• Tess1979

Dottern allergisk, nu då??

Min dotter är 3 år, hon fick en allergisk reaktion då hon slickade på en nöt. Det är nu taget blodprov och igår fick vi ett brev på posten med provsvaren. Hon är tydligen allergisk för björk och via korsreaktion även för jordnöt och valnöt. Det står: Björk IgG 2,5 mg/L Jordnöt IgE 23 kE/L Valnöt IgE 2,1 kE/L Någon som kan säga något om dom värdena?? Tycker det är konstigt att man inte blir kallad till en träff och får mer information om vad som nu gäller mm. Det står endast ett telefonnummer dit jag kan ringa om jag har frågor?!? Klart man har frågor!? Hon har tidigare haft en mjölkproteinallergi (som hon blivit av med). Då gick vi på en annan allergimottagning, och när vi då fick veta hennes allergi fick vi gå på en träff tillsammans med andra i samma situation och få information av en dietist och ställa frågor mm. Tycker det är mycket konstigt att vi blivit helt lämnade med provsvaren denna gång... Hur allergisk är hon? Kan hon äta äpple, kiwi, bönor, ärtor, linser?? Kan man ge henne kakor som innehåller spår av hasselnöt och/eller mandel t.ex? Hur visar sig björkallergi?... Ja frågorna är många Så all information, råd, tips mm är mycket välkommet!

• Svar på tråden Dottern allergisk, nu då??
  • tundra

Hej! Bra frågor!
    Jag är vuxen nu men är själv Björk och nöt allergiker samt har allergiska kusiner.

Nöt är en lömsk allergi för du kan inte förutse reaktionen. Din dotter kan äta små mängder ena gången och få en mild reaktion för att nästa gång få andningsstopp. Medicinen ska ALLTID vara med om du ger mat med spår av nötter. Du kan inte stå där utan adrenalin bara för att det har fungerat med ex en glass veckan innan.
    Se upp med frukter med kärna. Äter man persika så skär bort fruktköttet med lite marginal. Det är lätt att en reaktion uppstår.

Kokad frukt är ofta inte allergiframkallande. Så äppelmos etc är superbra.

Symptom på björkalkergi är trötthet på våren, snuva, kliande ögon etc. Man får ingen extrem reaktion.

Jordnöt är en böna. Är hon allergisk mot jordnöt reagerar hon mot luftburna oljor och ska inte vara i samma rum som ngn som äter. Min kusin dog nästan när han fick en puss av sin mamma som ätit en jordnöt.

Linser etc är jag osäker om det funkar men prova med pytte mängder med sprutan beredd.

Lycka till!

• Tess1979

Vi har inte fått några mediciner att ha hemma, är det något man alltid måste ha vid nötallergi? Eftersom det är en korsreaktion betyder det att hon bara har besvär av nötallergin under våren och pollenperioden? Blir nötallergin mindre allvarlig under resterande delen av året??

• tundra

Nej. Den är lika allvarlig hela året.
    Allergin kan du likna vid ett vattenglas. Ju mer du utsätts för allergener desto fullare blir glaset ända till det rinner över. Du kan inte förutse NÄR eller om det händer (men det är mer sannolikt när björken fyller på glaset).

Hon ska ALLTID ha betapredd eller adrenalinspruta i närheten om hon intar osäkra födoämnen för du vet inte om andningsvägarna sväller igen. Det har jag alltid haft och ändå har jag drabbats relativt få gånger av anafylaktisk chock, dvs att luftvägarna sväller och lufttillförseln stryps.

Nötallergi är inget man chansar med. Den är mkt lömsk.

• tundra

Hoppas du förstår hur jag menar.
    Skriver från telefonen.

• Alexi

Har ni testat sojaallergi? Jag är kraftigt allergisk mot både jordnöt och soja. Plus andra nötter och mandel och fisk mm...

Jag kan inte säga något om värdena för er dotter dock. Men jag kan äta sånt som är märkt med "kan innehålla spår av". Jag kan inte äta linser, ärtor mm, men det är inte alls lika kraftig allergi utan det är sånt jag själv märkt av att jag får kli i munnen eller så av.

• cosinus

Min son tog ett allergiprov i mars eftersom han får ont i magen och kräks av nötter.

