• chokladpralinen

Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?

Ja, jag vet att det låter lite konstigt, minst sagt. Men det verkar som om kopparspiraler faktiskt kan orsaka symptom som dessa. (oro/ångest/panikattacker mm) Anser mig själv vara drabbad och misstänker starkt att fler kan vara det... Nål i en höstack kanske, men kan denna info. hjälpa NÅGON av er andra som mår dåligt, skulle jag bara bli glad! Mycket nyfiken... Kommentera gärna.

Läs mer på: www.familjeliv.se/Forum-15-317/m70130941.html 

• Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?
  • chokladpralinen

Hej ANNM!

Roligt att du hörde av dig, men mindre kul att se att du också verkar vara drabbad... :(

Till att börja med, ta ut, ta ut ta ut den!! Du verkar uppleva precis samma konstiga och diffusa symptom, som jag också gjorde i början. För mig började det närmare 2 månader efter insättning (konstig yrsel, lite "frånvarokänsla", en mystisk känsla i hela kroppen, trötthet) och det borde väl se ungefär likadant ut för dig...? Min första panikattack fick jag drygt 2 månader efter insättningen. Sedan eskalerade precis allt. ALLT! Riskera inget, är det absolut bästa råd jag kan ge dig!! Jag lovar att om du ger det chansen och symptomen förvärras, nej, det är inget du vill uppleva... 

Nu verkar det som att kopparförgiftning lättare uppstår vid stress, det beror dels på att zinknivåerna hastigt minskar vid stressiga situationer, och därmed stiger samtidigt kopparnivåerna. Dessutom, om man lever ett rätt så stressigt liv, blir binjurarna till slut utmattade och fungerar sämre. Med följden att de renar kroppen sämre från toxiner! Har man dessutom höga östrogennivåer spär det på problemen, då östrogen och kopparhalter "följs åt".

Men det är så lätt, att "skylla allting på stress".... och precis som du skriver, jag har också haft det stressigt tidigare i livet, mycket mer än nu och under senare tid, och aldrig har jag reagerat på det här sättet förut. Koppar är grundproblemet, men stress gör att man löper man större risk att drabbas av kronisk kopparförgiftning. Däremot ska man inte tolka symptomen som DIREKT stressorsakade! För det är de inte!! (Och det känner man i hjärtat, det skriker hela ens kropp. Detta är något väldigt fysiskt, och väldigt främmande! Något är Vääääldigt fel!!)

Man kan ju undra hur många som går omkring och knaprar piller "helt i onödan"? (Förstå mig rätt...) Det är banne mig som någon skrev på nätet, något jag läste häromdagen. Svenska läkare behandlar SYMPTOM, inte orsaker! Det är så hemskt, så hemskt och så tragiskt, att det här problemet inte fått större gehör inom forskarvärlden/läkarvärlden. Vi måste hjälpas åt, och göra något åt detta! Framför allt genom att RAPPORTERA biverkningarna till Läkemedelsverket! Annars händer inget!!

Förlåt, blev kanske lite off topic, men min absolut bästa råd är - TA UT DEN ILLA KVICKT! För din egen skull!! För din familjs skull!  Hade någon varnat mig där i början... hade jag inte behövt gå igenom det här.... :/

PM:a mig om du har frågor!

Kram & lycka till! 

• Helgapelga

Hej chakladpralinen! Jag undrar om kopparspiral är samma sak som hormonspiral, vet du det? Jag har en Mirena hormonspiral insatt och har fått acne och håravfall efter det. Panikångestattacker, oro, nedstämdhet och ångest hade jag redan innan, så kan inte säga något om just den biten. Men håravfall -svar ja!! Och vilka jätteacneblaffor jag får i ansiktet! :( Men, nu är det ju såklart frågan om koppar- och hormonspiral är samma sak, och om det är därför jag fått dessa symptom... Har även fått försämrad syn och ser "dimmigt" :( Snälla, du får jättegärna svara om vad du tror eller vet!

