• Orolig mamma Therese

ADHD???

Hej!
    Jag undrar om det finns någon som har haft samma problem med sitt/ sina barn och ev kan hjälpa mig.

Min stora dotter är snart 5 år. När hon är hemma, hos farmor och farfar, mormor eller morfar är hon extremt hyperaktiv, pratar oavbrutet från sekunden hon vaknar till hon somnar på kvällen. Ända sedan hon var en liten bebis har hon varit extremt svårroad och har aldrig kunnat hålla på med något en längre stund, max 5 min. Ska helst byta aktivitet hela tiden. Hon har även, sedan hon var bebis, haft problem med sömnen och varit svår att få att sova. Nu i julas sprang hon upp och ner för trappan 15-20 gånger var kväll med nya urtsäkter var gång för att hon inte vill sova. Hon är även mycket lättdistraherad, ber man henne hämta något kan hon göra det, problmet är bara att halvvägs fastnar hon för något annat som är mer intressant och glömmer bort vad hon skulle göra. i nuläget får hon melatonin för sina sömnproblem, hjälper sådär, hon somnar lättare på kvällen (19.00) men vid 22-23-tiden kan hon börja vakna till och från, ligger och läser m.m. Hennes beteende blir bara värre för varje år som går. Utan sömnmedicin kan hon vara uppe till midnatt (från 07,00) utan problem och med samma tempo. Hon pratar även mycket högt, mer åt det skrikande hållet, hela tiden.

Ett annat stort problem är att när vi är iväg någonstans eller när hon är på förskolan, blir hon genast mycket lungare och mer försiktig. På dagis väljer hon lekar där man hela tiden är i farten, som mamma pappa och liknande. hon har även svårt att sitta still och rita eller pysla, har inte ro i kroppen. Som hennes fröken sa "hon är med i leken, men ändå inte". Hon väljer ofta att leka med mindre barn eller med en pojkkompis som har, vad jag tror en lätt utvecklingsstörning, dock väldigt go liten kille, dock 1 år äldre än min dotter. Men fölrskolan verkar inte se något problem i detta.

Vi har även varit i kontakt med BVC- som tycker att vår situation måste vara jobbig. Barnläkaren ser heller inget problem, dock har de nu gjort allergitester för att hon ofta är förkyld. Vi tog själva kontakt med BUP, men i nuläget iggnorerar de oss totalt och vill påstå att vi är "dåliga" föräldrar som inte kan uppfostra vårt barn. vi harr blivet skickade på familjegrupp- som endast verkar gå ut på att se hur vi kan leka med henne och hur vi uppfostrat henne. Går även i sömnskola. Vi går även på habiliteringen pga hennes fötter, och läkaren där vill heller inte riktitg ta in att hon är hyperaktiv, eftersom det bara finns hemma och hos släkten. dock har hon börjat utreda bakgrunden till hennes fotproblem (klumpfot), ev någon nervsjukdom. 

Vår situation är ohållbar och vi blir bara ignorerade. Behöver hjälp!!!, orkar snart inte mer, mår väldigt dåligt. 

Vi har även en liten tjej på 8 mån, och många antyder att den stora flickans beteende har att göra med lillasyster. men så är inte fallet. hon är mycket glad för sin lillasyster och där finns inga problem. Förutom att hon ska vara uppe i ansiktet på henne hela tiden, hoppar och stojar. vilket leder till att lillasyster hela tiden är spänd och orolig, lillasyster har även svårt att vila när storasyster är i närheten. Men när storasyster är på förskolan är lillan väldigt lung och kan stå i gåstolen länge och leka med sina leksaker, helnöjd, hon sover även mycket bättre än vad den stora någonsin gjort.  

Finns det någon som upplevt samma sak eller liknande? Är trött på att bli ignorerad. Snälla hjälp mig, vet inte vad jag ska göra!!!

//Orolig och trött mamma 

• Svar på tråden ADHD???
  • Orolig mamma Therese
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-04-26 12:58:45 följande:
    Låter onekligen som ADHD och kanske med någon form av autism. Att leka men inte vara riktigt med i leken i alla fall eller att prata högt tex. 
    Jag sätter ingen diagnos, det brukar nästan alltid komma in någon i en tråd och säga det att folk bara sätter diagnoser över nätet bla, bla... Så nu är det sagt.

