• BillaGardin

nygravida i Västerås :)

Hej
    Jag har precis plussat med vårt tredje lilla mirakel så vi väntar alltså ett liten februari bebis... 
    Det skulle vara kul att följas åt, diskutera, jämföra, fråga  eller bara prata.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-13 12:24
    Jag är i första trimestern såklart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-29 19:38
    Nu är jag inne i v 12 :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-10 13:54
    Bf-lista
    Vartjagängår 3/2
    sabiina 3/2
    EN84 8/2
    BillaGardin 14/2
    lillan021 19/2
    Mallan276 19/2
    lattebebis 1/3
    Novali 2/4
    Lakrits 2/4
    Suess 18/4

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-10 17:42
    Tessou 18/2
    johanna8602 26/3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-11 14:32
    Lokesmammi 1/6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-13 11:03
    Novali 5/4
    Boarder 14/6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-14 18:01
    nejny 7/2

• Svar på tråden nygravida i Västerås :)
  • Lakrits

Tack för tipsen, testade Tommee idag men tyvärr tog hon den inte. Ska testa igen i morgon....

• Lakrits

Tack för tipsen, testade Tommee idag men tyvärr tog hon den inte. Ska testa igen i morgon....

• LokesMammi

Nu är lillebror en månad gammal o nu känner jag mig läkt där nere. Kan äntligen gå på toa utan problem o promenera utan att få ont! Så skönt! =)
    Lillebror har nu fått ett namn: Birk! =)

Loke 11/1-11, "lillebror" 6/6-14
  • Tessou
    LokesMammi skrev 2014-07-09 21:29:24 följande:

Nu är lillebror en månad gammal o nu känner jag mig läkt där nere. Kan äntligen gå på toa utan problem o promenera utan att få ont! Så skönt! =)
    Lillebror har nu fått ett namn: Birk! =)

Så bra att allt funkar som det ska! Kul att ni bestämt namn!

Hur mår ni andra i värmen? Vi håller oss inomhus, särskilt mellan kl. 11-15... Cool
    ♥ ELIAS 090326 ♥ LINNEA 140221 ♥
  • MajaK
    Lakrits skrev 2014-06-28 20:24:57 följande:

Hej tjejer, är desperat och behöver tips!

Min lilla tjej, som var så stor när hon föddes, vill inte gå upp i vikt. Hon har gått upp men alldeles för lite och senaste vägningen gick hon t.o.m ner. Hon är nu nere på normalkurvan men startade på två kurvor över.

Skulle börja med ersättning enligt BVC men hon vägrar ta flaskan. Har testat med bröstmjölk i flaska och hon vägrar det också. Har testat Nuk, mam, eska, Calmaflaska och en annan okänd från ICA. Hon har druckit en gång från mam och sedan tog det två veckor då drack hon en gång från Calmaflaskan. Men nu har hon vägrat allt igen och jag märker att min mjölk inte räcker till (ammar nästan varannan timme). I kväll fick jag försöka trösta en hungrig liten tjej som tillslut somnade.

Har även testat att min man ger henne flaskan samt att vi testat koppmatning och skedmatning utan resultat. Har även satt amningsnapp (som jag använder hela tiden vid amning) ovanpå nappflaskan vilket lurar henne då och då i ca 10 sek...

Blev uppskickade till barnakuten i tisdags, de kunde iaf inte hitta något fel på henne som tex någon infektion. Fick åka hem med återbesök på tisdag.

Har ni några tips?

Hur går det för er? Har ni hittat nån lösning?
  • MajaK

Här går det prima. Men vår lilla tjej som alltid e glad o nöjd tycker verkligen inte om när det är såhär varmt. Många långa stunder spenderas naken i mammas o pappas säng under takfläkten, där trivs hon bäst när det e som varmast

Hon chockar fortfarande med att sova hela nätterna o storasyster e fortfarande snäll o duktig mot lillasyster.

