• gavagai

Hur noga är er förskola med tider?

Jag var inte säker på i vilket forum jag skulle lägga den här tråden, och vad jag skulle skriva som rubrik, men...

Ganska ofta läser jag i trådar om förskolor som pressar föräldrar på hur de tar sig till och från jobbet (om det inte går snabbt nog), som vägrar anpassa sig efter föränderliga arbetstider, som hävdar att föräldrarna har rätt till mindre tid än vad avtalen säger o.s.v. Naturligtvis förstår jag att det framför allt är de som har stött på problem som startar trådar, men just därför undrar jag lite hur det är i allmänhet.

Vår förskola har aldrig frågat efter "bevis" på våra arbetstider. Kommunen har beviljat förskola på 100% och vi har sagt till förskolan vilka tider vi behöver. Dyker det upp något möte eller annat utöver detta, så försöker vi säga till i förväg, men om vi inte vet förrän på morgonen att vi just den dagen behöver någon timme extra eller vad det kan vara, så är det inga som helst problem. De noterar det bara och är lika glada som vanligt. Just nu har vi 20 timmar/vecka p.g.a. att vi är hemma med småsyskon. Någon dag har vi behövt lite mer för att vi haft något möte på jobbet båda två. Då frågar vi på morgonen om det är o.k. att barnet är kvar lite längre, och de bara noterar att hen stannar längre utan att ifrågasätta. Likaså om det är någon rolig aktivitet på eftermiddagen, när hen egentligen inte skulle vara där, så är det klart att hen får vara kvar. Jag börjar bara undrar om det är ovanligt eller om det är de som frågar om varje extratimme eller ändring som är ovanliga. Skriv gärna om era erfarenheter.

• Svar på tråden Hur noga är er förskola med tider?
  • Trolle40

Här lämnar vi våra arbetstider o barnens tider , arbetstid + restid 30-60 min ! Vill vi ha längre än dag pga jobb så är det inget problem utan vi bara talar om det så fort vi kan

• mandelblomma

har aldrig heller upplevt det.
    jag lämna in tider efter våra behov och eftersom jag och maken har jobb där vi ofta riskerar att få jobba över "tar jag i bland i" och lägger på mer tid ( för att i annat fall då hämta tidigare om jag komemr i från i tid)
    Jag jobbar också en del hemma i bland och då säger jag det, att jag är hemma och jobbar.
    inga konstigheter alls. Solig

• Vinterankan

Har heller aldrig haft några problem. När jag frågat hur vi ska göra med tiderna så har de sagt att vi skriver det längsta så får det bli vad det blir. Så vi har tid från 8 men lämnar bara då kanske en dag i månaden, annars lämnar vi 9. Sedan går hon till stängning kl 17 men ibland blir det bara till 15. Och det kan hända att dagis traskar förbi på väg till lekplatsen när jag står ute och jobbar i trädgården men de vet att jag kan göra det när jag jobbar hemifrån. tex om jag har telefonmöte kl 9 och kl 15 så är det inga problem att fixa hemma mellan de tiderna om mitt övriga arbete tillåter men jag kan ju inte hämta hem barnen för lunch och sedan lämna igen, behöver dessutom vara tillgänglig för saker som kan hända plötsligt.

• gavagai

Ja, jag har dessutom jobbat 50% och pluggat 50% i perioder, och när jag pluggar 50% så är det ju inte säkert att jag sitter med näsan i en bok exakt åtta timmar den dag jag har studier. Jag skulle inte vara rädd för att förskolan skulle få se mig på stan eller på ett kafé eller i trädgården någon gång, men det verkar det också vara vanligt att folk är (eller jag vet inte alls om det är vanligt, men folk skriver trådar om det). Jag kan ha långlunch eller passa på att handla när jag inte har så mycket att plugga i perioder t.ex.

• Alexi

Vi har aldrig haft några problem. Våra barn går heltid och vi talar om vid terminsstart vilka tider de kommer lämnas och hämtas (dvs ingen frågar efter våra arbetstider). De få gånger vi behövt lämna tidigare har vi frågat om detta någon eller några dagar innan och det är inga problem, barnen har då fått äta frukost där som en självklarhet (vi lämnar normalt sett efter frukosttiden).
    Vi har anmält tid till kl 16 men hämtar nästan alltid runt 15.30. När jag en gång kom närmre kl 16 så sa jag det till pedagogen om att jag var lite senare än normalt och hon svarade "barnen går ju heltid och får ju vara här heltid, vi tittar aldrig ens på vilken tid som står uppsatt, det är inga som helst problem.

När vi var föräldralediga med lillebror och dottern var 15-timmarsbarn erbjöd förskolan alla föräldralediga 22 timmar per vecka mot lediga lov och dessa 22 timmar fick vi sen också lägga så som det passade oss och dottern bäst. Andra terminen hon gick deltid föreslog också förskolan att hennes fyra ganska jämnlånga dagar istället skulle bli minst två långa (då dottern behövde det av sociala skäl) och då gick hon 9-15.30 två dagar per vecka och två rejält korta. Totalt flexibelt där också alltså.

• Duckan

Vi lämnar in en lapp om de tider som gäller och dessa ska följas. Barn med syskon hemma har 30 tim/veckan och får inte stanna längre än så, möten eller ej.

• cosinus

Har aldrig haft några problem alls. Händer 3-4 ggr per år att jag ringer en halvtimme innan jag ska hämta och frågar om det är ok att de blir en timme längre för at något kört ihop sig på jobbet och det är aldrig något bekymmer.

Men så har jag iofs inte ungarna på såna tider att det handlar om stängningstider eller så. Men nej, vi har aldrig behövt redovisa något alls.

• Nyfiken gul

här är det arbetstider + 30-60 min pendlingstid som gäller och inget annat.

Man kan ringa o säga att man blir sen för att det kört ihop sig på jobbet, det är helt okej.   Men görs det ofta så får man en påringning från rektorn.  

upplever tyvärr att det inte är någon förståelse för oss som jobbar med yrken där vi inte bara kan gå ifrån när klockan säger att vi ska sluta...   Jag jobbar med djur och jag kan inte bara slänga ifrån mig sakerna och gå hem för att jag måste till dagis om 30 min.  Jag måste jobba klart det som behövs göras - SEN kan jag gå och då kanske jag måste hämta 40-50 min senare än vanligt.   Vilket i slutändan blir grymt gnäll från förskolan och misstanke om fusk eftersom nån också sett mig "springa på stan"  Vid nåt tillfälle (en häst var sjuk o behövde få ut medicin på apoteket, också en arbetsuppgift för mig) 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Vinterankan

Ja det verkar finnas en del förskolor (även om jag själv inte stött på någon) som inte alls verkar förstå hur det fungerar när man arbetar mer kring att man ska göra vissa uppgifter än att man ska vara på plats vissa timmar. Som tur är så har jag aldrig stött på någon sådan. Kan ju bero litegrann på var man bor kanske. På dotterns förskola så är i princip alla föräldrar akademiker och många har chefstjänster och den typen av arbeten med förtroendearbetstid är ju vanligare lite högre upp i organisationerna och inom vissa branscher som tex it. Det är nog svårare att få förståelse om man är den enda föräldern som har ett sådant jobb.

• gbgumman

Nej sådant har de inte brytt sig om men en gång blev de sura när min man ringde från bussen och sa att han blir lite sen på grund av köer efter en bilolycka. (Nej det var inte vid 18 tiden utan runt halv fyra)

Svar på tråden Hur noga är er förskola med tider?