• daqwert

Gifta sig med muslim, råd och tips :)

Hej allihopa! Är en Svensk kille som bestämt mig för att leva mitt liv med en muslimsk tjej. 

Min tjejs familj har efter mycket om och men accepterat mig som icke muslim och vill nu att vi gifter oss,  då som om jag vore muslim inför släkten i Afghanistan, för att inte familjen här i Sverige ska förlora respekt och allt som hör till den del av kulturen.

Dom vill såklart också att vi gifter oss borgerligt här i Sverige så vi är lagligt man och hustru innan vi flyttar ihop och lever med varandra. 

Min tjej och jag har funderat på att ha ett kyrkligt bröllop om ett år, för min familjs skull, finns det möjlighet att gifta sig borgerligt nu ganska snabbt så vi kan flytta ihop för att sedan ha en vigsel i kyrkan senare när vi sparat ihop pengar och planerat för ett riktigt bröllop ? Alternativet att vänta är alltså inte okey eftersom tjejen bor hemma och vi vill flytta ihop så snart som möjligt.

Min nästa fundering gäller presenten till hennes mamma, vanligtvis betalar jag pengar till henne, ett belopp som hon sätter godtyckligt, önskar få lite input här av muslimska kvinnor vad man kan tänkas ge i present samt hur mycket pengar det kan röra sig om samt om det finns "svenska presenter" som är direkt opassande att ge vid ett första möte, så man inte gör bort sig helt enkelt.

• Svar på tråden Gifta sig med muslim, råd och tips :)
  • daqwert

Ang present så ska jag fixa en fin bukett, sen får jag se om det blir choklad, bakelser eller te....sista minuten tips välkomnas! =)

• Anonym (Blandäktenskap)
    daqwert skrev 2013-03-28 23:36:45 följande:
    Tack för att du kollade upp detta! Jättetacksam, jag ska träffa dem i morgon, få se vad som förväntas av mig. Får jag fråga om din far är Iranier eller Afghan ? Har försökt hitta information på annat håll och det verkar endast vara Afghaner som har denna tradition. 

Vi är iranier. Seden har väl så gott som försvunnit där. De flesta iranier som bor i Sverige kommer från Teheran eller någon annan storstad. Då känner man generellt inte till sånt.
    daqwert skrev 2013-03-28 23:38:31 följande:
    Ang present så ska jag fixa en fin bukett, sen får jag se om det blir choklad, bakelser eller te....sista minuten tips välkomnas! =)

Det åter bra. Ha lite kakor, frukt och te framme när de kommer. Man brukar bjuda på det innan maten. Jag brukar skämta att det säkert är för att ingen håller tider så då måste folk få i sig något innan maten. ;)
    Fråga din tjej hur man gör. Tex så frågar man inte om folk vill ha te. Man helt enkelt häller upp till alla och serverar. Tydligen gjorde jag det misstaget en gång. Jag tänkte "svenskt" dvs att varför ska man hälla upp ch slösa på te om folk inte vill ha. Men i iran tolkades det som att jag antingen var för lat för att hämta eller för snål. Inte vet jag... haha... lite kul med kulturkrockar...

De dricker nog inte fruktteer och sånt. Bara vanlig Earl grey. Helst bryggt, inte lipton. Men om din tjej inte vet hur  de vill ha sitt te så håll dig till Earl grey lipton.

Det är som svenskar och kaffe, att vissa vill ha det svart, vissa med mkt mjölk etc    

Hoppas jag inte gör dig mer nervös. Menar bara att tipsa. :)

Det kommer gå jättefint. De är nog också lite nervösa. Om de inte har icke Afghaner i familjen sen tidigare så kanske de bara är oroliga över om dottern kommer att få det bra eller inte. Allt det här kommer glömmas bort i framtiden.

• Anonym (Blandäktenskap)

Just det, de kommer inte att sträcka sig fram och ta av te och kakorna själva. Det är oförskämt. Man måste bjudas på det. Efter första rundan så kommer de eventuellt börja ta själv.

Det är som i Sverige där du inte börjar äta förrän alla sitter till bords och man säger "varsågoda". 

• Mrs Tercan

Hej ts, jag är kurd och jag vet att det där med mjölk pengar eller vad man ska kalla fet för finns eller fanns för många många år sedan bland oss också, nu för tiden är det inte många som betalar eller ens vet om traditionen... När Min kusin gifte sig för ett par år sedan så fick hennes mamma 11 tkr o ett stort guldhalsband och när vi frågade vad det var för så sa dom att det är för att hon ammat deras blivande svärdotter ... Så det finns bland andra muslimer också men i mycket liten utsträckning skulle jag tro... Lycka till med allt o hoppas ni blir lyckliga! Kärleken har ingen religion eller landgränser:) kör hårt:))

