• chokladpralinen

Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?

Ja, jag vet att det låter lite konstigt, minst sagt. Men det verkar som om kopparspiraler faktiskt kan orsaka symptom som dessa. (oro/ångest/panikattacker mm) Anser mig själv vara drabbad och misstänker starkt att fler kan vara det... Nål i en höstack kanske, men kan denna info. hjälpa NÅGON av er andra som mår dåligt, skulle jag bara bli glad! Mycket nyfiken... Kommentera gärna.

Läs mer på: www.familjeliv.se/Forum-15-317/m70130941.html 

• Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?
  • IsDimma

Ingen spial. Däremot åt jag ppiller när det började, men har varit utan dom i tre år och är bara periodvis bättre angående panikångest (och depression)

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • kopparspiral

Hej!!
    Jag känner igen mig! Jag har en kopparspiral sen två och ett halvt år och har under denna tid haft fruktansvärd PMS som blir värre och värre allt efter tiden går. Jag gråter, skriker, har ångestattacker och driver ibland min man till vansinne (och nu talar vi inte ens om mensvärken och smärta i svullna bröst)! Jag blir personlighetsförändrad två veckor i månaden och jag känner inte igen mig själv.  Jag har fått antidepressiv medicin utskriven då man misstänkte PMDS, men har skjutit på att hämta ut receptet då jag inte gärna vill ta antidepressiv medicin... Och nu, som från en blå himmel berättade en vän om sin syster som blivit så argsint och fått lätt till tårar efter att hon satt in sin kopparspiral. Såklart! och nu när jag börjar googla på det så känns det ju självklart - dessa problem började efter att jag satt in spiralen! jag hade knappt PMS innan!

• The past is now

Blir mörkrädd nu. NU förstår jag ju varför allt har blivit som det blivit! FörvånadTillsammans med min man har vi i kväll tagit beslut om att min spiral ska UT!

Tips emottages på andra hormonfria p-medel förutom kondom som vi ska ha innan jag hittat något annat.

• chokladpralinen

Alla som känner igen sig är väldigt välkomna till vår facebookgrupp för drabbade, sök efter "kopparöverskott/kopparförgiftning - med eller utan kopparspiral", så hittar ni oss!! Vi är redan över 300 medlemmar o gruppen har bara funnits sen i höstas! Och snart kommer TV4 Nyheterna sända ett reportage om kopparförgiftning/kopparspiraler vilket känns som ett enormt framsteg bara det!!

• Ghostdog66

Jag känner just nu att mitt liv helt plötsligt har fått en vändning???

Inte om utan NÄR jag tar ut min kopparspiral finns det hopp om att man blir av med alla biverkningarna då???

Är jag koppar förgiftad???

För ALLA biverkningar av det ni alla beskriver har jag levt med de senaste 3-4 åren efter att ha satt in en kopparspiral...

Och även tyvärr då en av de som hjärntvättats om att börja äta tabl.Sertralin för att hindra panikångest attacker...:(

Kan jag rapportera biverkningarna till den mottagning jag gick till för att få min kopparspiral insatt?

Tacksam för svar och TACKSAM överhuvudtaget känner jag...TACK !!!

• chokladpralinen

Jag har pm:at dig, Ghostdog66!! Din barnmorska ska absolut rapportera in dina upplevda biverkningar - det är hon skyldig att göra - , och gör det själv du också! (www.lakemedelverket.se) All lycka till!!

• chokladpralinen

PS: det kan ta tid att bli av med biverkningarna, har själv "detoxat" i 1 1/2 år nu, men huvudsaken är att det går framåt :) dock är det viktigt att känna till att biverkningarna kanske inte försvinner omgående... det brukar kallas "koppardumpningar" och dessa återkommer med jämna mellanrum, tills kopparnivåerna i kroppen normaliserats. Ett JÄTTEBRA boktips i just det här ämnet är Ann Louise Gittlemans´ "Why Am I Always So Tired?" (finns i pappersform samt som e-bok för runt en hundring) DS