• JabbaTheHut

Har tänkt på kopparspiral som en bra grej för att slippa ta hormoner men nu vette fan..

• Themis

Hart haft kopparspiral i 15 år och har aldrig haft några egentliga problem av den. Har haft panikattack 2-3 gånger i livet, under perioder av kraftig psykisk press. En av dem var innan jag fick spiral. Aldrig tagit antidepptabletter eller liknande.

helgapelga: Kopparspiral och hormonspiral är för ungefär lika lika som en bil och en gurka vad gäller hur de påverkar kroppen. De har totalt olika verkningsmekanismer.

Hormonerna i en hormonspiral ska verka lokalt i livmodern och generellt inte påverka övriga kroppen. Men givetvis har alla hormonella läkemedel och medicintekniska hjjälpmedel biverkningar för några användare, och jag tycker du borde diskutera och rapportera de förändringar du upplevt med den som skrivit ut spiralen.

Jag vet dock flera 40+ kvinnor som är jättenöjda med hormonspiral också.

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • chokladpralinen

Hej HelgaPelga!

Precis som någon ovan redan skrivit: Hormonspiral och kopparspiral är INTE samma sak. Hormonspiralen innehåller hormoner, medan kopparspiralen då består av koppar.... Däremot, är biverkningarna ofta liknande. Just på grund av att de påverkar våra egna hormoner på ett likartat sätt!  

Vissa personer verkar mycket känsligare än andra när det gäller biverkningar. (Nu talar jag "för" kopparspiral, eftersom det är en sådan jag själv har haft, och har läst mest om.) Kanske beror det på att man lever stressigt (vilket ger försvagade binjurar och därmed avgiftas kroppen sämre från toxiner såsom koppar), äter zinkfattig men kopparrik föda (finns bl.a. mycket koppar i lever, nötter, choklad, mm), ja vegetarianer löper också större risk att drabbas av samma anledning (födan), man kanske är östrogendominant (östrogen kontra progesteron; östrogen- och kopparhalter följs åt, höjs den ena så höjs även den andra...) ja det finns många tänkbara faktorer... och knappast någon forskning! Det är just det som är så skrämmande tycker jag.

Mirena (hormonspiral) vet jag att det är rätt många som får biverkningar av, ja, Och många rapporterar säkert även dessa. I kopparspiralens fall ser det lite annorlunda ut; jag misstänker att det finns ett Stort mörkertal drabbade, men eftersom man hela tiden intalas att "kopparspiraler innehåller inga hormoner och är därför harmlösa", är det troligt att man inte ser sambandet över huvudtaget - vilket i sin tur leder till att ingen heller rapporterar in biverkningarna... En ond spiral! Kopparspiraler går heller inte under läkemedelsreglementet, just på grund av att de inte anses vara läkemedel, utan går under beteckningen "medicintekniska produkter"... (Men biverkningarna går lika bra att anmäla för det!)

Visst drabbas inte alla, men SJÄLVKLART borde problemet uppmärksammas mer (och nu tänker jag främst på koppartoxicitet), forskning borde göras, användare borde rapportera in sina biverkningar, barnmorskor borde upplysa användarna om riskerna... osv. Så att man själv iallafall kan fatta ett välgrundat beslut - vill jag ta risken eller ej? Som det ser ut nu, finns risken men ingen påtalar det! Därför är det så enormt viktigt, att medvetenheten om problemet ökar!

Nu blev det lite långt, men det känns minst sagt angeläget! :) Och vore jag du, HelgaPelga, så skulle jag definitivt välja att ta bort spiralen. Du har hälsan att vinna!

Kram o lycka till!! 

• Helgapelga
    chokladpralinen skrev 2013-08-25 18:16:43 följande:
    Hej HelgaPelga!