Det visade på antikroppar mot hasselnötter, mandel, ägg och torsk. Dock i låga nivåer.

I samma veva fick vi också veta att det var remiss skickad till barnmottagningen för att vi skulle få mer information och där har vi precis vait så det tog ungefär 2 månader. Det var ett mycket bra möte med läkare och allergisköterska.

Så för sonen (som är 7) år gäller att han får fortsätta äta ägg och torsk precis som vanligt då vi inte märker något på honom. Som liten var han utan ägg då han annars fick hiskeligt mycket utslag men nu har han ätit ägg i flera år och senast idag tryckte han 2 kokta ägg utan reaktion.

Med nötterna tyckte läkaren att vi skulle vänta tills den värsta pollensäsongen var över och sen prova en väldigt lite mängd nötter för att se om vi märkte någon reaktion. Det han reagerade på innan provet var en näve caschew-nötter så det var ju rätt mycket. Om vi inte märker någon reaktion på ett halvt ballerinakex skulle vi vänta några dagar och sen prova ett helt ballerinakex och läkaren tyckte då att om vi inte märker någon reaktion kan ha få äta såna kex på kalas t ex och att vi bara behövde hålla koll på om han börjar få reaktioner på dessa små mängder.

Vi skulle även hålla lite koll på om han när han blir äldre börjar reagera på björk.

Din tjej reagerar ju på ett helt annat sätt än min son och jag tycker absolut det vore vettigt med ett liknande möte för er som det vi hade. Ring och be om en sån remiss.

• Tess1979

Tack för alla svar! Jo jag måste ringa och prata med dom och be om att få en träff med någon! Det känns ganska läskigt när hon reagerade av att bara stoppa en nöt mot läppen att vi inte ska ha några mediciner hemma.. Hennes läppar svällde upp på en gång och efter en timme svällde det  upp i resten av ansiktet, speciellt runt ögonen. Hon fick klåda på kroppen och lite nässelutslag i underlivet/rumpan. Hon fick tack och lov inte några problem med andningen! Tänker på vad som hade hänt om hon tuggat och svalt nöten....

• sandra etuna

Ta kontakt med en läkare och hör efter. Min läkare förklarade för mig att det är stor skillnad att vara allergisk och få en kors reaktion. Jag är också allergisk mot björk och just nötter är en vanlig korsreaktion. En korsreaktion i sig är ofarlig, inga andningsbesvär osv. Jag har inga problem med att äta nötter. Du kan äta flera kilo om dagen om du vill sa min läkare. Men ta reda på hur det verkligen är för just din dotter.

• maribel

Min lilla son är allergisk mot massor av livsmedel inklusive alla typer av nötter och mandel. Han fick en livshotande reaktion av plockgodis som inte innehöll nötter men om någon plockar med samma sked blir det spår av det!Min son har höga värden och ska utesluta alla baljväxter och bönor men han reagermar även på kokos och soja i proverna. Vi har och förskolan en adrenalin spruta. Ni måste gå kolla av med läkare hur mycket allergi han har och såfall se till att ni får ha rätt medicin hemma.

• thanisa

Min dotter är allergisk mot nötter. Det är en ren allergi och ingen korsallergi. För vår del så har de testat en hel del saker för att få en uppfattning om mot vad hon reagerar. Från vårdcentralen fick vi remisss till allergologen, de gjorde finare tester för att se vilka nötproteiner hon reagerar mot. Då hon bara kräks när hon nuddar nötter eller äter nötter och hon inte hade den minsta reaktion mot de proteiner som brukade ge anafylaktiskt chock så ansåg allergologen att hennes allergi antagligen inte kommer förändras. Hon har fått betapred även om han egentligen inte ansåg det nödvändigt. Hon fick även en sort om det skulle bli utslag och klia istället. Tyvärr finns det inte så mycket att göra mot kaskadkräkningar och då de kommer inom 5 minuter så är det inte säkert att något hade hunnit verka och sen kan det vara bra att kroppen gör sig av med ämnet som irriterar den.

Så försök få prata med allergimottagningen och utredd vad de tycker behövs göras.

Svar på tråden Dottern allergisk, nu då??