• My S

Inget lördagsgodis?

Finns det någon som inte ger sitt/sina barn lördagsgodis och isåfall hur gamla är dessa? 
    Jag har en treåring och har inte börjat, har heller inga planer på att göra det. På länge.... 

• Svar på tråden Inget lördagsgodis?
  • Fru Karlsson

Håller med.En sund inställning från början.Tar ni andra bara fram när barnen lagt sig och snaskar själva?? Man äter inte framför barnen om de inget får.Och säg inte att ni själva inte äter det för det tror jag alla gör ibland.
    Ska de inte få gå på barnkalas heller då,och inte få gottispåse med sig hem? Ska de se alla andra barn runtomkring som äter och de inget får? Så gör man väll inte 
    Övervikt orsakas ju inte av att de äter lite godis i lagom mängd en gång i veckan. 

• stickkontakt

Visst, barn dör inte och blir inte tjocka och får karies av att äta några godisbitar varje lördag. Men å andra sidan far inte en 2-3-åring som inte känner till begreppet "lördagsgodis" illa av att mysa på kvällen utan godis heller. Har man aldrig ätit en godisbit så saknar man den inte. Vi har inga planer på att införa lördagsgodis förrän dottern uttryckligen ber om det. Vill hon så småningom absolut smaka godis ser jag hellre att hon gör det en dag i veckan än varje dag.

Och så svar till er som undrar om vi vuxna sitter och snaskar på godsaker mitt framför näsan på ett ledset barn som inget får: Nej, vi äter inte godis. Både jag och barnets pappa tycker smågodis är det äckligaste som finns ungefär så vi äter det verkligen aldrig. Ibland äter vi efterrätt på helgen, då är det oftast glass eller någon hembakt kaka. Barnet får smaka men får en mindre bit än vi tar. Det sker inte varje vecka, det är ingen helig tradition som aldrig får brytas.

• KatyAnne
    Fru Karlsson skrev 2013-09-23 12:48:48 följande:
    Ja här får sonen alltid lördagsgodis.Lite choklad och en tablettask.T.o.m lite chips på fredan.Kan ni tänka er perfekta mammor vad hemsktSkrattande Vi är jättenoga med tandborstningen.Klart de ska ha lite mys och gott ibland.Han tycker det är jättemysigt och krypa upp i soffan med favoritfilmen och liten skål godis på lördagkvällen.Han är två år.
    Vad kan hända liksom?? Det är inga mängder vi talar om.Det är lite löjligt kan jag tycka 

Vad trött jag blir på pikar om "perfekta mammor". Min son får inget lördagsgodis eftersom vi tycker att det är onödigt, men det betyder varken att jag anser att jag är en perfekt mamma eller att andra är dumma i huvudet som gör andra val. Jag tror de allra flesta föräldrar gör sitt bästa och tar beslut efter vad just de tycker är lämpligast, utan att för den sakens skull förakta de som inte tänker likadant.
  • KatyAnne

Och ja, min son får äta godis på kalas, när kompisar bjuder och när släkten festar. Jag står inte med fingret i luften och säger "Ajabaja, inget godis för dig!". Och nej, vi vuxna skulle förstås inte sätta och oss snaska godis så att han ser det, han är trots allt 7 år och inte 7 månader (i det senare fallet är det ju inte riktigt samma sak).

• Alexi
    Fru Karlsson skrev 2013-09-23 12:53:22 följande:

men då kanske ni fick för mycket eller du/ni åt för mycket;) Allt i lagom mängd är ingen fara!
    Vi ger sonen lite grann sen när det är slut blir det inget mer,han accepterar det.
    Att förbjuda helt hjälper nog inte.Ni kanske hade osunda matvanor i örvigt då.Man blir ju inte tjock av att äta LITE godis en gång i veckan vetdu;) 
    Fast då förstår du inte poängen. Godis ibland är inte farligt. Men jag såg hos mig själv och jag ser nu också på barn i omgivningen vilket onödigt sug lördagsgodis skapar. Det skapar ett behov av godis bara för att det är lördag. Jag tror många barn inte funderar på om de är sugna egentligen, de ser bara lördag = godis och det blir också världens konflikter i många hem om man av någon anledning inte får något en lördag. Det är för mig ett osunt beteende, lika osunt som att inte kunna tänka sig en fredagskväll utan vin och bryta ihop om man glömt gå till systembolaget.