Ger ni Omega? Det skulle kunna minska hyperaktiviteten. Hon behöver ro för att kunna varva ner. Att vara hyperaktiv är inte att ha en massa energi till övers. Utan det är ett symtom på stress.
    Att alltid utsättas för sakar som hela tiden pressar lite närmare gränsen för vad som man upplever som stressigt då reagerar kroppen, nerverna med en sorts flykt men eftersom faran inte är så överhängande så blir det bara en liten retning, och igen och igen. En inre oro och hyperaktivitet. 
    Att hon reagerar på det kör förbi en bil, att inte leka samma lek mer än någon minut osv.

Hur är humöret annars? Kan hon bli oerhört arg eller absolut inte godta en anledning till att hon inte får äta godis just nu eller varför det ska ligga en matta på golvet? (bara ett exempel)
    Anledningen till att jag undrar är att det finns olika sorters Omega, olika blandningar och de påverkar olika och man får olika effekter av dom så för att hitta rätt sort så är det bra och veta vad för sort som är bäst för henne.

Att få hjälp med det här kan vara väldigt svårt för en del, vet inte varför BUP helt plötsligt tycker att det är en del föräldrar som inte engagerar sig mer, en förälder ska inte behöva roa en 5-åring till att leka. Ok när de är 3 år men man behöver inte vara med ett så stort ("normalt") barn. Jag tror nog att ni gör mer än många andra föräldrar, att behöva försöka hålla samma tempo som er dotter verkar ha tror jag nog inte många orkar. 

Jag tycker inte det låter som något helt normalt och att er dotter inte behöver utredas. Jag talar av egen erfarenhet och då har jag en son med svår ADHD och Atypisk Autism och resten av de andra syskonen är nog lite "dampiga" också. Det säger jag med en glimt i ögat, jag älskar dom som de är, men de är lite mycket ibland. Hon är ett barn med extra allt och behöver hjälp för att komma till ro, orka med sig själv och hinna tänka färdigt en tanke. Att inte komma ihåg vad man skulle göra ligger i arbetsminnet. Många med tex ADHD har inget arbetsminne alls eller mycket lite. Där kan Omega hjälpa till också, minnet blir bättre och det blir lättare att hålla ett tankemönster i gång. 

Ligg på BUP och tjata, tjata, tjata. Ring en gång i veckan och om det inte hjälper så börja 2 gånger i veckan, be om förtur, avbokade tider eller bara ring och hör hur det går framåt. För att få hjälp så måste man oftast vara en riktigt jobbig förälder. De måste inse att de inte blir av med er förrän de hjälper er och för att kunna få mer pengar från politikerna så måste de kunna säg att de har föräldrar som ringer varje vecka.  

Vår son får också Melatonin, fast i form av tabletter Circadin, han får en tablett vid 18.45 och en vid 20.30 när han lägger sig för att det ska hålla i sig lite längre på morgonen. Han får också Atarax för att lättare komma till ro för att kunna somna. Be läkare som skriver ut Melatoninet att få komplettera med Circadin för att se om det funkar bättre.

Om ni vill ha boktips att läsa är Ross W Greene Explosiva Barn och Bo Hejlskov Problemskapande Beteende väldigt bra, de tar upp mycket av det du skriver om men även om barn med ett explosivt humör och det skriver du inget om att er dotter har men man kan använda mycket i böckerna ändå. Det är inget att man skulle vara en dålig förälder eller fel uppfostringsmetod utan mera att man använder ett väldigt tydligt sätt att vända sig till de som inte reagerar på samma sätt som andra.
    Det är det som ADHD till stor del är, att reagera på intryck på ett annat sätt än vad andra gör, men här i detta samhället som man har nu så finns det inte riktigt plats för att reagera och vara på ett annat sätt än vad "alla andra" gör.

Nej, vi ger henne inte Omega3.
    Hennes humör kan vända väldigt fort, glad ena sekunden och helt vansinnig i nästa, ofta för småsaker, som ex att man inte ta fart på gungan på "rätt sida" eller om man skulle råka nämna att hon ska gå och lägga sig. 
    Som sagt är det jobbigt att behöva tjata, pratade med BUP idag och nu när hennes beteende påverkar lillasyster allt mer har de nu äntligen börjat ta problemet  "lite" mer på allvar, men fortfarande långt kvar. Min och makens förhoppning är att de ska kunna komma fram till någon diagnos INNAN hon börjar skolan, om ca 1 år. 

Jag och maken tycker också att det låter som ADHD, enligt de böcker och vad vi läst på nätet. Främst en bok "Flickor med ADHD", som känns i stort sett som en faktabok för vår dotter. Om att flickor känner sig tryggare i hemmet och visar där vem dom är, medans de i sociala samanhang blir blyga och försöker smälta in som de andra. Detta stämmer bra med hennes beteende och är det som ställer till det mest, då hon är väldigt aktiv hemma och hos släktingar. Men när hon är på dagis eller träffar läkare osv, blir hon mycket försiktig och man kan knappt tro att det är samma barn.

