• MonkeyLover

    Varför i hela fridens namn ställer man ut en trehjuling på vägen?

    Jag förstår inte hur en del folk tänker!
    I en skymd kurva ställer man ut en trehjuling med en ihop-byggd docka på vägen.
    Varför?!

    För att skrämma bilister att gira ut på andra sidan och riskera krocka?
    För att första gången någon åker förbi få någon att sänka farten?

    Fattar folk inte att det kan funka första gången, men sen vet man att det sitter en fejkad unge i vägkanten! Och struntar i det! vad händer den dagen det faktiskt kommer en liten knodd på trehjulingen i den kurvan?
    Hatar folk sina barn så pass att man vill få dom påkörda?


    Wilhelm 2011 Bebisar 2013
  • Svar på tråden Varför i hela fridens namn ställer man ut en trehjuling på vägen?
  • kaffeamanda
    sär skriven skrev 2013-06-11 22:57:06 följande:
    Naturligtvis. Men det finns andra typer av farthinder, t.ex. större krukor som man ställer på var sida vägen med några meters mellanrum?

    Ja, som folk flyttar på eller har sönder... Vi har så stora problem hos oss att vi funderar på att flytta. Inte för att våra barn nånsin sprungit ut på vägen (än så länge, peppar peppar) men när folk kör som idioter (kan ligga runt 90 ibland) i tid och otid och vårt hus ligger två meter från vägen så känns det lite olustigt.
  • elyse

    För att man ska tänka till. Ja, det är fult och ja, man kommer inte åt de som är farligast, dvs de som bor i området och kör på rutin och tänker "Här kommer det nästan aldrig någon...". Jag kör själv rätt ofta i ett mycket barntätt område och håller 20-30 för man vet aldrig. De som bor där, många själva småbarnsföräldrar, kör i 40-50. Flera gånger har jag klarat mig från krock för att jag kör sakta i kurvor och tar ut svängarna rejält eftersom jag vet att många kör livsfarligt.  

  • sär skriven
    kaffeamanda skrev 2013-06-11 23:00:52 följande:

    Ja, som folk flyttar på eller har sönder... Vi har så stora problem hos oss att vi funderar på att flytta. Inte för att våra barn nånsin sprungit ut på vägen (än så länge, peppar peppar) men när folk kör som idioter (kan ligga runt 90 ibland) i tid och otid och vårt hus ligger två meter från vägen så känns det lite olustigt.
    Förstår verkligen att det känns olustigt. Trist att ni inte kan få hjälp med detta, det finns lösningar för att få ner hastigheten.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • GrodanHopp

    *suck* slant på tangenterna..

    Men även de som håller hastigheten set ju dockan varje dag och tillslut så blir dockan en del av det man förväntar sig se när man passerar krönet, och då kommer inte heller de att reagera den dagen det faktiskt är ett barn på väg ut på vägen.

    När jag bodde på landet, ganska tungt trafikerad väg, var det en familj som gjorde så. Dock orkade dom inte ens sätta upp staket och grind mot vägen...*korkat*

  • MonkeyLover
    sär skriven skrev 2013-06-11 22:57:06 följande:
    Naturligtvis. Men det finns andra typer av farthinder, t.ex. större krukor som man ställer på var sida vägen med några meters mellanrum?



    Ävrn kallat farthöjare!
    Wilhelm 2011 Bebisar 2013
  • Galliformes

    Jag bor på ett turistställe.Mer än hälften av alla hus är sommarstugor.
    Här kryllar det av dockor, cyklar och skyltar med olika texter "Vi älskar våra barn- kör sakta", "Sakta ner- här finns barn" mm vid vägkanterna.Det mesta av detta har sommargästerna satt dit.
    Om man nu har småbarn som riskerar att springa ut på gatan, varför sätter man inte upp bra staket och/eller passar sina barn ? Det gjorde jag när barnen var små. 

  • Vinterankan

    Fast det är ju inte bara när barnen är på tomten och leker som det är farligt. Min son älskar leken "springa ut på vägen medan mamma packar in barnvagnen i bilen". Och när jag är ute med barnen så vågar jag inte låta dottern cykla på gatan som man ska utan hon får cykla på trottoaren. Men även där så kan hon ju lätt ramla och falla ut i vägen. Om man spelar basket på garageuppfarten och bollen åker ut i gatan så kan barn lätt glömma av sig och springa efter (nu har vi ingen basketkorg men andra har).

  • Gurkan

    Vi har en sån där vi bor. En trehjuling, en stor docka i kläder och keps som skymmer ansiktet. Först gången jag passerade blev jag så rädd att jag girade och höll på att köra över en katt. Det har i efterhand visat sig att katten tillhör familjen med dockan och det är därför de har satt upp dockan.vi bor utefter en 70väg med kurvor och skymd sikt. Vi har stängslat in hela trädgården och satt rejäla grindar.

  • Mandel

    Har sett det på flera ställen och som sagt första gången hajade man till och blev sedan förbannad för att man bromast/väjde för en docka. Tänk om någon kör i diket? Vem blir skyldig då?
    Sedan sket man i dockan och till slut så tog man för givet att allt i närheten var dockor och inte barn...
    Synd den dagen då det verkligen skulle vara ett barn!
    Då är man avtrubbad och tror att det är en dock igen... 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Flash Gordon
    MonkeyLover skrev 2013-06-11 13:59:52 följande:
    Jag förstår inte hur en del folk tänker!
    I en skymd kurva ställer man ut en trehjuling med en ihop-byggd docka på vägen.
    Varför?!

    För att skrämma bilister att gira ut på andra sidan och riskera krocka?
    För att första gången någon åker förbi få någon att sänka farten?

    Fattar folk inte att det kan funka första gången, men sen vet man att det sitter en fejkad unge i vägkanten! Och struntar i det! vad händer den dagen det faktiskt kommer en liten knodd på trehjulingen i den kurvan?
    Hatar folk sina barn så pass att man vill få dom påkörda?

    Nästa gång.

    Stanna. Ställ cykeln på trottoaren. Ta bort dockan. Sätt på en tydlig skylt på cykeln: "Bortskänkes. Varsågod och ta med hem. Gratis."   
  • Skogshallon

    Har också sett trehjuling + "barn" på en del ställen, även "katter" eller andra fejkdjur. Jag ät kluven till det. Kan förstå husägarna som tycker bilisterna struntar i hastighetsbegränsningen, jag själv reflekterar över det när man ser något vid vägkanten. Kanske borde folk börja hålla hastigheten genom samhällen och byar, så slipper husägarna desperat sätta ut fejkbarn och djur...

  • Bjärven

    Förmodligen försöker man uppmärksamma hjärndöda bilister som inte respekterar hastighetsbegränsningar i bebyggda områden på att det faktiskt bor människor där. Ditt inlägg bekräftar dessutom tankegången. Om man dessutom är så j-la blåst att man inte fattat/ignorerar vinken om man åker där fler gånger och har lärt sig att det är en docka... Ja då hoppas jag att nämnda innehavare av knoddar även är innehavare av en älgstudsare den dagen, gud förbjude, det faktiskt står en levande knodd på vägen som någon respektlös idiot inte hinner stanna för!

Svar på tråden Varför i hela fridens namn ställer man ut en trehjuling på vägen?