdotter skrev 2013-02-26 13:21:11 följande:
    De lägger sina scheman i samråd med sina chefer och kollegor, och kan således styra till stor del över sina egna tider. De stämplar t.ex alltid ut en eller två perioder (6-12 min) innan oss arbetare för att komma förbi värsta trafiken. Det säger ju en del.
  • Roxy
    Maria 434 skrev 2013-02-26 13:23:17 följande:

Förstår fortfarande inte vad detta har med saken att göra ändå.
    Så jag lämnar denna diskussion. Tack och hej.  
  • Maria 434
    Roxy skrev 2013-02-26 13:29:11 följande:
    Förstår fortfarande inte vad detta har med saken att göra ändå.
    Så jag lämnar denna diskussion. Tack och hej.  

Inte jag heller men det var du som drog in tjänstmän i tråden
  • Roxy
    Maria 434 skrev 2013-02-26 13:32:31 följande:

Inte jag heller men det var du som drog in tjänstmän i tråden
    Du verkar vara en riktigt knäppgök faktiskt. Påvisa gärna när och var jag gör detta. 
  • nuharjagbytt
    Maria 434 skrev 2013-02-26 13:23:17 följande:

Vi kommer och går som vi vill om det passar med projektet. Vilket sällan är något problem. Om någon ska med på ett ultraljud ser vi till att det fungerar.

Ursäkta att jag fortsatte på detta som är OT.
Svar på tråden Nekad ledighet för ultraljud