Precis som någon ovan redan skrivit: Hormonspiral och kopparspiral är INTE samma sak. Hormonspiralen innehåller hormoner, medan kopparspiralen då består av koppar.... Däremot, är biverkningarna ofta liknande. Just på grund av att de påverkar våra egna hormoner på ett likartat sätt!  

Vissa personer verkar mycket känsligare än andra när det gäller biverkningar. (Nu talar jag "för" kopparspiral, eftersom det är en sådan jag själv har haft, och har läst mest om.) Kanske beror det på att man lever stressigt (vilket ger försvagade binjurar och därmed avgiftas kroppen sämre från toxiner såsom koppar), äter zinkfattig men kopparrik föda (finns bl.a. mycket koppar i lever, nötter, choklad, mm), ja vegetarianer löper också större risk att drabbas av samma anledning (födan), man kanske är östrogendominant (östrogen kontra progesteron; östrogen- och kopparhalter följs åt, höjs den ena så höjs även den andra...) ja det finns många tänkbara faktorer... och knappast någon forskning! Det är just det som är så skrämmande tycker jag.

Mirena (hormonspiral) vet jag att det är rätt många som får biverkningar av, ja, Och många rapporterar säkert även dessa. I kopparspiralens fall ser det lite annorlunda ut; jag misstänker att det finns ett Stort mörkertal drabbade, men eftersom man hela tiden intalas att "kopparspiraler innehåller inga hormoner och är därför harmlösa", är det troligt att man inte ser sambandet över huvudtaget - vilket i sin tur leder till att ingen heller rapporterar in biverkningarna... En ond spiral! Kopparspiraler går heller inte under läkemedelsreglementet, just på grund av att de inte anses vara läkemedel, utan går under beteckningen "medicintekniska produkter"... (Men biverkningarna går lika bra att anmäla för det!)

Visst drabbas inte alla, men SJÄLVKLART borde problemet uppmärksammas mer (och nu tänker jag främst på koppartoxicitet), forskning borde göras, användare borde rapportera in sina biverkningar, barnmorskor borde upplysa användarna om riskerna... osv. Så att man själv iallafall kan fatta ett välgrundat beslut - vill jag ta risken eller ej? Som det ser ut nu, finns risken men ingen påtalar det! Därför är det så enormt viktigt, att medvetenheten om problemet ökar!

Nu blev det lite långt, men det känns minst sagt angeläget! :) Och vore jag du, HelgaPelga, så skulle jag definitivt välja att ta bort spiralen. Du har hälsan att vinna!

Kram o lycka till!! 
    Tack för ditt långa svar! Jag lutar mer och mer åt att ta ut Mirena-spiralen, känns inte alls särskilt bra att gå med den i kroppen :( På FASS står inget om synrubbningar som biverkning, men jag skall kolla bipacksedeln som följde med paketet och se om det kan stå där. Jag skall absolut anmäla mina biverkningar till Läkemedelsverket! Min situation är att jag "behöver" spiralen i kombination med östrogenplåster (Estradot) då jag kom i klimakteriet som 30-åring, så jag antar att jag ändå måste ta nåt annat skit om jag tar ut spiralen... Rynkar på näsan
  • Finisen

hmmm.... Jag känner lite upp UPP UPPPP för den här tråden.... hoppas alla berörda rapporterar in biverkningar! Och inte bara för kopparspiral utan alla andra sorter också.

Ja, vi blir måhända inte gravida, men åandra sidan tycker jag att forskningen skulle kunna ägna sig åt att vidareutveckla "människo-vänliga" preventivmedel...... Eller kanske till en början utföra FAKTISKA studier och uppföljanden på de preventivmedel som redan finns men som hälften blir förgiftade eller deppiga av?

Gud. Den här satans piss-gubb-slem-världen. "Ni kan ta det, ni är ju kvinnor"

Ungefär samma sak som när man har UVI eller PMS och säger det till en man som helt saknar förståelse och bara ger en en blick som "Äh, var inte så pjoskig nu"... undantag om man talar med en man som själv haft UVI (och som får gåshud av blotta minnet...). 

