• Stugmamman

Vågar man checka in vagnen på flyget?

Tänkte checka in barnvagnen i en sådan där särskild påse man köper på flygplatsen.Har hört att personalen som stuvar in bagage inte är särskilt försiktiga i hanteringen. Vågar man ta med sig sin vagn eller ska man köpa en slit och släng vagn som det inte gör något om den blir lite defekt? Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Vågar man checka in vagnen på flyget?
  • Dixie
    petra11 skrev 2013-04-13 13:39:53 följande:
    Haha du menar att det finns vagnar som kan bli lika små som ett handbagage?? :) nä, tror jag inte va.. Men ibland får man ta vagnen med sig ända till flygplansdörren, då lastas den därifrån och du kan få tillbaka den när du går ur planet vid landning. Men detta är olika från bolag och flygplats så fråga i god tid!

petra11 skrev 2013-04-13 13:39:53 följande:
    Haha du menar att det finns vagnar som kan bli lika små som ett handbagage?? :) nä, tror jag inte va.. Men ibland får man ta vagnen med sig ända till flygplansdörren, då lastas den därifrån och du kan få tillbaka den när du går ur planet vid landning. Men detta är olika från bolag och flygplats så fråga i god tid!

Jovisst är det så, quinny zapp blir liten och man kan ha med den som handbagage, varför skulle jag skriva det om det inte stämmer??
  • petra11

För att många skriver sånt som inte stämmer :) Men wow vad häftigt, jag googlade och det stämmer ju. Om inte flygbolaget har en gräns på 5 kg vill säga.. Har jobbat på flygplats i 10 År och aldrig sett denna som handbagage!

• anyXX

Ngn som flugit Ryan Ari och vet om de har påsar? Har flugit med en "skrotvagn" tidigare och inte brytt mig om de slänt med den, men i höst ska vi flyga med båda barnen och vill ta med vår Phil & teds.

flicka 2008 & pojke 2010
  • hawiwi

En fråga till om Airshells, vi ska flyga m Norwegian från Arlanda till London Gatwick. Om jag hämtar den på Arlanda så vill jag ju lämna den på Gatwick och sen hämta den där igen när vi reser. Jag kommer ju vilja packa upp och använda vagnen så fort vi landar och orkar ju inte kånka runt på väskan till hotellet. Hur funkar det?

• Lowika
    hawiwi skrev 2013-04-15 08:46:30 följande:
    En fråga till om Airshells, vi ska flyga m Norwegian från Arlanda till London Gatwick. Om jag hämtar den på Arlanda så vill jag ju lämna den på Gatwick och sen hämta den där igen när vi reser. Jag kommer ju vilja packa upp och använda vagnen så fort vi landar och orkar ju inte kånka runt på väskan till hotellet. Hur funkar det?

Den är relativt ihopfällbar, så den blir som en axelväska.

• MiniStark
    hawiwi skrev 2013-04-12 23:13:10 följande:
    Ok, och nästa fråga. Måste man checka in vagnen överhuvudtaget? Jag hade tänkt ta med den och typ fälla den och lägga i förvaringen för handbagaget, men der kanske inte går? Tänkte typ att man hade dispens för barnvagnar eller nåt..

Du får ha med vagnen fram till gaten, och sen tar de den och lägger den sist i lastutrymmet. Sen får du tillbaka den när du kliver av planet.. Då står den precis utanför.. Superenkelt och bra..
  • hawiwi

Tack för ditt svar Ministark. Det vore optimalt att göra så. Jag ska dubbelkolla med Norwegian.

• petra11

Ja dubbelkolla det för alla flygplatser och flygbolag tillåter inte det, bara vissa!

• petra11

Och nu såg jag att du har en bugaboo hawiwi, den är nog för stor för att ta med till planet, brukar bara vara tillåtet för små paraply sulky.. Stora vagnar lämnas nog på specialen som du skrev.

• hawiwi

Ok, tack för ditt svar! Det blir o köra på en sådan airshell väska.

• YokohamaNr2
    petra11 skrev 2013-04-17 19:03:50 följande:
    Och nu såg jag att du har en bugaboo hawiwi, den är nog för stor för att ta med till planet, brukar bara vara tillåtet för små paraply sulky.. Stora vagnar lämnas nog på specialen som du skrev.
    hawiwi skrev 2013-04-17 21:45:22 följande:
    Ok, tack för ditt svar! Det blir o köra på en sådan airshell väska.

Vi har tagit med vår bugaboo cameleon ända till planet, detta var med Ryan Air tur o retur London Stansted - Skavsta och det funkade. Lite stressigt just vid planet dock då man känner att alla tittar på en och man ska ha koll på barn och väskor och samtidigt försöka packa ihop vagnen. Men det gick! har sett andra med bugaboo cameleon också. Detta var iofs ett par år sedan så jag vet inte om de har ändrat.
  • hummena

Vi har haft vår vagn på minst 20 plan utan påse, och det har aldrig varit några problem. Vi har aldrig checkat in vagnen vid bagageinlämningen, utan lämnat den till lastare vid flygplansdörren. Sen får man vagnen igen direkt när man stiger av. Har aldrig varit på en flygplats där detta inte går.