Vi fick också testa Atarax då hon även hade exem på händerna, det hjälpte mot klådan, men hade ingen annan effekt. Den ska bidra till trötthet men där märkte vi ingen skillnad. 

Tack för din berättelse och boktipset, ska kolla på den!! 
  • Little Ms Chatterbox
    Orolig mamma Therese skrev 2013-04-26 18:15:12 följande:
    Nej, vi ger henne inte Omega3.
    Hennes humör kan vända väldigt fort, glad ena sekunden och helt vansinnig i nästa, ofta för småsaker, som ex att man inte ta fart på gungan på "rätt sida" eller om man skulle råka nämna att hon ska gå och lägga sig. 
    Som sagt är det jobbigt att behöva tjata, pratade med BUP idag och nu när hennes beteende påverkar lillasyster allt mer har de nu äntligen börjat ta problemet  "lite" mer på allvar, men fortfarande långt kvar. Min och makens förhoppning är att de ska kunna komma fram till någon diagnos INNAN hon börjar skolan, om ca 1 år. 

Jag och maken tycker också att det låter som ADHD, enligt de böcker och vad vi läst på nätet. Främst en bok "Flickor med ADHD", som känns i stort sett som en faktabok för vår dotter. Om att flickor känner sig tryggare i hemmet och visar där vem dom är, medans de i sociala samanhang blir blyga och försöker smälta in som de andra. Detta stämmer bra med hennes beteende och är det som ställer till det mest, då hon är väldigt aktiv hemma och hos släktingar. Men när hon är på dagis eller träffar läkare osv, blir hon mycket försiktig och man kan knappt tro att det är samma barn.

Vi fick också testa Atarax då hon även hade exem på händerna, det hjälpte mot klådan, men hade ingen annan effekt. Den ska bidra till trötthet men där märkte vi ingen skillnad. 

Tack för din berättelse och boktipset, ska kolla på den!! 
    Det med humöret ger mig en större bild och blir lättare att fundera på Omega, om ni skulle vilja testa det. 

De Omegasorter som finns med Omega-3 och Omega-6 i kombination tror jag är bäst i ert fall, MorEPA mini eller Eskimo Kids. Det är Omega-6 som gör den bästa effekten på sömnen, inte Omega-6 ensamt men ihop med Omega-3. 
    Det finns en Omegasort som enbart innehåller Omega-3 delen EPA. Den är väldigt bra för ett explosivt humör och aggressioner. Och jag tror nog att den säker skulle vara bra för er dotter men då får hon som sagt inte Omega som hjälper bäst för sömnen och jag tror att det är det viktigaste för er i nuläget, att hon sover mer och blir mindre hyper. Har jag fel så får du säga till. 

Om ni testar Omega och ni ser viss effekt men önskar att det skulle kunna vara ännu bättre så testa att ge lite mer. Omega är en naturlig del av kosten och inga konstigheter men en del personer har större behov eller svårare att ta upp det riktigt så då får man tillföra det i form av kapslar on man inte går in för att verkligen boosta upp det med kosten. Men då är det frågan om sill och lax 6-7 gånger i veckan. Inget fel att försöka med det men kan vara svårt när behovet är väldigt stort.
    De eventuella biverkningar man har sett på en ökad konsumtion av Omega är främst lösare avföring, men oftast så går det över efter ett tag. 
    Vi ger vår son dubbel dagsdos av omega, 1 PlusEPA på morgonen och 4-6 Eye Q alt. 2 MorEPA mini till kvällen. Det är vad han behöver för att må bra och funka en hel dag.
    Fast om ni går ut så kraftigt direkt så kan ni missa den rätta dosen för just er dotter så testa med ett märke och se vad det ger och lägg till mer eller ett annat märke senare.

Nu ska barnen i säng här så jag måste sluta. Fråga gärna om det är något som du undrar över.  
  • Orolig mamma Therese
    Hej!

Vår dotter har även, som jag skrev, stora sömnproblem. Hon har dock melatonin/sömnmedicin, som
    underlättar insomning på kvällen, men den sitter bara i till 22-23-tiden, får den vid 19 (läggdags). Vid 22-23 vaknar hon till och från, ligger och bläddrar i sina böcker på sitt rum. Utan medicin har hon mycket
    svårt att komma till ro på kvällen och kan då springa upp och ner för trappan 15-20 gånger per kväll och
    vakna till och från under natten.