Bläh.

Själv praktiserar jag celibat. Ytterst effektivt, alla "bieffekter" är naturliga och finns där redan från början.... livrädd för att förstärka dem... Och vården har man ju ingen tilltro alls till ... Shit man måste slåss för att ta bort och få ett födelsemärke analyserat (som visar alla tecken på att behövas tas bort), för man blir misstrodd som ung kvinna,

-"Nej, den där får du nog betala plastikoperation för"

-"Snälla ta bort den nu, utan bedövning om du vill, jag försökte själv förra månaden men den växte tillbaka..."

USCH. Lite väl mycket rant här. Internet har den effekten på mig.

Egentligen ville jag bara knuffa upp den här tråden. In med anmälningarna bara, vad mer kan vi göra för att få staten/läkemedelsverket (?) att satsa mer på forsking och utveckling kring preventivmedel!!????? förslag eller faktisk info mottages tacksamt!

• chokladpralinen

Tack "Finisen" :) Ja det är viktigt, viktigt, viktigt att rapportera in symptomen/biverkningarna till Läkemedelsverket!! TROTS att jag kraftfullt uppmanar till biverkningsrapportering i min blogg, och trots att jag vid det här laget haft kontakt med långt fler än hundratalet misstänkt drabbade, har Endast 6 resp. 7 ynka rapporter kommit in till Bayer resp. Läkemedelsverket. Och TROTS att många även hävdat att man sagt till sin barnmorska att rapportera in biverkningarna, HAR ENDAST 2 (!!) st rapporter skickats in fr sjukvården! (under 2013) Man undrar varför??? Dessutom, dessa två ynka rapporter gällde 1) extrauterin graviditet resp. 2) Högt TSH. Alltså inte Något av de "vanliga" kopparförgiftningssymptomen!! Så, snälla ni, RAPPORTERA IN för guds skull! Och försäkra er om att barnmorskorna gör det!! Stort tack på förhand!!

• Finisen

Ja... när man läser sånt här så börjar verkligen konspirationsteorierna flöda....

Varför rapporteras det inte in från barnmorskor/varför visar inte läkemedelsverket det? Finns det något som blockerar någonstans, vad är det och isåfall VARFÖR.... ja.......tilliten till "systemet" blir ju inte direkt starkare.

Men än en gång, väldigt bra initiativ chokladpralinen!

• solgumman

Jag känner att jag måste berätta min upplevelse av kopparspiral. Jag har haft den i ca 5 månader nu. Dagen efter jag hade satt in den var det som att vända på en handske. Kännde mig nedstämd och det va en markant skillnad på mitt mående och humör. Jag funderade på om det påverkade livmodern att man satt in något i den på det sättet att hormonerna påverkas och att jag fick pms känslor. Jag funderade över detta ett tag för jag tyckte mitt glada humör försvann, kännde mig låg. Så efter nån vecka ringde jag o frågade på MVC men de sa att de aldrig hört att kopparspiralen skulle påverka hormoner eller måendet på det sättet jag kände. Men hon jag prata med tyckte det va intressant sa hon. Jag har inte trott på det hon sa att det inte påverkar. Klart att det måste göra! Nu 5 månader senare har jag bestämmt mig att ta ut den. Och efter att ha googlat och läst era inlägg så känns det jättebra. Att det kan va denna spiral som gjort att jag kännt mig nedstämmt och inte riktigt mig själv i månader nu. För övrigt så ska det bli skönt att inte ha saker i livmodern, att slippa dessa flytningar och mängder blod vid mens. Sista ägglossningen var också smärtsam. Så ont har jag aldrig haft förr vid ägglossning. Jag håller med att det är sjukt att det inte informeras om biverkningar av kopparspriral. Men det verkar ju iof inte som att ens sköterskorna vet något om det.

Svar på tråden Ni med oro/ångest/panik... bär ni möjligen kopparspiral?