Hur noga är er förskola med tider?
Jag var inte säker på i vilket forum jag skulle lägga den här tråden, och vad jag skulle skriva som rubrik, men...
Ganska ofta läser jag i trådar om förskolor som pressar föräldrar på hur de tar sig till och från jobbet (om det inte går snabbt nog), som vägrar anpassa sig efter föränderliga arbetstider, som hävdar att föräldrarna har rätt till mindre tid än vad avtalen säger o.s.v. Naturligtvis förstår jag att det framför allt är de som har stött på problem som startar trådar, men just därför undrar jag lite hur det är i allmänhet.
Vår förskola har aldrig frågat efter "bevis" på våra arbetstider. Kommunen har beviljat förskola på 100% och vi har sagt till förskolan vilka tider vi behöver. Dyker det upp något möte eller annat utöver detta, så försöker vi säga till i förväg, men om vi inte vet förrän på morgonen att vi just den dagen behöver någon timme extra eller vad det kan vara, så är det inga som helst problem. De noterar det bara och är lika glada som vanligt. Just nu har vi 20 timmar/vecka p.g.a. att vi är hemma med småsyskon. Någon dag har vi behövt lite mer för att vi haft något möte på jobbet båda två. Då frågar vi på morgonen om det är o.k. att barnet är kvar lite längre, och de bara noterar att hen stannar längre utan att ifrågasätta. Likaså om det är någon rolig aktivitet på eftermiddagen, när hen egentligen inte skulle vara där, så är det klart att hen får vara kvar. Jag börjar bara undrar om det är ovanligt eller om det är de som frågar om varje extratimme eller ändring som är ovanliga. Skriv gärna om era erfarenheter.