• Lilla i

Arlanda tillåter inga vagnar till gaten utan de checkas in. Vi har flugit mycket med vagn och de har aldrig gått sönder. Vi har våra i vanlig plastpåse. Brukar man antingen få eller få köpa vid check-in. Har vänner vars vagn gick sönder på planet men då fick de en ny på försäkringen. 

• SDF

Rest nyligen Göteborg -Abu Dhabi med AirBerlin , 
    Min barnvagn splitter ny stokke kom fram helt förstörd . gjorde en skade rapport på flygplatsen när vi kom fram , vi blev lovade att någon skulle kontakta oss från flygbolaget. 
    det Har gått 10 dagar nu och fortfarande ingen som har kontaktat oss, vi har däremot försökt dagligligen att kontakta Airberlin, men vi får inte tag på någon att tala med, alla slussa oss vidare och telefonnumren de ger oss verkar inte vara aktiva.

Vad gör man i såna fall?
    /SD 

• petra11

Det låter väldigt konstigt att flygbolaget skulle kontakta er, det gör de nog aldrig gällande sånt.. Har ni pratat med dem som har hand om air Berlin på Landvetter? Det är menzies, ring dem, de bör nog veta. Det viktigaste är att ni sparar skaderapporten och ser så att ni har ett PIR nummer på det, brukar vara 5bokstäver och 5 siffror. Fick ni inget info papper när ni gjorde rapporten? Flygbolagen brukar göra det lite krångligt för resenären tyvärr.. Men vanligast är ändå att ni lagar vagnen och skickar kvittot till flygbolaget! Eller får ett skriftligt bevis från vagnaffär att den inte går att laga och skickar in det, med krav på ny vagn. Men om ni ändå fått tag på någon som gett er fel nummer, ring tillbaka och kräv att de hjälper er!

• petra11

Fast var det verkligen Air Berlin hela vägen? Ibland är det ju Etihad eller annat flygbolag dom flyger sista sträckan och då är det nog de ni ska kontakta.. Men det borde ju stå på er rapport..

• evaoregon
    SDF skrev 2013-07-19 08:04:01 följande:
    Rest nyligen Göteborg -Abu Dhabi med AirBerlin , 
    Min barnvagn splitter ny stokke kom fram helt förstörd . gjorde en skade rapport på flygplatsen när vi kom fram , vi blev lovade att någon skulle kontakta oss från flygbolaget. 
    det Har gått 10 dagar nu och fortfarande ingen som har kontaktat oss, vi har däremot försökt dagligligen att kontakta Airberlin, men vi får inte tag på någon att tala med, alla slussa oss vidare och telefonnumren de ger oss verkar inte vara aktiva.

Vad gör man i såna fall?
    /SD 
    Om det inte funkar att ringa så kan ni skicka ett e-mail till air berlin och berätta vad som hänt.  Sedan kan de säkert hjälpa er vidare.   

Customers may file complaints with Air Berlin by emailing the Customer Service Department at customer@airberlin.com or writing to: Air Berlin, Customer Relations Department, Saatwinkler Damm 42-43; D-13627 Berlin / Germany. Air Berlin will acknowledge receipt of written complaints within 30 days and provide a substantive response to the customer’s concerns within 60 days

• evaoregon

Det verkar vara olika regler med olika bolag så jag skulle inte göra något innan jag kollat vad som gäller med Air Berlin.

Om olyckan är framme och din vagn går sönder är det väldigt olika regler som gäller för de olika flygbolagen. Det gäller dock alltid att du ska rapportera skadan direkt, kontakta därför flygbolagets servicedisk på flygplatsen om barnvagnen är skadad. Det är därför väldigt viktigt att du packar upp vagnen och kontrollerar att den är hel, innan du lämnar flygplatsen. Skulle du i efterhand upptäcka att vagnen är skadad går det oftast att kontakta flygbolaget inom en vecka, men det blir lite krångligare. Vissa flygbolag ersätter bara vagnar som varit packade i Prampack eller Airshell. Andra flygbolag ersätter skadan nästan oavsett hur vagnen varit packad. Om flygbolaget inte vill ersätta vagnen kan man få ersättning via hemförsäkringen, men då behöver man betala en självrisk. I vissa fall går flygbolaget med på att betala den självrisken. Det kan också hända att du behöver lägga ut pengar för att köpa vagnen och i efterhand få ersättning av försäkringsbolaget. Har du blivit lovad ersättning behöver du oftast ta dig till en återförsäljare av barnvagnar för att de ska bedöma om vagnen går att laga och hur mycket det skulle kosta för flygbolaget. Om det är möjligt att laga den får du lämna in den och sedan hämta ut den när den är färdig. Går vagnen inte att laga får du oftast en ny vagn eller en viss summa att köpa vagn för, men är det en äldre vagn kan det hända att de drar av från vagnens nyprisvärde.

• Loriyana

Jag köpte en slit och släng vagn billigt på Blocket. Den hade verkligen blivit dåligt hanterad under transporten! Är glad att jag inte tog med mig min vanliga vagn.

Svar på tråden Vågar man checka in vagnen på flyget?