Och nej, jag är uppvuxen med bra hemlagad mat men JAG har hela mitt liv haft dåliga matbeteenden, överätit osv, fast inte mina syskon eller föräldrar gjort samma sak. Och det kan du inte veta hur din tvååring är. Du skapar ett medvetande hos honom att mysstund på helgen innefattar godis och där tycker jag att man gör fel om man gör det redan på en tvååring som verkligen inte hade frågat efter det.
  • Mineralvatten

Vi har inga barn, men lördagsgodis för mig och maken är mörk choklad och raw food snacks.

• Mineralvatten

När jag var liten så fick vi köpa lördagsgodis för våra veckopengar om ville ha något.

• Förväntansfulla

Jag har inte mina barn här ännu då dem är under bakning:) så det lär dröja ett tag innan jag behöver ta ställning till det med godis men jag och sambon har funderat lite kring det som vi har me det mesta andra som har med barn att göra. Och idagsläget ser jag ingen anledning till varför ett barn inte ska få äta "godis" självklart kan man mysa till det till helgen när alla är tillsammans. Men min definition av godis är väl inte traditionellt 6.95kr lösvikt utan kanske lite roliga söta goda russinpaket, ser ut som en tablettask och är söta i smaken. Tror utförandet betyder mer än smaken, alltså en egen liten ask så mina tvillingar får känna sig lite stora och speciella. Även doppa lite goda grönsaker i dipp och lite popcorn som man kan hälla upp i strutar gjorda av bakplåtspapper. Söta goda frukter som man gjort i roliga former av t.ex pepparkaksformer. Alla föräldrar gör som dem vill men jag ser ingen anledning till varför mina barn ska sitta hemma i soffan på helgen och dricka cola, äta chips och lösgodis. Det finns så mycket annat gott och nyttigt Mina barn kan äta och som kan vara minst lika roligt och mysigt som traditionellt godis. Till jul kan dem få äta knäck och kola. Det är vår syn på det, och kanske tack vare det så slipper man barn som skriker halsen av sig vid godisavdelningen när man handlar, vem vet;)

• Luthien

Har en son på 4 år, inget lördagsgodis av den enkla anledningen att han oftast inte frågar efter det. Varken jag eller min man äter godis, vilket innebär att det inte finns hemma.
    Däremot vill lillkillen gärna ha fredagsmys och lördagsmys, oftast väljer han glass (hemgjord), popcorn, fläsksvålar eller goda ostar (brie, moxarella etc) och oliver. Vissa fredagar och lördagar säger han inget och inte fasen frågar vi honom då om han vill ha snask bara för att...
    Tyngdpunkten lägger vi vid annat istället för socker när det är myskvällar, exvis att sonen får välja middagsmat, spela spel tillsammans, läsa massa långa sagor och liknande. Dock brukar vi göra sådant andra kvällar också ibland men det blir oftast lite extra mysigt fredagar och lördagar då man slipper tänka på att han ska lägga sig tidigt för att orka upp till förskolan dagen efter.

Kan tillägga att han givetvis får äta godis/fika/etc om vi är på kalas och liknande. Oftast väljer han dock bort det eller smakar men sen inget mer.  

• Fru Karlsson

Jomen självklart måste det inte vara lösgodis vi pratar om.Det är lite olika vad sonen får.Ibland nötter och torkad frukt,salta pinnar,popcorn mm.Men införa helt godisförbud och sockerförbud som vissa tror inte jag funkar

• Alexi

Fru Karlsson: det är ju en väldig skillnad på att ha totalt socker/godisförbud och att inte vilja införa lördagsgodis. Det har inte med varandra att göra.

