Min separation och skilsmässa var det absolut värsta, och samtidigt det absolut bästa, som har hänt mig.
Första tiden var fruktansvärd, som ett svart hål som slukade hela mig, alla mina förhoppningar och drömmar. Jag tappade fotfästet. Sedan gick dagarna, och man måste ju vara förälder hur man än mår. Min son tvingade upp mig till ytan, han var så liten då, och man kunde ju inte gå runt och gråta på dagarna. ;)
Sedan upptäckte jag att jag visst behövde gråta på dagarna. Så då gick jag till BVC och sa att "Nej, det är faktiskt inte så bra. Jag tror att jag behöver gå och prata med någon, för jag bara gråter och gråter när min son sover, och jag blir så trött av det." Ungefär. Och då fick jag tid hos en underbar barn- och föräldrapsykolog som lyckades slå an de rätta strängarna hos mig, och sa så många saker som jag fortfarande ha med mig när det är tufft. Som till exempel att "Nej. det blev inte som du hade tänkt dig. Men det kan ju faktiskt bli bra ändå." och "Det är bara du som väljer hur du vill kunna se tillbaka på din skilsmässa." och "Bitter och arg får man visst då lov att vara. Men till slut får det vara bra med det. Och då går man vidare."
Nu har jag varit ensam med min son i fem år. Och jag är så otroligt glad över att jag lever ett liv som JAG vill leva. Och jag är väldigt stolt över hur jag hanterade min skilsmässa. Över att jag inte följde de där mörka impulserna, utan gjorde det som jag visste var rätt. Jag är också tacksam över att jag numera möter människor med en annan ödmjukhet och förståelse än jag kunde innan. Det som kändes så fruktansvärt, och som var den största sorgen i mitt liv, visade sig vara en sorts gåva. (kliché, jag vet)
Självklart är det tufft ibland. (I perioder är det tufft hela tiden) Men, det kan ta mig tusan vara tufft att leva tillsammans också.
Stort lycka till. Tveka inte att ta hjälp via t ex BVC eller socialnämnden. Kommunen brukar (är skyldiga?!) att erbjuda familjerådgivning och stöd vid skilsmässor. Det kan vara svårt att prata med varandra om allt är så där infekterat och jobbigt.
Många kramar på vägen,
//S