• sleepygrodis

Vegetariska recept för barnfamilj

Jag är sugen på att börja laga lite mer vegetariskt till mig och min familj. Vi äter kött också, men jag gillar att variera lite. Men mina små tjejer ratar det mesta i vegetarisk väg, allt sånt jag lagar är tydligen äckligt och konstigt. De vill helst ha köttfärssås eller köttbullar var eviga dag, vilket inte känns så kul. Så har ni något recept som går hem hos era barn? Dela med er! =)

• Svar på tråden Vegetariska recept för barnfamilj
  • hejblåbär

Alla grönsaker går numera hem hos mitt barn, mer eller mindre. Det enda som totalratas är tomat. Det är bara att truga, truga, truga, och truga lite mer. Erbjud inget annat så kommer de tillslut att äta.

Men säg, t.ex. idag gör jag vegetarisk sheppards pie, med linser och grönsaker istället för köttfärs. Det kanske vore något? 

• sleepygrodis

Tack för ditt svar!
    Jo, grönsaker äter de, det vill vi att de tar till varje måltid. Särskilt när de får hjälpa till och skära upp eller ha en egen skål med grönsaker äter de. Men just när det kommer till ett helt vegetariskt recept, då blir de misstänksamma. Eller mellantjejen blir väl misstänksam mot all mat hon inte smakat förr, ha ha.

• hejblåbär

Ja det är ju naturligt att vara misstänksam. Men låt henne smaka lite varje gång. Säg att åtminstånde EN sked ska ner. Tillslut kommer det gå.

• Mimmi85

Vi äter den del vegetariskt. Dottern gillar korvstrohanoff gjort på sojakorv, vegetariska schnitzlar,tacos på sojafärs samt pasta med qornfärs.

• karet

Spaghetti och linssås.

Linssås.
    Vitlök, tomatpure, lök fräses.
    I med vatten, krossade/passerade tomater, rivna morötter, röda linser, lite fint strimlad vitkål (behövs ej).
    Koka tills linserna är klara. Smaksätt med oregano, timjan, salt och peppar. Avsluta med en rejäl skvätt grädde.

På mina barns dagis är det vegetariskt på måndagar och just denna rätt är en hit!

• stickkontakt

Vad brukar ni äta som barnen gillar, och vilka grönsaker brukar gå hem? 

Jag tycker röda linser är suveräna som proteinkälla till kräsna barn och vuxna med för den delen. Kokar man dem ordentligt kan man gömma dem nästan var som helst. Jag brukar tex mixa ner lite ordentligt kokta linser i tomatsås och ha på vegetarisk pizza för att bättra på näringen lite. Min dotter äter i och för sig nästan inget kött eller fisk, så jag måste tänka på att få i henne protein på annat vis. Äter man bara vegetariskt då och då och kött och fisk annars så behöver man inte vara så nitisk med proteinhalten i enstaka måltider.

• sleepygrodis

Tack för tips och recept! Ska testas!

Det är väldigt olika vad de gillar, mellantjejen tycker att det mesta är äckligt, men äter köttfärssås, vissa kycklinggrytor, lax, pasta, broccoli, majs. Hon smakar allt men ogillar det mesta, särskilt om det är ihopblandat, allt ska vara uppdrlat. Livrädd för såser också, ha ha!

Stora är lite lättare, men ändå skeptisk till vegetariskt av någon anledning. Men hon gillar grytor. Svamp, broccoli, tomat, gurka, majs, paprika gillar hon.

Kanske är en vanesak, att de vänjer sig vid all mat. Men jag gillar att testa nya recept! :)

• stickkontakt

Kan någon slags vegetariska biffar intressera kanske? Då kan man involvera barnen lite och låta dem vara med och röra smeten och forma biffarna. Och mat som man varit med och lagat brukar vara lite godare i alla fall.

Lasange? Där kan man ju slänga i det mesta som man tycker om. Jag brukar göra lasange med ett lager tomatsås med linser (koka linserna ordentligt mjuka i osaltat vatten, fräs lök och vitlök, rör ner krossad tomat och linser, krydda) och ett lager med tex svamp och zucchini.

Vegetarisk pizza. Perfekt för alla kan välja fyllning efter smak.

Enkel men god pastasås: fräs purjolök, vitlök, strimlor av paprika och svamp. Häll på en burk creme fraiche och koka ihop lite och krydda rikligt med färska örter. Servera gärna med parmesan. Inte det nyttigaste kanske, men gott är det.

• hejblåbär
    stickkontakt skrev 2013-06-10 15:18:13 följande:
    Vad brukar ni äta som barnen gillar, och vilka grönsaker brukar gå hem? 

