• Deelicious

Hur länge ska era barn sitta i bilbarnstol? Framåtvänd eller bakåtvänd?

När ska era barn sluta med bakåtvänd respektive framåtvänd barnstol? Ni som har barnen så pass länge som 7-8 år, tänker ni inte på att ert barn kan bli mobbat och får denne inte åka med kompisars föräldrar utan stol?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ska era barn sitta i bilbarnstol? Framåtvänd eller bakåtvänd?
  • 010306

Flera frågor i en här.. bakåt har dem suttit till 4 - 4 1/2 år , bältesstol till 8 års åldern kanske blir längre med 3.an som är lite kortare än de andra två, kudde till 10 års åldern då dem varit minst 140 cm .

• Gurkburken

Mina barn har åkt bakåtvända till 5 års ålder. Mobbade? Nej. Ifrågasatta? Ja. Fast det bryr jag mig inte om.
    De  två äldsta åkte sedan i bältesstol så länge det gick och sedan på bälteskudde till 11 års ålder.
     Vi lär göra likadant med yngsta sonen som nu är 6,5 år och åker i bältesstol.

• 3bairns

Bakåtvänt har de suttit tills de varit 4 eller något mer. I bältesstol framåt sitter två fortfarande, äldsta slutade strax innan hon var 9 och ca 142cm lång.
    Vi bodde innan utomlands där man vänder dem framåt när de växer ur babyskyddet men för oss var det aldig något snack om att våra skulle sitta så. Inte heller protesterade barnen. Vi har dessutom fått ett par familjer där att köra bakåtvänt och några barn ville ha likadan stol som våra hade .  

• molnsken

Jag vet att denna tråden är relativt gammal, men jag hoppas ändå på svar!

Ni som har bakåtvända 5-6 åringar, vilken bilbarnstol är rymligast och där benen fortfarande får plats?

• Sisisisi
    molnsken skrev 2015-02-23 22:42:56 följande:

Jag vet att denna tråden är relativt gammal, men jag hoppas ändå på svar!

Ni som har bakåtvända 5-6 åringar, vilken bilbarnstol är rymligast och där benen fortfarande får plats?

Axkid minikid är en av de bästa stolarna till stora barn, den är rymlig och kan monteras längre ut på sätet för att ge bättre benplats. Jag hade britax multitech, akta graco Belogic och britax twoway som alla funkade till 118-120 cm. Britax maxway funkar lika länge. Besafe Izi plus funkar nästan lika länge, fast närmare 115 cm.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mellanmjölkens land

Vi har en two-way till äldsta som hon sitter jättebra i. Hon är 109cm och har ett par cm kvar innan MaxWay och Minikid är urvuxna, twoWay är däremot massor med utrymme kvar på och bak i vår Hyundai i40 kan hon sitta med raka ben bakom mig (175cm lång)

• veh

Brittas two-way och axkid kidzofix(?) har jag till min 5-6-åring. Få plats med benen är ju mest en fråga om hur mycket plats man har i bilen... Men i min bil sitter barnet ganska trångt, men Twoway-stolen är inget problem att sitta bekvämt i ändå. Vanligen sitta det "skräddare", eller ,ed knäna böjda och fötterna upp mot sätets ryggstöd. Hen har aldrig klagat...!?

• Kina79

Min äldsta satt bakåtvänd till strax efter 5årsdagen. Mellantjejen likaså.
    Yngsta satt bakåtvänd till 4 års ålder.
    Äldsta tjejen fick skippa sin bältesstol i somras, då var hon 10 1/2. Hon är lite kraftig så det gick inte på bredden längre. La en lite tjockare stolsdyna i sätet så att hon kommer upp lite.
    Mellantjejen är 9 och får sitta i sin bältesstol länge till, hon är bara ca 125 cm lång. Yngsta tjejen fyller snart 5 och får också sitta i bältesstol länge till.
    Vi är bara i Sverige på somrarna, i landet vi bor har vi ingen bil och inga bilstolar. De gånger vi åker taxi eller fixar annan bil sitter de utan.

• cosinus

Mina har åkt bakåt till ganska precis 4 år.

De som i år fyller 7 och 5 sitter så gott som alltid i riktiga bältesstolar. De som fyller 9 och 11 sitter ibland utan, ibland på bara kudde och när vi ska långt eller det råkar vara en bältesstol fram om de vill sitta där så då sitter de i bältesstolar.

Normalt är att vi har 2 bältesstolar i vardera bil för att slippa flytta mellan för småttingarna men då på långresor lyfter vi över så alla barnen har var sin ordentlig bältesstol.

Gränsen för att åka utan kudde vill jag minnas är 135 cm och det klarar äldsta tjejen med någon cm marginal och tvåan är eg någon cm för kort men han åker också utan ibland men tar oftast en kudde iaf.

Men sen har vi ett jättehopp storleksmässigt till han som snart fyller 7, han är bara drygt 110 cm lång så han blir i riktig stol och senare på kudde lääääääänge än.

• Monstermamman

Öppnar tråden igen med en liknande fråga.

Sonen är relativt lång och vi funderar om vi kan hoppa över till bilkudde i stället för bältesstol. Han får plats i stolen men sitter inte bekvämt utan hasar ner, hänger etc. Känns som om sitsen är lite liten, rumpan för stor. Han är åtta år och snart 140cm. Är det säkrare att åka i bältesstol än kudde?

• pigglet

Ev i så fall att bältesstolen skulle ha lite mer skydd runt huvudet vid en sidokrock. Men det jag hört är att bältesstolens funktion är att föra bältet rätt över överkroppen. Så hamnar bältet rätt med en vanlig kudde så funkar det lika bra.

Däremot vet jag inte om det är någon skillnad på sitsarnas storlek?

• 82sjo

Min 10 åring sitter på kudde o kommer göra det ett tag till, hon är den enda i sin klass som åker på kudde, väldigt konstigt tycker jag att man inte är mer rädd om sina barn.

Yngsta är 5 år o bytte till framåtvänd bilbarnstol i höstas o den kommer han åka på många år innan det blir kudde.

Säkerheten går före allt !!!

Skulle nån kompis säga nåt skulle jag bli arg o säga att jag är rädd om mina barn o därför dem åker på kudde/bilbarnstol !

• Monstermamman

Funderar mest över om kudde är lika säkert som bältesstol när de närmar sig 140cm. Sidoairbags har vi i bilen och krock gardiner.

Han klagar över att han inte får plats med axlar plus att stödet för låren är för lite då stolen/sätet tar slut mitt på låret.

Har alltid varit nojig över bilsäkerhet. Han satt bakåtvänd en bra bit över 4 även om han var både längst av kompisarna och bredaxlad. Det var främst axlarna som satte stopp för bakåtvänt.

Svar på tråden Hur länge ska era barn sitta i bilbarnstol? Framåtvänd eller bakåtvänd?