Anonym (Erfarenhet?) skrev 2013-07-09 18:32:17 följande:
Vi var ett etablerat par, sambo sen ett antal år och dottern var både efterlängtad och planerad. Vi är/var vanliga "Svenssons" med fasta och bra arbeten, hus i bra område, inget missbruk eller ekonomiska problem. Så det finns ingen förklaring till vad som hände. Och jag fick inget svar när jag frågade om hur han kunde lämna henne, bara att jag var dum i huvudet. Nu är det som sagt flera år sedan vi hade kontakt, jag har skrivit brev och sms där jag talat om att vår dotter vill träffa honom, men inte fått något svar. Provar jag att ringa så svarar han inte. Tilläggas kan i sammanhanget att varför han stack var för att han var otrogen med ett ex ("kärleken rostade aldrig" sa han efteråt, jag kom på dem och han försvann med ljusets hastighet från dotterns liv. De är numera gifta och har bildat ny familj.
Jag har gett upp mina försök att få honom att bry sig. Men likt förbaskat så kom oron över mig när jag läste tråden om pappan som varit ensam med sina barn och mamman helt plötsligt knackade på dörren efter 3 år för i min värld så överger man inte sitt barn för att sedan kunna återvända och få tillbaka vårdnaden.
Min dotter har sedan 10-årsåldern mailkontakt med sin pappa - även om det inte är så ofta han skriver.
Dottern skrev ofta i början, men rätt snart insåg hon att han inte var särskilt intresserad så då började hon själv skriva mer sällan.
Nu är hon 19 och kontakten är fortfarande sporadisk, men det finns ändå en viss kontakt. Senast de träffades var för två år sedan och träffarna har alltid bara varit några timmar åt gången.
Kanske din dotter kan ha mailkontakt med sin pappa (du får förstås föreslå det utan att dottern vet om det)?
I övrigt kan jag bara råda dig att prata med dottern som jag gjort med min, dvs att det finns alla möjliga sorters familjer och att inget är bättre än det andra. Den som har många syskon vill kanske inte ha några alls för att det är så stökigt med många barn. Den som inte har någon pappa vill ha det i tron att alla pappor alltid är bra - men många pappor jobbar mycket och är inte hemma särskilt mycket och en del pappor tillbringar nästan ingen tid alls med sina barn. Man får helt enkelt försöka acceptera sitt liv och göra det bästa av det man har.