Var på aningens försenat återbesök nu i veckan, var kul o gå igenom papprena från förlossningen, fanns dock extremt lite skrivet men kul o jämföra med det man själv minns

Har oxå bestämt mig för att sätta in en hormon-spiral nu, lite nervöst eftersom att jag innan käkat piller men känns säkrare med nått som sköter sig självt som jag inte kan glömma att ta hur gör ni andra?

• LokesMammi

Birk sover sig igenom dagarna i värmen. Vaknar för o äta o sen somnar han om igen! =) Han ligger i bara blöja i vagnen. Tvättar av han med kall tvättlapp mellan varven! Själv älskar jag värme o lever livet nu! =) hehe Men det värsta är att jag har ont i huvudet nästan varje dag. Dricker mkt vatten men inte tillräckligt. Är vi ute nånstans o det inte finns ngn toa dricker jag inget. :/

Har inte bokat återbesök än men ska göra det. Sambon får inte röra mig förrän jag varit där! =) Jag vill ha p-stav. Enda jag är nöjd med. Sambon SKA sterilisera sig. hehe.

Loke 11/1-11, Birk 6/6-14
  • Boarder
    MajaK skrev 2014-07-11 23:46:19 följande:

Här går det prima. Men vår lilla tjej som alltid e glad o nöjd tycker verkligen inte om när det är såhär varmt. Många långa stunder spenderas naken i mammas o pappas säng under takfläkten, där trivs hon bäst när det e som varmast

Hon chockar fortfarande med att sova hela nätterna o storasyster e fortfarande snäll o duktig mot lillasyster.

Var på aningens försenat återbesök nu i veckan, var kul o gå igenom papprena från förlossningen, fanns dock extremt lite skrivet men kul o jämföra med det man själv minns

Har oxå bestämt mig för att sätta in en hormon-spiral nu, lite nervöst eftersom att jag innan käkat piller men känns säkrare med nått som sköter sig självt som jag inte kan glömma att ta hur gör ni andra?

Tänkte oxå sätta in spiral tills jag läste att håravfall är en inte alltför ovanlig biverkning. Och det vill jag verkligen inte vara med om. Vet inte om det är samma sak med kopparspiral. Skulle iaf vara skönt o slippa ta piller varje dag. Plus att kopparspiral en är ju det enda hormonfria P - medlet. Det tilltalar mig.

Skönt för övrigt att det går bra för er. Tråkigt med denna värme bara, båda mina små har fått värmeutslag :/

När ska din stora tjej tillbaka till dagis?
  • Lakrits
    MajaK skrev 2014-07-11 23:36:58 följande:
    Hur går det för er? Har ni hittat nån lösning?
    Hej

Nja inte egentligen... Hon har druckit ca 30 ml ersättning 3 ggr så det går ju framåt iaf. Om än sakta. Hade gått upp 50 gr på återbesöket, sen +90 när vi blev flyttade och började gå till amningsmottagningen och igår på 3-mån vacc var det -10. Så upp och ner!

Fick med en sondslang att tejpa fast på bröstet och ner i amningsnappenoch försöka lura henne med ersättning den vägen men hon vägrade. Fick pumpa ut bröstmjölk efter att hon ammat och det fick jag iaf i henne via sonden. Så hon verkar inte gilla flaska och inte ersättning...

Återbesök 21/7 igen.. Nu är hon 62 lång och 5580 gr så hon är ju inte undernärd det är väl snarare att hennes kurva dippar som de inte gillar på BVC.
  • Lakrits
    MajaK skrev 2014-07-11 23:46:19 följande:

Här går det prima. Men vår lilla tjej som alltid e glad o nöjd tycker verkligen inte om när det är såhär varmt. Många långa stunder spenderas naken i mammas o pappas säng under takfläkten, där trivs hon bäst när det e som varmast smile1.gif

Var på aningens försenat återbesök nu i veckan, var kul o gå igenom papprena från förlossningen, fanns dock extremt lite skrivet men kul o jämföra med det man själv minns smile1.gif

Har oxå bestämt mig för att sätta in en hormon-spiral nu, lite nervöst eftersom att jag innan käkat piller men känns säkrare med nått som sköter sig självt som jag inte kan glömma att ta smile5.gif hur gör ni andra?

