• Vipera

Hur mkt arbetar ni som har flera barn?

Deltid eller annan procent? Vad arbetar ni med och är det mån-fre eller kvällar/helger också? Hur lång resväg har ni till jobbet? Kort sagt, hur får ni dagarna att gå ihop?
    Jag har precis gått ner till ca 85 % men kommer i höst när lillan börjar dagis gå ner ytterligare i tid.
    Jobbar som sköterska, har tre barn och planerar ett fjärde. Jag tycker tiden går ihop men skulle helst önska att jag hade möjlighet att arbeta bara 50%...

• Svar på tråden Hur mkt arbetar ni som har flera barn?
  • Krokodillan

Vi jobbar 95% var. Turas om att sluta 16 i stället för 17. Jag jobbar en del kvällar och helger, vilket betyder att de tre barnen oftast har ledigt från fritids/dagis en vardag i veckan. Men de dagar vi båda jobbar dag blir det ganska långa dagar (7:30-16:30). Fast de vill aldrig gå hem ändå när vi hämtar dem, särskilt inte den yngsta!

• lövet2

Efter andra barnet blev jag hemmamamma på heltid. Jag hade inte tid att jobba sedan på flera år.

• Guldtrollsmamman

Har tre barn, de stora 8 resp 9 år, den äldsta med npf och en 8 mån. Jag jobbar 60 % och pappan 40% så har vi jobbat sedan lillen var 3 veckor o kommer att göra tills det är dags för honom att börja på dagis om ett par år. Sedan kommer vi att jobba 75% var mån-fre med lite omlotttider så att jag börjar arbeta kl 9 och pappan slutar 13.30, blir lagom långa dagar för den yngste så tycker jag och alltid någon hemma innan o efter skolan för de stora.

• Flickan och kråkan

Jag har två barn - 4 respektive 5 år. Jag har jobbat deltid sedan de började förskolan (de var då 3 respektive 2,5 år). Jag jobbade 70 % (har 45 minuters bilresa till jobbet) fram tills strax före jul. Jag gick upp till heltid en månad före jul då vi väntar nummer tre om någon vecka och jag behövde arbeta upp min sgi. Deras pappa gick ner i tid mer då istället.

• Vinterankan

Jobbar båda 100% (när jag börjar jobba, är föräldraledig nu). Min sambo har stela arbetstider och dessutom lång resväg så det hjälper inte speciellt mycket att gå ner i tid, han skulle ändå inte kunna hämta före 17. Och jag har förtroendearbetstid. Det enda som händer om jag går ner i tid är att jag får mindre lön men lika långa dagar. Men däremot så har jag väldigt flexibla tider så jag kan jobba hemifrån på morgonen eller kvällen och tar bara 15-30 minuters lunch. Barnen går på dagis 8 timmar om dagen.

• Alexi

Både jag och maken jobbar 87.5 procent (dvs en timma kortare per dag). Vi har båda två ca en timmes resväg och jobbar på kontor.

• En glad tjej

Har två barn, 5 och 7 år och båda jobbar heltid. Det är långa dagar på förskolan/skolan för mina tjejer.

• Carr0n

Vi har 4 barn och jobbar 8 timmar var om dagen, 5 dagar i veckan. Alltid lediga på helgen tillsammans.

Vi har flex båda två, så en börjar tidigare och slutar då tidigare.

Så den som börjar senare lämnar barnen och den som slutar tidigare hämtar barnen.

• Maria222

Jag har två barn, sambon jobbar 100 % men natt, vilket leder till 4 dagars veckor.
    Jag jobbar 75% kontorstider, slutar 15 och är ledig varje torsdag.
    Barnen går ca 25-30 timmar på dagis.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Tre barn och jobbar 80% dagtid månd-fred just nu (jan-aug) + extra på helger kvällar ibland (ca 3-4 pass). Usk. Maken heltid med dag/1 kväll / v + var 3:e helg (fred och lörd 18-02.) hade räckt att jobba 50% men bättre såhär månd-fred. Fasar för sept när det är dags för schema igen... Jag lämnar och hämtar, de går mina tider. Maken lämnar 1-2 dagar per vecks när han har bilen men jag hämtar alltid. Jobbar 5 min hemifrån (gångväg) och maken ca 20 min (med bil)

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Natttis

16 timmar i veckan jobbar jag och det duger gott och väl tycker jag. Som bara har ett barn. Men den mesta tiden går åt till att leka efter dagis.

• Natttis

Jag har bara 100 meter ner till dagis och 20 minuter gå avstånd till jobbet så det är lagomt

• keron

Är föräldraledig, tar ut fyra dagar i veckan. Extraknäcker på helgerna, jobbar då sammanlagt ca 6 timmar. Har bra timlön ;) Sambon jobbar heltid. Vi har fyra barn i åldrarna 12 år, 9 år, 6 år och en liten som fyller 1 år om ett par veckor :)

• ViVäntarLois

Vi har en tvååring och väntar lillasyster i slutet av augusti. Någon av oss har varit hemma på heltid sedan första föddes, kommer att fortsätta med det tills yngsta är minst 3 år (troligen längre). Men "hemma" har för min del inneburit studier, i första hand på distans. Jag pluggar heltid till jurist och min man arbetar 80% men går jourer för att få ut längre ledigheter. Så egentligen är vi ju sysselsatta men inte på så sätt att vi har barn på dagis. Jag lägger inte många timmar per vecka på mina studier utan känner mig mer som hemmaförälder än student. 

• Butterscotch

Vi har två barn, båda föräldrarna jobbar heltid. Vi har båda flexibla jobb och jobbar nästan alltid en stund på kvällarna, vilket möjliggör att barnens dagistid inte blir alltför lång.

• modsey

Jobbar 100% och lite till både maken och jag.
    Men barnen går bara ca 25-30 timmar i snitt på dagis då vi har möjlighet att flexa, jobba hemma och dessutom har en av oss skiftjobb.
    jag har ganska kort resväg, maken dock lite längre.
    Jobbar som en slags mellanchef offentlig sektor, att göra jobbet på deltid vore inte möjligt helt enkelt.

Svar på tråden Hur mkt arbetar ni som har flera barn?