ris och pasta!!!
jag undrar om det e nån som har nåt bra knep på hur man får pasta och ris att se ut som purèn i de färdigabarnmatsrätterna??
då jag provar vitlökspress, stavmixer och matberedare och inte av dem funkar
jag undrar om det e nån som har nåt bra knep på hur man får pasta och ris att se ut som purèn i de färdigabarnmatsrätterna??
då jag provar vitlökspress, stavmixer och matberedare och inte av dem funkar
Jag mixade med mycket sås. Från 6-7 månader har de fått helt ris och hel pasta i form av risoni eller stjärnor.
Ris är ju så smått, så det behöver väl inte mixas. Och pasta kan man blanda i, i form av risoni, utan att mixa.
Kan det funka att mixa riskornen lite _innan_ man kokar dem? (Ingen aning om det funkar, men det borde bli mindre bitar, samtidigt som man slipper den stabbiga gröt-konsistensen.)
Ris är det väl i sexmånadersburkar, omixat? Annars får man mixa med mycket sås.
Förlåt, men hur sättet man små riskorn i halsen? Eller risoni för den delen. Behöver ju inte tuggas direkt. Du får väl stå med kniv och hacka innan du lägger de i maten.
Håller med övriga, låter inte som att han är redo för mat om det går så dåligt att ge ris... är de mogna för fast föda så ska de inte behöva släta, rinniga puréer. Sådana utvecklas ju förr i tiden när man fick för sig att introducera fast föda till mycket små bebisar, långt innan de egentligen var mogna för annat än bröstmjölken. Och då ger man ju kanske inte direkt ris till så små bebisar i första hand utan mjukare och mer lättsmälta/lättmosade livsmedel...
Fast ibland är vissa barn mer känsliga än andra för texturer i maten. Min son betedde sig som han skulle kräkas av tex ris tills han var ett år. Skulle jag inte gett honom fast föda alls då?
Jag mixade med mkt sås.
TS, ditt barn verkar bara vara 4-5 månader, så det är bättre att du väntar tills det är redo att börja äta bitar (om nu ris kan kallas "bitar").
den mat jag har köpt till han är från hipp och i den e det ris som inte syns utan blandat med grönsaker å kyckling......mitt barn är 6månader..... å han äter gröt där inte alla havregrynen e söndermixade till mjöl.. å det e inga problem men just vanligt ris sätter han i halsen risoni har jag dock inte provat
tack till eller som kommer med bra svar på min fråga utan att ge dumma kommentarer om att mitt barn inte e redo å ifrågasätter hur man kan sätta ris i halsen....
läkaren menade på att när man går från bröstmjölk till ersättning tvärt så e det inte alls ovanligt för det va så det blev i mitt fall.... då bröstmjöken innehåller mer vätska än vad ersättningen gör så det va därför det blev så.....men nu funkar allt kanon utan å ha byt ersättning