• oktoberbebben

Hur länge ska jag låta henne skrika?

Min bebis har sedan födseln ammats till sömns och sedan sovit bredvid mig. Detta har fungerat helt okej även om jag fått henne byta bröst väldigt många gånger ibland.

Nu har bvc sagt,väldigt bestämt, att eftersom tänder kommer snart så ska hon inte ammas till sömns. Min nya sömnmetod, enligt dem, är att ligga bredvid henne och låta henne somna själv. Lättare sagt än gjort tycker jag. Hon skrek 20 minuter och verkade helt borta men vrålade och svettades. Tillslut gav jag upp, gav henne bröstet och hon somnade på 5 minuter.

Hur länge ska jag låta henne skrika tycker ni? 20 minuter kändes som en evighet men samtidigt kanske man ska vänta längre för att bryta en ovana?

• Svar på tråden Hur länge ska jag låta henne skrika?
  • Themis

Nej, det rådet låter bara off.

Gå på din känsla, introducera mat när barnet visar intresse och rätt vad det är så behövs inte tutten för att barnet ska sova.

Varför måste allt vara så svårt och likriktat för?

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Frontline
    oktoberbebben skrev 2013-04-13 23:16:27 följande:
    Okej, hon pratade om karies och bakterier i munnen om mjölken finns kvar hela natten.

Vill bara förtydliga att jag ligger och kramar och myser med henne när hon skriker. Skulle aldrig komma på tanken att låta henne ligga där själv. Dock så ska jag nog fortsätta med att amma till sömn i alla fall då. Fungerar ju för oss båda just nu.

Hon vägrar napp för övrigt. Blir jättearg av någon anledning.
    Oj vårat ena barn bara måste ha välling under natten och hon är 2½ år och är fullsmetad med tänder, inget vi bryr oss om då vi vet att det kommer nya samt att är hon hungrig så är hon...

Att ge bröstet till ett barn oavsett ålder är ju helt ok..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • KLAJSHUH

Vill du fortsätta amma till sömns så gör det. Skit i Bvcs dravel. Det är enbart upp till DIG och din bebis hur ni vill ha det. Följ ditt hjärta.

• Dr Mupp

Ännu en okunnig BVC sköterska som lägger engan värderingar utan att ha några fakta bakom sina påståenden. 

Det är inte ett dugg farligt eller olämpligt att amma barn till sömns eller amma dem på natten. Det är vetenskapligt bevisat att bröstmjölken ger ett skydd mot karies.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • yodi
    jwrh skrev 2013-04-13 23:22:40 följande:
    När vi var på tandläkarbesöket så fick jag också skarpa order om att efter 8 månader ska barn ABSOLUT INTE äta på natten eller efter att tänderna borstats på kvällen. Jag nickade och tänkte för mig själv att jag är glad att jag litar så mycket på mitt eget omdöme att jag inte lyssnar på galna bvc-tanter.
  • mikroE

Lyssna inte på sådant, självklart kan du amma till sömns nu och länge framöver. Påstår de att bröstmjölk förstör tänderna så är det rent trams. Vill du sluta amma till sömns själv är det en annan sak men gör det absolut inte för tändernas skull.

• skogsvitter
    Dr Mupp skrev 2013-04-14 09:53:12 följande:
    Ännu en okunnig BVC sköterska som lägger engan värderingar utan att ha några fakta bakom sina påståenden. 

Det är inte ett dugg farligt eller olämpligt att amma barn till sömns eller amma dem på natten. Det är vetenskapligt bevisat att bröstmjölken ger ett skydd mot karies.  
    Kan inte annat än hålla med. Skrämmande med så extremt okunniga sköterskor inom BVC och som dessutom bestämt menar att det är bättre att de gråter sig till sömns än att få amma när de behöver!! Sjukt
  • Natulcien

En majoritet av BVC-sköterskorna är tyvärr skrämmande okunniga och kör utefter eget huvud och inte efter rådande rekommendationer och forskningsrön.

Funkar det att amma till sömns så är det ju lysande. Varför ändra på ett fungerande koncept när det gäller en sån liten bebis? Jag hade förstått det om barnet varit 18 månader...men inte om hon inte ens är 6 månader...

• livhog

Som många redan skrivit så är det falskt att barnet får karies av bröstmjölk. Amma så länge det känns bra för dig och ditt barn! Jag ammade mitt barn till sömns i två år trots människors tyckande. Att amma till sömns är den bästa metoden. Gör det som är lättast för er.

• EllisBell

Du borde anmäla din BVC-sköterska TS, hon är helt och hållet inkompetent och borde inte få tillåtas fortsätta sprida irrläror. Bröstmjölk är tidernas bästa sömnmedel och det går utmärkt att amma barn till sömns i flera år om det funkar för mor och barn. Att inte låta din bebis amma till sömns när hon visar att hon behöver det är bara grymt! Så skit i BVC- tanten och gör som du gjort!

• Natulcien
    EllisBell skrev 2013-04-14 13:02:05 följande:
    Du borde anmäla din BVC-sköterska TS, hon är helt och hållet inkompetent och borde inte få tillåtas fortsätta sprida irrläror. Bröstmjölk är tidernas bästa sömnmedel och det går utmärkt att amma barn till sömns i flera år om det funkar för mor och barn. Att inte låta din bebis amma till sömns när hon visar att hon behöver det är bara grymt! Så skit i BVC- tanten och gör som du gjort!
  • soccermum01

Ja BVC brukar ju förespråka 5 min metoden också de känns som att de verkligen är up to date! NOT!

• keron
    Dr Mupp skrev 2013-04-14 09:53:12 följande:

mikroE skrev 2013-04-14 10:06:11 följande:
    Lyssna inte på sådant, självklart kan du amma till sömns nu och länge framöver. Påstår de att bröstmjölk förstör tänderna så är det rent trams. Vill du sluta amma till sömns själv är det en annan sak men gör det absolut inte för tändernas skull.
    Natulcien skrev 2013-04-14 10:13:43 följande:
    En majoritet av BVC-sköterskorna är tyvärr skrämmande okunniga och kör utefter eget huvud och inte efter rådande rekommendationer och forskningsrön.

Funkar det att amma till sömns så är det ju lysande. Varför ändra på ett fungerande koncept när det gäller en sån liten bebis? Jag hade förstått det om barnet varit 18 månader...men inte om hon inte ens är 6 månader...
    livhog skrev 2013-04-14 11:59:30 följande:
    Som många redan skrivit så är det falskt att barnet får karies av bröstmjölk. Amma så länge det känns bra för dig och ditt barn! Jag ammade mitt barn till sömns i två år trots människors tyckande. Att amma till sömns är den bästa metoden. Gör det som är lättast för er.
    EllisBell skrev 2013-04-14 13:02:05 följande:

Håller med alla ovan!

• JWall

Favoritar för att kunna läsa de två länkade artiklarna senare! Behöver ha lite info då min 9 månaders tycker att det är det mysigaste som finns att ammas till sömns!

• oktoberbebben

Okej har läst allas svar nu.

Provade igår att amma, hålla henne vaken under amningen och sedan somna med henne efteråt. Det lyckades faktiskt. Hon bara somnade! Men samtidigt tänker jag inte sluta amma till sömns ifall detta bara var en enstaka händelse. Har förstått att vissa bebisar slutar att somna av amningen och då kan det verkligen vara ett problem att få bebisen att somna. Får njuta så länge det funkar :) Tack för allt stöd!

Svar på tråden Hur länge ska jag låta henne skrika?