Jag tycker röda linser är suveräna som proteinkälla till kräsna barn och vuxna med för den delen. Kokar man dem ordentligt kan man gömma dem nästan var som helst. Jag brukar tex mixa ner lite ordentligt kokta linser i tomatsås och ha på vegetarisk pizza för att bättra på näringen lite. Min dotter äter i och för sig nästan inget kött eller fisk, så jag måste tänka på att få i henne protein på annat vis. Äter man bara vegetariskt då och då och kött och fisk annars så behöver man inte vara så nitisk med proteinhalten i enstaka måltider.
    Tro mig, det är nästintill omöjligt att få proteinbrist. Men bönor och linser är bra mat, få bara inte panik över proteinet, så till vidare hon bara äter ordentligt. Barn som är små i maten kan man dock behöva lite extra koll på när det gäller protein.
  • stickkontakt
    hejblåbär skrev 2013-06-11 06:08:11 följande:
    Tro mig, det är nästintill omöjligt att få proteinbrist. Men bönor och linser är bra mat, få bara inte panik över proteinet, så till vidare hon bara äter ordentligt. Barn som är små i maten kan man dock behöva lite extra koll på när det gäller protein.
    Jodå, jag vet att det är svårt att få proteinbrist. Min dotter äter dock nästan bara vegetariskt och är äggallergiker, så jag känner att det är viktigt att få i henne baljväxter. Hon är dessutom liten i maten. Det är inte bara för proteinet jag vill att hon äter baljväxter, de innehåller ju mängder av bra mineraler också. Bönor är den proteinkälla hon tycker bäst om men hon äter inte så mycket som sagt. Därför gömmer jag lite linser här och var för att öka på mängden lite.
  • hejblåbär
    stickkontakt skrev 2013-06-11 07:54:45 följande:
    Jodå, jag vet att det är svårt att få proteinbrist. Min dotter äter dock nästan bara vegetariskt och är äggallergiker, så jag känner att det är viktigt att få i henne baljväxter. Hon är dessutom liten i maten. Det är inte bara för proteinet jag vill att hon äter baljväxter, de innehåller ju mängder av bra mineraler också. Bönor är den proteinkälla hon tycker bäst om men hon äter inte så mycket som sagt. Därför gömmer jag lite linser här och var för att öka på mängden lite.
    =)

Glöm inte nötter! Mycket protein, bra fetter och energi till din lilla tös! 
  • stickkontakt
    sleepygrodis skrev 2013-06-13 20:33:03 följande:
    Stickkontakt: vad har du i biffarna? Ja barnen vill nog gärna vara med och hjälpa till.
    Man kan göra biffar av nästan allt. Zucchini, morot, rödbeta, broccoli, ja nästan vilken grönsak som helst. Man kan också göra med bönor eller kikärter, men det är kanske inte så populärt om barnen redan är skeptiska till vegetariskt. Jag tycker bäst om när man blandar tex ris eller bulgur med rivna grönsaker och binder med ägg.

Tyvärr har jag inget bra recept, jag har äggallergiker i familjen så vi gör inget sånt här hemma. Bönbiffar går utan ägg, men det är lite krångligare. Men googla, det finns massor! 
  • FinastE2010

Jag gjorde grönsaks/bönbiffar häromdagen, blev supergoda! Och sonen tyckte det var väldigt smaskigt (som ibland är skeptisk till sånt han inte riktigt vet vad det är).

Hade i ca 300 gr stora vita bönor.

2 små kokta potatisar

3 grovt rivna morötter

1 stjälk finriven selleri

2-3 st finhackade scharlottenlökar 

1 ägg

ca 2-3 msk potatismjöl (för att binda ihop bättre)

salt

peppar

och tacosås! (Kanske låter som en konstig blandning men det blev himla gott)

Har bara provat på veg biffar en gång innan men det är ju rätt lätt bara att göra en smet av det man nu känner för och "binda ihop"! med ägg och potatismjöl.

Jag vände sen biffarna i ströbröd och stekte på. Blev jättefina. :)      

• SannaM

Linssoppa brukar vara poppis hos barn. Snäll smak och ingen konstig konsistens. Går att variera på tusen sätt, men vi brukar använda röda linser och sedan ha med potatis, lök och krossade tomater i basen. Ibland även morot, och just det - en god variant är röda linser, sötpotatis, vitlök, krossade tomater och kokosmjölk. Googla på de ingredienserna så kommer receptet förmodligen upp. 

Spaghetti och quornfärssås funkar ju alltid... Potatis- och purjolökssoppa (dock ingen proteinkälla, förstås). Olika biffar och "bollar" av t.ex. kikärter (falafel typ, men även med andra smaksättningar - t.ex. basilika eller persilja.)

Finns hur mycket som helst som inte alls är särskilt konstigt eller knepigt  

minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
  • sleepygrodis

Pasta med linssås har vi testat nu, vi vuxna gillade det, barnen lite skeptiska.

Bönbiffar ska testas :)
    Ja soppor brukar de gilla, längesedan vi åt linssoppa, det ska jag göra. Jättekräsna fyraåringen har fått en ny favoriträtt: högsbosoppa (morotssoppa)

Svar på tråden Vegetariska recept för barnfamilj