• Amelie Amela

NAPP användning barnmorskestudent undersökning

Hej, jag skall redovisa om napp användning i skolan och jag har märkt på min BB praktik en väldigt negativ inställning till napp bland mina kollegor. Och orsaken till detta är vad jag har förstått deras egna inställning och att  "förtidig napp introduktion kan riskera amningen"
    - barnet lär sig inte rätt sug teknik
    - mamman blir bekväm och ammar inte lika ofta med resultatet att mjölk produktionen ej kommer igång

Så det jag undrar över är vid vilken ålder ni började med napp och hur lång tid ni ammade om ni gjorde det över huvud taget.

Med vänliga hälsningar Sara

?I'm going to make him an offer he can't refuse.?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden NAPP användning barnmorskestudent undersökning
  • stardream
    mclo skrev 2013-04-02 21:34:07 följande:
    Sonen började med napp när han var tre dagar och fick de då av läkarna på neonatal avd. Men hade ändå bra suggförmåga då han började ammas igen när han var ca 3-4 veckor
    Ligger barnet på neonatal och blir sondmatat är det bra att ge napp eftersom matsmältningen kommer igång på bättre sätt. Dessutom är det en tröst då föräldrarna kanske inte alltid kan vara där och ge närhet..
  • stardream
    straw2008 skrev 2013-04-02 21:28:50 följande:
    Jag har samma erfarenhet som du alla på bb är extremt mkt mot napp. Vi gav båda napp redan på bb trots deras sura miner, mitt barn mitt val.
    Självklart känner du ditt barn bäst och vet därmed vad som är bäst för han/hon. 
  • Aljoro

Gav napp i samband med att min dotter inte ville amma längre. Hon var då 7½ månad.

• scaras
    stardream skrev 2013-04-02 21:44:12 följande:
    Ligger barnet på neonatal och blir sondmatat är det bra att ge napp eftersom matsmältningen kommer igång på bättre sätt. Dessutom är det en tröst då föräldrarna kanske inte alltid kan vara där och ge närhet..

Jaha! Tack för info, har faktiskt aldrig hört talas om detta. Kul att lära sig ngt nytt.
  • Gladskit

Jag röstade att vi gav napp på BB och ammade mindre än 6 mån. Men jag ser inget samband mellan min korta amning och nappen. Utan vi gav upp amningen efter sex veckor då jag varit inlagd med dropp för mjölkstockning med stafylokocker och streptokocker i brösten.

Däremot tyckte jag det var jobbigt att det var så dubbla budskap på BB! Någon kunde säga att "men gud, ge honom nappen. Han är så stor och stora barn behöver suga mycket, han kommer suga sönder dina bröstvårtor annars". Så då fick han napp och verkade nöjd med det. Sen kom nästa sköterska/barnmorska några timmar senare och då var det tvärtom att "oj, har ni redan gett honom napp, det får ni inte göra, då kommer han aldrig lära sig suga ordentligt!.

Så där tycker jag man borde snacka ihop sig lite mer på avdelningarna så att man ger samma råd. Givetvis utifrån varje enskild situation. I vissa lägen är det säkert mer befogat med napp än i andra. Som med för tidigt födda barn som någon skrev ovan. Då är det ju bra om alla på avdelningen kan ge samma info och samma råd just för de barnen. 

• BELLAm2

4 barn och ingen har haft napp mer än "på skoj" i någon minut eller för att gnaga på vid tandsprickning. Ammat samtliga mellan 8 mån upp till 18 mån

• mucklas

Barn 1: inroducerade napp efter ca 1 vecka - som han spottade ut och sedan vägrade att ta igen.
    Barn 2: tog med en napp till BB - som han vägrade ta, köpte en annan variant två dagar senare som han också vägrade ta.
    Barn 3: försökte inte ens.

Alla barnen ammade i över ett år.

• mclo
    stardream skrev 2013-04-02 21:44:12 följande:
    Ja det vet jag men det var inte därför han fick nappen av dem.
    Min alldeles egna ängel på lånad tid, 13Q deletionssyndrom
  • cloudberry79
    mclo skrev 2013-04-06 19:02:36 följande:
    Ja det vet jag men det var inte därför han fick nappen av dem.
    Vad står det i journalen? I sonens journal står det att han har stort sugbehov, föräldrarna tillfrågas om napp och vi godkände nappen. Det bidrar till att tarmarna börjar funka tidigare. Alternativet är att antingen amma tätt eller ha ett finger i munnen på barnet i princip dygnet om, men det är ju svårt (omöjligt) om barnet ligger på BIVA. Jag fick inte amma förrän efter många veckor och vi bodde i en annan byggnad än neo.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Madja82

Första barnet: jag napp redan första dygnet på egenvården, eftersom personalen rekommenderade det i mitt fall. Jag hade JÄTTEMYCKET mjölk, (redan som höggravid läckte jag rejält)
    Sonen ammades - kräkte, ammades, kräkte (pga att han var jättemätt men ändå jätte-snuttig)

Med 2an hade jag lika mycket mjölk, o gav napp direkt på BB här med.

Personalen ville att jag skulle donera, men tyvärr kunde jag inte det pga att jag åt mediciner.
    Har försått att det är ovanligt att ha SÅ mycket mant som jag hade,

O Just det, 1an helammades 5 månader, o delammades i 11månader.

2an helammades också 5 månader, delammades i 17 månader                 

Storebror 051114, Lillasyster 100825
Svar på tråden NAPP användning barnmorskestudent undersökning