• Webbredaktör Annelie

Hur mycket pengar lägger du på barnkläder i månaden?

Ja som frågan lyder, hur mycket pengar lägger du på kläder till ditt barn i månaden?

Är du en ”Spara” som är duktig på att köpa kläder secondhand eller ärver du mycket kläder. Berätta hur du får klädbudgeten att gå ihop?

Eller är du en ”Slösa” som köper mycket nytt och lägger stor vikt på hur dina barn går klädda. Hur får du klädbudgeten att gå ihop och var handlar du dina kläder?

Till hösten ska vi skriva en artikel om barnkläder och hur olika familjer gör för att få klädbudgeten att gå ihop. Berätta hur du gör och diskutera med andra!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger du på barnkläder i månaden?
  • 040510

Gissar på att det ligger runt 1000kr månad ibland mindre beror på ekonomin. Jag älskar att köpa nya kläder till mina barn o tycker det ska gå snyggt klädda. Köper aldrig secondhand har aldrig köpt men skulle inte ha nåt emot det

• Lyckan 382

Röstade 0-100kr, men det beror på att våran pojke är 6 veckor och vi hade massor sedan innan och har fått mycket presenter. Sen blir det mycket mer skulle jag tro!

• EllisBell

Många tusen. Handlar både dyra märkeskläder och på myrorna till mina 3.

• Harmagedon

Inklusive skor är det nog 1000-1200kr / månad till två barn i förskoleåldern. Väldigt ojämnt fördelat över barnen. Stora får allt nytt för vi har ingen att ärva. Och helt ärligt har jag mer pengar än tid så jag köper allt nytt. Köper hyfsat dyra ytterkläder och skor. (Pop, Viking den kategorin) och hyfsat billiga innekläder ( Lindex, villervalla...).

Lilla får bara nya skor och enstaka plagg som saknas än så länge.
    Men från stora var tre-fyra är mkt utslitet så där blir det till att köpa nytt. Men lilla är mkt mindre till växten så det ger mig ett bonusår.

• Lufsan

Vi får det mesta faktiskt. Men då och då handlar jag för några hundra. Handlar näst intill alltid på tradera. Så himla onödigt att köpa nytt om det inte är rea. 
    Vi får också MASSOR av kläder. Ytterkläder har vi fått. Men också köpt en billigare overall när det var rea på coop.

Så vi lägger kanske 50-100 SEK i månaden. Vår dotter är snart tio månader. 

En dag i sänder.
  • beccagranen

Jag upptäckte barnloppis på min ortförett tag sedan, och där kan man komma hem med flera pappkassar fulla. Senast var det två fyllda pappkassar för 480kr! Jag haraldrig tidigare vart så inne på begagnat, men efter förstabarnmarknaden blev jag helt såld. Köpte bara märkeskläder, pop, molo,mr,nova star etc. Nyskick och ca 10-15krplagget

• noorrkkk

Dotter på 2,5 köper nästan alltid på rea och en del på kyrkans barnkläder loppis som är vår o höst. Köp kvat vinter kängor som nya 120 kr och jeans 10 kr st/ köpte 4 st. Brukar köpa bamse tröjor, hello Kitty och cars för ca 20 kr ny pris 150kr , bra och ha till,dagis då kläderna alltid har små matrester på sig. Köper barnkläder o skor för ca 150-300 månaden. Vissa månader handlar jag inget och sen när det är rea köper jag lite mera.

• mammalovis

Summan man lägger per månad måste ju variera mycket beroende på barnets ålder och hur länge det behåller respektive storlek plus om man får/ärver mycket kläder, så det blir ju svårt att jämföra vem som är en spara eller slösa, allt beror ju på förutsättningarna.

Jag försöker hålla mig till ca 800 för 3-åringen och 400 kr för 5-månaderstjejen, men då inkluderas även lekmaterial och böcker. Sedan varierar det väl om det funkar, då jag gärna bunkrar upp fina billiga kläder i större storlek. Vi har fått en del ärvt, men då inte så mycket snyggt och så får vi en del i present, men jag tycker det är kul att ibland syskonklä dem och då vi inte har egen tvättmaskin så har vi nog fler ombyten.

• tomsfru

Hmm.. hade jag bestämt hade vi nog lagt minst barnbidraget (runt tusenlappen) i månaden, tycker de e så vansinnigt kul att leta snygga billiga o lite dyra kläder till vår dotter (9 1/2 mån) *haha*

men maken lär ju få säga sitt också så vi har dragit en kompromissgräns vid mellan 500-700 i snitt (lite mer nu när det blir vinteroverall lite mindre ibland) så de ingår blöjor o gröt o sånt i barnbidraget också o brist på kläder har hon ju inte direkt så får nog lov o erkänna att jag tycker de e en rätt bra gräns för oss...

• tulip79

Vi har fått väldigt mycket kläder från grannpojken som är två år äldre. Har de sista månaderna bara kompletterat med fler vantar, mössor och varma stövlar. Varma overallen kunde han ha samma som förra året och sen har vi 3-4 st vi fått av grannen som används till vardagsbus hemma . Jag lägger kanske genomsnitt hundra kr/månad på hans kläder. Sonen är nyss fyllda 2 år. 

• Stugmamman

Handlar nästan bara begagnat till mina två barn. Går på flera klädbytardagar varje termin och även kvartersloppisar och vanliga loppisar. Ibland hittar jag något på Blocket också.

Köper sjukt billiga och fina kläder ofta i nyskick. Tex pop-overall i nyskick 100kr, pop-overall gratis pga en 3mm reva, pop-windstopper 10kr, Kax vindoverall nästan nyskick 60kr, fodrat galonställ nyskick 20kr, ecco vinterstövlar fint skick 10kr, tretorn stövlar nyskick 20kr, Hestra-vantar 10kr, oanvända ecco-sandaler 75kr, kavat-skor 10-20kr, vanliga Lindex o Kappahl-plagg 5-20kr m.m.

Upphör aldrig att förvånas hur billigt folk säljer. I år har jag handlat för 500 kr/mån och då har minstingen fått tre pop-overaller och 7-åringen fått nya vinterkläder och båda nya vinterskor. Dessutom kan jag också sälja många kläder för mer än jag köpte dem för. I år fyndade jag också de flesta julklapparna och födelsedagspresenterna på samma ställen. Det har blivit lite av en hobby.

• Michael 310

Lägger nog närmare 2500/ månad har 2 barn 4,5 och 1 år. Blir mycket kläder för friluftsliv och vinterkläder. Försöker köpa det mesta i fel säsong för bättre priser.

• Mascaraklumpar

Vinteroverall och -skor köper vi när det är 50% rea, men skulle tippa att ytterkläderna (inkl skalkläder, sommarskor osv) ändå går på runt 6000 per år för två barn. Innekläder handlar vi oftast på HM och sen blir det något dyrare plagg då och då. Runt 2000 per barn och år, gissar jag att vi lägger. Så knappt tusen i månaden. När jag pluggade handlade vi mycket begagnat men nu känns det inte värt pengarna längre. Ofta kostar ytterkläderna lika mycket begagnade som de gör på rean, om de är i bra skicka, och jag orkar/hinner inte lägga ned en massa tid på att hitta innekläder bara för att spara ett par hundra i månaden.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger du på barnkläder i månaden?