• Anonym (Snålis)

Gratis bröllop - måste man köpa dyr present ändå?

Har insett att det är mycket trådar som handlar om bröllop och presenter. Här kommer ännu en ;)

Våra vänner som gifter sig i sommar ska ha ett bröllop som inte kostar dem mer än några hundra kronor. De ska ha vigseln på allmän plats, alltså ingen lokalhyra. Efteråt ska de ha fest i en föreningslokal som är gratis att låna. De ska inte bjuda på varken mat eller alkohol, utan endast snacks och läsk.

Förväntas man ändå köpa bröllopspresent till dem? I så fall vad är ett rimligt belopp att lägga?
    Till saken hör att jag anser att möhippan och svensexan blev på tok för dyra, över 1000 kr/deltagare. 

• Svar på tråden Gratis bröllop - måste man köpa dyr present ändå?
  • jashrinah
    Anonym (1) skrev 2013-05-03 15:43:33 följande:
    Men min gräns för vad jag tycker är snålt går ungefär här, vid chips och läsk.
    hur kommer du fram till att det är av snålhet ? de kanske inte har råd med mer ?! 
  • Anonym (1)
    jashrinah skrev 2013-05-03 15:45:09 följande:
    hur kommer du fram till att det är av snålhet ? de kanske inte har råd med mer ?! 
    Det vet jag inte, men om de inte har  råd med mer så kan de vänta tills de har det, tycker jag. Eller så bryr man sig inte, som du skrev ovan. Det viktigaste är ju ändå kärleken. Man gör som man själv vill. Men åsikter får man ju lov att ha Glad
  • En struts

Jag kan bara inte låta bli att tycka att det är så nedlåtande att säga "gratis bröllop". Vad är du för vän? De bjuder på sig själva, och delger att de vigts. Att du inte vill köpa en dyr present är helt okej. Jag är som sagt var inte själv mycket för dyra pråliga presenter, men jag reagerar på attityden mot ett par vänners tillställning.
    Kan inte de får bryta trenden och göra något som är tabu, nämligen bjuda på chips och läsk, på sin tillställning?
    Varför ska inte folk kunna få göra på eget vis?
    Tack för alla er som inte tänker i pengar. Folk som inte alltid tänker: "Jo men för att ge, så måste jag få igen."
    Det är ju inte kul om folk alltid har en sån baktanke när de ger.
    Jag säger fortfarande inte emot att du har en billig present med dig ts.
    Det är din attityd gentemot dina vänners bröllop du har. Jag tycker du ska skippa att gå dit.
    De kommer nog känna av din aversion mot deras "billiga" bröllop.

• En struts
    Anonym (1) skrev 2013-05-03 15:37:15 följande:
    Nu handlar det om ett bröllop, något man gör helt frivilligt. Då sparar man så att man kan bjuda på mer än chips och läsk, tycker jag.
    För mig som är en vuxen kvinna med tonårsbarn, så bjuder man inte på ett bröllop med efterföljande fest, där det enbart serveras chips och läsk. Unga människor idag kanske tycker det är OK, fine. Men jag tycker inte det.
    Du tycker inte man gör så. Andra tycker det är ok, med ett icke mainstream bröllop. För egen del kan jag tycka det är otroligt larvigt med tema-bröllop där folk slår knut på sig själva för att hitta något tema. Leka medeltid, eller leka "Sagan om ringen". Jag tycker det är skitlarvigt att leka så på sitt bröllop.
  • Pinot noir
    En struts skrev 2013-05-03 15:55:57 följande:
    Du tycker inte man gör så. Andra tycker det är ok, med ett icke mainstream bröllop. För egen del kan jag tycka det är otroligt larvigt med tema-bröllop där folk slår knut på sig själva för att hitta något tema. Leka medeltid, eller leka "Sagan om ringen". Jag tycker det är skitlarvigt att leka så på sitt bröllop.
    Men oavsett vad man anser om brudparets bröllop så respekterar man deras önskan, tycker jag. Speciellt om man tackat ja.

Jag tycker det är schysst av brudparet att informera innan om att det bara blir chips och läsk så folk inte kommer hungriga och förväntar sig en trerätters.  
  • Anonym (1)
    Pinot noir skrev 2013-05-03 15:59:35 följande:
    Men oavsett vad man anser om brudparets bröllop så respekterar man deras önskan, tycker jag. Speciellt om man tackat ja.

Jag tycker det är schysst av brudparet att informera innan om att det bara blir chips och läsk så folk inte kommer hungriga och förväntar sig en trerätters.  
    Naturligtvis gör man det. Och naturligtvis berättar man att det inte blir mat, så att gästerna kan förbereda sig.
  • BeanBag
    Anonym (1) skrev 2013-05-03 14:41:44 följande:

Nej, men en bröllopsfest, enligt TS. Om jag blir bjuden på ett bröllop med efterföljande fest, så tror jag ju inte att jag ska gå hem kl 18 som någon skrev, efter att ha druckit läsk och ätit chips.
    Fast det framgår ju tydligen i inbjudan vad som bjuds.
  • qenzo
    Anonym (Snålis) skrev 2013-05-02 22:47:50 följande:
    För att uppdatera er lite:
    Jag tycker alltså inte att brudparet gör FEL i att ha en liten tillställning utan mat och allkohol. Det är inte vad min fråga handlar om!