Härligt att allt går så bra och att hon är nöjd lilla tjejen! Underbart. och att det går bra med syskonkärleken. Min mellan kille (3-åringen) är väldigt på och lite hårdhänt mot lillasyster. Vill gärna låna nappen osv. Vet inte om han menar att vara hårdhänt för det är inga dumma saker han gör egentligen utan han vill pussa, krama, busa och gulla med henne men på ett "fumligt" sätt så att hon blir ledsen. Han vill gärna vara där och pilla på henne när hon äter och för en gång skull sover. Lite irriterande när man precis fått henne till ro. Men försöker att uppmuntra deras syskonskap och säger att lillasyster tycker så mycket om honom och att han får vara med och hjälpa till. Psykologiskt rätt enligt syskonböckerna ha ha!

Kul att gå igenom förlossningsjournalen! Roligt att se vad som egentligen hände.

Jag har haft återbesök inbokat men missade det, får skylla på amningshjärnan.

Tror det blir kopparspiral för mig. Har både för och nackdelar men jag har inte så många val då jag inte kan använd något med hormoner. Fick en del svampinfektioner förra ggn jag hade det men ska ge det en chans till.
  • MajaK
    Boarder skrev 2014-07-13 23:08:39 följande:
    Tänkte oxå sätta in spiral tills jag läste att håravfall är en inte alltför ovanlig biverkning. Och det vill jag verkligen inte vara med om. Vet inte om det är samma sak med kopparspiral. Skulle iaf vara skönt o slippa ta piller varje dag. Plus att kopparspiral en är ju det enda hormonfria P - medlet. Det tilltalar mig.

Skönt för övrigt att det går bra för er. Tråkigt med denna värme bara, båda mina små har fått värmeutslag :/

När ska din stora tjej tillbaka till dagis?
    Vi har "peppar peppar" klarat oss från värmeutslag men vi är rätt mycket i vår husvagn o då får både Meya o Molly vara nakna så mycket de vill nästan så tror att det har hjälpt oss.
    Nu håller vi oss hemma dessa tokvarma dagar, lättare att hålla Meya sval i vår lägenhet =)

Molly börjar dagis den 5:e augusti, om jag inte minns helt galet =)
    Hanna då?
    Jag måste ju få se erat lilla nytillskott =)

Hur gick det med vagnen föresten, fick ni in den genom dörren??
  • MajaK
    LokesMammi skrev 2014-07-13 20:53:29 följande:

Birk sover sig igenom dagarna i värmen. Vaknar för o äta o sen somnar han om igen! =) Han ligger i bara blöja i vagnen. Tvättar av han med kall tvättlapp mellan varven! Själv älskar jag värme o lever livet nu! =) hehe Men det värsta är att jag har ont i huvudet nästan varje dag. Dricker mkt vatten men inte tillräckligt. Är vi ute nånstans o det inte finns ngn toa dricker jag inget. :/

Har inte bokat återbesök än men ska göra det. Sambon får inte röra mig förrän jag varit där! =) Jag vill ha p-stav. Enda jag är nöjd med. Sambon SKA sterilisera sig. hehe.

Ska han på allvar sterilisera sig?? Jag har pratat mycket med vänner om just sterilisering o jag är helt emot det just nu...tänk om jag vill ha en till om 5 år typ?!?
    Vill ju inte gärna utplåna möjligheten för man vet ju aldrig ;)
  • MajaK
    Lakrits skrev 2014-07-15 06:52:00 följande:
    Härligt att allt går så bra och att hon är nöjd lilla tjejen! Underbart. och att det går bra med syskonkärleken. Min mellan kille (3-åringen) är väldigt på och lite hårdhänt mot lillasyster. Vill gärna låna nappen osv. Vet inte om han menar att vara hårdhänt för det är inga dumma saker han gör egentligen utan han vill pussa, krama, busa och gulla med henne men på ett "fumligt" sätt så att hon blir ledsen. Han vill gärna vara där och pilla på henne när hon äter och för en gång skull sover. Lite irriterande när man precis fått henne till ro. Men försöker att uppmuntra deras syskonskap och säger att lillasyster tycker så mycket om honom och att han får vara med och hjälpa till. Psykologiskt rätt enligt syskonböckerna ha ha!

