• Jenny 993

ris och pasta!!!

jag undrar om det e nån som har nåt bra knep på hur man får pasta och ris att se ut som purèn i de färdigabarnmatsrätterna??

då jag provar vitlökspress, stavmixer och matberedare och inte av dem funkar 

• Svar på tråden ris och pasta!!!
  • Lena

Jag mixade med mycket sås. Från 6-7 månader har de fått helt ris och hel pasta i form av risoni eller stjärnor.

• Natulcien

Ris är ju så smått, så det behöver väl inte mixas. Och pasta kan man blanda i, i form av risoni, utan att mixa.

• Jenny 993
    Natulcien skrev 2013-04-11 16:00:29 följande:
    Ris är ju så smått, så det behöver väl inte mixas. Och pasta kan man blanda i, i form av risoni, utan att mixa.

ris måste jag mixa då min son inte e så gammal å lätt sätter det i halsen..... har redan provat utan att mixa....
  • Kodia

Kan det funka att mixa riskornen lite _innan_ man kokar dem? (Ingen aning om det funkar, men det borde bli mindre bitar, samtidigt som man slipper den stabbiga gröt-konsistensen.)

• Natulcien
    Jenny 993 skrev 2013-04-11 17:29:02 följande:

ris måste jag mixa då min son inte e så gammal å lätt sätter det i halsen..... har redan provat utan att mixa....
    Hur gammal är han då?
  • Duckan

Förlåt, men hur sättet man små riskorn i halsen? Eller risoni för den delen. Behöver ju inte tuggas direkt. Du får väl stå med kniv och hacka innan du lägger de i maten.

• Natulcien
    Jenny 993 skrev 2013-04-11 17:29:02 följande:

Om han sätter ris i halsen så är han kanske inte redo för mat. Avvakta lite..?
  • skogsvitter

Håller med övriga, låter inte som att han är redo för mat om det går så dåligt att ge ris... är de mogna för fast föda så ska de inte behöva släta, rinniga puréer. Sådana utvecklas ju förr i tiden när man fick för sig att introducera fast föda till mycket små bebisar, långt innan de egentligen var mogna för annat än bröstmjölken. Och då ger man ju kanske inte direkt ris till så små bebisar i första hand utan mjukare och mer lättsmälta/lättmosade livsmedel...

• MamaPapa

Fast ibland är vissa barn mer känsliga än andra för texturer i maten. Min son betedde sig som han skulle kräkas av tex ris tills han var ett år. Skulle jag inte gett honom fast föda alls då?

Jag mixade med mkt sås.

• MajaVira

TS, ditt barn verkar bara vara 4-5 månader, så det är bättre att du väntar tills det är redo att börja äta bitar (om nu ris kan kallas "bitar").

• mikroE
    MamaPapa skrev 2013-04-12 06:23:53 följande:
    Fast ibland är vissa barn mer känsliga än andra för texturer i maten. Min son betedde sig som han skulle kräkas av tex ris tills han var ett år. Skulle jag inte gett honom fast föda alls då?

Jag mixade med mkt sås.
    Betedde sig som han skulle kräkas eller kräktes? Om ett barn bara kväljer lite är det ingen fara, det är för att de har känsligare svalg än en vuxen. De bryr sig oftast inte om det och tycker inte det är obehagligt så det är ingen anledning att inte ge mat med bitar i. De lär sig rätt snabbt hantera maten om man bara har is i magen. Sedan bör man se detta som positivt, det visar att ditt barn har ett eget skyddssystem så han inte sväljer ned för mycket och inget farligt eller dåligt eller en orsak att enbart ge mycket slät pure.
  • skogsvitter
    mikroE skrev 2013-04-12 10:57:31 följande:
    Betedde sig som han skulle kräkas eller kräktes? Om ett barn bara kväljer lite är det ingen fara, det är för att de har känsligare svalg än en vuxen. De bryr sig oftast inte om det och tycker inte det är obehagligt så det är ingen anledning att inte ge mat med bitar i. De lär sig rätt snabbt hantera maten om man bara har is i magen. Sedan bör man se detta som positivt, det visar att ditt barn har ett eget skyddssystem så han inte sväljer ned för mycket och inget farligt eller dåligt eller en orsak att enbart ge mycket slät pure.
  • Jenny 993

