• BlueGuy

För lite månadspeng? av Tonåring

Hej jag har fyllt 15år och har fått mitt AM-kort och en scooter, jag har ca 250kr i månadspeng, Mina föräldrar betalar oftast för mina kläder men om jag tex. vill köpa en nya modern jacka när jag redan har en bra/fin så får jag betala 80% av den oftast, Jag är tyvärr alldeles för märkeskläder nörd så att det blir ingen super billiga kläder då jag har fått för mig att det är så viktigt. Jag vill börja gymma till sommarn då jag kan köra till gymmet själv men 6-månaders gymkort går jo ändå på 1000kr och de är mina päron inte intresserad av att betala jag är också sugen på att köpa en Crossmoped (geganad) så det är ca 9000kr, och med 250kr i månaden som ska gå till bensin, gym, kanske kläder, och fortfarande spara till något jag vill ha och om vi tänker jag inte köper något och får 250kr och sparar de så är det 36månader innan jag får de 9000kr för att köpa den mopeden och då är jag 18år och har väll bil... och det är inte så att vi lever svårt vi har det bra och så men de tycker det är en rimlig månadspeng och det gör inte jag vad ska jag göra vad tycker ni?

• Svar på tråden För lite månadspeng? av Tonåring
  • Cadencee

Jag fick barnbidraget från det att jag gick i högstadiet men då fick jag betala allt själv utom tillexempel schampo och duschtvål. Dyrare kläder som vinterjacka och liknande betalade jag inte helt själv om det var så att jag verkligen behövde det.
    Sysslor jag gjorde hemma var att städa mitt egna rum (självklart), en dag i veckan skulle jag dammsuga huset, plocka ut diskmaskinen vid behov och även plocka ner tvätt vid behov.

• Cadencee

Busskort behövde jag inte betala heller :)

• deddan

Säg till dina föräldrar att du vill ha hela ditt barnbidrag men då får du stå för ALLT själv. ALLA kläder, ALLA nöjen osv.

Tror inte du kommer prioritera att blåsa 2000kr på en tröja/byxa etc. då..

• SaraM

Min dotter får 600 kr per månad.

Hon köper det hon vill ha.

Mobilen, busskort, skönhetsprodukter ( inte allt för dyra ) betalar jag. 

Är det någon nödvändig jacka eller skor så betalar jag självklart allt men är det bara för att hon vill ha så betalar vi 50 % var.

• LottaF

Vi ger/gav våra 1000 kronor i månaden från 13 års ålder. Då får de stå för nöjen, kläder (alla) och spara till dyrare saker. Vi står för mat, hygien proudukter (ej special), medeciner och liknande samt fritidsaktiviteter (grund utrustningen). Vill de ha dyrare finare saker får de önska eller lägga till pengar själv. Något av barnen har klarat det hur bra som helst och sparat ihop en stor summa. Andra har vi fått gå in och hjälpa genom att potionera ut pengarna när de behövdes. De ska sköta skola och fritidsaktiviteten ordentligt samt hjälpa till hemma vid behov. Likaså ska det finnas finkläder som används vid kalas och liknande och kläder som passar väderleken när man ska vara ute.

• hund

Jag är också 15 och får 400 kr i månadspeng. Så du får nog lite lite.

• aek98

Hej jag är också 15 men jag får ingen månadspeng. Vad ska jag göra då??

• hund

Jag städar några rum i huset varje helg. Erbjud dig att städa eller något sånt så kanske du får mer.Glad

• Emma82Johansson
    Elin 885 skrev 2013-03-17 21:15:31 följande:
    jag fick mitt barnbidrag när jag var 14 och sedan även studiebidraget, det skulle räcka till allt utom mat, tak över huvudet, åkkort och terminsavgiften till vår teater och min musikalskola. i mina ögon är du sjukt bortskämd! har man väl bil när man är 18??? ja det kan ju vara läge att ta ditt körkort först?. här hemma betalades det inga körkort, det fick man betala själv. du vill ha märkeskläder, du vill ha moped, du vill ha scoter, du vill ha cross....ja men serru man kan inte få allt här i världen om man inte har föräldrar som är gjorda av guld. jag hade inga märkeskläder, det fanns inte råd till det, man dör inte utan märkeskläder. du lilla vän, kom ned på jorden.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?

Jag tycker du är väldigt hårt mot honom, klart som fan han vill ha allt det där han rabblade upp. Vilken femtonårig har INTE moped och märkeskläder? Alla ungar i den där åldern håller på med moppar, styrketränar eller är intresserade utav vilka kläder de bär. När jag var i den ålder kunde jag inte hellre köpa kläder på Lindex för 129kr t-skirt, bara ett par jeans som alla andra hade kunde kosta 1500kr Jag hade en fin Rieju som alla andra i min ort hade. Jag tycker du, BlueGuy, ska förhandla mer med dina föräldrar. 250kr när man är 15 år är sjukt lite. Allt kostar mycket mer idag än vad det gjorde när dina Päron var små. Stå på, och ge dig inte. Lycka till!
    Lesbisk och framgångsrik.
  • MikanM

Min son fyller snart 14 och han har 1000 kr/månaden som ska räcka till allt utom mat.
    Och han får välja om han ska spara eller vad han gör med dem.

• JonteTheSon

Jag har bara 60 kr i veckan och det funkar för mig..  Visserligen köper jag varken märkes kläder eller data spel...

• 97a

Sälj moppen för en tusing mer än du köpte den för på Blocket och använd den extra tusingen till gymkort. Att ha två moppar funkar inte, man kommer aldrig använda båda flitigt utan använder den ena 98% av tiden och kostar bara mer pengar.

Svar på tråden För lite månadspeng? av Tonåring