• Guldtrollsmamman

Bilbarnstol med bäst sovläge?

Dags att köpa bilbarnstol till lilleman. Vill ha den med absolut bäst sovläge då vi ofta åker långresor ca 120 mil . Finns flera likvärdiga i det avseendet så helst den som lämnar mest plats åt övriga passagerare. Pris o hur länge stolen går använda saknar betydelse, utseende, vikt o montering likaså. Det enda viktiga är att den lille kan sova så gott som möjligt. Någon som vet någon passande stol?

• Svar på tråden Bilbarnstol med bäst sovläge?
  • eec82
    Guldtrollsmamman skrev 2013-06-29 20:52:01 följande:
    Var och kollade på Maxi Cosi Mobi xp idag och ska nog köpa den för den såg bra ut. Synd dock om det bli jättetrångt på platsen framför men hoppas det kan funka ändå. Dottern som ska sitta framför är ju trots allt inte så lång. Skulle ev kunna gå ställa stolen med lillen fram o ha dottern bak men då blir det svårt att pyssla om lillen + att dottern kommer att spy typ jämt men ska iaf prova. Någon som vet om det är väldigt stor skillnad i komfort för litet barn i nya xp jämfört med en äldre Mobi vi ev kan få köpa billigt (årsmodell 2009 tror jag)?

Köper du 2009 kan du använda den i 4 år till. Den andra tar mindre plats då den inte har lika stor klump/vad under. Å sen just att slippa ändra bältet att du har fler nivåer att välja på. Samt att du får bättre sidokrocksskydd. Men mobi är en bra stol absolut, vara du är säker på att den är okrockad.
  • Guldtrollsmamman
    eec82 skrev 2013-06-29 21:02:14 följande:
    Köper du 2009 kan du använda den i 4 år till. Den andra tar mindre plats då den inte har lika stor klump/vad under. Å sen just att slippa ändra bältet att du har fler nivåer att välja på. Samt att du får bättre sidokrocksskydd. Men mobi är en bra stol absolut, vara du är säker på att den är okrockad.

Är viloläget lika bra på en gammal Mobi som på en ny xp tror du?
  • Guldtrollsmamman
    LivetSomSofia skrev 2013-06-29 21:13:55 följande:
    Fast där jag jobbar har vi fått materialet och det är 25kg, läste det senast idag!

Tack för info men mina barn brukar väga ca 20 kg när de börjar skolan 18 kg räcker nog gott o väl:)
  • eec82

Å vi har fått info med 18 från leverantör med. ;) arbetar med att sälja stolar. Har inte jämfört viloläget tror de är lika. Men inte hunnit granska.

• eec82
    LivetSomSofia skrev 2013-06-30 00:54:56 följande:
    Det gör jag med, i det materialet vi fått står de 25kg!

Får kolla på stolen idag istället det som står på den är ju det som gäller. ;)
  • LivetSomSofia
    eec82 skrev 2013-06-30 08:49:22 följande:

Får kolla på stolen idag istället det som står på den är ju det som gäller. ;)
    Jag kollade stolen och det står faktiskt att det är 9-18 men för att vara att få vara plustestade så är det ju 25 som gäller..

vad jag fattar för så är har det blivit något fel..

hoppas länken funkar.:  http://www.sakerhetsbutiken.se/index.php?option=com_content&view=article&id=77:varfoer-aer-mobi-nu-endast-9-18-kilo&catid=9&Itemid=104
  • Guldtrollsmamman
    LivetSomSofia skrev 2013-06-30 08:51:42 följande:
    Jag kollade fö på viloläget mellan de båda och tyckte de var samma.

Jättebra! Stort tack för hjälpen
  • Sisisisi
    LivetSomSofia skrev 2013-06-30 12:55:56 följande:
    Jag kollade stolen och det står faktiskt att det är 9-18 men för att vara att få vara plustestade så är det ju 25 som gäller..

vad jag fattar för så är har det blivit något fel..

hoppas länken funkar.:  www.sakerhetsbutiken.se/index.php&view=article&id=77:varfoer-aer-mobi-nu-endast-9-18-kilo&catid=9&Itemid=104

Stolar kan ju även vara plustestade till 18 kg! Om du säljer bilbarnstolar borde du ju ha full koll tycker jag.
  • Pumpkin

Lånar tråden lite...

Är det någon som vet om nya BeSafe Izi Plus tar mer eller mindre plats i bilen än BeSafe Izi Kid X3, eller är de ungefär lika stora? Och då menar jag främst framåt s a s, åt sidorna spelar ingen roll. 

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lovisa 130507
Svar på tråden Bilbarnstol med bäst sovläge?