den mat jag har köpt till han är från hipp och i den e det ris som inte syns utan blandat med grönsaker å kyckling......mitt barn är 6månader..... å han äter gröt där inte alla havregrynen e söndermixade till mjöl.. å det e inga problem men just vanligt ris sätter han i halsen risoni har jag dock inte provat

• Jenny 993

tack till eller som kommer med bra svar på min fråga utan att ge dumma kommentarer om att mitt barn inte e redo å ifrågasätter hur man kan sätta ris i halsen....

• Natulcien
    Jenny 993 skrev 2013-04-15 10:45:32 följande:
    tack till eller som kommer med bra svar på min fråga utan att ge dumma kommentarer om att mitt barn inte e redo å ifrågasätter hur man kan sätta ris i halsen....
    Fast varför tycker du att de kommentarerna är "dumma"?
    Om en bebis redan äter så mycket mat vid 6 månader så kanske matintroduktionen har skett för snabbt och för tidigt, och i synnerhet om de kväljs och kräks. Dessutom skrev du i en annan tråd att din bebis har haft förstoppningsproblem, vilket också är en indikation på att man har gått för fort fram med fast föda.
    Och detta är inte menat som en "dum" kommentar, utan bara ett tips...
  • Jenny 993
    Natulcien skrev 2013-04-15 16:21:08 följande:
    Fast varför tycker du att de kommentarerna är "dumma"?
    Om en bebis redan äter så mycket mat vid 6 månader så kanske matintroduktionen har skett för snabbt och för tidigt, och i synnerhet om de kväljs och kräks. Dessutom skrev du i en annan tråd att din bebis har haft förstoppningsproblem, vilket också är en indikation på att man har gått för fort fram med fast föda.
    Och detta är inte menat som en "dum" kommentar, utan bara ett tips...
    förstoppningen berrode på ersättningen... å inte på den fasta födan enlligt barnakuten å de tyckte jag skulle fortsätta med den mat han får men att jag ger mat som gör magen mer lös.... å maten han får e gjord i samråd med bvc..... å dessutom handlade tråden om hur man får ris eller pasta att bli som pure å inget annat
  • skogsvitter
    Jenny 993 skrev 2013-04-16 08:06:40 följande:
    förstoppningen berrode på ersättningen... å inte på den fasta födan enlligt barnakuten å de tyckte jag skulle fortsätta med den mat han får men att jag ger mat som gör magen mer lös.... å maten han får e gjord i samråd med bvc..... å dessutom handlade tråden om hur man får ris eller pasta att bli som pure å inget annat
    De kunde liksom inte föreslå mjölkfri ersättning eller ersättning för känsliga magar i första hand..? Herregud man blir mörkrädd av inkompetensen inom vården. Och att föräldrar litar blint på heltossiga råd är ett mysterium, men tyvärr har jag ju gjort samma feta misstag själv, jag bara önskar att fler kunde lyssna så det slapp vara så många som gjorde samma misstag så här många år senare. Jag fattar inte att vi inte kommit längre...
  • Natulcien
    Jenny 993 skrev 2013-04-16 08:06:40 följande:
    Med all respekt...men det var nog det dummaste jag har hört. Vilken tokig läkare ni måste ha mött..?
  • Jenny 993

läkaren menade på att när man går från bröstmjölk till ersättning tvärt så e det inte alls ovanligt för det va så det blev i mitt fall.... då bröstmjöken innehåller mer vätska än vad ersättningen gör så det va därför det blev så.....men nu funkar allt kanon utan å ha byt ersättning

Svar på tråden ris och pasta!!!