• Anonym (Misslyckad)

Hur farligt är det?

Har missbruksproblematik sedan innan. Är gravid i 7e månaden. Har druckit kanske ett tiotal gånger och rökt hach ungefär lika många gånger. Inga jättemängder av något av det. Åt även lite många Lyrica en gång när jag var i kanske v 5 innan jag visste att jag var gravid. Alkoholen och rökat nu senaste 2 och en halv månaden. Dricker även energidricka varje dag och röker kanske ett paket om dagen. Börjar bli orolig att min bebis kommer att vara helt förstörd.

• Svar på tråden Hur farligt är det?
  • Marlean

P.S. Dina länkar visar vad man visste 2003 och 2005. 2011 *som länken från Harvard är från* har man lite mer kunskap som du ser.

• Anonym (tankevurpa)
    Marlean skrev 2013-10-25 23:19:06 följande:

Du bör nog läsa engelska Wikisidan snarare än Svenska eller varför inte läsa mer riktiga studier som gjorts, eller kanske psykiatriböcker?
    Du menar att "riktiga studier" bär nån värde när resultat inte återspeglar sig i det verkliga livet?

• frappa
    Marlean skrev 2013-10-25 23:46:44 följande:
    P.S. Dina länkar visar vad man visste 2003 och 2005. 2011 *som länken från Harvard är från* har man lite mer kunskap som du ser.
    Statistiken ändrar sig inte bara för det går några år, den är den samma.
    Just under mätperioden så ökade cannabisförbrukningen mångfalt.
    Det har den verkligen inte gjort från 2005 tills idag, även om den har ökat en hel del.

Så saken är rätt enkel, det finns inget stöd i statistiken per capita för att cannabis kan skapa schizofreni.
    Inte heller utlösa schizofreni där annars schizofreni inte skulle utlöst.
    Detta har kommit fram till i många länder.
    Dock är de med diagnosen schizofreni söker sig till cannabis och även andra droger.
    Mycket högre utsträckning än den "friska" befolkningen.
    Och det är här man inbillar sig cannabis orsakar schizofreni, man har svårt att se skogen för alla träden är i vägen.
  • frappa
    Anonym (tankevurpa) skrev 2013-10-26 08:47:58 följande:
    Du menar att "riktiga studier" bär nån värde när resultat inte återspeglar sig i det verkliga livet?

Visst är det lite konstigt att statistik på antal nya fall inte accepteras, som har varit samma per capita även i en konsumtionsökning.
    Hade deras tro om att cannabis skapar schizofreni, så hade man sett ett tydlig påverkan i statistiken.
    Detta har man fallerat med, visst är det lustigt att de forskar men helt enkelt skiter i vad statistiken säger.
    Det måste vara en stor varningsklocka i ens forskning om det finns statistik som påvisar ett helt annan verklighet.

undrar vilken tes dom utgår ifrån?
    Är den tesen att de med diagnosen schizofreni är överrepresenterade som cannabis rökare.
    Eller är det som med lungcancer att man har ett fakta som cannabis rök innehåller 50ggr mer cancerogena ämnen än cigg.
    Så måste man få lungcancer.
    Det har ju visat sig att de som röker cannabis är lite mindre benägna att få lungcancer än de som inte rökar nått alls.
  • Marlean
    frappa skrev 2013-10-26 10:36:49 följande:
    Visst är det lite konstigt att statistik på antal nya fall inte accepteras, som har varit samma per capita även i en konsumtionsökning.
    Hade deras tro om att cannabis skapar schizofreni, så hade man sett ett tydlig påverkan i statistiken.
    Detta har man fallerat med, visst är det lustigt att de forskar men helt enkelt skiter i vad statistiken säger.
    Det måste vara en stor varningsklocka i ens forskning om det finns statistik som påvisar ett helt annan verklighet.

undrar vilken tes dom utgår ifrån?
    Är den tesen att de med diagnosen schizofreni är överrepresenterade som cannabis rökare.
    Eller är det som med lungcancer att man har ett fakta som cannabis rök innehåller 50ggr mer cancerogena ämnen än cigg.
    Så måste man få lungcancer.
    Det har ju visat sig att de som röker cannabis är lite mindre benägna att få lungcancer än de som inte rökar nått alls.

Du måste ta i beräkningen vilken budget psykiatrin har att utgå från. Har de inga som kan ställa diagnoserna så ligger de självklart kvar på samma nivå. Och ni verkar ha dålig förståelse för longitudinella studier.
  • Marlean

Men tycker vi spårat ur från ämnet för långt nu. TS har blandmissbruk och behöver hjälp vilket jag hoppas hon söker. Hur går det TS?