Och självklart tänker jag ju ge dem en present, jag är inte dum i huvudet. Själva frågan handlade om hur mycket (eller lite) presenten kan kosta när bröllopet är gratis.
    Vi ska på ett bröllop till senare i år, där brudparet lagt ut 50 000 kr om inte ännu mer. Är det konstigt om man köper en finare present till dem då?

(Och till den som undrade om vad snacks och läsk innebar - det är inte fråga om några snittar eller tilltugg, utan helt enkelt chips och cola typ) 
    Ja jag ser det nog som lite konstigt att de får en dyrare present bara för att deras fest är mer påkostad.
    Köp det du anser kan passa paret, eller en till vardera men gör det inte beroende på hur mkt pengar de slängt ut. 
  • Mora

Är det inte jävligt smart av paret att göra det billigt om de inte har råd med annat?! Det är väl bara o tacka nej om det inte duger?

• Anonym (meh)

Går man efter ett flertal reaktioner i tråden så hoppas jag killen aldrig friar till mig... Skulle bli tvungen att spara i flera år, ta stort lån, skuldsätta mig och sälja lägenheten och eventuellt barnen bara för att kunna ha ett bröllop som gör att man "förtjänar" en present... Och då se till att kopiorna på alla kvitton är med på inbjudningskortet så att alla inbjudna kan se exakt hur mycket allt kostat...

Budgeten på bröllopet och efterföljande "festen" borde inte spela någon som roll när det kommer till presenten. Presenten har ju inget med festen att göra, det är ju en gåva, lyckönskning till brudparet och deras nya liv...

• qenzo
    Anonym (meh) skrev 2013-05-04 18:42:33 följande:
    Går man efter ett flertal reaktioner i tråden så hoppas jag killen aldrig friar till mig... Skulle bli tvungen att spara i flera år, ta stort lån, skuldsätta mig och sälja lägenheten och eventuellt barnen bara för att kunna ha ett bröllop som gör att man "förtjänar" en present... Och då se till att kopiorna på alla kvitton är med på inbjudningskortet så att alla inbjudna kan se exakt hur mycket allt kostat...

Budgeten på bröllopet och efterföljande "festen" borde inte spela någon som roll när det kommer till presenten. Presenten har ju inget med festen att göra, det är ju en gåva, lyckönskning till brudparet och deras nya liv...

Exakt. Jag och sambon pratade om detta och vi kom fram till att den dagen vi gifter oss, blir det mest troligt mycket privat med endast vittnen och präst. Efteråt blir det lite mat i goda vänners lag men ingen utbasunerad bröllopsfest.
    Gnål över bröllop som inte passar gästerna.. det klarar man sig utan den dagen man tar det stora steget.
  • Mercedez
    Anonym (Snålis) skrev 2013-05-02 10:11:45 följande:
    Kan någon svara på själva frågan då - vad ska en bröllopspresent kosta?
    Finns inga regler för det
  • Regnig måndag
    Mora skrev 2013-05-04 06:52:52 följande:
    Är det inte jävligt smart av paret att göra det billigt om de inte har råd med annat?! Det är väl bara o tacka nej om det inte duger?
    Precis.
    Jag mår lite illa av denna dubbelmoral, att sparsamhet är en dygd utom då man ska ställa till med fest för då är det överdåd som gäller om man ska bevärdiga värdparet med en present att tala om.

Eller så är det jag som inte tänker på rätt sätt. Man kanske räknar på hur mycket man är beredd att ge för att delta på en fest och i sann sparsam anda så ger man en present som är lite billigare. Då har man ju sparat...

Eller?
    Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Gyttersutten

Men hjälp!

Presenter köper man ju för att gratulera brudparet. Det är ingen betalning för festen. Vill du inte gratulera dina vänner?

Däremot kan jag tycka att de slagit an en ton som tillåter lite enklare presenter. De har visat att prylar och yta inte är så viktigt.

Att möhippa och svensexan var dyra kan inte brudparet hjälpa. Det är ju inte de som arrangerar den delen.

• pallazathena

I såna lägen underlättar det ju om det på inbjudan står att gästens närvaro är gåva nog och att inga presenter behövs.

Att bjuda på läsk och chips får ändå anses som ganska okonventionellt. Jag skulle ge en present i samma nivå som om jag uppvaktade någon som tex gift sig utomlands eller i smyg.

Och det som framför allt avgör hur dyr gåva jag skulle ge är hur nära jag står personen (ett syskon jmf med en barndomsvän med sporadisk kontakt).

• Anonym (Me)
    Gyttersutten skrev 2017-07-24 10:29:49 följande:
    Men hjälp! smile3.gif
    Presenter köper man ju för att gratulera brudparet. Det är ingen betalning för festen. Vill du inte gratulera dina vänner?
    Däremot kan jag tycka att de slagit an en ton som tillåter lite enklare presenter. De har visat att prylar och yta inte är så viktigt.
    Att möhippa och svensexan var dyra kan inte brudparet hjälpa. Det är ju inte de som arrangerar den delen.
    Eller hur
  • Dixie

Tråden är från 2013....... TS behöver nog inte fler råd.....

• Anonym (Janne747)

Jag fattar inte varför folk väljer att slänga ut enorma summor på ett bröllop. Det måste vara den sämsta "investeringen" man kan göra.

Att ha ett billigt bröllop behöver inte betyda att man är snål utan snarare ekonomisk.

Svar på tråden Gratis bröllop - måste man köpa dyr present ändå?