• Anonym (pucko)

biomamman helt puckad

är sambo med en man som har två barn tillsammans med sitt ex. Det äldsta barnet som är 15 har flyttat till oss för han står inte ut med sin mamma. Det yngsta barnet som är 12 bor vv hos oss och vv hos mamma. Båda barnen håller på med dyra idrotter.

Sedan det äldsta barnet flyttade till oss så har mamman vägrat betala. min sambo gick till FK och dom fick till stånd att hon ska betala underhåll för den äldsta.

Nu kommer det bästa: biomamman har gått till advokat för att helt plötsligt så har yngsta barnets kostnader bivit dubbelt så höga så nu kräver hon samma summa hon får betala för äldsta barnet tillbaka från min sambo! Hon säger att barnets idrottsutövande är så dyrt och hon är snart 13 och hennes klädkostnader skenar! Människan är ju inte riktigt klok! Hon vägrar betala hälten av vad det äldsta barnets idrottande kostar, utan det ska min sambo betala PLUS hälften av vad det yngsta barnets kostnader är. Mamman kan gå ut och köpa svindyra skor (nu pratar vi om 1500 kr på rea till en 12-åring) och sen kräva att pappan ska betala hälften. Hon skickar räkningarna till sin egen advokat som skickar brev hit - hon begriper inte att advokater kostar pengar.....

Vad ska man göra åt en sån här idiot till människa?        

• Svar på tråden biomamman helt puckad
  • Anonym (Mamma M)

Jag tycker att du har en väldigt trist attityd. Att kalla någon för "pucko" o "idiot" är över lag väldigt omoget, oavsett vilket budskap man vill få fram.

Mamman till dina bonusbarn har vänt sig till ett ombud. Kanske har din sambo även han ett ombud?
    Mitt tips är hur som haver att ombuden får sköta detta, o så kan du ta ett steg tillbaka o slappna av o inte sitta o reta dig på deras konflikt.
    Du kan stötta din sambo, men låt inte detta bli ditt problem mer än nödvändigt - o sluta kalla barnens mamma för idiot o pucko.
    Glöm inte att din sambo en gång i tiden har valt denna kvinna att bli mor till hans barn. 

• Litet My
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-04 17:16:47 följande:

men herregud, läser du fortfarande ingenting??? Det är biomammans eviga tjat jag pratar om, inte min ekonomi och det faktum att jag inte betalar för hans barn

Lägg det på bonusbarnens pappa då och prata inte med biomamman och se till att HAN tar ansvar över att räkna ut vad han vill/ska betala betala och vad han har för rättigheter/skydligheter samt samarbeta med med biomamman och så struntar du i vad hon tycker/tänker...en liten förmån som som bonusförälder faktiskt har, dvs att slippa dividera med i detta fallet bonusbarnens mamma.
  • Anonym (Mamma M)

Som svar på din sista fråga TS: du kan aldrig ändra på en annan människa, utan den enda du kan ändra på är dig själv.
    Välj därför hur du ska hantera konflikten mellan din sambo o hans ex. Välj om det är värt för dig att reta upp sig på eller ej. Välj hur du ska bemöta mamman om ni träffas.
    För mammans beteende kommer du ändå aldrig att kunna påverka. 

• Anonym
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-04 17:17:20 följande:

jag betalar 30% enligt min sambos uträkning.
    30? Använder du bara 30 % av bostaden? Hur kom han fram till det?

I vilket fall så skiter tingsrätten i det om hon lämnar in en stämning.
  • Anonym
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-04 17:12:21 följande:

ja, jag har ett barn sen tidigare som är vuxen och har flyttat hemifrån för att läsa på högskola. Så varför ska jag betala halva hyran?
    Varför betalar du för barn som pluggar på högskola? Det låter lite.... annorlunda.
  • Anonym (pucko)
    Anonym skrev 2013-03-04 17:31:15 följande:

jag betalar 30% av hyran och jag använder definitivt inte vare sig hans dotters eller sons rum vilka är dom största rummen i lägenheten förutom vardagsrummet.
  • Anonym (pucko)
    Anonym skrev 2013-03-04 17:32:42 följande:
    Varför betalar du för barn som pluggar på högskola? Det låter lite.... annorlunda.

men VAR skriver jag att jag betalar för mitt barn som går på högskola?????
  • Anonym (pucko)
    Anonym skrev 2013-03-04 17:31:15 följande:

det är ju jättebra att tingsrätten struntar i det, med tanke på att hon är gift, har högre lön än både min sambo och mig samt bor i större lägenhet. Då kanske vi tjänar på det här
  • Anonym

Du verkar ha dålig koll på hur många barn du har och om du försörjer dom eller inte:

"Skulle aldrig komma på tanken att betala för andras barns fritidssysslor. Jag betalar för mina och förväntar mig inte att min sambo ska betala detta."

"Jag lägger mina pengar på mig och mina barn men inte på andras när de pengar som ska gå till de barnen går till exets resor."

• vetvadjagvill
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-04 18:16:30 följande:

det är ju jättebra att tingsrätten struntar i det, med tanke på att hon är gift, har högre lön än både min sambo och mig samt bor i större lägenhet. Då kanske vi tjänar på det här
    De kanske tycker att hennes lägenhet och hyra är skälig.. och förväntar sig att du och sambon betalar hälften av hyran av lägenheten.

SÅ om du vet om hennes inkomst... varför retar du upp dig på detta?
    Låt det ha sin gilla gång så kan ni se vart det slutar sen innan alla ropar jippie   
  • Anonym
    Anonym (pucko) skrev 2013-03-04 18:16:30 följande:

"Ni" har ju inte gemensam ekonomi och delar inte heller kostnader 50/50 så hur tänkte du att du ska kunna tjäna på det?Drömmer

Mammans ekonomi räknas, inte hennes mans. Hon betalar antagligen högre boendekostnad då. Kan bli intressant.
Svar på tråden biomamman helt puckad