• Mineralvatten

Jag är vuxen och jag vill ha lördagsgodis (i form av raw food snacks och mörk choklad) annars är jag inte med!
    Tungan ute

och nåde den som ens försöker sig på att ta ifrån mig mina fredagspopcorn!! {#emotions_dlg.djavulsk} 

• Vårdutbildad förälder
    Alexi skrev 2013-09-23 20:18:38 följande:
    Fru Karlsson: det är ju en väldig skillnad på att ha totalt socker/godisförbud och att inte vilja införa lördagsgodis. Det har inte med varandra att göra.
    Jag håller med. Vi har inte infört lördagsgodis till våra barn (4 resp 6 år) då de inte efterfrågat det. Men givetvis får de äta godis och dylikt emellanåt ändå (kalas, t ex). Det enda godis vi har hemma är nötter och 90 %-ig choklad och det smakar barnen lite av ibland.

Däremot tycker jag det är sorgligt att fredags-/lördagsmys för så många måste handla om något ätbart. Kan man inte ha det extra mysigt utan något gott att äta?
  • Tangent

Min 10-åringer får inte och har heller aldrig fått lördagsgodis. Han efterfrågar inte godis.

• My S
    Fru Karlsson skrev 2013-09-23 12:53:22 följande:

men då kanske ni fick för mycket eller du/ni åt för mycket;) Allt i lagom mängd är ingen fara!
    Vi ger sonen lite grann sen när det är slut blir det inget mer,han accepterar det.
    Att förbjuda helt hjälper nog inte.Ni kanske hade osunda matvanor i örvigt då.Man blir ju inte tjock av att äta LITE godis en gång i veckan vetdu;) 
    Ska man lägga över ansvaret att inte äta för mycket godis på ett litet barn? 
  • Fru Karlsson
    My S skrev 2013-09-30 20:00:17 följande:
    Ska man lägga över ansvaret att inte äta för mycket godis på ett litet barn? 
    Du,den här tråden är lite gammal nu:) Som jag skrev ovan så kan man portionera ut en viss mängd som är lagom.Typ en tablettask,några bitar choklad.Man låter väll inte barnet äta hur mycket den vill?! Det är ju då det kan bli problem.
  • My S
    Fru Karlsson skrev 2013-09-30 21:25:02 följande:
    Du,den här tråden är lite gammal nu:) Som jag skrev ovan så kan man portionera ut en viss mängd som är lagom.Typ en tablettask,några bitar choklad.Man låter väll inte barnet äta hur mycket den vill?! Det är ju då det kan bli problem.
    Varför skriver du fortfarande i den? :) Det var ju precis det du skrev: "... eller du/ni åt för mycket;)"
  • mammalovis

Med min 2,5-åring har vi bara gett henne godis, läsk, juice, saft mm först när hon har frågat. Hon har fått 1 cm dricka i glaset då jag anser det är bättre att få än förbjuda.

Både jag och sambon är godisråttor, men lösgodis/påsgodis har hon inte fått för att det är lätt att sätta i halsen. Hon sväljer 2 cmbitar av tagliatelle hela. Nötter i mat har hon fått först i år.

Det är först sedan bonusfarmor kom in i bilden som hon blivit erbjuden mer godis och kakor. Hon får smaka, men oftast faller det inte i smaken. Det är först nu i sommar som hon börjat gilla jordgubbar, glass, saft o s v. Så om hon frågar om juice, godis, glass så hänvisar vi till lördag och söndag. Frågar hon rätt dag får hon lite. Vi har fortfarande kvar russin/aprikosaskar från påskägget.  Blir vi bjudna på fika får hon självklart smaka, men det händer inte så ofta. Sedan får vi se när hon själv efterfrågar det regelbundet, då hon har en bonussyster på 8 som gärna vill ha lördagsgodis. 

Svar på tråden Inget lördagsgodis?