Hur ska vi göra/underlätta för henne att sova bättre om nätterna??? Någon som har något tips eller ide??
  • Elin 885

lyllos dem får sin diagnos vid barnsben!!
    du kan vända dig till habiliteringen i ditt landsting också eftersom de gör npf-utredningar.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Orolig mamma Therese
    Elin 885 skrev 2013-04-29 11:20:00 följande:
    du kan vända dig till habiliteringen i ditt landsting också eftersom de gör npf-utredningar.
    Hej!

tyvärr verkar heller inte hab riktigt bry sig, men vi får fortsätta kämpa, en diagnos skulle underlätta för alla-oss, vår dotter och alla andra. Synd bara att det ska ta så lång tid. 
  • Elin 885
    Orolig mamma Therese skrev 2013-04-29 11:24:56 följande:
    Hej!

tyvärr verkar heller inte hab riktigt bry sig, men vi får fortsätta kämpa, en diagnos skulle underlätta för alla-oss, vår dotter och alla andra. Synd bara att det ska ta så lång tid. 
    för mig tog det 26 år så jag tycker inte att du ska klaga ;)
    det är vanligt att man får vänta i ett år som vuxen på en npf- utredning och pratar vi ett år när man väl ställs i kön. men du ska ju få en tid till någon som kan remitera dig till rätt instans och sedan komma på ett bedömningssamtal där vilket har ungefär 1 månads väntetid osv.
  • Orolig mamma Therese
    Elin 885 skrev 2013-04-29 11:26:44 följande:
    för mig tog det 26 år så jag tycker inte att du ska klaga ;)
    det är vanligt att man får vänta i ett år som vuxen på en npf- utredning och pratar vi ett år när man väl ställs i kön. men du ska ju få en tid till någon som kan remitera dig till rätt instans och sedan komma på ett bedömningssamtal där vilket har ungefär 1 månads väntetid osv.
    Hej! ja jag håller med dig, kan tänka mig att det är extra jobbigt för dig som har fått vänta så länge. 
  • Elin 885
    Orolig mamma Therese skrev 2013-04-29 12:01:49 följande:
    Hej! ja jag håller med dig, kan tänka mig att det är extra jobbigt för dig som har fått vänta så länge. 
    äsch då, man får göra det bästa av situationen =).
  • Little Ms Chatterbox
    Elin 885 skrev 2013-04-29 11:20:00 följande:
    Gör BarnHAB NPF-utredningar i ditt landsting? 
    Här (Kronoberg) kommer man till BarnHAB om man har dubbeldiagnos, autism eller förståndsnedsättning. De gör inga egna NPF-utredningar.
    Får man fråga var du bor någonstans? Hur lång (kort?) väntetid är det för NPF-utredning med tanke på att man har två ställen som gör utredningarna?
  • Elin 885
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-04-29 21:59:30 följande:
    Här (Kronoberg) kommer man till BarnHAB om man har dubbeldiagnos, autism eller förståndsnedsättning. De gör inga egna NPF-utredningar.
    Får man fråga var du bor någonstans? Hur lång (kort?) väntetid är det för NPF-utredning med tanke på att man har två ställen som gör utredningarna?
    vet ej jag har inga barn och är vuxen =).
  • Elin 885
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-04-30 08:20:57 följande:
    Men då ska du kanske inte ge de råden...
    jag var på en konferens förut för någon vecka sen i falu kommun där jag hade min praktik. jag hade praktik från arbetsförmedlingen och där sa man att man i den kommunen i alla fall gör det.
    det var en samverkanskonferens mellan kommunens alla olika aktörer så som arbetsförmedlingen, försäkringskassan, kommunen, habiliteringen etc et etc.
    det kanske heter landstingets alla olika aktörer kom jag på.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • UnikFamilj
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-04-29 21:59:30 följande:
    Det varierar, så är det. Här tycks det styras väldigt luddigt.. Små barn hamnar oftare på hab, där utreddes alla våra. Men en bekants dotter som hade problem med utåtagerande beteende vilket man tror kommer av livshändelser, hon remitterades till BUP trots att hon är så liten som fem år. BUP verkar ta rena såna fall, eller barn i skolålder och uppåt. Autismutredningar tror jag bara hab gör, oavsett ålder. Men för oss, har alltså hela raddan av diagnoser kommit till via utredningar på hab. Överlag tror jag att man egentligen vill ha autism på hab och adhd på bup, men i och med att det är så blandat blir det en salig blandning. 
    Man gör samma uppdelning för vuxna, men maken som först remitterades till psyk för adhd-utredning skickades vidare till vuxen-hab där de utredde honom för båda delarna.

Som en parentes... 
Svar på tråden ADHD???