Kul att gå igenom förlossningsjournalen! Roligt att se vad som egentligen hände.

Jag har haft återbesök inbokat men missade det, får skylla på amningshjärnan.

Tror det blir kopparspiral för mig. Har både för och nackdelar men jag har inte så många val då jag inte kan använd något med hormoner. Fick en del svampinfektioner förra ggn jag hade det men ska ge det en chans till.
    Molly kan oxå råka vara hårdhänt o kan även ibland ge sig på Meya om vi säger åt henne att hon inte får göra nått.
    Nu när Meya dessutom har börjat vända sig till mage o helst vill ligga o sprattla runt på golvet så måste vi verkligen vara med så att inte Molly springer över henne med en dockvagn eller nått =)

Hur går det för eran tjej med vikten? Blir det nån ordning på den?
  • Boarder
    MajaK skrev 2014-07-22 23:52:37 följande:

Vi har "peppar peppar" klarat oss från värmeutslag men vi är rätt mycket i vår husvagn o då får både Meya o Molly vara nakna så mycket de vill nästan så tror att det har hjälpt oss.

Nu håller vi oss hemma dessa tokvarma dagar, lättare att hålla Meya sval i vår lägenhet =)

Molly börjar dagis den 5:e augusti, om jag inte minns helt galet =)

Hanna då?

Jag måste ju få se erat lilla nytillskott =)

Hur gick det med vagnen föresten, fick ni in den genom dörren??

Hanna var hemma en månad ca då vi var hemma alla fyra, men har nu hunnit gå på dagis sen 1 juli ungefär. Men allt har gått superbra trots ny miljö, mkt nytt folk och såklart ändrade hemförhållanden. Så det känns skönt. Men ändå skönt att komma tillbaka till vanliga dagis sen :)

Nä tyvärr så får vi ju inte in vagnen genom dörren vilket är milt sagt frustrerande. (!!!) Men vi ska ju få inbyggd altan mot vintern typ så då kommer det bli ett helt parti med skjutdörrar, o då kan man ju ta in den där. Blir nog oxå att sätta dubbelsidigt lås på altandörren så man kan använda den som ingång oxå :)
  • LokesMammi
    MajaK skrev 2014-07-22 23:54:17 följande:
    Ska han på allvar sterilisera sig?? Jag har pratat mycket med vänner om just sterilisering o jag är helt emot det just nu...tänk om jag vill ha en till om 5 år typ?!?
    Vill ju inte gärna utplåna möjligheten för man vet ju aldrig ;)
    Han vill inte det. Men jag tycker det. Vi ska INTE ha flera barn, varför ska då jag pumpa i mig massa skit när han likaväl kan kapa trådarna.  Blir sur när han inte vill. Varför ska JAG vara den enda som skyddar mig! :/
  • LokesMammi

Här går det bra tack! Birk blev 3mån igår! Fick sprutorna i onsdags. Ajje!! Börjar dippa på kurvan. Ska pumpa o ge i flaska på kvällarna. Han tar ju inte flaska! =) hehe. Han tog flaskan idag när jag o storebror var på familjegympa! Wohoo! =) SKa kontrollväga igen om 2v. Ser det fortfarande "dåligt" ut ska jag ge ersättning. Vill han inte ta flaska då heller ska jag börja med gröt som smakis när han är 4mån.

Själv då? =)

• Tessou

Jodå det går bra! Helt underbart att se vilken syskonkärlek de har.. blir helt tårögd! Hjärta Linnea är väldigt gnällig och ska äta på allt, så jag tror det är tänder på gång. Annars så vrider och vänder hon på sig, hon drar sig framåt och sparkar sig bakåt om hon får något emot fötterna.. Så hon tar sig fram, och jisses vad snabb hon är!

♥ ELIAS 090326 ♥ LINNEA 140221 ♥
Svar på tråden nygravida i Västerås :)