• Loysa

Varit in och kollat om jag har struma, men inte det. Läkarn sa stressmage. Märkte mina symptom när jag kom in på binjurarna av nån orsak. Men nu ser jag hur allt hänger ihop, har haft min kopparspiral i ett år nu och aldrig förut mått såhär dåligt, vill ta livet av mig emellanåt, panikångestattacker, så obehagligt, har ju så mkt att leva för egentligen. Men känner bara håglöshet, likgiltighet, stressen tar kål på mig, men behöver inte känna mig stressad egentligen. Hjärtat slår i otakt och synen har blivit sämre.. :( har skyllt på mig själv och tänkt att jag är svag, "ryck upp dig" försöket jag intala mig själv. Men tappar hoppet om mig själv och blir så rädd för mig själv när paniken kommer och tankarna bara går åt ett håll i en nedåtgående spiral. Paniken som får mig att helt tappa kontroll över både mina tankar och min kropp, sist vek sig benen och på golvet fick jag ligga med kramper. Värk också, som jag aldrig haft förr..

Nä, jag som var så nöjd med kopparspiralen, att slippa laborera med hormonerna.. Men blä, dethär var hemskt att vara med om, och inte minst för personerna i min närhet..

Fick reda på dethär med kopparförgiftning igår, får inte tag på någon barnmorska idag. Hur ska jag göra? Börja äta zink direkt eller bara inrikta mig på att få ut den?

Vi har hårt vatten som går genom kopparledningar, så antagligen har jag ju fått i mig dubbel dosering om man säger så.

• Myhanna

Gammal tråd men intressant, jag har en jaydess insatt sedan 7 månader tillbaka och undrar om min oro/nervositet beror på det?

• Konsthasse

Min fru hade en kopparspiral inne. Trots att hennes läkare försäkrade att den inte kunde läcka gjorde den det, och hon blev kopparförgiftad. Stress, panikattacker, oro, överdrivet gråtande samt viktuppgång, massa tappat hår, nya gråa hårstrån, ständiga tandköttsinflammationer samt problem med lederna blev resultatet. Koppar är lika stimulerande för sinnet som vissa droger - vilket leder till ett tillstånd som närmast liknar bipolaritet. 

Hon har nu lyckats få bort det mesta med hjälp av zink och stora doser av C-vitamin. När hon 

Denna blogg hjälpte henne en hel del: kopparspiral.blogspot.co.uk/

För er som tvekar på att ta ur spiralen - fundera noggrant på hur den har påverkat er. För oss var detta ingen rolig resa. 

• Gibbon84

Hej ! Jag hittade massor med folk som verkar råka ut för samma saker hittade en facebookgrupp som jag bett om inträde i och dom listade en hel radda med symptom samma som i denna tråd plus många till, mina symptom stämmer in på samtliga punkter utom fläckar i ansiktet och svamp. Är även latex och nickel överkänslig ej testad så kanske allergisk. Undrar nu om jag nu troligtvis ska plocka bort kopparspiralen hur lång tid tar det tills jag blir mig själv igen mer normal????? Och vad är och innebär koppardumpning ?? Tacksam för svar är jätteorolig å uppgiven ..

• Linkuu

Precis det som hände mig. Oro och ångest från ingenstans samt massa ryggvärk.
    Jag har massor med hår så det är svårt för mig att observera något håravfall.. möjligen något. Borde valt hormonspiral ändå.

• Tranana

Helvete...

Ska boka tid och ta ut min efter ett års användning. Tänker inte vara någon gratis jävla labbråtta! Min kropp förtjänar mer än sånt här.bjag är östrogendominant och tänker inte ta några risker med denna.

Fy fan alltså vilket jävla kvinnoförakt! Man har alltså inte forskat på kopparfögiftning alls för den kopparmängd som finns i dagens kopparspiral.

Koppar är ju för sjutton jättegiftigt. Min man kommer bli glad. Han jobbar inom byggbranchen och var jätteskeptisk till att jag skulle ha koppar i kroppen från första början

• Hyrije11

Hej har precis haft samma problem så fort jag har använd koppaspiral har haft oro ångest allt möjligt ????????????

• Ggrodan

Intressant. Man betalar för en operation och får kopparspiral för att sedan få psykiska besvär och betalar för terapi och piller.

Ser ut som att samhället lyckats manipulera folk på ännu ett plan.

Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?