• jennaA

    Varför fäster inte ägget?

    Jag har gjort ett ivf försök, jag fick tillbaka en 5 dagars blastosyst och en kom till frysen. Blastosysten som jag fick tillbaka var fin sa läkaren, min slemhinna var också bra. På missfallsutredningen hittade dom inga fel och jättemånga prover togs. Men trots detta så fäste inte denna blastosyst.. man blir så förtvivlad och frustrerad och undra vad är felet? Är det någon som vet vad orsakerna kan vara?

  • Svar på tråden Varför fäster inte ägget?
  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-07-02 18:47:07 följande:
    Å Juliette, tack igen och jag hoppas sååå att du har rätt

    Hoppas jag med :). Vet hur panikslagen man blir när man ser rött i trosan efter ET. Såå många här på FL som varit med om samma som du, och fått panik och tänkt att nu är det kört!! Sen har de suttit där snopna hos BM och lyssnat på hjärtslag i alla fall. Håller tummar o tår för att din lille vill stanna kvar! Tilläggas skall att min bästis hade blödningar under alla tre graviditeter. Endast en av dem slutade i missfall.
  • Gizzmo73

    JennaA: Håller tummarna för att du är gravid och att det får stanna kvar denna gång.

    Själv så har jag gjort 4 IVF:er och 3 FET. Fick varje gång höra att jag fick tillbaka en tiopoängare, guldägg osv. Men fick inget pluss på stickan för det.

    Vid sista IVF försöket så bytte jag klinik och mediciner (ifrån puregon till menopur) + att de gjorde AHA, och jag fick trombyl, Fragmin och prednisolon.  Och då lyckades det! Så har en liten underbar 2-åring här hemma Hjärta
      

  • jennaA
    Gizzmo73 skrev 2013-07-02 20:38:28 följande:
    JennaA: Håller tummarna för att du är gravid och att det får stanna kvar denna gång. Själv så har jag gjort 4 IVF:er och 3 FET. Fick varje gång höra att jag fick tillbaka en tiopoängare, guldägg osv. Men fick inget pluss på stickan för det. Vid sista IVF försöket så bytte jag klinik och mediciner (ifrån puregon till menopur) + att de gjorde AHA, och jag fick trombyl, Fragmin och prednisolon.  Och då lyckades det! Så har en liten underbar 2-åring här hemma   

    Tack för ditt stöd! Själv fick jag gonal f på min första stimulerande ivf, men vad är det för skillnad på gonal f och menopur/puregon?
  • jennaA

    Blödde rejält inatt, är nu helt säker på att det är mens. Tror jag gjorde FET för tidigt, borde ha väntat en månad, men hade jag vetat att mensen skulle komma 8 dagar för tidigt hade jag aldrig gjort FET denna månaden :( Jobbigt nu

  • Gizzmo73
    jennaA skrev 2013-07-03 08:59:07 följande:
    Blödde rejält inatt, är nu helt säker på att det är mens. Tror jag gjorde FET för tidigt, borde ha väntat en månad, men hade jag vetat att mensen skulle komma 8 dagar för tidigt hade jag aldrig gjort FET denna månaden :( Jobbigt nu

    Usch va tråkigt Rynkar på näsan. Antar att det blir ett uppehåll under sommaren nu innan nästa försök? Så deppa några dagar och försök sen njuta av sommaren.

    Vet faktiskt inte riktigt vad skillnaden är på gonal F, menopur och puregon. Jag fick väldigt bra kvalitet på äggen med puregon men det blev ännu bättre med menopur, antalet var däremot ungefär detsamma men fick några fler med menopur.

    Försök att få testa trombyl och prednisolon nästa gång. Om det kanske är din kropp som stöter bort embryot. Tyvärr så är det inte alla kliniker som går med på att skriva ut dessa.

     
  • jennaA
    Gizzmo73 skrev 2013-07-03 10:23:04 följande:
    Usch va tråkigt . Antar att det blir ett uppehåll under sommaren nu innan nästa försök? Så deppa några dagar och försök sen njuta av sommaren. Vet faktiskt inte riktigt vad skillnaden är på gonal F, menopur och puregon. Jag fick väldigt bra kvalitet på äggen med puregon men det blev ännu bättre med menopur, antalet var däremot ungefär detsamma men fick några fler med menopur. Försök att få testa trombyl och prednisolon nästa gång. Om det kanske är din kropp som stöter bort embryot. Tyvärr så är det inte alla kliniker som går med på att skriva ut dessa.  

    Läkare ville inte skriva ut prednisolon eftersom mina värden nu är bra så hon ville inte riskera att dom blir för låga. Ska läsa lite om menopur. Nu blir det inget ivf förrän i augusti. Blöder nästan mer än vid vanlig mens nu. Ska införskaffa mig en ny dagbok, behöver bearbeta mina känslor nu, det är så fruktansvärt jobbigt detta, att få minus är en sak, men att också mensen kom hela 8 dagar för tidigt, embryot kan ju inte haft en chans att hinna fästa, tänk om jag hade väntat till augusti, kanske hade det gått bra då? Tankarna är många.
  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-07-03 12:58:55 följande:

    Läkare ville inte skriva ut prednisolon eftersom mina värden nu är bra så hon ville inte riskera att dom blir för låga. Ska läsa lite om menopur. Nu blir det inget ivf förrän i augusti. Blöder nästan mer än vid vanlig mens nu. Ska införskaffa mig en ny dagbok, behöver bearbeta mina känslor nu, det är så fruktansvärt jobbigt detta, att få minus är en sak, men att också mensen kom hela 8 dagar för tidigt, embryot kan ju inte haft en chans att hinna fästa, tänk om jag hade väntat till augusti, kanske hade det gått bra då? Tankarna är många.