• kvinna 34
    Mrs Tercan skrev 2013-04-05 00:54:35 följande:
    Hej ts, jag är kurd och jag vet att det där med mjölk pengar eller vad man ska kalla fet för finns eller fanns för många många år sedan bland oss också, nu för tiden är det inte många som betalar eller ens vet om traditionen... När Min kusin gifte sig för ett par år sedan så fick hennes mamma 11 tkr o ett stort guldhalsband och när vi frågade vad det var för så sa dom att det är för att hon ammat deras blivande svärdotter ... Så det finns bland andra muslimer också men i mycket liten utsträckning skulle jag tro... Lycka till med allt o hoppas ni blir lyckliga! Kärleken har ingen religion eller landgränser:) kör hårt:))
    Det måste va ett stort skämt....
  • Mrs Tercan

Kvinna 34 , tyvärr så är det inget skämt men som jag skrev så finns det bara hos vissa och vi blev förvånade över gesten men existerar gör det, och sorgligt nog så fortfarande hos vissa...

• artemis01

AJ!!!!!!
    Vafan, blev förälder nu för någon natt sen. Helt underbart!!! Men aj vad ont det gör att amma.
    Jag sa till min farsan att jag fan tänker återinföra traditionen med tanke på hur ont det gör. ;). Han garvade bara åt mig.

• Anonym (A)

Jag skulle också råda dig att inte ge dig in på detta. Olika kulturer innebär alltid kulturkrockar. Även små kulturkrockar, som mellan olika västländer, blir väldigt påtagliga när man väl skaffar barn, och när det gäller två kulturer som har så knappt som inget gemensamt som i ditt fall så blir krockarna enorma. Vad har ni för syn på barnuppfostran, på vilken frihet era barn och senare tonåringar ska få, vilken religion barnet ska växa upp i, vilka seder ni ska följa och traditioner ni ska fira, vilken relation kommer ni ha till släkten i Afghanistan och hur mycket de ska påverka barnets liv? Vad händer om hennes familj i Afghanistan har åsikter på hur ert barn lever sitt liv i Sverige?  Vad händer om ert äktenskap inte fungerar och mamman vill åka hem till sitt ursprungsland med barnet, hur pass accepterat är skilsmässa och vad händer med vårdnaden om barnen?

• Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2013-04-20 17:16:14 följande:
    Jag skulle också råda dig att inte ge dig in på detta. Olika kulturer innebär alltid kulturkrockar. Även små kulturkrockar, som mellan olika västländer, blir väldigt påtagliga när man väl skaffar barn, och när det gäller två kulturer som har så knappt som inget gemensamt som i ditt fall så blir krockarna enorma. Vad har ni för syn på barnuppfostran, på vilken frihet era barn och senare tonåringar ska få, vilken religion barnet ska växa upp i, vilka seder ni ska följa och traditioner ni ska fira, vilken relation kommer ni ha till släkten i Afghanistan och hur mycket de ska påverka barnets liv? Vad händer om hennes familj i Afghanistan har åsikter på hur ert barn lever sitt liv i Sverige?  Vad händer om ert äktenskap inte fungerar och mamman vill åka hem till sitt ursprungsland med barnet, hur pass accepterat är skilsmässa och vad händer med vårdnaden om barnen?
    Det fanns visst redan en Anonym (A) i tråden...det var jag som skrev detta, inte hon.

/Anonym A2.
  • Anonym

wow.
    Måste säga graaaaaattis ! :)
    Blir otroligt glad utav att höra sånt.

Själv är jag muslim, tillsammans med en kristen kille. Båda kommer från samma land. Men vi båda hade blivit förskjutna om vi hade valt varandra, om han hade blivit muslim eller jag kristen även ifall om detta bara är på papper. Jag vill heller inte att han skulle konventera för min skull, men gärna att barnen växer upp inom båda religionerna, helst islam, då vi tror på alla profeter och religioner (judendomen kristendomen och islam) adam,
    noa, abraham, moses, jesus och mohammed etc.    

Jag blir så ledsen utav att tänka på min egen historia för det är mycket mer som ligger bakom det lilla jag berättar för dig. hur som, lycka till och gratiis.

när det gäller att du ska betala en summa (?) så är det jävligt konstigt    

• Cccp1945

Anyway

I am mohamed from morocco

I have 21 years old

I want to marry

I don't need take a girlfriend or anything like that

I want to take good life with some woman wants to marry

I wish find good wife

• silvergirl

Men sluta nu puckon! Antar att ni själva varit gifta med muslimer eftersom ni vet så väl vad ts ger sig in på? Nä jaså inte? Nä ni känner inte ens några muslimer närmare? Bara hört om nån som hört om nån som gifte sig med en? Förvånad jag blir!

Mina barn har ena halvan av släkten muslimer andra halvan svenskar. Det funkar jättebra för oss, de firar jul med mig och eid med sin pappa. Ju större kulturrikedom desto bättre.

Man får inte omskära utan båda föräldrarnas underskrift

Svar på tråden Gifta sig med muslim, råd och tips :)