• Anonym (tankevurpa)
    Marlean skrev 2013-10-26 10:41:36 följande:

Du måste ta i beräkningen vilken budget psykiatrin har att utgå från. Har de inga som kan ställa diagnoserna så ligger de självklart kvar på samma nivå. Och ni verkar ha dålig förståelse för longitudinella studier.
    Jaha, så att brist på nya diagnoser beror på dålig budget, i alla länder som har kollat statistiken.
    Låter trovärdigt, eller så låter det bara som om du greppar efter halmstrån för att vifta bort fakta.

• frappa
    Marlean skrev 2013-10-26 10:41:36 följande:

Du verkar ignorera statistik.
    Och din förklaring att det inte finns någon sätta diagnos som skrattretande.
  • frappa
    Marlean skrev 2013-10-26 10:43:15 följande:
    Men tycker vi spårat ur från ämnet för långt nu. TS har blandmissbruk och behöver hjälp vilket jag hoppas hon söker. Hur går det TS?
    Om du läser TS inlägg, så hade du redan haft svaret.
    Hon valde det mest hälsovådliga för barnet = cigg.
  • Marlean
    frappa skrev 2013-10-26 10:50:13 följande:
    Om du läser TS inlägg, så hade du redan haft svaret.
    Hon valde det mest hälsovådliga för barnet = cigg.

Om du har någon förståelse för missbruk vet du att det är ett dagligt gissel och inget man blir av med i en handvändning.
  • frappa
    Marlean skrev 2013-10-26 17:40:24 följande:

Om du har någon förståelse för missbruk vet du att det är ett dagligt gissel och inget man blir av med i en handvändning.
    Missbruket är en symtom av hennes psykiska besvär:D
    Dessa måste lösas innan man kan inbilla sig klara av missbruket.

Sen var det inte en tråd om förstå missbruk, utan om skador på bebisen av alkohol, cigg och cannabis.
    Hon valde ha ciggen kvar, vilket var en av de sämre valen.
    Sen är jag väl medveten om missbruk, det är komplexa saker och handlar oftast om att det inte är bara att sluta.
    De som har psykiska sjukdomar åkommor, har en himla förmåga att hamna i ett missbruk.
    Så länge man inte löser dessa psykiska besvär, så kommer man ha det svårt att göra nått åt missbruket.

Sen med TS är jag lite osäker om det verkligen är ett missbruk, eller ett bruk av droger.
    Alkohol, cigg och cannabis är ju helt klart olyckligt att ta under graviditeten, som man bör undvika.
    Men även om man ska undvika dessa, så ska man itne måla faan på väggen.
    Bara för det känns moraliskt riktigt, utan även här ska man vara saklig och inte stigmatisera.
  • Baam
    frappa skrev 2013-10-26 17:52:12 följande:
    Missbruket är en symtom av hennes psykiska besvär:D
    Dessa måste lösas innan man kan inbilla sig klara av missbruket.

Sen var det inte en tråd om förstå missbruk, utan om skador på bebisen av alkohol, cigg och cannabis.
    Hon valde ha ciggen kvar, vilket var en av de sämre valen.
    Sen är jag väl medveten om missbruk, det är komplexa saker och handlar oftast om att det inte är bara att sluta.
    De som har psykiska sjukdomar åkommor, har en himla förmåga att hamna i ett missbruk.
    Så länge man inte löser dessa psykiska besvär, så kommer man ha det svårt att göra nått åt missbruket.

Sen med TS är jag lite osäker om det verkligen är ett missbruk, eller ett bruk av droger.
    Alkohol, cigg och cannabis är ju helt klart olyckligt att ta under graviditeten, som man bör undvika.
    Men även om man ska undvika dessa, så ska man itne måla faan på väggen.
    Bara för det känns moraliskt riktigt, utan även här ska man vara saklig och inte stigmatisera.
  • Anonym (Förfärligt)
    Anonym (Misslyckad) skrev 2013-07-21 18:41:07 följande:
    Har missbruksproblematik sedan innan. Är gravid i 7e månaden. Har druckit kanske ett tiotal gånger och rökt hach ungefär lika många gånger. Inga jättemängder av något av det. Åt även lite många Lyrica en gång när jag var i kanske v 5 innan jag visste att jag var gravid. Alkoholen och rökat nu senaste 2 och en halv månaden. Dricker även energidricka varje dag och röker kanske ett paket om dagen. Börjar bli orolig att min bebis kommer att vara helt förstörd.
    Varför i hela fridens namn skaffar du barn eller blir gravid om du har dessa allvarliga problem? Jag har full förståelse för beroendeproblematik men när man överför skiten och kanske gör att en annan människa får lida i hela sitt liv pga dina msstag undrar jag hur sjutton man fungerar där uppe.
    Är inte kärleken till barnet starkare än begäret är något fel, välldigt fel.
Svar på tråden Hur farligt är det?