    SÅÅ tråkigt att läsa. Jag hade hoppats att det var en nidis. Ska du sluta med medicinerna nu? Vad säger kliniken?
  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-07-03 13:11:51 följande:
    SÅÅ tråkigt att läsa. Jag hade hoppats att det var en nidis. Ska du sluta med medicinerna nu? Vad säger kliniken?

    Ja det är jättetråkigt :( jag tar inga mediciner nu mer än vitamintillskott och jättenattljusolja. Kliniken säger att jag får avvakta och ta testet på testdagen som bestämt innan. Men troligen är det mens, hela 8 dagar för tidigt.
  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-07-03 13:40:26 följande:

    Ja det är jättetråkigt :( jag tar inga mediciner nu mer än vitamintillskott och jättenattljusolja. Kliniken säger att jag får avvakta och ta testet på testdagen som bestämt innan. Men troligen är det mens, hela 8 dagar för tidigt.

    Hur många embryor satte du in? Har du inte tagit progesteron alls?
  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-07-03 14:28:54 följande:
    Hur många embryor satte du in? Har du inte tagit progesteron alls?

    Jag satte in 1 blastocyst, nej ingen progesteron blev det vid denna FET eftersom det var i en ostimulerad cykel. Men hade progesteron vid ET i juni då den var stimulerad.
  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-07-03 22:58:40 följande:

    Jag satte in 1 blastocyst, nej ingen progesteron blev det vid denna FET eftersom det var i en ostimulerad cykel. Men hade progesteron vid ET i juni då den var stimulerad.
    Blöder det fortfarande? Hur som helst så hoppas jag att - om det inte blev plus denna gången - går bättre nästa gång. {#emotions_dlg.flower}
  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-07-03 23:02:41 följande:
    Blöder det fortfarande? Hur som helst så hoppas jag att - om det inte blev plus denna gången - går bättre nästa gång.

    Ja det blöder ännu, har blött jättemycket idag, mer än vid vanlig mens. Jag kommer jag inte göra FET direkt efter ETT igen ( om jag nu har sån tur att jag får embryo och embryo till frysen vid nästa ivf), vill inte riskera att detta med alldeles för tidig mens händer igen, fast det kanske det gör ändå, även om jag väntar en månad, suck...vill ju att det ska gå bra. Tack så mycket för ditt stöd!! Jag håller tummar och tår för dig med!
  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-07-03 23:12:06 följande:

    Ja det blöder ännu, har blött jättemycket idag, mer än vid vanlig mens. Jag kommer jag inte göra FET direkt efter ETT igen ( om jag nu har sån tur att jag får embryo och embryo till frysen vid nästa ivf), vill inte riskera att detta med alldeles för tidig mens händer igen, fast det kanske det gör ändå, även om jag väntar en månad, suck...vill ju att det ska gå bra. Tack så mycket för ditt stöd!! Jag håller tummar och tår för dig med!
    Känner verkligen med dig.. det är nog bra att du gör ett litet uppehåll och låter kroppen vila lite innan du ger dig på nya försök. Klart vi ska lyckas - en dag så har vi våra små i famnen och då var det värt allt, blod, svett o tårar. Ta hand om dig!
  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-07-03 12:58:55 följande:

    Läkare ville inte skriva ut prednisolon eftersom mina värden nu är bra så hon ville inte riskera att dom blir för låga. Ska läsa lite om menopur. Nu blir det inget ivf förrän i augusti. Blöder nästan mer än vid vanlig mens nu. Ska införskaffa mig en ny dagbok, behöver bearbeta mina känslor nu, det är så fruktansvärt jobbigt detta, att få minus är en sak, men att också mensen kom hela 8 dagar för tidigt, embryot kan ju inte haft en chans att hinna fästa, tänk om jag hade väntat till augusti, kanske hade det gått bra då? Tankarna är många.

    jennaA, Jag vet att det är tidigt för dig att redan nu tänka på nästa IVF - men jag hittade en artikel på internet ikväll när jag satt och googlade lite på FET. Jag ska nämligen göra FET precis som du, och vill vara påläst när jag väl kommer till kliniken. Trillade över en annan artikel som inte har med FET att göra, men som däremot har med IVF med egna ägg att göra. Det kanske kan vara av intresse för dig? Det är en Harvardstudie som har visat att en diet med avocado och vissa växtoljor ska tredubbla chansen till lyckat IVF-försök. Artikeln är på engelska, och om du är intresserad så är länken här:

    http://www.dailymail.co.uk/health/article-2168494/Avocado-diet-triples-chance-success-couples-undergoing-IVF.html
  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-07-03 23:49:28 följande:
    jennaA, Jag vet att det är tidigt för dig att redan nu tänka på nästa IVF - men jag hittade en artikel på internet ikväll när jag satt och googlade lite på FET. Jag ska nämligen göra FET precis som du, och vill vara påläst när jag väl kommer till kliniken. Trillade över en annan artikel som inte har med FET att göra, men som däremot har med IVF med egna ägg att göra. Det kanske kan vara av intresse för dig? Det är en Harvardstudie som har visat att en diet med avocado och vissa växtoljor ska tredubbla chansen till lyckat IVF-försök. Artikeln är på engelska, och om du är intresserad så är länken här: www.dailymail.co.uk/health/article-2168494/Av...

    Tack för tipset! Det är ju absolut värt att pröva!
Svar på tråden Varför fäster inte ägget?